Ny kedja/kedjelängd

Ilves

Aktiv medlem
Ny kedja/kedjelängd
Sonens mtb, ett hembygge på en Trek-ram börjar närma sig mållinjen. Men jag blev plötsligt osäker på rätt längd på kedja, helt ny cykel och har inget att helt korrekt jämföra med. Hardtail, 1 x 11, 28 fram, 11-51 bak, Shimano Deore... Är det fortfarande kedjan på största kransen + 4-5 länkar (+ quicklink) som gäller?

Ny kedja/kedjelängd
På en HT borde det väl räcka att lägga på två länkar. Huvudsaken är att kedjan aldrig blir för kort och att bakväxeln fortfarande spänner upp bra när minsta dreven används.

Ny kedja/kedjelängd
Bara så att vi pratar om samma sak när vi säger "länk". Det kanske är jag som säger fel? (Som när jag en gång försökte anmäla en stulen sadel och en sadelpost, istället för en sadelstolpe. Polisen fattade ingenting. Jag hade förläst mig på engelska mountainbike-tidningar, och kunde bara de engelska orden.)

1750678084654.webp

Ny kedja/kedjelängd
Den där regeln tror jag inte på. Kedjestagets längd och antal kuggar på andra sidan har mycket stor betydelse för hur lång kedjan ska vara. På min landsvägscykel har jag 54 tänder fram vilket skulle ge 54 + 4 men jag har > 110.
Du får testa dig fram, det gjorde jag.

Ny kedja/kedjelängd
Om man följer regeln det talas om så har inte kedjestag någon betydelse. Det är alltså kedjan runt stora bak och fram +2 eller 4 länkar typ och med FS behöver man kolla hur mycket kedja länkaget drar så kedjan inte blir för kort vid bottning tex.

Ny kedja/kedjelängd
Jag började med kedjan på där fram (det är ju en one-by så det fanns bara en klinga att välja på), största där bak och så 5 extra links/2 extra länkar. Det blev för långt, så tog bort 2/1 till. Det verkar - ta i trä - funka. Tack för input!

Ny kedja/kedjelängd
På en hardtail behöver kedjan uppfylla två krav:
1. Att vara längre än minsta längden m som krävs för att bakväxeln klarar den stora-stora drevkombinationen utan att överanstränga växelarmen.
2. Att vara kortare än största längden M som krävs för att bakväxeln klarar den liten-liten drevkombinationen utan att kedjan vidrör sig själv eller övre trissan.

Alla kedjelängder i intervallen mellan m och M bör fungera lika bra. De gränserna går att empiriskt bestämma om man provdrar kedjan igenom växlaren och inte förbi den.

En regel "kedjan dragen mellan stora-stora drev utanför växlaren plus 2 länkar" (och dylika) är heuristik som baseras på faktumet att m och M brukar ändå ligga nära varandra. Men heuristiken kan visst svika eftersom de två variablerna inte går att helt ersätta med enda nummer. Till exempel, om det upptäcks att m > M, betyder det att det inte finns något rätt svar alls: den nuvarande växlaren kan inte klara den angivna kassett-klinga-kedjestag kombinationen.

På en fulldämpad cykel behöver man mäta m och M vid längsta kedjestagslängden. Oftast betyder det att fullt komprimera baktriangeln, vilket kan nås genom att all luft släpps ut, eller att bakdämparen avmonteras tillfälligt. Visst är det obekvämt att göra, därför ser en liknande heuristik "kedjan dragen mellan stora-stora drev utanför växlaren plus 5 länkar" så lockande ut: man slipper att syssla med dämparen. Men som sagt ovan, metoden funkar i bara 99% fall och kan eventuellt svika.

Senast ändrad:
Ny kedja/kedjelängd
Den där regeln tror jag inte på. Kedjestagets längd och antal kuggar på andra sidan har mycket stor betydelse för hur lång kedjan ska vara. På min landsvägscykel har jag 54 tänder fram vilket skulle ge 54 + 4 men jag har > 110.
Detta rustlar mina jimmies.

Ny kedja/kedjelängd
Jag har också testat mig fram. Testat att läsa tillverkarens instruktion

Ny kedja/kedjelängd
Alltid följt den där eller "chain lenght basics" på google någonstans. Enda gången jag inte fick det flawless var nu sist i veckan. Då fick jag ta en länk till :) Kanske räknade fel också...
Jag har ett helvete några ggr då längre kedja har hjälpt men då har nåt annat varit fel. Tex väldigt fel kedjelinje

Ny kedja/kedjelängd
Till exempel, om det upptäcks att m > M, betyder det att det inte finns något rätt svar alls: den nuvarande växlaren kan inte klara den angivna kassett-klinga-kedjestag kombinationen.
Allt det har Shimanos smarta ingenjörer räknat ut, så man slipper tänka själv. Att tänka kräver energi, energi kommer från mat, mat är dyrt. Shimano minskar mina matutgifter.

Ny kedja/kedjelängd
Allt det har Shimanos smarta ingenjörer räknat ut, så man slipper tänka själv. Att tänka kräver energi, energi kommer från mat, mat är dyrt. Shimano minskar mina matutgifter.
Sant, sant. Därför har man heuristiker som sparar tid och energi, och resultat är oftast bra med god säkerhet.

Å andra sidan, Shimano säger att dess växelgrupper kan endast användas på cyklar med specifik kortaste kedjestagslängd, vilket utesluter många barncyklar. Ibland har man en växlare som på pappret inte skulle fungera med den här kassetten och man måste få dem spela ihop.

Ny kedja/kedjelängd
Känner man inte kedjans längd på förhand, kan det bli knepigt. Mitt tips till alla, oavsett cykel.
Använd dig av sunt "Bondförnuft". Lägg på kedjan, så den klarar största klingan på Kassetten, när den ligger på största klingan fram, så bakväxeln går fri. Då lär kedjan passa i längd!

Tillbaka
Topp