Ny kedja

• Trådstartare Trådstartare fox
  • Start datum Start datum

fox

Aktiv medlem
Ny kedja
Jag tror att det kan vara en bra idé att uppgradera min gamla slitna kedja på min mtb, kör ett sju år gammalt Shimano STX-system, 7-delat. Tänkte först att det inte är någon idé att bara byta kedjan, men det hela fungerar faktiskt väldigt bra som det är just nu, och då kanske det faktiskt finns liv kvar i min kassett och mina drev? Kedjan hoppar inte, växlingar går ganska smidigt och jag har inga direkta problem med det, även fast kuggarna börjar se lite slitna ut..

I så fall tänkte jag köpa en ny kedja så jag inte sliter mer på det än nödvändigt, det visar sig nog att jag kommer behöva fortsätta ha den här cykeln åtminstone som pendlingscykel.

Så vad för kedja passar mig? Jag har en IG-kedja vad jag vet, men jag har för mig den hette IG50 (?).. Passar en IG70 eller en IG90 eller ska jag ha något helt annat?

Ny kedja
Drivpaketet 'sliter' ihop sig så risken är överhängande att det blir trassel om du bara byter kedjan, en kedja är ju inte så dyr så det är väl bara att testa?

Ny kedja
Alla kedjor som heter någonting som börjar på IG passar. Högre siffra efter IG visar att de är dyrare.

Drivlinan kan fungera bra även om den är sliten, om delarna har slitits tillsammans. Så om du byter kedja finns det risk att den nya kedjan börjar kugga över på bakdreven. När du då byter kassetten så märker du kanske att kedjan kuggar över på framdreven. Och så slutar kedjebytet med att du har bytt hela drivlinan. Så ett tips om du testar att byta kedjan är att spara den gamla tills du har provcyklat, så att du kan byta tillbaka.

Ny kedja
Tack för svar! =)

Jo, misstänkte att dom skulle passa, men blir lite fundersam när det står "8-delat", jag vet inte hur kompabiliteten mellan 7-delat och 8-delat är.

Förstår risken med att den nya kedjan kan få problem, men är det inte ändå bättre att byta kedja om det går så man inte sliter ner kasett och drev ännu mer? Vill gärna få ut så mycket livslängd ur det hela som möjligt. Givetvis så sparar jag ju den gamla om det skulle bli problem..

150kr + frakt är inte så farligt, så jag kan ju testa. (Varför skulle man ta LX-kedjan istället för XT/XTR-kedjan när den senare bara är 10 kr dyrare? =) )

LTS: Jo, byta alltihop hade ju varit en idé.. Men jag har som sagt 7-delat, och ska jag då byta allt gradvis så skulle jag gärna vilja ha 8 eller 9-delat. Känner att jag ofta har problem med att just den växeln jag har "finns inte" och hade gärna haft lite fler alternativ. Men för att byta allt till 9-delat (kan visserligen tänka mig Deore eller LX) så skulle det bli väldigt dyrt.. Behöver isf byta kasett, drev, vevparti, reglage, växlar.. Dessutom gillar jag inte ramen så jättemycket, så då kan jag lika gärna köpa en ny cykel ;)

Ny kedja
Dreven och därmed också kedjan är lika breda för 7- och 8-delat. Därför är en 8-delad kassett bredare än en 7-delad, för att få plats med det extra drevet, och passar alltså inte på samma nav. 8- och 9-delade kassetter är lika breda och går att använda på samma nav. Därför är dreven och kedjan smalare för 9-delat.

Så om du vill byta till 8- eller 9-delat behöver du även byta baknavet, alternativt hela bakhjulet. Du måste alltså byta alla komponenter utom bromsarna och framnavet.
Det är inte min cykel, men jag tycker inte att det finns någon anledning att byta från 7-delat. Jag har 8-delat men tycker att det är lite onödigt mycket. Jag funderade förrut på att byta till en 8-delad kassett med 28 som max precis som 7-delade kassetter. Men nu är jag mer inne på att plocka bort lilla drevet fram istället.

Ny kedja
LTS: Tack, nu klarnade det lite.. =) Skulle väl ändå behöva byta nav också och hela hjulen med för den delen, men nya hjul, ny ram, nya växlar, kedja, reglage.. Vad är kvar av cykeln då? (Jag bytte nyligen gaffel, sadel, sadelstolpe, styrstam, styrlager, bromsar och lite annat ;) )

Jag använder även cykeln för pendling och jag känner ofta att jag får anpassa farten efter växlarna (på ett sätt jag inte tycker om) istället för att välja växel efter hur fort jag vill trampa/köra. Eftersom jag kör dels snabbt på asfalt och även klättrar i skog så behöver jag alla tre dreven fram också.. Mer än 7-delat är väl inte absolut nödvändigt, men det vore trevligt.. Men som sagt, det blir en ny cykel isf. =)

Men jag kan ju börja med att testa att ge den en ny kedja och se vad den tycker, tyvärr kan jag väl inte använda den kedjan sen om jag skaffar något 9-delat då..

Ny kedja
Växlarna behöver du egentligen inte byta om du skulle vilja byta drevantal bak. Vill du byta från 7- till 8-delat räcker det med att byta baknav/bakhjul, kassett och reglage.
Vill du byta till 9-delat så bör du även byta vevparti och framväxel så att de passar den smalare kedjan. Men det finns så klart många som struntar i det och kör med de gamla grejerna fram.

Ny kedja
HG är hyperglid, och IG vet jag inte
det är också en skiland på kaseter och klingor till hg och ig kedjor, på hg klingor och kasseter så har man inte nittarna som ska dra up kedjan, eller de dära små uphöjningarna som också fins på ig klingor och kasset, du kan alltid köra med en hg kedja på en ig kilinga/kasset men alldrig med en ig på en hg klinga/kasset, jag tror knapt det säljs några ig kedjor längre ??

Ny kedja
dj dirt skrev:
-------------------------------------------------------
> HG är hyperglid, och IG vet jag inte
> det är också en skiland på kaseter och klingor
> till hg och ig kedjor, på hg klingor och kasseter
> så har man inte nittarna som ska dra up kedjan,
> eller de dära små uphöjningarna som också fins på
> ig klingor och kasset, du kan alltid köra med en
> hg kedja på en ig kilinga/kasset men alldrig med
> en ig på en hg klinga/kasset.

Bra utläggning, jag har funderat på skillnaden men inte riktigt vetat hur det ligger till och varför inte ig-kedja passar till hg-kasset. Tack!

Ny kedja
Min erfarenhet är att det inte brukar funka att byta kedja, det rappar... en vägledning kan man få av texten nedan:

"The standard way to measure chain wear is with a ruler or steel tape measure. This can be done without removing the chain from the bicycle. The normal technique is to measure a one-foot length (30,48cm), placing an inch mark of the ruler exactly in the middle of one rivet, then looking at the corresponding rivet 12 complete links away. On a new, unworn chain, this rivet will also line up exactly with an inch mark. With a worn chain, the rivet will be past the inch mark.
This gives a direct measurement of the wear to the chain, and an indirect measurement of the wear to the sprockets:
• If the rivet is less than 1/16" (1,5875mm) past the mark, all is well.
• If the rivet is 1/16" past the mark, you should replace the chain, but the sprockets are probably undamaged.
• If the rivet is 1/8" (3,175mm) past the mark, you have left it too long, and the sprockets (at least the favorite ones) will be too badly worn. If you replace a chain at the 1/8" point, without replacing the sprockets, it may run OK and not skip, but the worn sprockets will cause the new chain to wear much faster than it should, until it catches up with the wear state of the sprockets.
• If the rivet is past the 1/8" mark, a new chain will almost certainly skip on the worn sprockets, especially the smaller ones.

Alltså:
ny kedja – 30,48 cm
ok kedja, upp till - 30,64 cm, byt
för sent – 30,8cm
mellan centrum för 2 nitar"

Ny kedja
Aha, på så vis.. för det finns ju både HG och IG-kedjor och kasetter för 7-delat, i mitt fall.

Frågan är om jag ska bry mig om att byta kedja eller inte, jag ska ta och mäta den hade jag tänkt, som johan44 visar.. Det fanns väl nån sida som förklarade det med bilder också. Om det är för dåligt så kanske jag skiter i det och sliter på det jag har tills det inte fungerar längre, och då byter alltihop istället. Kanske är dumt att byta kedjan?

Dom enda två dreven som jag ser hajfenor på är dom två nedersta, men det är inga problem. Dock lär det ju betyda att det kan komma att bli ett problem..

Funderar över detta med kasetter: jag känner att jag har väldigt svårt att klättra i väldigt branta passager och backar, mest för jag inte får kraft och stannar av eller att bakhjulet spinner loss. Jag kör på minsta fram och största bak, och ändå är det jättetungt och jag måste ta i sjukt mycket, därav problemen. Hade jag haft ännu lättare utväxling så kunde jag ju ta det lugnare.. Jag ligger faktiskt och kör på lättaste utväxlingen rätt mycket, även i mindre jobbiga backar, för det är det enda jag orkar klättra med. Skulle jag behöva en kasett med mer utväxling, dvs mer kuggar på det största drevet?

(Har ingen koll på vad för kasett jag har och har ingen mtb i närheten att räkna på, men jag ska göra det =) )

Ny kedja
Det brukar se ut som om det minsta drevet har hajfenor redan när kassetten är ny.
Det är vanligt att de minsta dreven slits mest. Beroende just på att de har få kuggar som kedjan ligger emot. Alla som cyklar en stor andel på väg eller lättare terräng använder dessutom de dreven extra mycket. Men det verkar inte gälla dig, om du som du säger cyklar på låga växlar.
Det är svårt att se på en kassett om den är sliten, om det inte är extremt. Det märks först när man byter kedja.

Ny kedja
Ah, sant.. Jag kör mer på lättare växlar i skog, men jag använder min mtb både till skogshoj och pendling.. Har bara en! =) Så jag sliter nog ganska mycket på dom mindre dreven också..

Men ok, jag köper nog en ny kedja, får se om jag behöver byta kasett också senare isf om det inte funkar med den nya kedjan. Väntar på att cyclecomponents ska få in sin XT/XTR-kedja igen, men det verkar ju aldrig hända.

Hur stor skillnad kan det vara på LX och XT/XTR-kedjorna? 140kr vs 150kr.. Får bli en LX annars isf, tänkte bara köpa det bästa när det ändå var sån liten prisskillnad =)

Ny kedja
den skilnaden som är på de dära kedjorna är att lx en väger litte mera en xt/xtr kedjan, du får mindre matrial för mera pengar så att säja, hade du gemfört en deore och en xtr så är det också vikten, sedan så fins det ju dyrare kedjor me teflon me mera vet inte om det är det på någon shimao kedja

Ny kedja
De har ett bra pris på de där IG90-kedjorna. Egentligen ska det skilja mer i pris mellan IG70 och IG90. Så jag hade också valt en IG90 om det bara skiljer 10kr i pris. Men i praktiken tror jag inte att du märker någon skillnad.
Andra IG-kedjor som också passar din cykel är IG51 och IG31. Som jag skrev förrut så är högre siffra bättre.
En generell skillnad på kedjor i olika prisklasser är att dyrare kedjor har mer förnicklade/förzinkade (silverfärgade) delar. Billiga kedjor är helt oförnicklade, mellandyra ha förnicklade ytterplattor, och dyra är helt förnicklade.
Förnickling/förzinkning skyddar mot rost, men oljar man alltid kedjan ordentligt så rostar den ändå inte även om den är oförnicklad.
Orkar man inte tvätta kedjan efter varje tur så är det ingen utseendemässig skillnad heller. Även silverfärgade kedjor blir snabbt svarta.

Ny kedja
Jag vet inte vad IG-kedjorna väger, men jag är tveksam till om det är någon viktskillnad.
När det gäller kedjor för 9-växlat så ger högre pris ingen viktminskning. En XTR-kedja väger exakt like mycket som en Deore-kedja (304 gram för 116 länkar).
Anledningen till det är väl att, köper man en dyr kedja vill man inte att den ska vara klenare än en billig.

Ny kedja
Ah, tack för svaren =) Jo, jag tyckte också det var väldigt konstigt med bara 10kr i prisskillnad. Tyvärr är ju IG90:n slut, men det kanske inte är så mycket förlust att köpa en IG70?

Är väldigt velig och förvirrad med detta just nu, jag tänkte ta och mäta min kedja och se hur illa den är.. Har det gått för långt kanske jag inte bryr mig om det utan ser till att byta allt nångång i framtiden istället, men det hade varit ett stort steg isf som sagt. Grejen är att mina drev på kasetten börjar se rätt hemska ut, vissa tycker jag ser skeva ut om man tittar ovanifrån, hur har jag lyckats med det?

Det driver ju på bra fortfarande, men frågan är hur länge till det gör det.. Tänkte mest att jag kanske kan få ur lite mer livslängd om jag byter kedja, men annars har det ingen större betydelse.

Det är faktiskt exakt en IG51 som jag har som kedja just nu. Men om jag väl byter isf så blir det väl en 70, eftersom 90 varit slut i lager så länge nu.. Min IG51 har ju inte rostat ett dugg, och den är som sagt 7 år gammal nu och har varit ute i ett antal regnskurar och inte blivit direkt bra rengjord.. ;) Enda är som sagt, bara 10kr till för en IG90..

Ny kedja
Jag har mätt nu, enligt det johan44 skrev.. Mätte i centimeter, för den _tum_stock jag hittade visar inte tum. ;) När jag mätte så bra jag kunde så fick jag det till exakt 30.65cm.

Kasettens minsta drev ser som sagt lite ut som hajfenor men har inte orsakat problem än, resten av kasetten fungerar bra, har lite problem med att det hoppar ibland, men jag misstänker bakväxeln. Har den mer liv att ge om jag byter kedja?

Tycker ni jag ska byta? =)

Ny kedja
Ja du ska byta, hela drivlinan alltså. Funkar allt med en drivlina som är sju år gammal så kommer det inte bli bra om du byter någon del. Iofs så säger inte sju år så mycket, din cykel kanske inte har rullat så mycket under dessa sju år? Men ser dreven lite småskeva ut och det är hajtänder överallt vågar jag nästan garrantera att det inte kommer att funka något bra. Spara pengarna och kör tills det inte fingerar med det som sitter på längre och köp då allt nytt, köp då två kedjor som du roterar mellan för att få ut längre livslängd.

Ny kedja
Det inte hajfenor överallt, inte än, bara några av kuggarna på dom mindre dreven bak.. Är också rädd att det blir dumt om jag bara byter en del. Sju år är ju inte riktigt sju år som för någon av er andra här, hade den mest som transportcykel ett bra tag och då var den inte speciellt hårt körd.

Frågan är bara om den har gått över gränsen för att det är nån idé att uppgradera kedjan, eller om jag bara ska skita i det, och göra som du säger, köra tills det skiter sig totalt, och byta allt på en gång då, det kanske dör lika fort även med en ny kedja..

Två kedjor och rotera har jag tänkt att göra =) Det jag inte vet om jag vill göra än är hur jag gör med drivlinan sen när den är slut isf.. Byta kasett, framdrev, kedja? Eller även fram och bakväxel, kanske är dags? Hjulen behöver bytas. Behöver nya reglage så jag kan dumpa mina cantileverbromshandtag för riktiga v-bromsar så jag kan få bra bromsar.. Dessutom börjar jag tycka att ramen är klumpig. Så, problemet blir att jag behöver nästan en helt ny cykel. Ska jag bara uppgradera delar i taget eller köpa en helt ny cykel?

Skulle även vilja ha en lek-hoj och en pendelhoj, så isf kanske det är värt att bara ge denna en ny, billig drivlina nångång i framtiden..

Hur som helst så kommer jag tidigast ha råd med detta om ett år, så denna måste hålla tills dess.. Men om en ny kedja inte påverkar mycket hur lång tid den har kvar, så hoppar jag nog över det..

Ny kedja
Ska du bara testa om det fungerar kan du köpa den allra billigaste kedjan du kan hitta som passar för 7-delat. De är nog inte speciellt dyra hos din lbs, antagligen blir det dyrare att beställa en över nätet än att köpa den lokalt, tänk på att räkna med frakten. Ska du däremot köpa allt framdrev, kassett och kedja så blir det billigare att köpa över nätet. Funkar det så funkar det, kör i sånna fall på det tills du har råd att byta hela drivlinan. Börja inte byta en massa delar om inte cykeln känns som att den är något du vill ha kvar många år. Det är bättre rent ekonomiskt att köpa en helt ny cykel, enda jobbiga är ju att vänta på att få råd;)

Ny kedja
Tror jag tar ditt tips där och kör på det jag har tills det dör. =) Den dagen får jag se vad jag gör åt det, antagligen blir det nya framdrev, kasett och kedja..

Får se om jag har råd att skaffa mig en cykel till då eller inte, om inte så kanske jag byter fler saker som växelreglage, etc. För jag vill ha en FS-lekhoj, men jag behöver även nånting jag kan transportera mig med som jag inte behöver vara rädd för att parkera på olika ställen i stan. Dessutom vore det trevligt om man kunde ta en skogsväg på väg hem.. så då är ju den jag har utmärkt till det, så länge den fungerar.

Den dagen den ger upp så får jag väl då se om jag köper en ny billig slithoj för både lek och transport, eller om jag uppgraderar den jag har så den fungerar som transportcykel endast och skaffar en dedikerad lekcykel..

En sak, om jag bestämmer mig för att behålla 7-delat, behåller vevparti (och vevlager, det är ett helt nytt xt-lager) och bara skaffar framdrev, kasett och kedjor (i säg, Deore-klass) - kan jag hitta komponenter som passar för mig? Har ju IG-system nu, kan jag byta till HG? Verkar vara det som gäller om det är nya saker jag ska ha.. och kan jag hitta framdrev som är kompatibla med 7-delat och 5-arms vevparti? Har tittat runt på CRC och CC, blir mest förvirrad över vad jag kan välja på.. Växlarna behöver jag väl inte byta?

Tack alla för all hjälp iallafall, det har klarnat en del för mig nu =)

Ny kedja
Jag spanade runt lite på de vanligaste siterna och kom fram till att det istort sett bara finns hg kassetter att få tag på iaf på nätet till 7-delat. Köper man en helt ny drivlina är det ju enkelt att bara välja hg delar då. När det gäller framdreven är det nog billigast att köpa ett helt vevparti, lagret kan du ju ha kvar men ett nytt vevparti med drev kostar runt 4-500kr på nätet och det är knappt att du får lösa derev för det. Räkna med runt 1000kr för att få drev kedja och kassett med frakt, tex LX kassett 7-delad, Deore vevparti och 3st HG70 kedjor blir 1073kr. Håller du dig till 7-delat så behöver inte växlarna bytas, vill du däremot få fler växlar blir det till att byta bakväxelreglage och baknav åtminståne, kanske även bakväxeln beroende på hur br ainställningsmöjligheter den har. Men det är enligt minmening totalt onödigt på en sån cykel. Som sagt gör bara det nödvändigaste för att den ska kunna rulla, och spara till en bättre. Det är roligare om allt är nytt samtidigt än att man sitter fast i en oändlig uppgraderingshärva.

