Ny radon mtb, vilken ram storlek passar mig?

pulser

Ny medlem
Hej.
Hade tänkt att köpa en
Radon ZR Team 29 5.0
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-5.0-237581/wg_id-6666

Cykeln finns bara med 29" däck som jag aldrig har testat, men jag har läst att man ska få bra fart med 29" och sen så är cykeln också i ocean blått som inga andra märken väljer att måla deras cyklar med konstigt nog.

Till frågan:
Hur stor ram ska jag ha om jag är 173cm lång?
Tänkte välja 18" men med så stora däck så kanske 16" räcker?

Tacksam för svar.

Bilagor

• radonbla.jpg
    radonbla.jpg
    50.8 KB · Besök: 57
Har en ZR 6.0 i storlek 16"
Är 172cm kort
Skulle kanske vilja ha en 16,5" men det går ju alltid förlänga med en annan styrstam
och en 18" tycker jag passar klart sämre (har testat)

Tycker det är en kanoncykel för pengarna

castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Däcksstorleken påverkar inte valet av
> ramstorlek.

Kanske, jag har en Kona Blast 26" i storlek 17", känns lite liten.
Har även en White XC275 Pro 27,5" i samma storlek, känns stor.
Det kan ju naturligtvis bero på ram geometrin, men visst kommer man högre upp med större hjul med samma ram?
Eller har jag bara otur när jag tänker?

Är 173cm kort.

jag tänker att eftersom däcken är 3" tum högre än 26" så kan man också komma 3"tum högre upp än vanligt
och kanske man kan lägga på 3"tum på en 16" ram för det så blir det 19" egentligen om man köper 16"

Senast ändrad:
Storleken på ramen avgörs i första hand av längden på överröret och (i lite mindre mån) sadelröret. De måtten påverkas inte av hjulstorleken. Jag skulle inte vilja cykla runt på en ram i barnstorlek bara för att jag hade 36"-hjul till exempel.

Jag har fortfarande svårt att välja mellan 16" och 18" ramhöjd på radon 29 5.0, behöver mer feedback.
Som sagt är jag 173cm lång, och har ca 78cm innerbenslängd

pulser skrev:
> jag tänker att eftersom däcken är 3" tum högre
> än 26" så kan man också komma 3"tum högre upp
> än vanligt
> och kanske man kan lägga på 3"tum på en 16" ram
> för det så blir det 19" egentligen om man köper
> 16"

När du köper en långärmad tröja, går du då ned några storlekar på den jämfört med en T-shirt för att kompensera för den ökade armlängden?

;)

Jag tycker 16". Känner en som hade en Radon ZR Team 18", han är 180cm lång nyuppstigen ur sängen. Den hade varit för stor för dig.

pulser skrev:
> jag tänker att eftersom däcken är 3" tum högre
> än 26" så kan man också komma 3"tum högre upp
> än vanligt
> och kanske man kan lägga på 3"tum på en 16" ram
> för det så blir det 19" egentligen om man köper
> 16"

GurraG skrev:

> Är det 32"-hjul på cykeln?

Jag ställer frågan då jag inte förstår "så kan man också komma 3"tum högre upp" när skillnaden i radie mellan 26"-29"-hjul är ~1,5". För att s.a.s komma 3" högre upp skulle krävas 32"-hjul.

varför har radon så kort styrrörslängd, merida har hela 4cm längre detta är inte tilltalande ..

Senast ändrad:
pulser skrev:
> varför har radon så kort styrrörslängd, merida
> har hela 4cm längre detta är inte tilltalande ..

Trollning?

Jag tycker att det är lite konstigt att ingen säger 18 tum när det är 18 tum man ska ha för våran längd enligt deras storleks guide, kan jag få veta anledningen till att ingen av er köpte 18 tum enligt deras guide?

Jag tror att du kan köra med både 16 och 18, det är nog en smaksak.

Gillar du teknisk åkning där det är trångt och bökigt ta en 16"
gillar du snabbare grusvägsåkning ta en 18"

Eftersom dom har ganska korta överrör skulle jag definitivt ta en 18"

Är man osäker, är det kanske läge att köpa något i butik istället. Visst kostar det lite mer, men risken att det blir fel är klart mindre.

Jag köpte en 18" (slide 140) men bytte till en kortare styrstam. 172 lång, minns ej benlängd.
Det intressanta vore ju givetvis att testa en 16" & en 18" innan man bestämmer sig, men jag upplever iaf inte min för stor.

Håller med om att färgen ocean blått är väldigt läckert. Hade gärna också haft den, men nöjd med min Radon ZR TEAM 8.0 som är i färgen godisröd.

Jag visste inte hela vilken storlek som var optimal, men en kompis som är 185cm kör på storlek 20 och rekommendera 18 till mig då jag är 175 cm lång. Jag fick däremot inte möjligheten att välja 16 heller för den storleken fanns inte kvar, vilket nog var tur för jag sitter mycket bra på storlek 18 och tror 16 för min del helt klart skulle kunna gå att cykla på men inte alls med samma känsla som med en 18 i storlek.

Är 175 jag och har haft två Radoncyklar i 18" och det tycker jag inte alls är för stort. Första cykeln var en 26-hjulare ZR Race och den nuvarande är en 29:a Slide 130. 18 i storlek funkade lika bra trots att det var olika hjulstorlek, i 29:an sitter man mer inne i cykeln så den är inte högre att kliva upp på.

Kör på en 18" :)

Schysst, tack för alla synpunkter! Alla inlägg uppskattas.
Jag är med i radon gänget nu :P.
Köpte en 18tum för att jag mest kommer att cykla på väg.
Kanske en lustig fråga men om man köper från bike-discount visst kommer cykeln färdigmonterad?
Undrar vart den hamnar nu då jag tog bort alternativet mounting Häggs i myresjö.

Får man inga pedaler när man köper radon från bike discount? står något om att dom specifika pedalerna på bilden inte ingår men några måste man väl få?

Cykeln kommer förmodligen färdigmonterad, ev. får du vrida styret rätt.
pedaler ingår nästan aldrig när man köper cykel.

Senast redigerad av en moderator:
På mina cyklar har inte styret varit vridet åt sidan utan faststrajpat på antigen framhjulet eller ramen/gaffeln. Styrstammen sitter monterad så man behöver inte fundera på att spänna styrlagret eller nått sånt utan det är bara att skruva fast styret på styrstammen i önskad vinkel, fyra skruvar.

På 26:an var även framhjulet bortplockat vill jag minnas men 29 Sliden kom i en mycket större kartong så där satt hjulen på, den kartongen kallar de för "trecking" och har även dyrare frakt men det är nog bara heldämpade 29:or som behöver de stora kartongerna. Har du den vanliga kartongen (icke-trecking) så kan du behöva montera framhjulet med men det är bara en snabbkoppling.

Sadeln fick jag också montera i båda fallen, två skruvar.

Pedaler ingår inte över huvud taget, inte ens några enkla.

kalle s skrev:
> Vad är priset på en sådan?

Du har ju en länk i första inlägget, 524,16 euro
Sen tillkommer frakt på 29,95 euro

Menace Pedals white

Köpte dessa pedaler

Tycker att Vita pedaler passar ihop med cykelns främre delar och med sadeln

snyggt va?

Bilagor

• menace pedals.jpg
    menace pedals.jpg
    19.7 KB · Besök: 29
Tillbaka
Topp