Ny på landsvägscykling

Zaitz

Medlem
Ny på landsvägscykling
Har i dagarna införskaffat mig min allra första racer cykel och går nu i tankarna om att införskaffa lite kläder, eventuellt skor och en cykeldator och lite verktyg och delar.
Men då jag är ganska ny på denna typ av träningsform undrar jag om det finns några MUST HAVE verktyg, reservdelar och dyligt för att underlätta mina resor. Samt om någon vet var man kan hitta överkommliga kläder, skor och sådant.
Hade uppskattat hjälpen avsevärt :D
Tack på förhand / Tony

Ny på landsvägscykling
99% av alla haverier är punka, så pump och slang räcker långt. Prova att kränga på däcket hemma så du lär dig tekniken utan att använda verktyg (däckjärn).
Överkomliga kläder vet jag inget om. ;)

Ny på landsvägscykling
Planet x har billiga kläder hjälmar och skor. Likaså kan du kolla på dechatlon för att hitta prisvärda saker så här i början. Bara ett par exempel, finns massvis av sajter med cykelprylar.

Välkommen till cykelträsket-:)

Ny på landsvägscykling
Zaitz sa:
Har i dagarna införskaffat mig min allra första racer cykel och går nu i tankarna om att införskaffa lite kläder, eventuellt skor och en cykeldator och lite verktyg och delar.
Men då jag är ganska ny på denna typ av träningsform undrar jag om det finns några MUST HAVE verktyg, reservdelar och dyligt för att underlätta mina resor. Samt om någon vet var man kan hitta överkommliga kläder, skor och sådant.
Hade uppskattat hjälpen avsevärt :D
Tack på förhand / Tony

Det finns mycket prisvärt på Ullared och Biltema. Faktiskt. (vindväst, handskar, minipump, t ex)

Om du beställer på internet, var beredd på att många märken är en storlek mindre än du är van med.

Så prova först.

Ny på landsvägscykling
Ny på landsvägscykling
XXL har säsongsrensning denna vecka, med en del Craft-kläder nedsatta. Inte det bästa, men helt ok instegsprylar.
Byxor: https://www.xxl.se/craft-balance-bib-19-cykelshorts-herr-gra/p/1145365_2_style
Tröjor:
https://www.xxl.se/craft-point-ss-jerzy-19-cykeltroja-herr-gron/p/1145368_2_style
https://www.xxl.se/craft-point-ss-jerzy-19-cykeltroja-herr-gron/p/1145368_1_style
Ibland kan man hitta helt ok tröjor på Lidl för 70-100kr. De har cykelvecka denna (eller nästa?) vecka tror jag, men kläderna såg inte så bra ut denna gång.

Ny på landsvägscykling
Slang, pump, multiverktyg med kedjebrytare, kedjelås. Ta med ett minikit med pumpalappar och däcksavdragare också.

Ny på landsvägscykling
Testa också gärna att pumpa lite hemma med pumpen du ska ha med dig. Min första punka ledde till (kort) promenad till pendeltåget då jag var så novis (och korkad) att jag inte lyckades pumpa upp slangen "i fält". Kan faktiskt inte påminna mig vad det var som jag gjorde fel, men jag minns att jag inte fick till det.

För mig var skor med klossar och kompatibla pedaler som gör att det går att klicka fast sig en av grejerna med racer när jag började. Visst, blev några SPD-vurpor (man glömmer bort att man sitter fastklickad när man stannar, försöker lyfta skon från pedalen och inser alltför sen att det inte går och så ligger man på backen med lite stukad stolthet men normalt sett inget värre). Med detta sagt så skulle jag rösta för att sätta skor rätt högt upp på inhandlingslistan.

Ny på landsvägscykling
GoranS sa:
Testa också gärna att pumpa lite hemma med pumpen du ska ha med dig. Min första punka ledde till (kort) promenad till pendeltåget då jag var så novis (och korkad) att jag inte lyckades pumpa upp slangen "i fält". Kan faktiskt inte påminna mig vad det var som jag gjorde fel, men jag minns att jag inte fick till det.

Det där med att testa att pumpa hemma är ett bra tips även när man byter till annan tillverkare av slang. Jag fick en (kort) promenad till LBS när jag testade Panaracer-slang. Har också jag förträngt vad jag gjorde för fel.

Ny på landsvägscykling
Glasögon är inte att förglömma! 100 eller 2000 spänn spelar ingen roll. Gött att ha när flugjäklarna vill flyga rakt in i ögonen på dig. Dessutom skönt för ögonen både ljus och vindmässigt.

Ny på landsvägscykling
Risk för överkurs, men himla snopet att stå där med problemet:

Och om du skaffar en pump i stil med https://www.cykelkraft.se/cykelpump...MIk42BrrXO4wIVh6oYCh2DtQ7dEAQYAyABEgJvRvD_BwE där du skruvar fast en "förlängningsdel" mellan ventilen och själva pumpen, se till att antingen ha slangar där ventilkäglan sitter fast eller se till att dra fast den/fäst med loctite el.dyl. Annars är det risk att ventilkäglan följer med när du ska skruva loss förlängningsdelen från ventilen och då åker all luft ut. Oerhört irriterande om det inträffar och det är i fält svårt att åtgärda om man inte råkar ha något verktyg som man kan dra åt käglan med. Att göra det med fingrarna är åtminstone inget som jag med någon större sannolikhet lyckas med.

Ny på landsvägscykling
bellasoda sa:
Drosa sa:
Glasögon är inte att förglömma! 100 eller 2000 spänn spelar ingen roll. Gött att ha när flugjäklarna vill flyga rakt in i ögonen på dig. Dessutom skönt för ögonen både ljus och vindmässigt.

Och skalmarna utanför remmarna.
Till TS: det finns en massa ”stilregler” inom cykelsporten. Ibland kan det finnas något skäl till ”regeln” och ibland är det bara estetik. Kan säkert finnas någon som blir upprörd på riktigt över sådana brott. I de allra flesta fall framförs de dock med glimten i ögat och ingen kommer att vara upprörd över om du bryter mot dem.

Ny på landsvägscykling
Skulle rekommendera en sadelväska typ: https://www.xxl.se/vaude-race-light-m-sadelvaska-black/p/1060102_1_style eller liknande att förvara multiverktyg typ: https://www.xxl.se/bbb-primefold-btl-48l-minitool-multiverktyg-cykel/p/1133720_1_style . Finns naturligtvis mängder med andra märken/utformningar på ovanstående av både "sämre" och "bättre" kvalitet än dessa. I väskan kan du förutom verktyget få in en slang och eventuella däckbrytare.

Om du känner dig extra äventyrlig kan du skaffa en Co2-munstycke och patron för de där extra underbara stunderna när du står med punka i regnet som övergår till hagel bara för att jävlas även fast det är sommar, vattnet tog slut och du vill bara hem.
Co2 ska dock inte användas till att pumpa och hålla tryck i däcken utan bara för att få tillfälligt tryck så du kan rulla hem. Kanske ses som lite onödig pryl men kan vara guld värd när du står där utanför nån skola, i lycra mot nån vägg, frenetiskt pumpande med en rörelse som lätt kan misstolkas.

I verktygsväg är ett bra set med hexnycklar en god investering. Om du har kolfiber- ram/delar kan en momentnyckel vara en bra investering men bara om du tänkt skruva/byta runt saker ofta. Utöver det finns det alltid något verktyg du kommer sakna oavsett hur många du köper, känns som att man över tid samlar på sig det man behöver beroende på hur mycket man vill skruva själv.
En stabil golvpump med manometer är ett säkert köp som inte ruinerar dig.
Kedjeoljor (Dry/Wet).

Ny på landsvägscykling
GoranS sa:
bellasoda sa:
Drosa sa:

Och skalmarna utanför remmarna.
Till TS: det finns en massa ”stilregler” inom cykelsporten. Ibland kan det finnas något skäl till ”regeln” och ibland är det bara estetik. Kan säkert finnas någon som blir upprörd på riktigt över sådana brott. I de allra flesta fall framförs de dock med glimten i ögat och ingen kommer att vara upprörd över om du bryter mot dem.

Inte det?

(Ventilhatt)

Ny på landsvägscykling
Lidl har ett "kit" med sadelväska+multiverktyg+lagningskit+däckavtagare för 99 spänn nu så det känns rätt prisvärt. Innehåller av någon anledning också en trasa. Väskan är rätt rymlig så det får nog lätt plats minst en extra slang i. Den vill du ha med dig.

Sen fanns det också minipump och glasögon för samma pris.

Och som tidigare skrivits, en golvpump med manometer vill du ha!

Ny på landsvägscykling
A-N sa:
Lidl har ett "kit" med sadelväska+multiverktyg+lagningskit+däckavtagare för 99 spänn nu så det känns rätt prisvärt. Innehåller av någon anledning också en trasa. Väskan är rätt rymlig så det får nog lätt plats minst en extra slang i. Den vill du ha med dig.

Sen fanns det också minipump och glasögon för samma pris.

Och som tidigare skrivits, en golvpump med manometer vill du ha!

Och en engångshandske.

Ny på landsvägscykling
Sadelväskor kan vara ett problem om de är för stora och om man har ”olycklig utformning”. Jag har pensionerat några sadelväskor pga att jag skaver emot insida lår mot dem vilket inte byxorna mår bra av. Kör nu bara med en minimal väska som rymmer en slang+däckavtagare. Har resten i ryggfickorna på cykeltröjan.

Tillbaka
Topp