Ny ram gamla bromsar. Problem.

Tjena. Har stött på problem här, rätt så stora problem om jag får bedöma läget. Detta är dock något jag absolut måste överkomma om jag ska få ihop detta. Just nu känns det rätt tungt dock. Postar bilder här och uppskattar all input. Har lirat med min förra cykel i många år men bromsar var aldrig något jag behövde byta för de var de enda som höll. Nu är jag dock i läget att jag har en ny ram och gamla Shiano 5600 bromsar. Det är dock inte dessa som jag tänker ha på cykeln för jag ska köpa nya, antingen Shimanos senaste 105 eller SRAM force. Monterade av bromsarna i höstas då jag satte cykeln på trainern och när jag gjorde det blev jag säkert av med flera delar, delar som jag aldrig kommer hitta nu och köpa nya känns inte aktuellt. Tack för all feedback.
IMG_20210521_181745.jpgIMG_20210521_181754.jpgIMG_20210523_151223.jpgIMG_20210523_151507.jpgIMG_20210523_151703.jpgIMG_20210521_181732.jpg

1. Hålen är för små.
2. Bromsen hamnar för nära inpå (lösses med bricka?).
3. Om allt detta löser sig sitter bakbromsen fortfarande helt knasigt? Hur ska kabeln gå där när sadeltuben är så nära?

Tack tack tack säger jag som om ni precis hade köpt mig en biljett hem.

Bilagor

• IMG_20210523_151558.jpg
    IMG_20210523_151558.jpg
    395.9 KB · Besök: 87
Hur pass mycket är hålen för små? Kan det vara så att det bara ligger för mycket färg som runnit in i hålen?
Kan du lägga lite fett på muttern och halvt tvinga dem på plats när du skruvar bromsen på plats? Alternativt putsa upp hålen något.
Att få vajerhöljet på plats till bakbromsen skall inte vara några konstigheter. Tänk på att bromsen aldrig kommer att vara i den positionen när vajern är på plats och korrekt justerad.

Hur pass mycket är hålen för små? Kan det vara så att det bara ligger för mycket färg som runnit in i hålen?
Kan du lägga lite fett på muttern och halvt tvinga dem på plats när du skruvar bromsen på plats? Alternativt putsa upp hålen något.
Att få vajerhöljet på plats till bakbromsen skall inte vara några konstigheter. Tänk på att bromsen aldrig kommer att vara i den positionen när vajern är på plats och korrekt justerad.
Kan vara så och det har varit så i andra fall om man ska tro min internetsökning. Men vågar man det då, för mig verkar det riskfyllt att börja fila och ha sig i kolfiber? Om du kollar på 4:e bilden ser du pluggen eller vad den kallas och det är den som stör mig mest, där snackar vi flera mm för stor. Har saker blivit smalare sen 5600?

Kan vara så och det har varit så i andra fall om man ska tro min internetsökning. Men vågar man det då, för mig verkar det riskfyllt att börja fila och ha sig i kolfiber? Om du kollar på 4:e bilden ser du pluggen eller vad den kallas och det är den som stör mig mest, där snackar vi flera mm för stor. Har saker blivit smalare sen 5600?

Jag skulle sätta mina pengar på att problemet är hos ramen :)

så vitt jag har sett så är det fortsatt samma dimension som vanligt.

Jag skulle sätta mina pengar på att problemet är hos ramen :)

så vitt jag har sett så är det fortsatt samma dimension som vanligt.
Tack för svaren, det är de jag har nu i den här situationen. Vet ni vad jag fick in bromsen därbak när jag skruvade in den, det är nästan som det är gängat eller så är det bara färgen. Det tar verkligen emot att fila i kolfiber men vet att vissa säger att det är vad som behövs. Filar man för mycket så är hela ramen körd?

Pluggen är fortfarande för stor, fan också. Skulle skruven på bromsen varit längre kunde man kanske hittat på någon lösning men nu måste ju pluggen in i ramen och fästa vid.

