Ny på forumet

Ny på forumet
Tja

Ville bara kort säga hej till ärade forum medlemmar som nykomling här.
Är svensk som bor i cykel tokiga Norge och fastnat kungligt för cykling.
Har cyklat en del tidigare men inte så mycket som nu.

Kör fn en fulldämpad Ghost lector pro team xtr som jag trivs med. Är oerhört priviligierad som bor nära skidbackar och turleder och kan ge mig ut på olika turer direkt från garage uppfarten.

Min senate upplevelse var att cykla rallarvegen en 80 km cykel led från Haugastøl till Flåm. En fantastiskt härlig tur som jag rekommenderar till alla som inte redan cyklat den. Vill någon ha tips på cykling i Norge (gärna södra delen) är det bara att höra av sig.

//R

Ny på forumet
Velkommen :-)

Jag har pendlat till Kongsberg i tre år nu, och nu börjar det nog bli dags för flyttlasset att gå mot Buskerud också :-)

När jag bodde här för fyra år sedan cyklade jag Lurdalsveien en gång, men det var ganska dålig väg på den tiden (både snö/is och dålig asfalt). Annars har det mest blivit raka vägen mot Eidsfoss för att komma snabbast möjligt ner till färjan i Horten :-) Hur ser övriga möjligheter ut för LVG?

Ny på forumet
sebagge skrev:
-------------------------------------------------------
> Velkommen :-)
>
> Jag har pendlat till Kongsberg i tre år nu, och
> nu börjar det nog bli dags för flyttlasset att
> gå mot Buskerud också :-)
>
> När jag bodde här för fyra år sedan cyklade
> jag Lurdalsveien en gång, men det var ganska
> dålig väg på den tiden (både snö/is och
> dålig asfalt). Annars har det mest blivit raka
> vägen mot Eidsfoss för att komma snabbast
> möjligt ner till färjan i Horten :-) Hur ser
> övriga möjligheter ut för LVG?

Tack!

Ja Lurdalsveien fortsatt inte så bra. Ett tips är att du tar Bevergrenda veien alt riksvägen upp till Svene, fortsätter förbi Lampeland. När du passerat by kärnan och kommer ut till riksvägs korset svänger du upp till höger. Du ser direkt att det bär uppför. Du tar dig över en ås mellan 2 st högre kullar och svänger tillbaka och cyklar parallellt tillbaka med Lampeland vägen mot Svene. Därifrån tar du antingen Bevergrenda vägen eller riksvägen till Kongsberg (totalt 5 mil)

Alt 2 är Gamla vägen ner mot Darbu, förbi Darbu ner mot Hokksunds korset (shellmack) där tar du höger och syklar runt eikern följ skyltar mot skollenborg, sen tillbaka in mot kongsberg. (totalt 7 mil)

Tips till lång turen är Jondalen, Notodden, Kongsberg (eller andra hållet) utmanande backar bitvis och drygt 10 mil lång. Räcker till för att bli svettig. :-)

Tillbaka
Topp