Ny MTB ca 10 tkr?

gavin_gadget

Aktiv medlem
Ny MTB ca 10 tkr?
Hej!

Jag söker en ny "all-round" MTB för omkring 10 tkr. Planen är att försöka ta mig ut på stigarna i Hellas och Judarskogen (båda hittills obeprövade). Cyklar hellre utmanande stig än långa sträckor. Gillar enkelheten i singelklinga fram.

Lutar åt:
Grand Canyon AL SL 7.0 (uppdaterad 2019) https://www.canyon.com/sv-se/grand-canyon-al-sl-7.0/50000072.html

Scott Scale 960 https://m.lannasport.se/sv/articles/2.4719.204238/scott-scale-960-2019

Vitus Sentier verkar rekommenderad men tyvärr svår att få tag på och dyrare.

Canyon verkar vassare vad gäller bakväxeln och ger ngt längre fjädringsväg. Finns det andra värden i Scotten jag inte kan läsa mig till? Håller den bättre? Kanske hårdare testad mot utmattning?

Tack på förhand

Senast ändrad:
Ny MTB ca 10 tkr?
joeldevahl sa:
En annan att kolla på är Nukeproof Scout (finns både 29" och 27.5"). Billigaste ligger på runda 11kkr på wiggle.se (https://www.wiggle.se/nukeproof-scout-290-sport-mountainbike-2019/)
Kanske inte är något komponentmonster men kompetent cykel

Tack. Jag har kikat på den men har svårt att bedöma hur mkt 20mm extra fjädringsväg väger mot 2 extra växlar och bättre(?) växel? Är ramen bättre (mkt svårbedömt för mig)? Nukeproof låter hållbart men håller den bättre än Canyon?

Senast ändrad:
Ny MTB ca 10 tkr?
Jag har själv kört på en Caliber Bossnut under 2år, fulldärmpad vilket är väldigt trevlig i just Hellas och den har klarat sig mycket bra i de skogarna.
Dock är den 27,5", jag är 193cm och hade absolut ingen saknad efter större hjul. och är riktigt imponerad över kvaliten på ramen och bytte däcken samt satte dit en dropper post.
När jag uppgraderade tidigare iår till en Santa Cruz blev komforten absolut högre men jag slogs mest av hur sjukt mycket cykel du får för pengarna med en Bossnut.

https://www.gooutdoors.co.uk/cycling/bikes/mountain-bikes/br:calibre/

Ny MTB ca 10 tkr?
gavin_gadget sa:
Tack. Jag har kikat på den men har svårt att bedöma hur mkt 20mm extra fjädringsväg väger mot 2 extra växlar och bättre(?) växel? Är ramen bättre (mkt svårbedömt för mig)? Nukeproof låter hållbart men håller den bättre än Canyon?

Sant 10-delat är inte så hett. Missade det.
Nu har jag ingen scout själv utan en av deras heldämpade modeller men den är riktigt trevlig och verkar hålla för en hel del.

Ny MTB ca 10 tkr?
Jag går i ungefär samma funderingar, så jag följer gärna denna tråd.
Har du möjlighet att prova någon? Cyklar du MTB idag?
Scott går ju ofta att köpa i butik och då skulle man potentiellt kunna få lite hjälp med service. Men det är inte många cykelhandlare i min närhet (Malmö) som är fokuserade på MTB.
Jag tycker Canyon gör otroligt snygga MTB och har provkört en heldämpad Spectral för några år sedan.
Kollar begagnat marknaden noga.
Min enda farhåga är att jag inser att jag vill köra heldämpat när jag väl kommit igång.

//Max

Ny MTB ca 10 tkr?
joeldevahl sa:
gavin_gadget sa:

Sant 10-delat är inte så hett. Missade det.
Nu har jag ingen scout själv utan en av deras heldämpade modeller men den är riktigt trevlig och verkar hålla för en hel del.

Tycker den ser bra ut och gillar just att det ska vara en stark ram. Men det är lite otydligt om de andra är lika starka... Precis som att Volvo säljer en säker bil men egentligen inte är säkrast.