Ny kedja
Tack för du tog dig tid att titta runt. =) Jo, bara jag byter allt till HG i så fall.. Om ett helt nytt vevparti med drev är prisvärt, så går det ju bra. Nu har jag fyrkantslager/vevparti, men det kanske inte gör så mycket?

1000kr kan det ju lätt vara värt, när den gamla är slut, så länge mina hjul (nav) fungerar.. Får man fråga var du hittade sakerna? Jag hittade lite för runt 1000kr på CRC, det ser ju riktigt vettigt ut.. Kanske att man skulle införskaffa något sådant i vår, om man har råd. Tack för tips! =)

Jag funderar på att redan nu göra en uppgradering isf. Som jag nämnt ovan så har jag v-bromsar men med cantileverhandtag pga jobbiga integrerade broms+växelreglage. Cyclecomponents säljer dock STX-reglage för 115kr/st för 7-delat. Dessa måste väl passa till både det jag har och isf skulle uppgradera till? För isf kan jag ju köpa ett par lösa v-bromshandtag, totalt lägger jag 500kr och får äntligen bra fungerande bromsar isf.. eller?

Vettiga bromshandtag + ev ~1000kr drivlina-uppgradering skulle ju kunna ge min cykel många fler år kvar att leva, förutom att jag borde kolla upp hur mina hjul mår, så jag inte måste byta dom också..

Ny kedja
fox skrev:
> Tack för du tog dig tid att titta runt. =)

Det var så lite så, har inget bättre för mig. Borde egentligen sova så att jag orkar jobba senare idag, men jag är inte så trött.

> Vettiga bromshandtag + ev ~1000kr
> drivlina-uppgradering skulle ju kunna ge min cykel
> många fler år kvar att leva, förutom att jag borde
> kolla upp hur mina hjul mår, så jag inte måste
> byta dom också..

Ja kola hjulen ordentligt så att fälgarna inte är allt för nerslitna eller lagrena går knackigt. Ny drivlina växelreglage och bromsar borde iaf landa på under 2000kr. Och förutsatt att resten av cykeln inte är helt slut så borde den kunna hålla ett antal år som pendelhoj.

Ny kedja
Anders G skrev:
> Det var så lite så, har inget bättre för mig.
> Borde egentligen sova så att jag orkar jobba
> senare idag, men jag är inte så trött.

Borde också sovit, men det gick inte så bra.. =)

> Ja kola hjulen ordentligt så att fälgarna inte är
> allt för nerslitna eller lagrena går knackigt. Ny
> drivlina växelreglage och bromsar borde iaf landa
> på under 2000kr. Och förutsatt att resten av
> cykeln inte är helt slut så borde den kunna hålla
> ett antal år som pendelhoj.

Nedslitna är väl fälgarna efter så många bromsår, jag är dock inte duktig på att avgöra hur dåliga dom är. Det som är värst med dom är väl all skit som sitter där, gammal bromsbeläggsgummi? Kan man på nåt sätt tvätta/slipa bort det så man får bättre bromsyta? Satt och försökte tvätta det i flera timmar i somras, visst släppte det, men det såg fortfarande lika skitigt ut ändå.. Men då satt jag med trasa och nån polish..

Jag har spenderat många timmar i somras och lärt mig rikta hjul (spänna om från början) och efter det fick mina hjul ett helt nytt liv..

Det jag är rädd för är som sagt naven.. Knackigt går dom inte längre efter dom blev ordentligt infettade i somras, men jag tyckte det såg lite skumt ut.. Det såg ut som ena lagret saknade en kula (kullager), är det ett problem? Har aldrig haft dom öppnade innan dess, så det är inte jag som klantat mig..

Funderade ett bra tag på det du skrev, och tror jag ska göra såhär: Nya växelreglage + bromsreglage nu, men inget annat. När det behövs, tidigast i vår (så sliter jag inte på nya grejer under vintern), ny drivlina. Har jag inte råd att lägga pengar på en ny cykel så kan jag kanske då passa på att köpa ett par hjul också, och kanske uppgradera till 9-delat, då har jag max förlorat 250kr på det jag köper nu.

Annars, ny drivlina när det behövs, låta hjulen rulla så länge dom orkar, blir det ett problem så köper jag ett par billiga nya hjul, man kan ju få ett par hjul med Deore-nav och billig Mavic-fälg för runt 1500kr inkl. frakt från crc.. Om jag inte hittar billigare begagnade hjul. Begagnade saker i allmänhet vore ju rätt bra för mig, så länge dom är mindre slitna än vad mina är..

Tack igen i alla fall! =) Hoppas bara det blir så mycket bättre som jag hoppas på när jag köper nya bromshandtag..

Ny kedja
fox skrev:
> Det jag är rädd för är som sagt naven.. Knackigt
> går dom inte längre efter dom blev ordentligt
> infettade i somras, men jag tyckte det såg lite
> skumt ut.. Det såg ut som ena lagret saknade en
> kula (kullager), är det ett problem? Har aldrig
> haft dom öppnade innan dess, så det är inte jag
> som klantat mig..

Kulan kan ha ramlat in i navkroppen när du öppnade navet. Kulan behövs.

Ny kedja
> Kulan kan ha ramlat in i navkroppen när du öppnade
> navet. Kulan behövs.

Damn. Var rädd för det. Får öppna och titta efter igen, tror att jag inte såg nån kula där, men.. Det finns inget sätt att köpa nya kulor till lagret löst?

Ny kedja
> Cyclecomponents säljer dock
> STX-reglage för 115kr/st för 7-delat. Dessa måste
> väl passa till både det jag har och isf skulle
> uppgradera till? För isf kan jag ju köpa ett par
> lösa v-bromshandtag, totalt lägger jag 500kr och
> får äntligen bra fungerande bromsar isf.. eller?
>

Tror det är billigare på roseversand.de,
kolla under: BikeParts -> Shimano -> Alivio -> STX shifter SL-MC 40 19.90 EUR
(om jag förstår rätt är det ett par (7+3) till skillnad från vad cyclecomponents säljer)

Dessutom har de Alivio brake lever set BL-M 420 för 7.50 EUR ...

Ny kedja
jo, de flesta välsorterade järnaffärer borde ha nya kulor. momentum i solna har också. de kostar en eller ett par kronor styck och du bör byta alla på samma gång.

Senast redigerad av en moderator:
Ny kedja
OlofS skrev:
> Tror det är billigare på roseversand.de,
> kolla under: BikeParts -> Shimano -> Alivio
> -> STX shifter SL-MC 40 19.90 EUR
> (om jag förstår rätt är det ett par (7+3) till
> skillnad från vad cyclecomponents säljer)
>

Hm, låter billigt, hur mycket blir det i frakt tro? Kan dock vara värt några extra kronor att köpa från Sverige om det går fortare.. Men tack för tips, det ska jag kolla upp..

> Dessutom har de Alivio brake lever set BL-M 420
> för 7.50 EUR ...
>

Funderar annars på att köpa ett par billiga Avid-reglage till mina Avid Single Digit 3-bromsar, om det kan vara bättre.. Bromsarna är nya och dom kommer jav nog att ha kvar ett bra tag..

Ny kedja
rikard skrev:
> jo, de flesta välsorterade järnaffärer borde ha
> nya kulor. momentum i solna har också. de kostar
> en eller ett par kronor styck och du bör byta alla
> på samma gång.

Ah, det vore jättebra.. Bor nära en Järnia-affär, kan ta ur någon kula och kolla med dom..

Finns det nya kulor så byter jag alla, dom är ganska slitna..

Tillbaka
Topp