Ny pendlingcykel - Planet eller utanpåliggande

ALK

Medlem
Hej, jag ska byta pendlingshoj och står och väger mellan Alfine 8 eller utanpåliggande (förmodligen deore).

Såhär kommer den gå:

-Cirka 300 mil/året skånsk pendling. I alla väder. Lite olika avstånd. Cirka 10-20 km/dag.
-Ett par 10 mils turer varje till och från stugan

Jag orkar inte lägga speciellt mycket underhållstid på den men är rädd för att alfine kommer kännas trögt och energisugande. Vad har ni proffspendlare för åsikt? Hur mycket tid per år lägger ni på att hålla era utanpåliggande växlar i trim? Hur ofta kommer jag behöva byta kedja och kasett?

Tack!

Kung Stalle

Aktiv medlem
Jag cyklar ca 15 mil/ arbetsvecka i stockholm. Typ.
Jag har en Shimano 105 från 2005, byter kedja och kassett var tredje år, rulltrissor en gång/år, vajer och hölje en gång/år. Lägger typ ner två-tre timmar/år på växlarna med andra ord. Och tvättar hojjen gör jag knappt heller :-)

Så Alfine kan väl vara najs men så jätteviktigt är det ju inte.

Stalle

Boromir

Medlem
Jag väntar på leverans av ny pendelhoj, men har ännu lite kortare sträcka än TS. Hittade en Ghost square på rean hos CRC med utanpåliggande XT, navdynamo och lysen för 8500. Jag var först inne på internväxlat men tidigare erfarenheter från Alfine 8s och Nexus 8s vägde över till utanpåliggande. Ramen på Ghosten är förberedd för rem (delbart sadelstag) så den känns hyfsat framtidssäker.
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/ghost-square-urban-x-8-city-bike-2016/rp-prod141678
//T

Spacekitty

Aktiv medlem
Alfine är alldeles för bökigt vid punktering, när man står där i regnet utan luft känns det trevligare att snabbt kunna rycka ut hjulet och byta slang, jag säger utanpåliggande. Jag är ingen proffspendlare men hatar varje gång det blir punktering på cykeln med Alfine, så den använder jag sällan.

Pfaff

Aktiv medlem
Pendlar på en Scott Sub 10 med rem och Alfine. Ca 12 mil/vecka diagonalt Malmö. Underhållet har fortfarande efter 2 år begränsad sig till några tvättar.
Ingen punka hitintills men väl ett däckbyte. Att plocka av bakhjulet är snabbt gjort, lossa axelmuttrarna o haka av växelvajern tar marginellt längre tid än med utanpåliggande.
Enda haken är att Alfine inte är riktigt lika fantastisk som sitt rykte, den tenderar att kugga över någon gång efter växling, i synnerhet i kyla, och utväxlingarna är lite ojämna. Å andra sidan använder jag enbart 5 o 6 om inte det är skånsk storm mot då 4:ans växel kan komma till pass.
Jag skulle inte vilja ha nåt annat för pendling. Jo, gärna en likadan fast med Rohloff.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Kung Stalle sa:
Jag cyklar ca 15 mil/ arbetsvecka i stockholm. Typ.
Jag har en Shimano 105 från 2005, byter kedja och kassett var tredje år, rulltrissor en gång/år, vajer och hölje en gång/år. Lägger typ ner två-tre timmar/år på växlarna med andra ord. Och tvättar hojjen gör jag knappt heller :-)

Så Alfine kan väl vara najs men så jätteviktigt är det ju inte.

Stalle

Tycker min börjar växla dåligt efter ca 30-40 mil slaskpendling utan kärlek. Efter 200 brukar kedjan nå sina 0,5% och slita drev. Då byts den.

Vi har nog olika krav :)

emmer

Ny medlem
Spacekitty sa:
Alfine är alldeles för bökigt vid punktering, när man står där i regnet utan luft känns det trevligare att snabbt kunna rycka ut hjulet och byta slang, jag säger utanpåliggande. Jag är ingen proffspendlare men hatar varje gång det blir punktering på cykeln med Alfine, så den använder jag sällan.
Fast det är ju en skitsak att byta slang/däck utan att ta av (kedja och) växelvajer.

Till TS:
ALK sa:
Cirka 300 mil/året skånsk pendling. I alla väder. Lite olika avstånd. Cirka 10-20 km/dag.
-Ett par 10 mils turer varje till och från stugan
IMHO så
* blir underhållet - vilket innebär utbyte - på 10/11-delat derailleur ganska omfattande då fint grus och salt sliter något enormt. Tyvärr finns inte vettiga 8-delade längre. Motsvarande på en navväxel är lågt även om man får dras med det egenheter. Gissar på att effektivitetskurvorna korsas efter ~50 mil utan mer underhåll än lite avblaskning och kegjespray.
* en alfineväxel gör det tråkigt att cykla så den passar inte till mer än pendling eller toutring där cyklingen inte är behållningen.

Så det trista svaret IMHO är att du bleve nog gladare med två enklare olika cyklar än en tekrånglad.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Jag har 10-15 mil i veckan genom Stockholm. Har shimano 105 växlar. Ca 1 gång i veckan eller varannan vecka (något oftare om det är blött) vänder jag cykeln upp och ned, torkar av kedjan med en trasa och lägger på ny kedjeolja. Tidsåtgång ca 2 minuter per gång. Det viktigaste för att minimera jobb med kedjan är i min mening bra skärmar. En rejäl egolapp skyddar kedjan mycket.

jofahjalm

Aktiv medlem
För 10-20 km pendling om dagen så tycker jag enpetare är klart underskattat. Då får du iofs inte ha bråttom när du ska cykla 10 mil...

Pfaff

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
För 10-20 km pendling om dagen så tycker jag enpetare är klart underskattat. Då får du iofs inte ha bråttom när du ska cykla 10 mil...

Skånes västkust är förvisso platt men går färden över öppet landskap är det rejäl motvind åtminstone en väg. Alltid.
Stan är enklare, :)

Bengt-re

Aktiv medlem
Pfaff sa:
jofahjalm sa:

Skånes västkust är förvisso platt men går färden över öppet landskap är det rejäl motvind åtminstone en väg. Alltid.
Stan är enklare, :)

SRAM AUTOMATIX? Bikeid har sålt rätt många cyklar med det navet och de flesta verkar gilla det. Iofs mest hippsters och nyttocyklister så kraven är kanske inte tokhögt ställda, men borde väl vara värt att överväga. SS+ likssom.

HåkanC

Aktiv medlem
Det är skillnad på navväxel och navväxel och det är även skillnad på Alfine och Alfine.
Den som vill ha en Alfine navväxel bör välja Alfine 11 http://cycle.shimano-eu.com/content...drivetrain/internal-geared-hubs/sg-s705.html. Det är den enda navväxel från Shimano som funkar tillräckligt bra, även om den, liksom alla navväxlar, har en hel del självklara nackdelar.

Ännu bättre är Rohloff, men ett sådant nav kostar så mkt mer än ett Alfine-11 att mellanskillnaden (nästan) räcker till ytterligare en cykel!
Komplett (pendlar-)hjul med Alfine 11-nav finns från 275 € https://www.cnc-bike.de/product_info.php?products_id=14845

/Håkan

ALK

Medlem
Tack för intressanta inlägg. Jag är fortfarande inte övertygad om någon drivlina.

Har pendlat med nexus 3 på gubbcykel i stål i tre år nu, så oavsett val blir det nog ett lyft.

NickPick

Aktiv medlem
Alfine 11... Vad är förlusten i en sådan mot något vanligt utanpåliggande?

Nexus 3 är hemskt kan jag tycka.

HåkanC

Aktiv medlem
"Shimano Alfine Inter 11 has a efficiency of 94% in the lowest gear and 87% in the highest gear."
Från: http://bikeshed.johnhoogstrate.nl/bicycle/drivetrain/shimano_alfine_inter_11/

Mätningarna är gjorda av: https://fahrradzukunft.de/ Där hittar man den här bilden
08.png

"Breite Linien stehen für 200 Watt Antriebsleistung, dünne Linien für 50 Watt."'
http://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgradmessungen-an-nabenschaltungen-2/

/Håkan

MarcusS

Aktiv medlem
Efter att ha kört med Alfine8 med Versa-reglage ett par år så är jag inte överdrivet imponerad. Som sagt ovan, när det är riktigt kallt ute så blir växlarna inte så exakta och man kan råka ut för att trampa runt utan morstånd en bit innan det hugger tag igen. Jag har dock slarvat med service och inte kollat vajerspänningen på ett tag, men det är ju en pendlare så dien får inte så mycket kärlek. Nästa pendlare blir med utanpåliggande för min del.

Miracle

Aktiv medlem
Jo, Alfine 8 går betydligt lättare på 5 växeln för då är det 1:1, om jag fattat rätt. ;-)

frid!

MatteXC

Aktiv medlem
jofahjalm sa:

+1

När jag pendlade med utanpåliggande slet jag ut ca 1 kassett per säsong, mest för att jag använde samma växel 98% av tiden. Lite småsurt att byta då övriga drev var fräscha...

Skaffade sen en alfine 8 och den är väl bra, känns dock som att trampa i smör, och jag använder likt förbannat i princip bara en växel.

Vintertid och vid storm uppskattar jag iofs växlar för pendling, men då tar jag vintercykeln...

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer