Ny på zwift

Kruwgah

Aktiv medlem
Ny på zwift
Hej,

Vad behöver jag för att komma igång?
Spanat på en Tacx Flux S. Har redan en racer. 10-delad.
Istället för att köpa ny kassett och kedja så tänkte jag flytta över kasset och kedja som jag redan har på cykeln och sedan köpa nytt till nästa vår till cykeln. Funkar det?

Behöver jag något mer än följande?
Trainer
Kassettavdragare
Kedjepiska

Ny på zwift
en kasettspacer för att köra 10 delad kasett på 11 delad body måste du kanske ha.

Du måste inte ha ant-sticka. Du behöver bara bluetooth i datorn för att allt ska funka. Allt utom pulsmätare då...

Ny på zwift
en kasettspacer för att köra 10 delad kasett på 11 delad body måste du kanske ha.

Du måste inte ha ant-sticka. Du behöver bara bluetooth i datorn för att allt ska funka. Allt utom pulsmätare då...

Hmm, ja en spacer kanske jag behöver ja... och ant+ är väl lika bra, har an garminklocka för att mäta puls, nått jag kan använda?

Ny på zwift
Ny på zwift
Sant, fast bara från rent personliga erfarenheter, mitt Wahoo puslband funkade aldrig speciellt bra med BT. Stora chanser att det kan funka bra för TS dock

Ny på zwift
Blev att jag kör med Apple TV istället för ant+ och dator.

Men har problem att synca min garmin forerunner 235 som pulsmätare, provat med companion app etc men den hittas inte i Zwift. Kanske är så att jag behöver ett pulsband för detta?

Pulsen i säg är inte jätterelevant, men kan vara kul :)

Ny på zwift
Apple TVn kan ta emot 3st blueooth-signaler om jag förstått det rätt.

1 tas upp av handkontrollern.
1 blir trainer (watt + cadence + controllable)
1 pulsband

Funkar det så?

Ny på zwift
Blev att jag kör med Apple TV istället för ant+ och dator.

Men har problem att synca min garmin forerunner 235 som pulsmätare, provat med companion app etc men den hittas inte i Zwift. Kanske är så att jag behöver ett pulsband för detta?

Pulsen i säg är inte jätterelevant, men kan vara kul :)
Broadcast av puls från klockan sker väl med Ant+, dvs du kan inte ta emot pulsen i Apple TV.

Ny på zwift
Apple TVn kan ta emot 3st blueooth-signaler om jag förstått det rätt.

1 tas upp av handkontrollern.
1 blir trainer (watt + cadence + controllable)
1 pulsband

Funkar det så?
Yep stämmer. Notera att trainer och pulsband/klocka måste sända med Bluetooth. Behöver du av någon anledning koppla fler sensorer kan du göra det via appen Companion på din telefon. Det agerar då som en hubb som kopplar ihop dina sensorer med Zwift.

Ny på zwift
Jag tror att det går att skapa meetups med resultatlista, vilket skulle kunna betyda att du kan köra ett race med dina kompisar. Har inte prövat själv, så jag kan inte garantera att det funkar

Ny på zwift
Trådkap. Är kluven om jag vill börja Zwifta eller inte... Vad är i så fall den billigaste dugliga direktdrivra smart-trainern man borde kika på nu när black friday närmar sig? Tänker i så fall hänga på min White GX Lite -18 på den.

Ny på zwift
Trådkap. Är kluven om jag vill börja Zwifta eller inte... Vad är i så fall den billigaste dugliga direktdrivra smart-trainern man borde kika på nu när black friday närmar sig? Tänker i så fall hänga på min White GX Lite -18 på den.
Tacx Flux S eller Elite Suito kanske? Omöjligt veta vilken som kommer vara mest prisvärd när det blir rea sen

Ny på zwift
Nej. Klubbevents är något som alltid önskats och något som det påstås jobbas på. "Snart" är annars ganska synonymt med "aldrig" i Zwift så hoppas inte för mycket
En Meetup eller inofficiellt Race kan du ju köra. Precis som att mötas ute i verkligheten och "tävla" mot varandra.
Kom överens om en runda och tid och sedan mötas upp köra, hänga av varandra, spurta vid "sprints", sätta upp inofficiella poäng vid backar och kom överens om en mållinje etc etc. Svårare behöver det inte vara.
Kommunicera genom valfritt chat-verktyg, typ Discord.

Edit: annars kan ni ju också bara joina samma tävling och vänta kvar i startfållan en god stund och sedan köra på er egen signal. (om ni nu prompt inte vill ha någon påverkan från andra deltagare)

Ny på zwift
Äh, det fick bli en Flux 2, och vågade inte vänta på nån rea...
Men jag vill ju logga allt med min Edge 530, kan man ändå styra belastning samt få puls i Zwift, även om Fluxen och pulsbandet är "parade" med 530n?

Ny på zwift
Äh, det fick bli en Flux 2, och vågade inte vänta på nån rea...
Men jag vill ju logga allt med min Edge 530, kan man ändå styra belastning samt få puls i Zwift, även om Fluxen och pulsbandet är "parade" med 530n?

Ja, du parar ju ditt pulsband och wattmätare i zwift också men varför vill du logga allt på din garmin? Går att synka zwift med garmin connect så du får upp alla rundor i garmin connect.

Ny på zwift
Ja, du parar ju ditt pulsband och wattmätare i zwift också men varför vill du logga allt på din garmin? Går att synka zwift med garmin connect så du får upp alla rundor i garmin connect.
För att om jag förstått rätt så blir det inte helt 100 om man gör så, Training Effect och True Up etc funkar inte då?

Ny på zwift
För att om jag förstått rätt så blir det inte helt 100 om man gör så, Training Effect och True Up etc funkar inte då?
Jaha, har en äldre garmin (810) så har inte de funktionerna. Du får väl fundera över vilken data du är intresserad av att ha i garmin connect. Om du både synkar garmin connect med zwift samt loggar med din garmin blir viss data dubbel vilket man inte heller vill ha, tid t.ex. Men om du bara loggar med din garmin får du inte rätt distans jämfört med zwift.

Tillbaka
Topp