Ny pendlarcykel 2020

Ny pendlarcykel 2020
Hej

Är på jakt efter en hybridcykel som ny pendlarkompis.
Skall funka året runt med dubbdäck och skärmar samt någon träningsrunda på asfalt som komplement till stigcyklingen.

Jag jämför just nu följande modeller i prisklassen ca 10000kr,
Nishiki Pro Air
Cannondale Quick 3
Trek FX sport 4.

Är det någon som har erfarenheter av dessa cyklar och som kan tipsa för eller mot någon av dem?
Hur mycket gör t.ex. kolfibergaffeln för komforten?

/TB

Ny pendlarcykel 2020
Torbjörn85 sa:
Endast materielet, utan att vet mer om HUR konstruktionen är gjord, ger en omärkbar skillnad jmf med det som verkligen har betydelse
I ungefärlig betydelseordning
-En sittställning som är komfortabel
-Bra däck
-Sadel och grepp/handtag
-Osv, osv

/Håkan

Ny pendlarcykel 2020
HåkanC sa:
Torbjörn85 sa:
Endast materielet, utan att vet mer om HUR konstruktionen är gjord, ger en omärkbar skillnad jmf med det som verkligen har betydelse
I ungefärlig betydelseordning
-En sittställning som är komfortabel
-Bra däck
-Sadel och grepp/handtag
-Osv, osv

/Håkan

Det är sant. Bäst att provköra dem och se hur de känns helt enkelt.

/TB

Ny pendlarcykel 2020
De cyklar du listat verkar vara sk race-hybrider. För pendling vill jag gärna ha lite bredare däck än 30-32mm som de kommer med. Om jag skulle vara spekulant på någon av dessa skulle jag kolla hur breda däck som går dit. Och hur det fungerar med skärmar och dubbdäck.

Kolfibergaffel gör det lite bekvämare men breda däck spelar större roll skulle jag säga.

Trek och Cannondale ger väl lite sämre komponenter för samma pris som en Nishiki. Men det är ju viktigare att allt känns bra och att man tycker cykeln är snygg. Och jag tycker ofta Trek brukar vara snygga.

I övrigt skulle jag behöva ta hänsyn till hur parkeringsmöjligheterna och därmed stöldrisken ser ut vid jobbet. Jag jobbar fn mitt i stan och där vill man tyvärr inte parkera en alltför dyr cykel.

Ny pendlarcykel 2020
DanielS sa:
De cyklar du listat verkar vara sk race-hybrider. För pendling vill jag gärna ha lite bredare däck än 30-32mm som de kommer med. Om jag skulle vara spekulant på någon av dessa skulle jag kolla hur breda däck som går dit. Och hur det fungerar med skärmar och dubbdäck.

Kolfibergaffel gör det lite bekvämare men breda däck spelar större roll skulle jag säga.

Trek och Cannondale ger väl lite sämre komponenter för samma pris som en Nishiki. Men det är ju viktigare att allt känns bra och att man tycker cykeln är snygg. Och jag tycker ofta Trek brukar vara snygga.

I övrigt skulle jag behöva ta hänsyn till hur parkeringsmöjligheterna och därmed stöldrisken ser ut vid jobbet. Jag jobbar fn mitt i stan och där vill man tyvärr inte parkera en alltför dyr cykel.

Bra synpunkter. Jag har också funderat på däcken. Men det är ju asfalt och cykelbana hela vägen från till jobbet så det bör fungera. Annars finns Nishiki Rush ( https://www.nishiki.se/hybrid/herr/rush-pg-1082 ) som i princip är en Pro air fast med breda däck och MTB växlar. Så den kanske klarar snömodden bättre än med race däck :)

Jag kommer ha möjlighet att låsa in cykeln på jobbet som tur är. Eller kanske boka ett konferensrum hela dagen och låta den stå där :)

Torbjörn

Ny pendlarcykel 2020
Torbjörn85 sa:
Bra synpunkter. Jag har också funderat på däcken. Men det är ju asfalt och cykelbana hela vägen från till jobbet så det bör fungera. Annars finns Nishiki Rush ( https://www.nishiki.se/hybrid/herr/rush-pg-1082 ) som i princip är en Pro air fast med breda däck och MTB växlar. Så den kanske klarar snömodden bättre än med race däck :)

Trots att jag mestadels har breda och ganska släta cykelbanor har jag gärna breda däck till pendlingen.

Den Nishikin hade jag valt, men då äger jag iof en racer jag använder för träning.

Ny pendlarcykel 2020
DanielS sa:
Torbjörn85 sa:

Trots att jag mestadels har breda och ganska släta cykelbanor har jag gärna breda däck till pendlingen.

Den Nishikin hade jag valt, men då äger jag iof en racer jag använder för träning.

Ok, varför föredrar du breda däck till pendling?
Ja jag har ju tänkt den främst till pendling men även träning, har ingen racer. Jag har för få cyklar helt enkelt :-)

Ny pendlarcykel 2020
hejsan.

Packade just upp en Canyon grail AL 6.0 som ska användas till jobbpendling. 9.5kg, Shimano GRX400 grupp, skivbromsar, fästen för skärmar m.m. Kommer med 40mm däck som standard (tubeless ready också)

Kan kanske vara intressant, dock en bit över 10k. Men tickar nog i de flesta boxar vad man behöver.

Vill man sedan ha en snabb racer, byter man till andra däck/hjul.

Fjolårsmodellen blev väl hyllad överallt, och sålde slut direkt.

Bilagor

• 90099731-D436-4B7A-8417-645DCFC6C864.jpeg
    90099731-D436-4B7A-8417-645DCFC6C864.jpeg
    288.2 KB · Besök: 924
Senast ändrad:
Ny pendlarcykel 2020
Jag har en Nishiki Pro Air som jag köpte ny 2014 och jag har den som en av mina totalt tre pendlarhojar. Jag kör med racerdäck i dimension 25 eller 28 mm. Jag har inte dubbdäck på cykeln utan det har en av mina andra pendlarcyklar.
Cykeln är snabb och beter sig i praktiken som CX fast med rakt styre. Jag pendlar från Bromma in till Kungsholmen och tidsmässigt får jag närapå identiska tider oavsett cykel, rullsnittet ligger mellan 26-28 km/h.
Personligen tycker jag numera att bockstyre är att föredra framför rakt styre så jag använder Nishikin allt mindre till förmån för mina andra pendlarcyklar.
Det är ingen dålig cykel utan det handlar mer om gillar rakt styre eller bockstyre, i vart fall för min del.

Bilagor

• IMG_7486(2).jpg
    IMG_7486(2).jpg
    498.1 KB · Besök: 549
Senast ändrad:
Ny pendlarcykel 2020
Testade Nishikin när jag köpte ny pendlarcykel i höstas men gillade varken däcken (för smala) eller sittställningen. Men som sagt det är tycke och smak. Var sugen på den med remdrift.

Ny pendlarcykel 2020
Miss Lycka 2.0 sa:
Jag hade köpt en cykelkross. Den fungerar utmärkt året om efter min kravlista.

Enligt en mycket erfaren kollega (tidigare proffs) så ska man inte ha en CX för pendling (om man köper en helt ny cykel), då den är för nervös och gjord för snäva svängar. Har också mindre hjulbas för samma storlek. Blev avrådd från Canyons CX i höstas, så jag väntade in årets gravel-modell istället

Senast ändrad:
Ny pendlarcykel 2020
arvtheshark sa:
Enligt en mycket erfaren kollega (tidigare proffs) så ska man inte ha en CX för pendling (om man köper en helt ny cykel), då den är för nervös och gjord för snäva svängar. Har också mindre hjulbas för samma storlek. Blev avrådd från Canyons CX i höstas, så jag väntade in årets gravel-modell istället

Jag pendlar på en CX (Trek Boone). Vad är problemet? Tvärtom, den bra till det plus motionsrundor. Har några roliga stigar att ta på vägen till eller från jobbet och det går ju hur bra som helst.

Ny pendlarcykel 2020
Canyon grail AL 6.0 Hade ju varit väldigt fin. Den skulle matcha min canyon neuron :-)
Men den är lite över min budget den här gången. Kan ni tipsa på en bra gravelbike för runt 10000kr? Har dålig koll på komponenterna för den cykeltypen.

Ny pendlarcykel 2020
x-country sa:
arvtheshark sa:

Jag pendlar på en CX (Trek Boone). Vad är problemet? Tvärtom, den bra till det plus motionsrundor. Har några roliga stigar att ta på vägen till eller från jobbet och det går ju hur bra som helst.

Jag säger ju inte att en CX inte fungerar (men uttryckte mig lite klumpigt), utan bara att en gravel verkar snäppet bättre som avslappnad pendlingscykel, om man ska skaffa en ny cykel. Speciellt med avseende på vilka däck som ryms och fästen för skärmar.

Ny pendlarcykel 2020
Sitter och väntar på en Marin Nicasio Plus som ska fungera som pendlare.
Lite tung, men det får man starka ben av.
Hoppas den kommer snart, busskortet går ut om 5:dagar.

Massor av fästen.
Steel is real.
27,5" Road plus däck.
1x9

Marin_Nicasio_Plus_Adventure_Bicycle.jpeg

Senast ändrad:
Ny pendlarcykel 2020
Hur långt pendlar du? Är det stadstrafik med mycket stopp och andra trafikanter eller är det mest raka spåret? Fattat det som att det bara är asfalt samt att den ska gå året runt?

Ny pendlarcykel 2020
mr.morango sa:
Hur långt pendlar du? Är det stadstrafik med mycket stopp och andra trafikanter eller är det mest raka spåret? Fattat det som att det bara är asfalt samt att den ska gå året runt?

Det är 7km enkel väg. Det är cykelbana hela vägen. 5km kan man trampa på bra, ca 2km stadstrafik med några stopp och fler cyklister att ta hänsyn till. Det är bara asfalt och tanken är åretruntpendling med skärmar men även för träning vid sidan av stigcyklingen på FS MTB.

Ny pendlarcykel 2020
Torbjörn85 sa:
Maakus sa:
Lite tung, men det får man starka ben av.
Hoppas den kommer snart, busskortet går ut om 5:dagar.

Massor av fästen.
Steel is real.
27,5" Road plus däck.
1x9

Häftig! 15kg härligt stål :-)

12,5/12,7kg enligt några tester, men det var ju 56cm. Jag tog 60cm:arn, så 13kg?
Så det är väl bara sitta som en hök på reor och annat och leta kolfiber och lättare hjul :P

Ny pendlarcykel 2020
Maakus sa:
Var hittade du den? Verkar vara slut på de flesta ställen. Har en vän som söker pendlare – helst stål – i detta nu.

arvtheshark sa:
Packade just upp en Canyon grail AL 6.0 som ska användas till jobbpendling. 9.5kg, Shimano GRX400 grupp, skivbromsar, fästen för skärmar m.m. Kommer med 40mm däck som standard (tubeless ready också)
Fin! Ser inga stänkskärmsmöjligheter. Gömmer de sig på insidan sadelstag?

Torbjörn85 sa:
Är på jakt efter en hybridcykel som ny pendlarkompis. Skall funka året runt med dubbdäck och skärmar samt någon träningsrunda på asfalt som komplement till stigcyklingen.
Svårt att hitta något mer prisvärt än White GX Pro[1] tror jag. 8000 på XXL i detta nu. Utrymme för riktigt feta däck (och stänkisar). Har en egen happytråd[2].

[1] https://www.xxl.se/white-gx-pro-19-gruscykel-herr-gra/p/1156894_1_style
[2] https://happyride.se/forum/read.php/1/3430172/

Senast ändrad:
Ny pendlarcykel 2020
mkl sa:
Maakus sa:
Var hittade du den? Verkar vara slut på de flesta ställen. Har en vän som söker pendlare – helst stål – i detta nu.

arvtheshark sa:
Fin! Ser inga stänkskärmsmöjligheter. Gömmer de sig på insidan sadelstag?

Torbjörn85 sa:
Är på jakt efter en hybridcykel som ny pendlarkompis. Skall funka året runt med dubbdäck och skärmar samt någon träningsrunda på asfalt som komplement till stigcyklingen.
Svårt att hitta något mer prisvärt än White GX Pro[1] tror jag. 8000 på XXL i detta nu. Utrymme för riktigt feta däck (och stänkisar). Har en egen happytråd[2].

[1] https://www.xxl.se/white-gx-pro-19-gruscykel-herr-gra/p/1156894_1_style
[2] https://happyride.se/forum/read.php/1/3430172/

Bikester klickade jag hem den på.

Bilagor

• Screenshot_20200111-231135.png
    Screenshot_20200111-231135.png
    72.1 KB · Besök: 276
Ny pendlarcykel 2020
Jag har också en Pro Air som jag pendlar 24km enkel väg med. Geometrin är som sagt ganska racing. Jag har ungefär 14km landsväg och resten cykelbana. Jag använder pendlingen som träning. Pulsarbetet gör jag på landsvägen. Det fungerar inte att träna på cb för många stopp och farligt att cykla fort. Nishikin är något långsammare än en racer. Men fungerar fint som träningscykel. Och jag cyklar ofta längre sträckor när jag skall hem. Det är skönt att vara klar när man kommer hem.

Jag har 30mm däck märker ingen större skillnad i fart men komforten blir bättre. På vintern har jag 32mm dubbdäck. Större får inte plats.

Gillar verkligen raktstyre i stadstrafik bättre kontroll. Betydligt bättre bromsberedskap. En annan fördel är att broms och växelreglagen är mer lättservade och billigare att köpa. Jag har en racer också som jag har för landsvägscykling. Men Nishikin är den som används mest.

Ny pendlarcykel 2020
jofahjalm sa:
Din kollega verkar vara lite väl nervös.

Vilket trams. En tävlingsmässig cykelcross fungerar kanon till pendling. Vill man ha en gubbcross med skärmfästen så brukar dom inte vara lika extrem. Dom är ju pre gravel. Begränsas ju ofta av avsaknad av skärmfästen på den finare cyklarna, men till och med sks nya gravelspecifika skärmar monteras utan skruv.

Man Kan ju lika gärna säga att en gravel blir för stabil och gubbig för cykelpendling ??.

PS. Minuspoäng till dig som pendlar med en mtblampa.

Ny pendlarcykel 2020
konstruktören sa:
Jag har också en Pro Air som jag pendlar 24km enkel väg med. Geometrin är som sagt ganska racing. Jag har ungefär 14km landsväg och resten cykelbana. Jag använder pendlingen som träning. Pulsarbetet gör jag på landsvägen. Det fungerar inte att träna på cb för många stopp och farligt att cykla fort. Nishikin är något långsammare än en racer. Men fungerar fint som träningscykel. Och jag cyklar ofta längre sträckor när jag skall hem. Det är skönt att vara klar när man kommer hem.

Jag har 30mm däck märker ingen större skillnad i fart men komforten blir bättre. På vintern har jag 32mm dubbdäck. Större får inte plats.

Gillar verkligen raktstyre i stadstrafik bättre kontroll. Betydligt bättre bromsberedskap. En annan fördel är att broms och växelreglagen är mer lättservade och billigare att köpa. Jag har en racer också som jag har för landsvägscykling. Men Nishikin är den som används mest.

Det är en bra poäng att rakt styre är en fördel i stadstrafik. Kanske att ta i med en gravelcykel för mina 7km på cykelbana...

Ny pendlarcykel 2020
arvtheshark sa:
hejsan.

Kan kanske vara intressant, dock en bit över 10k. Men tickar nog i de flesta boxar vad man behöver.

Hur sätter du dit skärmarna? Finns det fästen?

Ny pendlarcykel 2020
Torbjörn85 sa:
arvtheshark sa:
hejsan.

Hur sätter du dit skärmarna? Finns det fästen?

ja, men på sadelröret som det verkar. Canyon hade ej de modellspecifika skärmana i lager ännu. Men ska köpa till dessa så fort det går

Ny pendlarcykel 2020
Inte creddigaste märket men jag köpte en Merida Crossway Urban 300. Gick billigt på rea på Cykelkraft i höstas, vet inte om man kan hotta någon bra deal nu. Lagom sportig sittställning, 35 mm hjul (någonslags gyllene medelväg) och 11 växlar (36x11-42).

Tillbaka
Topp