Senast ändrad:
Ny MTB ca 10 tkr?
Nukeproof scout kördes ialla som enda HT i årets mega avalanche så lite småsten tål nog ramen.

10s är väl så där och gaffeln, recon, är inte lika tålig som ramen. Kan kanske ändå vara en bra början om 10k är max. Om det var den som hade 11-46 kassett så här den samma omfång som 11s

Ny MTB ca 10 tkr?
pennan sa:
leta efter en begagnad fs29:a är mitt råd.
Har den genomgående hjulaxlar så brukar det vara ok gaffel mm.
Varför fulldämpat? Är nyfiken. Jag söker ffa kul cykling och enklare/mindre tid på underhåll är en stor fördel. Hittar få "billiga" FS även begagnat och då med äldre växlar förstås. Är det värt det?

Har förstått det som att FS ffa är snabbare genom stökig terräng (rötter och sten) men jag ska inte tävla. Borde jag inte ha bättre kontroll utan dämpare bak. Kunna hoppa enklare samt dra upp den på bakhjulet. Allt för höga drops tänkte jag nog ändå undvika av hälsoskäl. "Behövs" FS för Hellas?

Och så såg jag denna

Ny MTB ca 10 tkr?
gavin_gadget sa:
pennan sa:

Och så såg jag denna

Ang. filmsnutten så finns det gott om liknande klipp på YT. Gemensamt brukar vara att det går nedför, fort och spektakulärt på ett underlag av relativt släta och tillrättalagda leder. Den typiskt svenska brötskogen har istället gott om rötter och stenar vilket alltid kommer innebära att en HT antingen måste dra ner på tempot, göra noggrannare linjeval, och/eller helt enkelt acceptera att närapå skaka sönder . Vill man färdas både snabbt och komfortabelt är det otvivelaktigt FS som gäller.

Ny MTB ca 10 tkr?
SGS sa:
gavin_gadget sa:
pennan sa:

Och så såg jag denna

Ang. filmsnutten så finns det gott om liknande klipp på YT. Gemensamt brukar vara att det går nedför, fort och spektakulärt på ett underlag av relativt släta och tillrättalagda leder. Den typiskt svenska brötskogen har istället gott om rötter och stenar vilket alltid kommer innebära att en HT antingen måste dra ner på tempot, göra noggrannare linjeval, och/eller helt enkelt acceptera att närapå skaka sönder . Vill man färdas både snabbt och komfortabelt är det otvivelaktigt FS som gäller.

Tack! Jag instämmer. Hur är det med spåren kring Stockholm? Spåret i Stora skuggan var snällt, om jag nu hittade rätt. Mkt brötskog kring Hellas eller är det mer åt inslag av rötter och sten? Tyckte det såg ut som ganska stora stenhällar man cyklade över på de filmer jag sett och lite rötter här och där men har som sagt ingen egen erfarenhet.

Hittar ingen fs till lagom pris varken här eller på blocket. De har antingen ganska många år på nacken eller så kostar de ändå 30k.

Funderar också på servicekostnad på en fulldämpad? Har inte tillgång till att meka så mkt hemma (lght och små barn) utan kommer få lämna in.

Senast ändrad:
Ny MTB ca 10 tkr?
Jag funderar fortf...

Är Norco Fluid 1 HT bättre än Canyon? https://www.norco.com/bikes/2019/mountain/trail/fluid-ht-aluminum/fluid-ht-1/

Norco
NX, Sektor (120mm), HA 67.5, lite bättre frigång än canyon, fetare 27.5 däck, inkl dropper-post.
Konstig bakaxel (9*141 QR).

Canyon
GX (växelförare), Judy (120mm), HA 68.5.
Pressfit vevlager och udda hjul fram och bak.

Eller är det smart att vänta på en Sentier (hardtail of the year)? NX, Sektor (140mm), HA 66 och allmänt hyllad.

Är 65/66° gaffelvinkel verkligen fantastiskt även om man inte kör toksnabbt utförs genom skogen utan håller ett mer sansat tempo? Blir det inte jobbigt att dra upp och balansera cykeln på bakhjulet med lång reach?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp