Ny på det här, vilken utrustning behöver man... (downhill)

Magoozi

Ny medlem
Hej!

Första inlägget här på Happymtb, hoppas allt går vägen! Köpte mig en mtb i vintras mest för att pendla med till jobbet, och för att försöka få kroppen lite i form. Sedan så blev det ju så att en god vän till mig under ett tillfälle visade en lite sen från en film som heter "roam"... Det skulle han inte gjort, för nu blev jag sugen på lite downhill. Har alltid velat ha en motocross, och det här såg jag som ett lämpligt substitut.

Vad som sedan gjorde alltihopa enormt mycket lämpligare är att jag bor i ängelholm, ett knappt stenkast från skidalägningen vallåsen som nu ska öppna bikepark. Var där och hjälpte till att putsa spåren för en tid sedan och blev så pepp!

Nu vet jag att min Caldera inte är någon renodlad Downhill cykel, men min tanke är att köra med den så länge jag kan. Med tanke på att jag är komplett nybörjare så behöver jag ingen renodlad DH cykel för tillfället. Vad tror ni? För lite lagom nerförsåka så borde väl bågen räcka till. Jag ska lova att jag kommer ta det väldigt försiktigt till att börja med.

Nu kommer det till utrustningen. Kör motorcykel (sporthoj) och har här ett prima dainese ryggskydd som jag anser passar ypperligt för aktiviten.

Fullface hjälm anser jag vara ett måste. Har sett bilder på käkfrakturer så det är inte snack om något annat. Vad anserni om den här hjälmen? http://www.cyclecomponents.se/cgi-b...xtra=&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=BELL709-Lr

Jag kommer även skaffa mig ett par knä/benskydd. Vad är kotym, regelrätta lösa knäskydd som man kombinerar med smalbensskydd eller ska man köpa kombinerade? Har tittat på sixsixone 4x4 som fins på ridestore för 399. Verkar det vettiga?

Armbågsskydd blir nog sixsixone chickenwings. Bra pris och de verkar lagom smidiga, priset låter också lämpligt tycker jag.

Kom gärna med mer tips och råd! Är jag rätt på det eller är jag helt ute och cyklar (ha ha..)

Tack på förhand!/Magnus, Ängelholm

Har den bell Bellistic.. Störtskön, verkligen.. Inte lika tung och klumpig som andra modeller.. Go for it.. :)

Ryggplatta är också bra att ha.. Och på helskydden så tag vad du tycker själv är skönast :)

Jo, sedan att priset är helrätt gör ju inte saken sämre. offtopic, snygg bild, spitfiren är så porrig!

Hojen din går säkert fint att rulla utför med, dock ställer jag mig frågande till hur trevlig upplevelsen blir. Har du möjlighet, testa någon annans DH/Freeride-cyekel, du kommer då själv förstå skillnaden! ;)

Hjälm, klart värt att lägga pengar på! Den du länkade ser vettig ut, dock är det ännu bättre om du kan åka till någon cykelbutik och testa ut en som passar dit huvud bra! Jag kör på en Giro-hjälm, passar mitt huvud perfekt och kommer nog ha svårt att byta från Giro när det gäller hjälm (tyvärr TLD). Men som sagt, har du en butik nära dig så du kan testa ut en hjälm är de värt att lägga några kronor extra tycker jag.

Ryggskyddet funkar fint, de enda är om du tycker att det blir för stort och i vägen, annars ser jag inget som hindrar dig där!

Benskydd vill du nog ha kombinerat i början, alltså ett som både täckre knäskålen och smalbenet. Enklast och skyddar mycket bra, det gör ont när man slår knäna eller sätter en pedal i smalbenet, ajaj!

Armbågsskydd har jag faktiskt aldrig använt, så där säger jag pass!

Men, välkommen till cyklingens förtrollade värld! Inom downhill/freeride kan man åka med håriga ben utan att skämmas. :) Hoppas att du får en trevlig cykelsommar.

// Fischer

Magoozi skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo, sedan att priset är helrätt gör ju inte
> saken sämre. offtopic, snygg bild, spitfiren är
> så porrig!

Haha, tycker jag med :) Enda svenska spitfiren som svenskarna hade :)

Hmm... Fullfacekruka, ryggplatta är basutrustningen... sen bör du väl ha kombinerat knä/smalben och armåge/underarmsskydd. Har du budget så titta på en typ pressuresuit från 661... den är prisvärd.

njae.... inte särskillt. Det är ju en smakfråga.... Jag som inte har den smidigaste körstilen har ju gärna det extra skyddet...
Men enklast är väl om du känner nån som har skydd du får prova och se...då känner du ju...

Efter att kört mig sönder och samman en vecka i alperna förra sommaren kan jag bara rekomendera att ha så mycket skydd som möjligt :) Som nämnts ovan så är hjälm och ryggskydd det minsta man bör ha. (Har ett hack i mitt ryggskydd mitt i nedre delen av ryggen, är väldigt tacksam att det satte sig där och inte i ryggraden)
Iom att du bara kommer cykla nerför kommer det inte kännas alltför klumpigt om du hittar grejor som sitter bra.
Välkommen till happy och kör på!

Fullface, knä/smalben (smalben är väl inget måste men fan va du slår dem i början), ryggplatta, armbågsskydd (lätta att slå i när man lägger sig i lite fart). Min uppfattning är att det är lika bra att köpa en preassure-suit som ryggplatta + armbågsskydd så att du skyddar axlar och bröst med.

Själv kör jag på Bell-hjälmen, kyle strait knäskydd (skall fixa smalbensskydd) och budgetalternativet:
http://www.x3mseller.com/cgi-bin/ib...p=23&artnr=227r&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std
Spinkig rackare som jag är fick jag sy in skydsjackan men nu sitter den helt ok och har inte gått sönder ännu. :)

Noterade även denna:
http://www.x3mseller.com/cgi-bin/ib...23&artnr=WJ301r&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std
Ser ju lite vassare ut utan att kosta speciellt mycket.

Välkommen till nedförslekandet!

På med skydden och kör hårt. I början av 90-talet användes mtb som liknar dagens XC cyklar, vid DH cykling. Här en gammal idolbild på John Tomac i full fart:
Tomac-17.jpg

(obs heldämpad på bild, hittade inte nån bild på Tomac med hardtail just nu)

Dagens huckmaskiner med 10" slaglängd är roliga, men det går att cykla tokfort med en hardtail nerför också. Dock med lite mer mörbultad kropp som resultat, men det går. ;-)

/Leo

Jag skulle säga att lite beroende på hur mycket du vill köpa senare är en pressure suit ett bra val. En bra volt över styret är allt som krävs för att få en rejält blå skuldra om man bara kör ryggskydd, det har jag fått erfara. Axelskydd är inte att förakta helt enkelt, dessutom blir det inte särskilt klumpigt, i alla fall inte det jag har: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=22780

Angående benskydden, 661 4x4, kör jag downhill med sådana men tänker byta till ett par med hårt skal. 4x4 funkar väldigt bra i dirt, street och all mountain, men till DH skyddar de lite för dåligt, jag drog knät i ett träd i förra veckan och hade svårt att gå i två dagar efteråt trots knäskyddet.. Jag rekommenderar absolut hårda skydd för knäna!

Asså... Vi vill inte avskräcka dig från att åka utförs...det är skitskoj..
Men... Är du lite smart lyssnar du på dom av vi som har provat att gå i marken ordentligt och vad vi har för erfarenheter...
Kör man utförs.. är det inte en fråga om du kommer att krascha...det är bara en fråga om när..och vad som eventuellt råkar vara ivägen.... Det är sällan du klotar på en slät äng, men visst kan det hända där med, utan går du omkull så är det när du har en massa elaka stenar, en massa träd osv i direkt närhet av spåret... Och även med ordentliga skydd gör det såklart ont men chansen är ju större att klara sig bra med riktiga skydd, att bara bli blåslagen kanske är ett billigt pris jämfört med en massa djupa hack, stygn,brytna ben osv....

Bara mina 0.2

precis som Plush säger, det är onekligen så att man kommer klota förr eller senare, det är så man vet att man ligger på gränsen och utvecklas. Och då är det bra att ha skydden.
Dessutom känner jag personligen att ju mer skydd man har, desto hårdare vågar man köra (närmare sin gräns) och desto fortare utvecklas man som åkare.

Priset är INTE helrätt när du betalar mer utan att få mer.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=15156

Har läst den här tråden med stort intresse då jag är i samma situation:
Ingen erfarenhet, ingen skyddsutrustning men med stora förväntningar på att kunna åka på Vallåsen.
Jag var tyvärr förhindrad att vara med och jobba den 5 april, ett utmärkt tillfälle att lära känna likasinnade. Siktar på att närvara vid premiären den 10 maj.
Det hade varit supert att få kontakt med någon som vill dela med sig lite av sin åkteknik men också andra rookies att åka och jönsa med tillsammans.

Funderar själv på en Bellistic. Hurdan är passformen? Vissa hjälmar är skapta runt en boll medan andra passar mer ovala huvuden. Är det en stor nackdel att fodret inte kan tas ut?

Nån som känner till om detta skydd är bra? http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7088

Föreställer mig att höften kan ta stryk vid klotning. Ingen har nämnt det ännu. Är jag fel på det om jag köper nåt i stil med detta?
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=2398

Ska man köra seriös dh så kan man lika gärna köra hela kittet med fullface hjälm, knä/benskydd, armskydd, handskar och ryggplatta. Det har jag när jag hojar iaf.

Men jag ska köpa till en suit och shorts faktiskt. Sist jag krasha blev jag överkörd över magen, det var faktiskt inte skönt..

Versus skrev:
> Ska man köra seriös dh så kan man lika gärna
> köra hela kittet med fullface hjälm,
> knä/benskydd, armskydd, handskar och ryggplatta.
> Det har jag när jag hojar iaf.
>
> Men jag ska köpa till en suit och shorts
> faktiskt. Sist jag krasha blev jag överkörd
> över magen, det var faktiskt inte skönt..

Då passar kanske denna t-tröjja dig!? :D

22079.jpg ht=568

bernfort skrev:
> Funderar själv på en Bellistic. Hurdan är
> passformen? Vissa hjälmar är skapta runt en boll
> medan andra passar mer ovala huvuden. Är det en
> stor nackdel att fodret inte kan tas ut?

Den är rätt rund. Min ovala skalle passade inte alls i den. Köp inte FF-hjälm utan att ha provat vilken som passar ditt huvud bäst.

Peter_K skrev:
> bernfort skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Funderar själv på en Bellistic. Hurdan är
> > passformen? Vissa hjälmar är skapta runt en
> boll
> > medan andra passar mer ovala huvuden. Är det
> en
> > stor nackdel att fodret inte kan tas ut?
>
> Den är rätt rund. Min ovala skalle passade inte
> alls i den. Köp inte FF-hjälm utan att ha provat
> vilken som passar ditt huvud bäst.

Då passar den kanske inte mig heller. Vilka hjälmar passar ovala skallar? Vilken har du, Peter K?

bernfort skrev:
> Priset är INTE helrätt när du betalar mer utan
> att få mer.
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=15156
>
> Har läst den här tråden med stort intresse då
> jag är i samma situation:
> Ingen erfarenhet, ingen skyddsutrustning men med
> stora förväntningar på att kunna åka på
> Vallåsen.
> Jag var tyvärr förhindrad att vara med och jobba
> den 5 april, ett utmärkt tillfälle att lära
> känna likasinnade. Siktar på att närvara vid
> premiären den 10 maj.
> Det hade varit supert att få kontakt med någon
> som vill dela med sig lite av sin åkteknik men
> också andra rookies att åka och jönsa med
> tillsammans.
>
> Funderar själv på en Bellistic. Hurdan är
> passformen? Vissa hjälmar är skapta runt en boll
> medan andra passar mer ovala huvuden. Är det en
> stor nackdel att fodret inte kan tas ut?
>
> Nån som känner till om detta skydd är bra?
> elID=7088
>
> Föreställer mig att höften kan ta stryk vid
> klotning. Ingen har nämnt det ännu. Är jag fel
> på det om jag köper nåt i stil med detta?
> elID=2398

Kul med ett blåbär till! Jag hoppas också på att någon mer erfaren åkare kan ha en liten workshop eller nåt, så man kan lära sig lite. Som det känns nu så satsar jag bara på att ta mig ner i ett stycke, sedan om det tar halva dan skiter jag i!;-)

Den enda nackdelen som jag ser det med bell hjälmen är att stoppningen inte går att ta ut. Jag har av mina motorcyklande kollegor hört folk som har dränkt sina hjälmar i badkaren hemma (!) för att få rent dem, med ytterst varierat resultat bör tilläggas...

För att spara lite på stoppningen finns en liten smidig grej. Kommer inte ihåg namnet på prylen just nu, men den fungerar som en liten kalott i tyg som du sätter i hjässan, innan du sätter på hjälmen. den suger upp den mesta svetten och går utmärkt att tvätta. finns bla på Yamaha-center Hbg vet jag.

Men sedan anser jag inte att det är en så stor deal om man blir lite svettig i krukan, har kört ganska många bankörningar med min sporthoj och jag kan lova att det blir duktigt varmt i hjälmen en fin sommardag. Ett hett tips är att "vädra" så fort som det ges tillfälle.

angående resten av skydden så har jag börjat fundera mer på om man ska satsa på kombinerade ben/smalbens skydd eller köpa lösa och kombinera. Fördelen är ju att du kan köra med bara knäskydden när man kör lite XC som jag gör emellanåt för flåsets skull.

En sak som har hittat är armebågs skydd som går en liten bit ner på armen, det verkar förträffligt anser jag. Eller är det som med knäsydden en himla massa bök? Hur pass allvarligt uttsatta är egentligen underarmarna?

Apropå vallåsen å kommer det bli kempegrejt, den gröna slinga är dock där jag kommer hänga mest, och när man gick där ochkrattade så kändes den helt klart övervinnbar!

Sorry för längden på inlägget, är medveten om att jag lider av mundiarré!

Fan vad fel det blev! Förlåt tusenfallt! Hur rättar man till det här nu då? Det hade ju räckt med ett inlägg!!!

Du har en redigera knapp på varje inlägg du gör... bara att redigera bort innehållet :)

bernfort skrev:
> Vilka hjälmar passar ovala skallar? Vilken har du, Peter K?

Giro Remedy passar mitt huvud, kan vara värd att testa.

Peter_K skrev:
> bernfort skrev:
> -----
> > Vilka hjälmar passar ovala skallar? Vilken har
> du, Peter K?
>
> Giro Remedy passar mitt huvud, kan vara värd att
> testa.

Kör på platten med en Xen och den sitter som en smäck, så jag hade aningar om att en Remedy skulle vara ett säkert kort. Men är den inte lite bulkig?

Magoozi skrev:
> Kul med ett blåbär till! Jag hoppas också på
> att någon mer erfaren åkare kan ha en liten
> workshop eller nåt, så man kan lära sig lite.
> Som det känns nu så satsar jag bara på att ta
> mig ner i ett stycke, sedan om det tar halva dan
> skiter jag i!;-) ....

Ja du, ett stycke är väl en rimlig målsättning att sträva efter.
Gärna vid medvetande och utan brutna ben, svåra blödningar eller invärtes skador, kan jag tillfoga ;-)
Själv är jag gammal och skröplig och har familj att försörja, så jag tar det lugnt. Men en workshop låter som en bra idé, så att man har vissa grunder klart för sig, som man sen kan slipa vidare på.

Någon som känner sig manad att visa blåbären?

Jag hör till dom som vill ha helt överkroppsskydd. Bröstplatta, axelskydd, armbågsskydd, ryggskydd, i ett liksom. Mina krascher i Åre innebar rullande bland sprängsten, volt till rygglandning från NS och en faceplant där fullfacen slogs upp så jag lik förbannat skrapade upp hakan, med mera.

Var skönt att iaf ha överkroppen väl inpackad. Sen får race-nissarna säga vad dom vill. Som nybörjare tyckte jag det var skönt iaf.

bernfort skrev:
> Men är den inte lite bulkig?

Som XC-hjälm är den rätt mycket overkill ja. För liftbaserad åkning är jag väldigt nöjd med den.

Mårten skrev:
> Jag hör till dom som vill ha helt
> överkroppsskydd. Bröstplatta, axelskydd,
> armbågsskydd, ryggskydd, i ett liksom. Mina
> krascher i Åre innebar rullande bland
> sprängsten, volt till rygglandning från NS och
> en faceplant där fullfacen slogs upp så jag lik
> förbannat skrapade upp hakan, med mera.
>
> Var skönt att iaf ha överkroppen väl inpackad.
> Sen får race-nissarna säga vad dom vill. Som
> nybörjare tyckte jag det var skönt iaf.

Väl talat, inlärningsprocessen går fortare om man kan utmana och krasha lite, på en preassure-suit, fullface och benskydd inkl smalben. Sen är det bara att köra tills man går sönder ändå. :P

Peter_K skrev:
> bernfort skrev:
> -----
> > Men är den inte lite bulkig?
>
> Som XC-hjälm är den rätt mycket overkill ja.
> För liftbaserad åkning är jag väldigt nöjd
> med den.

Jag tänke, i jämförelse med en Bellistic eller Fox Rampage?

Det var nåt jag läste i en test om att Foxen skulle vara ett mindre bulkigt alternativ till Giron.
Dessa tester är iofs inte mycket värda så länge man inte får se hur testpersonen ser ut. Den ena tidningen tyckte det största problemet med Remedy var att den satt åt om kinderna så att man såg ut som en präriehund och bet sig i kinderna. Den andra tidningen tyckte samma hjälm satt för löst om kinderna.
Suck!!!

Det är nästan lönlöst att planera hjälmköp utan att testa, klart det kan gå bra men stor risk att du får en hjälm du inte trivs med. :(

bernfort skrev:
> Jag tänke, i jämförelse med en Bellistic eller
> Fox Rampage?

Jag har cyklat med folk som haft både Bellistic och Rampage. Har inte märkt att min hjälm funkat sämre eller varit krångligare jämfört med deras.

> Den ena tidningen tyckte det största problemet
> med Remedy var att den satt åt om kinderna så
> att man såg ut som en präriehund och bet sig i
> kinderna. Den andra tidningen tyckte samma hjälm
> satt för löst om kinderna.

Det är därför man måste prova innan man köper... En FF-hjälm ska sitta åt om kinderna.

troy lee d2:) Inte billigast men snyggast

Så mycket skydd som möjligt utan att det inkräktar på rörelseförmågan(därför viktigt att testa grejerna innan köp)
Sen när du blivit säkrare så kan du börja strippa skydd, men rygg,knä huvud o ett par bra handskar är ett minimum anser jag

Hej Magoozi

jag var med på vallåsen och jobba (blå fred perry tröja å blå arbetsbyxor)

Jag är med helt ny på det här, Har dock varit i åre under mayhem veckan 05.
Den grönastigen vi fixa till kommer man kunna köra med tex kona caldera utan problem. körde HT i åre

Skydd då? Ja när jag var i åre så körde jag med benskydd
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=3535 har armbågsskydd av samma modell med dock körde jag inte med dom pga dom var förstora, kan ta med dom till vallåsen nästa gång om du vill testa. hjälm körde jag med en skate hjälm. och visst kan jag säga dig att man var "rädd" så en skyddsjacka och fullface hjälm kommer jag köpa.

var i sälen en kort vecka 06 och cyklar lånade då en fullface hjälm (bell hjämen du länka till) och ryggskydd. så mycket säkrare man kännde sig med en FF hjälm. ryggskydder märkte jag inte av men köper man en väst så finns det ju där vilket är bra.

Det ser ju ut som att http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7088 är samma som http://www.x3mseller.com/cgi-bin/ib...p=23&artnr=227r&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std fast kinesen sydde på en lapp där står brand X på.

Tyvärr så bor vi i södra sverige så hjälmar och andra Dh/fr delar är det ont om.

själv kommer jag lägga en beställning från crc på
FF hjälm får chansa att den sitter bra
Skyddsväst blir nog en brand X
och handskar

Mvh Niclas

CRC, är det cyclecomponets? Jag drog i vilketfall som helst i väg en beställning på en Azonic ff kruka i kväll. 775 plus frakt slutade kalaset på. Väntar på en polare som ska beställa från ridestore, ska lägga in beställning på axel och knäskydd där tänkte jag. kanske ett par brillor med, jag har vanliga glasögon så det kanske tar bort lite av fartvinden.(om det nu kommer gå så fort)... Tror det ligger några gamla skidbrillor här någonstans hemma.

Magoozi, CRC är en webshop på Nordirland. Stort sortiment, bra priser, fri frakt på order över 100£ (ca 1340kr), snabba leveranser, inga problem med returer, svarar på mail och på telefon. Kanske jag haft tur, men det är i alla fall min erfarenhet av dom. Du kan välja att få priset visat i SEK så du slipper räkna om från GBP när du jämför hur mycket pengar du ska spara. Ta en titt innan du köper från svindyra svenska butiker.

http://www.chainreactioncycles.com/

Peter_K skrev:
> bernfort skrev:
> -----
> > Jag tänke, i jämförelse med en Bellistic
> eller
> > Fox Rampage?
>
> Jag har cyklat med folk som haft både Bellistic
> och Rampage. Har inte märkt att min hjälm funkat
> sämre eller varit krångligare jämfört med
> deras.
>
> > Den ena tidningen tyckte det största problemet
> > med Remedy var att den satt åt om kinderna så
> > att man såg ut som en präriehund och bet sig
> i
> > kinderna. Den andra tidningen tyckte samma
> hjälm
> > satt för löst om kinderna.
>
> Det är därför man måste prova innan man
> köper... En FF-hjälm ska sitta åt om kinderna.

Vet inte vad de menade med "bulky". Stora yttermått kanske? Men som sagt, dessa testerna är rätt värdelösa.
Naturligtvis skulle jag önska att jag kunde prova ett stort antal hjälmar, men då måste jag ut och resa. Till UK, eller en rejäl turné runt om i småbutikerna. Kostar pengar och tar tid.
Eller finns det nån välsorterad butik inom rimligt avstånd från Helsingborg?

bernfort skrev:
> Eller finns det nån välsorterad butik inom
> rimligt avstånd från Helsingborg?

http://www.byman.dk/ i Köpenhamn kanske?

Vi har et velassorteret udvalg i hjelme, tøj, sko, tasker og beskyttelse.

Sko - Specialized.
Tøj - Pearl Izumi, Fox.
Regntøj- Montana samt Agu.
Tasker - Ortlieb, Timbuk2, Chrome og Camelbak
Hjelme - Met, Specialized, Bell, SixSixOne, Dainese, Bern og Giro.

Ring och kolla vad de har innan du drar över sundet.

Tack för tipset!

Nu till frågan om däck.

Förutom Vallåsen har jag tänkt mig till Les Gets i sommar. Är som sagt nybörjare och behöver inte racingprestanda. Vilka däck rekommenderas i torrt resp vått? Finns det något däck som funkar någorlunda bra i vått som torrt?

Maxxis Minion DH Front + Maxxis Minion DH Rear i Super Tacky (42a). Finns t.ex. på http://www.chainreactioncycles.com för bra pris. Inte lika bra som ett par dedikerade ler-däck när det är hällregn men de funkar att halka runt på då också. Bland det bästa som finns när det är någorlunda torrt. 2.5" breda är lagom.

Edit igen: Hör av dig när du är på väg ner, inte omöjligt att jag hänger på och kör nån helg om du vill ha guidning.

Senast redigerad av en moderator:
Peter_K skrev:
> Maxxis Minion DH Front + Maxxis Minion DH Rear i
> Super Tacky (42a). Finns t.ex. på
> http://www.chainreactioncycles.com för bra pris.
> Inte lika bra som ett par dedikerade ler-däck
> när det är hällregn men de funkar att halka
> runt på då också. Bland det bästa som finns
> när det är någorlunda torrt. 2.5" breda är
> lagom.
>
> Edit igen: Hör av dig när du är på väg ner,
> inte omöjligt att jag hänger på och kör nån
> helg om du vill ha guidning.

Peter, vi kommer vara där från 26 juni till 10 juli. Tack för erbjudandet, uppskattar det enormt!
:)

Tillbaka
Topp