Ny rockshock pike gaffel låser inte.

bjornmelin90

Aktiv medlem
Har en ny pike rct3 gaffel som inte skiljer sig något mellan de fasta lägena : Open pedal och firm .

Har inte testat gaffeln i skogen än utan enbart fyllt på luft igen efter att ha hoppat lite på gården .

Krävs det någon inkörning eller ska jag vända mig till bike24 där jag köpte gaffeln ? Tips o råd tack

Bilagor

• 15449836224878009965478612730755.jpg
    15449836224878009965478612730755.jpg
    181 KB · Besök: 87
Ja typ klivit av pedalerna. Gaffeln känns ju rätt i öppet . Men jag kan inte urskilja pedal o firm eller är det framförallt i andra halvan av travel som den ska bli hårdare . Är det lättare att skilja på lägena med mindre luft i gaffeln ?

Det har jag nog inte gjort. Gaffeln levererades med ca 50 psi pumpade upp till 106 enligt tabell ställde mig och pumpade ett par gånger sen va trycket nere på typ 85 pumpade till 110 .

Så vad gör jag nu. Om jag förstått google rätt kan man bleed the charger som då skulle fixa problemet.
Vart vänder man sig i Stockholm för det ?

Har ingen tanke på att köra med de låsta lägena så det här något som påverkar gaffeln i övrigt?
Vänta tills service av gaffeln ? Känns så tråkigt att skicka iväg gaffeln det första man gör .

Efter massa pumpande på gaffeln i öppet läge känns nu ett visst motstånd när jag låser gaffeln . Kan dock bottna lika mycket på båda lägena ca 40 procent av 110 i slag . Borde det bli tydligare om jag sänker trycket mer

Så där var blev min Pike när det var luft i charger dämparen. När man lutade den så blev det skillnad mellan lägena igen.

mikaeljc sa:
Så där var blev min Pike när det var luft i charger dämparen. När man lutade den så blev det skillnad mellan lägena igen.

Påverkar det gaffeln på något annat sätt än just lockouten, lämnade du in gaffeln och isåfalö vart ska jag vända mig .

Reklamera eller serva är ju frågan . Dum som jag är slängde jag gaffel lådan

bjornmelin90 sa:
mikaeljc sa:

Påverkar det gaffeln på något annat sätt än just lockouten, lämnade du in gaffeln och isåfalö vart ska jag vända mig .

Reklamera eller serva är ju frågan . Dum som jag är slängde jag gaffel lådan

Jag tycker helt klart att du skall göra ett garantiärende av det. Du vänder dig dit där du köpte den. Att lämna in/pilla med själv är inte bra då du kan ogiltiggöra fin garanti.

Att du slängt lådan spelar ingen roll för garantin bara om du vill ångra köpen.

De du köpte den av har rätt/skyldighet att åtgärda felet.

Har pratat med bike 24 och det lät som vi skulle försöka serva gaffeln i Sverige på deras kostnad . Om det inte Det hjälper returnera. Väntar på mailbekräftelse .

bjornmelin90 sa:
Har pratat med bike 24 och det lät som vi skulle försöka serva gaffeln i Sverige på deras kostnad . Om det inte Det hjälper returnera. Väntar på mailbekräftelse .

Vet inte var i Sverige du håller till men jag har luftningskit till chargern. Det är ett enkelt jobb. Bästa är väl om du kan få nån firma att göra det dock så du inte riskar garantin.

Swehedman sa:
bjornmelin90 sa:

Vet inte var i Sverige du håller till men jag har luftningskit till chargern. Det är ett enkelt jobb. Bästa är väl om du kan få nån firma att göra det dock så du inte riskar garantin.

Tack, fick svar från bike24 som pratat med rockshock.

Hi Björn,

Thank you for your e-mail.

Please note that the Charger 2 RCT3 damper does not have complete lockout. Make sure you set up a meaningful air pressure in the air chamber, at least in the range of 70 +/-10 psi. Otherwise the compression damping will not have noticeable effect.

Also make sure that there is sufficient cable tension.

If it is necesarry to bleed the damper cartridge, we can refund you the expenses from a local RockShox workshop. If the costs are higher I prefer you to return the fork for warranty. We can provide you a DHL return label for free shipping

. Någon i Sundbyberg som kan klämma på min gaffel så det inte bara är jag som inbillar mig ?annars åker gaffeln till dropinbikeq imorgon

Det kanske är så att jag missförstått hela grejen ? Eller så har allt gungande i olika lägen skakat igång gaffeln .

Om jag står brevid cykeln o gungar på styret känner jag skillnad på öppet o låst läge . Marginell skillnad när jag sitter på hojjen o gungar. Framförallt de första 3.cm på gaffeln. Upplever att samma kraft krävs på alla 3.lägen att bottna mer än så .

DennisK sa:
Du har inte råkat ställa LSC på max eller väldigt högt?
Då blir den trögstartad i öppet läge.

Nope typ tre klick från min 110 psi och 8 klick från full sköldpadda. Haha

Men efter att ha pratat med dropinbikes och bike 24 är det nog min förväntan av firm läget och inte gaffeln det är fel på .

Bumpar en gammal tråd.... Har kikat på en Stumpjumper med RockShox Pike RC, DebonAir, årsmodell 2019. Cykeln är i princip oanvänd och jättefin. Men där känner jag ingen skillnad i om man ställer dämparen i låst läge eller helt öppet.
Säljaren säger att så är det på finare, oljedämpade gafflar. Men jag är tveksam.
Har han rätt? Är det en inställning/felaktigt tryck? Eller trasig dämpare?

Bumpar en gammal tråd.... Har kikat på en Stumpjumper med RockShox Pike RC, DebonAir, årsmodell 2019. Cykeln är i princip oanvänd och jättefin. Men där känner jag ingen skillnad i om man ställer dämparen i låst läge eller helt öppet.
Säljaren säger att så är det på finare, oljedämpade gafflar. Men jag är tveksam.
Har han rätt? Är det en inställning/felaktigt tryck? Eller trasig dämpare?
Pike rc är mycket riktigt sådan att den inte låser. Man ökar eller minskar kompressionsdämpningen men inte till så fånigt höga nivåer att den är "låst".

Jag tänker också att man ska känna skillnad framförallt mellan helt öppet och låst läge (det finns även ett mellanläge).
@Crossmax vad menar du med vad man ska känna?

Jag tänker också att man ska känna skillnad framförallt mellan helt öppet och låst läge (det finns även ett mellanläge).
Pike RC bör inte bli helt låst. Du tänker på rct3, som har det där "open, pedal, firm" vredet som gör gaffeln mer eller mindre helstel. RC fungerar inte på samma sätt utan adderar dämpning vid kompression av gaffeln. Tänk hur returdämparen funkar, men vänd på det - alltså rörelsen när gaffeln komprimeras beomsas in. Du kan testa det genom att komprimera gaffeln så hårt du kan, först i helt öppet läge och därefter med kompression på max.

På RC2 märks i stort sett ingen skillnad på LSC om man har HSC på min. I alla fall inte utan att cykla så skafthastigheten börjar ha betydelse (det når du knappt om du bara trycker ner gaffeln stillastående).

Edit: Fast RC kanske inte har separat LSC och HSC?

Tillbaka
Topp