Ny Lefty krånglar

kntzn

Aktiv medlem
Ny Lefty krånglar
Jag har en relativt ny införskaffad Scalpel och har problem med Leftyn. Dämparen vill inte gå hela slaglängden ner utan det tar stopp ca 2-3 cm ovanför det nedersta läget. Kan det vara att det på något vis kommit in vatten i dämparen? Vågar man i så fall själv montera isär den och kolla eller är det bara att lämna in?

Ny Lefty krånglar
Finns det inte nån "manual reset" man kan göra på Leftygafflar om man inte får ut fullt slag? Vet att jag sett instruktioner för det nånstans. Typ släppa ut luften och trycka gaffeln i botten några gånger. Borde gå att hitta instruktionsbok för just din gaffel på nätet nånstans.

Ny Lefty krånglar
Är det en ny Lefty 2.0 ska det vara 35 mm synlig del kvar av innerbenet när gaffeln är bottnad. (gäller Lefty med 100 mm slag. Vet ej om det är samma mått på de med längre slaglängd)
Är det längre sträcka synnlig så töm den på luft och tryck gaffeln hårt i botten (ganska våldsamt) ett antal ggr tills det angivna måttet stämmer. Pummpa luft i igen och det är klart !

Senast ändrad:
Ny Lefty krånglar
Orwar sa:
Finns det inte nån "manual reset" man kan göra på Leftygafflar om man inte får ut fullt slag? Vet att jag sett instruktioner för det nånstans. Typ släppa ut luften och trycka gaffeln i botten några gånger. Borde gå att hitta instruktionsbok för just din gaffel på nätet nånstans.

Jo det stämmer, vad jag förstår gör man detta för att leftyn av någon anledning har "sjunkigt ihop" och man kan inte se hela längden på inner röret. I mitt fall kan man se hela inner röret men när jag trycker ihop dämparen tar det stopp innan den trycks ihop fullt ut.

Ny Lefty krånglar
Lefty sa:
Är det en ny Lefty 2.0 ska det vara 35 mm synlig del kvar av innerbenet när gaffeln är bottnad.

Okej det visste jag inte! Det stämmer nog ganska bra att det är 35 mm kvar av innerbenet när den är bottnad. Men jag förstår i så fall inte varför det känns som att det tar stopp allderles för tidigt? Hur som helst så löser sig säkert problemet om jag provar det ni båda föreslår. Tack!

Ny Lefty krånglar
Troligen är allt OK med din gaffel !
Du kan kolla att slaglängden stämmer genom att trycka den i botten utan luft i och sen med luft i mäta skillnaden i mått.
Bör vara ca 100 mm (eller den slaglängd gaffeln ska ha)
Problemet om den behöver "resetas" är att detta inte är fallet.

Ny Lefty krånglar
Jag kör med mindre än rekommenterat för att få den "plush". ca 100 psi (borde vara ca 125 psi för 85 kg cyklist om jag minns rätt)
Ju mer luft detso större risk att man får "resetta" ofta eftersom den inte jobbar ner djupt eller bottnar" naturligt när man kör.

Tillbaka
Topp