Ny Racer!

Ny Racer!
Två saker:

1. Båda cyklarna har en sorglig utrustningsnivå.

2. Är man total nybörjare är det viktigaste att kunna prova sig fram till/få hjälp med att välja rätt storlek.

Ny Racer!
Android skrev:
-------------------------------------------------------
>
> 2. Är man total nybörjare är det viktigaste att
> kunna prova sig fram till/få hjälp med att
> välja rätt storlek.
Det där får man ju jämt höra. Men håller det? Om jag är total nybörjare vet jag ju inte ens hur jag skall sitta på cykeln och jag vet framför allt inte vad som kommer att kännas bra när jag har cyklat några månader och lärt mig/tränat mig till att sitta och cykla "rätt". Omöjligt att själv pröva sig fram till rätt storlek alltså. Och vad kan butikspersonalen göra som man inte kan göra genom att mäta kroppen själv och räkna ut alla storlekar? De vet ju inte heller om jag kommer att visa mig ha något dolt "lyte" som gör att jag vill ha t.ex. kortare/längre ram än "normalt" etc. Sånt märks väl helt enkelt inte när man är helt ocyklad och alla varianter känns konstigt och bakvänt?
Jag köpte iaf. cykel på nätet när jag var total nybörjare (vilket inte var så vääldigt länge sen), och hittills har jag inte ångrat mig bittert.

Ny Racer!
Att köpa en sådan cykel på chansing är väl helt ok om du inte cyklat tidigare. Men när du kört några mil med den cykeln kommer du nog att få känningar i knän eller axlar eller nacke eller kanske något annat. Sedan är man igång. Man ska byta hjul å man ska byta styrstam å dittan å dattan å sedan har du kanske bara ramen, växlarna å bromsarna kavr som e orginal.

Då bestämmer du dig för att sälja cykeln å köpa en "grymmare". Det här köpet blir hos din LBS eller du går till din lbs å får måtten å köper en billiagre från nätet.

det jag vill komma fram till e att köper du en billig instegscykel kommer du nog gilla den ganska snabbt sedan får blodad tand å vill ha bättre, lättare å snabbare så du kommer göra dig av med denna ganska snabtbt.

Att få grejerna utmätta å sånt fungerar bra om du går till en butik som KAN mäta. Inte bara "eh hur lång e du?" Eller "ah ramen går till grenen, ta den här". När vi snackar mäta så e det mäta :) gren, armar, ben fan allt. Sedan bygger manutifrån det :) så allt blir unikt på din cykeln.

Enklare cyklar brukar vara mjuka å inte så kvicka vilket leder till att man blir ganska trött då det inte händer något när man trampr...eller så gillar man läget så kör vidare.

Så e du helt grön så köp cykeln men förvänta dig inga underverk. Fråga någon polare som har en liknande cykel om du får provköra den, sedan hör du men någon anan som har ett kolfibermonster till hoj å änn skillnaden.

Lycka till!

Ny Racer!
Men vad då. Varför kan man inte mäta själv och sedan helt enkelt kolla på geometriskisserna för cykeln. Det finns ju massor av webbtjänster som fixar dylikt. Kanske får du inte rätt sadel och perfekt styrstam men det får du inte hos en lbs heller. För att passa in det sista måste man ju helt enkelt cykla och ta egna beslut. Det är inget en lbs kan fixa åt en. Det tar ju flera år innan man får till det sista om man någonsin får det.
Förövrigt kommer man rätt långt med Sora. Det lär ivart fall inte vara Sora-gruppens fel om man tappar klungan. Sen är det ju alltid roligare med bättre komponenter. Risken med att köpa en halvdyr cykel runt 10K sträcket är ju att man ändå byter ut den efter ett tag när den inte längre duger.
Menar nog bara att det inte finns rätt och fel. En enkel cykel kan vara ett bra val för många. För många är det inte det... svårt att veta innan liksom.
Det sämsta man kan göra som nybörjare är ju att gå efter vad som känns bra (Eftersom man inte vet hur det ska kännas). Så att provcykla är ju rätt meningslöst. Antingen får man lita på vad en lbs säger eller räkna ut måtten på egen hand (kombinera det två valen funkar ju också).

Ny Racer!
Tack så mycket för alla svaren!
Jag gjorde ett sådant mättest på internet och fick detta resultatet:

WS Recommended Sizes
Frame Size center-to-center: 52 cm
Frame Size center-to-top: 54 cm
Overall Reach: 0 cm
Saddle Height: 70.64 cm
Handlebar Width: 46 cm

Har lite svårt att applicera det på chainreactions size chart.

Vilken tror ni är den mest lämpliga storleken? Är det den som heter Size(c-t)53 cm eller? jag blir helt förvirrad av alla förkortning och begrepp, ni har la bättre koll, vilken passar bäst in på mitt test?

Joakim

Ny Racer!
Hehe oj, mätte om nu och detta blev resultatet:

WS Recommended Sizes
Frame Size center-to-center: 53 cm
Frame Size center-to-top: 54 cm
Overall Reach: 60.50 cm
Saddle Height: 71.52 cm
Handlebar Width: 46 cm

Ny Racer!
Låter som en 53:a, typ.

Men jag tycker det är synd att köpa Sora (vars syfte är att säljas snarare än cyklas) när Tiagra är så vansinnigt prisvärt. Jag skulle lägga ribban vid http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=25458 eller http://www.evanscycles.com/product.jsp?style=87545 eller nåt. Det är synd att det finns så få billiga cyklar med Campagnolo.

Och jag tycker egentligen att det är bättre att köpa nånting på Blocket för 500-1000 SEK för att klura ut vad man gillar för storlek/geometri.

EDIT: Ser ut som Sora-reglage på Dawes:en? OK, det var en snabbgoogling.

Senast redigerad av en moderator:
Ny Racer!
Det bästa vore att hitta ett ställe som säger ;
"Här är en bra cykel, kom tillbaka om ett par mil så ordnar vi en gratis anpassning av cykeln...(justrering av styre, styrstam, sadelhöjd osv) "

Behövde dock inte utnyttja erbjudandet då cykeln har kännts helt rätt....

Vet inte om dom finns i Sverige dock =( (är för tillfället i Boulder, Co, USA)

Ny Racer!
Var hittar man en sida för uträckning av storleken?
De få jag har hittat har varit väldig generella och i princip bara angett storlek på ramen (vilket ändå inte stämde när jag provcyklade)

//Richard

Tillbaka
Topp