Bilagor

• IMG_20210523_151507.jpg
    IMG_20210523_151507.jpg
    833.1 KB · Besök: 97
  • IMG_20210523_185900.jpg
    IMG_20210523_185900.jpg
    454.9 KB · Besök: 95
Vad är det för ram och gaffel?

Sprängskiss på BR-5600 bromsarna finns på Shimanos hemsida -
Aa den har jag sett, du lade till den efteråt i inlägget. Avståndet till ramen blir inget problem med bricka och jag får in båda två nu. Nu är enda problemet pluggen. Den som lever får se men jag har en känsla av att jag vid någon tidpunkt kommer tröttna och trycka in den, det ser dock inte ut som där är jättemycket att ta på och går det illa går det riktigt illa.

Jag har något minne av en insexnyckel med bromsmutter på fäst i chucken på en borrmaskin och en kompis med smärjelduk "svarva" yttermått på mutter.

Jag kan minnas fel.

Jag har fått in den i ramen, vilket har kostat mig några smårepor, jag bryr mig inte så värst om den här ramen, allt känns så skört med cykelramar. Om jag bara kunde skruvat fast bromsen skulle allt varit löst nu, men sadelröret tar emot för att det ska gå. Om jag bara hittar mina små insexnycklar kan jag skruva dit den. Allt detta får dock vänta tills jag får hem mina nya bromsar. Egentligen är det inget fel på dessa skulle jag tro men saknar smådelar.

Tack.

Får jag fråga er vad ni skulle valt mellan Ultegra och Force bromsar? Vikten är betydligt lägre på SRAM och de är billigare men det kommer innebära längre väntan. Skulle det gå att rättfärdiga Ultegra med att mina växelspakar är Shimano?

Senast ändrad:
Jag har fått in den i ramen, vilket har kostat mig några smårepor, jag bryr mig inte så värst om den här ramen, allt känns så skört med cykelramar. Om jag bara kunde skruvat fast bromsen skulle allt varit löst nu, men sadelröret tar emot för att det ska gå. Om jag bara hittar mina små insexnycklar kan jag skruva dit den. Allt detta får dock vänta tills jag får hem mina nya bromsar. Egentligen är det inget fel på dessa skulle jag tro men saknar smådelar.

Tack.

Får jag fråga er vad ni skulle valt mellan Ultegra och Force bromsar? Vikten är betydligt lägre på SRAM och de är billigare men det kommer innebära längre väntan. Skulle det gå att rättfärdiga Ultegra med att mina växelspakar är Shimano?

Jag har ingen erfarenhet av SRAM fälgbromsar, men däemot av Ultegra och de är banne mig bra. Shimano gör bra fälgbromsar (numera iaf) och dessutom har de frikopplingsspak vilket campas inte har och då shimanos reglage saknar det måste man in med något emellan om man kör campa bromsar med shimano reglage.

Jag hade valt shimanobromsar - har du andra preferenser kanske du väljer annat, men shimano är iaf ett tryggt val.

Framgår inte vad du har för reglage. Från och med att Shimano flyttade alla vajrar under styrlindan ändrade de hur mycket vajer som reglaget drar och oket förväntar sig. Har du Shimano med alla vajrar under lindan hade jag definitivt köpt nyare Shimano ok också, minst 9000/6800/5800 eller nyare. Är reglagen äldre kanske SRAM eller annat fabrikat som fortfarande följer Shimanos gamla standard blir enklare att ställa in.

Stor humor! När man har så hög svansföring att man frågar om hjälp inkognito...
För oss andra finns ”Frågor man inte...”-tråden.

Hej vad menar du? Tänk på att förklara som om jag var en idiot. Jag avinstallerade mina bromsar i höstas då jag satte cykeln på trainern, pivot nuten som jag har nu kan vara ifrån vilken av dem.
Dom är väl spegelvända, och det såg litet ut på bilderna som om fram kom bak, liksom. ...som flickan kände.

Så....hur går det?

petergravel visade väl sig vara ett alternativt konto till woodknocker, som inte förstår att marr kunde se att dom tillhör samma person, utan fortsätter neka.

så folk slutade vilja hjälpa honom för att han är otrevlig, och inte eftersom att han inte delar samma åsikt om allt. Men han fortsätter med sina kommentarer med utmaningar om att han minsann ska swifta ifrån folk som inte tycker likadant i förhoppning att det ska ge mer tyngd till hans argument.

Typ?

petergravel visade väl sig vara ett alternativt konto till woodknocker, som inte förstår att marr kunde se att dom tillhör samma person, utan fortsätter neka.

så folk slutade vilja hjälpa honom för att han är otrevlig, och inte eftersom att han inte delar samma åsikt om allt. Men han fortsätter med sina kommentarer med utmaningar om att han minsann ska swifta ifrån folk som inte tycker likadant i förhoppning att det ska ge mer tyngd till hans argument.

Typ?
Jag hoppas jag aldrig blir så här lost. Att på fullaste allvar tro att man är intresserad av en öppen debatt och sedan bli så här kränkt när man får sin confirmation-bias emotsagd. Ni har fortfarande inte presenterat ett enda argument emot Hambini, det Bengt-re gjorde vara bara larvigt. Sedan spinner ni vidare på känslor. Eftersom du inte kunde hålla dig till topic.

Sedan att jag utmanar honom är för att visa vem som är en internetcyklist på grund av att denna aldrig har plockat kunskap utan bara konfirmerat allt den tror och vem som egentligen kan prestera.

Senast ändrad:
Svårt det här alltså. Vad har hambini med dina bromsar att göra? Om du gjorde ett nytt konto för att inte förknippas, men bröt mot reglerna. Så du kanske ska släppa det där och gå vidare bara?

Du är ganska tröttsam i alla trådar där du ska mästra alla. Tagga ner lite så kanske du får mer hjälp :)

Svårt det här alltså. Vad har hambini med dina bromsar att göra? Om du gjorde ett nytt konto för att inte förknippas, men bröt mot reglerna. Så du kanske ska släppa det där och gå vidare bara?

Du är ganska tröttsam i alla trådar där du ska mästra alla. Tagga ner lite så kanske du får mer hjälp :)
Med Hambinis bromsar så minskar friktionen. Så är det!

Säg det till alla som spammar mig i olika trådar! Men ja jag ska sluta mästra för ska inte svara mer helt enkelt, inte rätt plattform helt enkelt.

Du bidrar till det ganska friskt själv. Känner man att man alltid måste berätta för alla andra att de har fel, då kanske man inte har rätt?
Nej men du fattar ju inte.
Han är snabbare än dig i swift, därför har han betydligt bättre förståelse för hur saker fungerar.

Generellt tror jag tyvärr inte att någon av mina föreläsare inom maskinelement är jättesnabba på swift, vilket är lite synd då dom ändå verkar kunna ganska mycket om ämnet

Han är snabbare än dig i swift, därför har han betydligt bättre förståelse för hur saker fungerar.

Generellt tror jag tyvärr inte att någon av mina föreläsare inom maskinelement är jättesnabba på swift, vilket är lite synd då dom ändå verkar kunna ganska mycket om ämnet
Alla är definitivt snabbare än mig på zwift... Jag som bara cyklar utomhus är klart underlägsen. Speciellt hur man bedömmer hur man cyklar i klunga, motionslopp osv.

Nej det är ju helt olika ämnen....

Sen vet jag att det inte är bra att utse en vinnare på grund av ett race men det är bättre än känslor.

Nu ser jag inte riktigt vad som skrivs men anar att Woody är igång igen.
Är det inte bra med 2 konton om man både är världsmästare för att i annan tråd inte orka cykla 25km? Mina 5

Vad attans pratar du om? Kör man en tävling, så gör man det oftast för att utse en vinnare.
Han anförde ett helt annat ämne och sa att det inte är bra att utse en vinnare genom att Zwifta när det kom till hans ämne. Nej det är ju kasst utse en vinnare i maskinelement* genom att utöva en helt annan aktivitet. Däremot är Zwift i högsta grad cykling och därför vill jag visa där att jag droppar honom snabbare än han hinner utropa "känslor".

Tillbaka
Topp