Ny på MTB, tips på MTB i 12-15k

mvjt

Ny medlem
Hej alla MTB-nördar,

Jag tänkte prova på MTB som motionsform. Kommer säkert cykla en hel del "trail" men ingen avancerad/teknisk downhill eller liknande. Har tittat runt en heeel del och det enklaste valet är Grand Canyon 7. Men ni får gärna komma med andra tips? Jag bryr mig inte så mycket om fabrikat och är som sagt nybörjare. Men vill ändå ha bra kvalitet...
Vet att jag vill ha "dropper" och 29"-hjul.

GC7 verkar inte levereras förrän i mars...

Såg även denna

Stort tack på förhand

mvjt

Ny medlem
Den här är klockren:

Tyvärr innebär klockrenheten att den mkt sällan finns på lager.
Ah den verkar nice. Trodde att Wiggle var någon sån där skum sida i något skatteparadis där man inte har garanti osv :) Får väl hålla koll när den kommer in...

JBogevik

Aktiv medlem
Ah den verkar nice. Trodde att Wiggle var någon sån där skum sida i något skatteparadis där man inte har garanti osv :) Får väl hålla koll när den kommer in...
Wiggle är grymma, Sentiar rekommenderas av alla till alla som förstahoj och det är av en god anledning. :)

cykelkRash

Aktiv medlem
Välj helst inte Wiggle, nån kundservice kommer du inte få från dem. Skulle pusha och beställa från CRC istället. För Wiggle är helt värdelös.

Dricko

Aktiv medlem
Wiggle fungerar alldeles utmärkt. Har iofs varit med om ett reklamationsärende som drog ut på tiden, men fortsätter att handla där ändå eftersom de skötte det bra. Vitus gör fina cyklar, min fru cyklar på en vitus mythique. Mycket cykel för pengarna. Jag hade inte tvekat på en Vitus sentier.

mvjt

Ny medlem
Senast ändrad:

mvjt

Ny medlem
Senast ändrad:

OlofSx

Medlem
Välj helst inte Wiggle, nån kundservice kommer du inte få från dem. Skulle pusha och beställa från CRC istället. För Wiggle är helt värdelös.
Wiggle och CRC samt bike24.de ägs alla av Wiggle CRC Group numera. CRC och Wiggle har samma lager vad jag kan förstå, och oftast samma produkter till nästintill samma pris. Det är möjligt att supporten på något sätt fortfarande skiljer sig åt mellan Wiggle och CRC även om jag är tveksam till det.

(Bike24.de har inte integrerats i samma utsträckning som Wiggle och CRC och det beror nog främst på osäkerheten runt Brexit.)

moros

Aktiv medlem
Tokigt, den billigare verkar ha dropper men utanpåliggande vajrar och den dyrare har tvärtom...
Notera att Rapide och Sentier inte är samma modell. Sen finns varje i olika utrustningsnivå. VR,VRS etc

mvjt

Ny medlem
Svårt:
MB31 Royal Deore: Lite bättre drivlina, ingen dropper, inbyggda vajrar
Sentier 29: Lite sämre drivlina än MB31, har dropper, inga inbyggda vajrar

Jag är tung, ca 100kg, spelar det in på val av modell och att +-50g vikt på drivlina inte kommer märkas :-)

Senast ändrad:
Varför är denna modernare och vad menar du med vintercyklingen?
Geometrin är lite modernare (just nu), längre reach och vinkeln på sadelstolpen har följt med, den är trevlig i skogen helt klart.
Det verkade inte som det fanns några färdigbyggda hemma nu bara som det mesta om man vill cykla precis nu.
Varianterna med slx är ju klockrena men lite över budget.
Jag köpte en lös ram.

Oskar

Aktiv medlem
Svårt:
MB31 Royal Deore: Lite bättre drivlina, ingen dropper, inbyggda vajrar
Sentier 29: Lite sämre drivlina än MB31, har dropper, inga inbyggda vajrar

Jag är tung, ca 100kg, spelar det in på val av modell och att +-50g vikt på drivlina inte kommer märkas :-)
Bättre framgaffel på Vitus.

mvjt

Ny medlem
Stort tack för all hjälp. Den enda nackdelen jag ser med Sentier är så att vajrar är utompåliggande. Men det spelar kanske inte stor roll.

Makten

Aktiv medlem
Stort tack för all hjälp. Den enda nackdelen jag ser med Sentier är så att vajrar är utompåliggande. Men det spelar kanske inte stor roll.
Det är snarast en fördel om man bortser från utseendet. Betydligt enklare när man väl ska dra nya höljen eller korta befintliga. Eller byta sida på bromsarna eftersom brittiska cyklar har bromsreglagen på motsatt sida mot vad vi är vana vid.

Dricko

Aktiv medlem
Det är snarast en fördel om man bortser från utseendet. Betydligt enklare när man väl ska dra nya höljen eller korta befintliga. Eller byta sida på bromsarna eftersom brittiska cyklar har bromsreglagen på motsatt sida mot vad vi är vana vid.
Bromsreglagen fick jag välja sida på själv när jag beställde en Vitus från wiggle.

mvjt

Ny medlem
Sista frågan, hur ofta kommer den in i lager? Någon som har lyckats förboka via mail?

Läste också på Bikeradar att "but the fork isn’t ideal for those above 80kg", men det verkade vara en annan framgaffel där, X-Fusion RC32.

Senast ändrad:

implor

Aktiv medlem
Sista frågan, hur ofta kommer den in i lager? Någon som har lyckats förboka via mail?

Läste också på Bikeradar att "but the fork isn’t ideal for those above 80kg", men det verkade vara en annan framgaffel där, X-Fusion RC32.
Bäst är att fråga butiken vad förväntat lager datum är. Dom borde minst ha ett preliminärt datum om de ska komma in under dec/jan.

mvjt

Ny medlem
Stort tack för all hjälp. Otroligt vänligt!
Insåg att Brexit antagligen avgör valet också. Eftersom att cykeln skickas från England...Det blir eventuellt på håret...

Senast ändrad:

Hkan

Ny medlem
Jag köpte en Sentier VR 29 från CRC och bromsarna var installerade EU (hö bak) utan att jag gjorde ett aktivt val ang det men för att vara säker kan du ju lägga ett mess med beställningen att du inte vill ha UK setup.

Sen vet jag inte om det är skillnad på att köpa från Wiggle eller CRC ang specs eller om Wiggle har skrivit fel men gaffeln, bomber z2, som sitter på min Sentier har 140mm och inte 130 som anges på Wiggle. Såg att CRC skriver 140 så där stämmer det med vad som satt på min cykel iaf. Den känns förövrigt mkt kompetent. Alltså inte alls det som bikeradar skrev om x-fusion utan en helt annan pryl.

mvjt

Ny medlem
Jag köpte en Sentier VR 29 från CRC och bromsarna var installerade EU (hö bak) utan att jag gjorde ett aktivt val ang det men för att vara säker kan du ju lägga ett mess med beställningen att du inte vill ha UK setup.

Sen vet jag inte om det är skillnad på att köpa från Wiggle eller CRC ang specs eller om Wiggle har skrivit fel men gaffeln, bomber z2, som sitter på min Sentier har 140mm och inte 130 som anges på Wiggle. Såg att CRC skriver 140 så där stämmer det med vad som satt på min cykel iaf. Den känns förövrigt mkt kompetent. Alltså inte alls det som bikeradar skrev om x-fusion utan en helt annan pryl.
Tack! Läste på Wiggle att man skall ange din preferens för montering av bromsar. Gör man inte det så kommer de att kontanta och ordern blir lite försenad.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer