Ny pulsmätare eller reparera den gamla?

Buddha

Aktiv medlem
Tjo!

Efter midsommar pekade vågen på 102 kg och undertecknad fick panik. Lade om kosten, gick med i iTrim, köpte en ny MTB och bestämde sig för att testa pulsträning för att optimera förbränningen.
Jag rotade fram min gamla Suunto X6HRM och petade in ett nytt batteri. Det gamla batteriet satt kvar i batteriluckan när den skruvades loss, så det nya placerades på samma ställe och luckan skruvades fast. Big misstake! Om batteriet inte sätts i klockan innan luckan skruvas fast så punkterar en liten metallflärp kraftdelen och displayen. Reparationskostnad ca 2000:- och tji ersättning på hemförsäkringen.

Så...laga eller köpa nytt? Om nytt, vilken modell?
Jag valde X6:an för att den var mest stylish av alternativen för 5-6 år sedan, men har ett gäng andra klockor som fyller det behovet idag.

Jag har sneglat på Garmin 305 och 310XT. Pulsmätning är ju det primära, men dessa två tillför ju lite annat skoj med GPS:en. Ett par saker jag undrar över dessa är; kan dom inte visa vad klockan är, och har dom bara inbyggt batteri som ska laddas eller kan man peta in ett nytt om man har glömt att stoppa i sladden?

Köp den tyngsta pulsmätaren du kan hitta (gärna nån som väger 10-20 kilo) så kanske den påverkar din viktnedgång. Vad den visar för siffror lär inte påverka särskilt mycket.

Garmin har endast inbyggda batterier som måste laddas, har man glömt ladda får man stanna hemma en stund extra (för när man väl vant sig vill man inte cykla/springa utan)

Dom visar vad klockan är om du väljer det, du kan visa upp till 4 datafält åt gången och ställa in klockan så att du har 3 uppsättingar om 4 datafält att enkelt växla emellan. Med tillsats kan den även visa kadens (fotpod för löpning, kadenspod för cykling, dessa ger även fart om du inte har satellitkontakt)

Jag gillar garmins grejer också, men det finns många här på forumet som hyllar polar. Inte minst deras service. Men även de har inbyggt batteri om jag inte missminner mig.

Ska du bara ha pulsmätning finns det dessutom mindre klockor än garmins stora.

Mitt tips är en Suunto t4D. Jag har haft en massa olika varianter och ofta värstingar, men den här tillsammans med GPS-poden är helt oslagbar. Klockan är liten och tunn och lätta att använda. Klockan bör gå att få tag i för ca 1200 spänn på nätet och poden för ungefär för samma. Poden kanske kan uppfattas som lite klumpig, men jag använder när jag springer också och när man cyklar märker man absolut inte av den.

Garmins 405:a är mycket mindre i formatet. Batteriet måste dock laddas (det är ju en GPS) och räcker bara ca 8 timmar, det är kanske främst en löparklocka men den har funktioner för cykling också.

Kör man inte GPSen utan bara har den som klocka räcker batteriet längre.

Behöver du inte gps så kan jag varmt rekommendera Garmin FR-60. Bästa pulsklocka jag hitills ägt. Liten och smidig är den också, komplettera med fart/kadensmätare och du är på banan.

Tjena.
Jag har en Suunto X6Hr dvs samma som din bortsett från utseendet. Jag gillar klockan men kan inte få det att funka med dockning mot datorn vilket är väldigt surt. Det finns bara seriell anslutning till klockan och det är ju knappast standard på datorer av idag. Jag har testat med 2 olika USB-serielladaptrar utan att lyckas. Läst på nätet att många haft samma problem. Väldig smidigt annars att kunna köpa ett nytt batteri på Clas Ohlson för 19 spänn som håller ett par år med normal användning. Samma typ av batteri i pulsbandet men.... Där har vi en annan svag länk. Mitt har slutat funka, inte helt oacceptabelt efter 6 år men en kollega har också Suunto och han har fått byta pulsband 3 ggr på lika många år.

Jag skulle titta på en ny klocka om jag var du och skulle jag skaffa en ny pulsmätare, som bara tränar på cykel, skulle jag skaffa en Garmin Edge 500 med kadensmätare.

;~}

laine74 skrev:
-------------------------------------------------------
> Mitt tips är en Suunto t4D. Jag har haft en massa
> olika varianter och ofta värstingar, men den här
> tillsammans med GPS-poden är helt oslagbar.
> Klockan är liten och tunn och lätta att
> använda. Klockan bör gå att få tag i för ca
> 1200 spänn på nätet och poden för ungefär
> för samma. Poden kanske kan uppfattas som lite
> klumpig, men jag använder när jag springer
> också och när man cyklar märker man absolut
> inte av den.

jag har en pod från Suunto tillsammans med min T3C. Tycker att den knappt är användbar på cykel på samplings frekvensen är för låg alt. mottagningen för dålig i poden. Hastigheten som visas uppdateras alltså för långsamt och för mig är det störande. Har numera en vanlig cykeldator på min racer. Snitt o sträcka är det dock inget fel på, det blir rätt i vilket fall.
Inget som du märkt av? Inställning någonstans kanske?
/D

Nej, jag har inte haft några problem med uppdateringen, men maxhastigheten kan vara skyhög ibland. Vad gör det? :-) Snitt och allt annat stämmer fint. Kör mest MTB med den och använder vanlig dator av andra anledningar när jag kör racer. Det enda jag kan klaga på är att den är lite seg när den ska hitta satelliten från början.

Tack för input!

Dr E har helt klart en poäng. Jag har ingen aning, men misstänker att det blir trassligt att para ihop den med min förhållandevis nya mac.
Dessutom så känns det ju extra surt att pröjsa 2000:- utan att komma hem med något nytt, även om urmakaren tyckte att just denna Suunto var överlägsen resten av utbudet. Han påstod att Suunto's inre konstruktion framstod som mycket gedignare än t.ex. Polars.

Jomper; Har du 405:an? Vad tycker du i så fall om touchfunktionen? Jag har läst en del negativt om användandet av den, bl.a. för att man måste "låsa upp" klockan för att stänga vissa larm som borde ha tystnat efter en stund alt. tystnat med ett knapptryck.

Visar även 305:an vad klockan är? Jag läste en recension som påstod motsatsen?

Ni som har kört ett tag med GPS; Är det värt dom extra pengarna, eller är det bara ett nyhetens behag som snart svalnar?

Malin har en 405:a och touch-ringen är inte helt klockren men funkar när man har vant sig.

Vet inte vilka larm du tänker på? Hon brukar inte köra med pulsgränser och sådant iofs. Men jag är lite grinig på Garmin, ursprungs-405:an beräknar kaloriförbrukning bara baserat på sträcka och tid. 405cx använder även pulsen, något som verkligen bara känns som en mjukvarugrej, men ändå måste man köpa en ny klocka för att rätta till "buggen"..

Men det kan vara rätt motiverande med prylar för att komma ut ibland. Jag kör med gps-logger på telefonen istället..

Exemplet som togs upp var när batterinivån började bli låg med larm och en inforuta som la sig över resten av informationen som följd.

Ja, alternativet är ju en enklare pulsklocka kombinerat med t.ex Cyclemeter, men om det rockar med GPS så skaffar jag nog hellre en enhet som klarar allt och ger mig informationen på handleden. Då kan phonen ligga tryggt nedpackad. Vilken app kör du med?

PackSwede skrev:
-------------------------------------------------------
> har man glömt ladda får man stanna hemma
> en stund extra

En stund extra? Hur lång tid tar det att ladda upp batterierna?

Just nu lutar jag nog åt att nöja mig med en Suunto pulsmätare, men det förutsätter att jag kan nyttja alla funktioner på mac OSX, annars får det bli en Garmin.

Undvika beroende? Kör varannan vecka datorassisterat och varannan vecka manuellt. På så sätt drillar du dig att både känna inåt (lite meditation) samt att få råa data på dina prestationer.

Ett klick på boetten tar bort popuprutan med batterivarningen, inga problem vid löpning eller vägcykling. Har man knapplås på blir det bökigare givetvis. Boettens känslighet är ställbar men det är svårt att hitta helt rätt. Ladda klockan går på en dryg timme.

Den har inte varit helt problemfri vad gäller den trådlösa överföringen, men det kan bero på att vi för över till en dator som "aldrig" startas om, därmed startas inte agenten som sköter det där heller om.

På min iphone kör jag med Runkeeper, om du ska köra med Garmins klocka rekommenderar jag Zone Five's Sportstracker-program som är gratis, mkt roligare än Garmins egna grejor.

Det blev en Garmin 305. Främst för att jag inte fick helt rätsida på om allt skulle lira med mac om jag köpte Suunto.
Jag får väl slänga ut 170 bagis på en Duracell fickladdare att ha ifall jag glömmer att ladda den.

Tack, ska kolla in Zone Five. Hoppas att det lirar med mitt kära os.

SportTracks finns dessvärre endast i en Windows-version, men det är väl värt att köra virtuellt Windows bara för det programmet (som jag gör med min MacBook).

Det medföljande programmet var som sagt ingen hit, men Garmin Connect tyckte jag var desto trevligare. Har ni testat det, och hur står det sig i så fall mot SportTracks?

Tillbaka
Topp