Ny sadel!

Eric

Aktiv medlem
Ny sadel!
På cykeln jag har nu så sitter det en Selle Italia Filante. Tycker den är lite väl snålt stoppad och rejsig. Någon som har förslag på en lite bekvämare sadel?

Ny sadel!
SDG Bel-Air SL.
Å så skön för både rumpa och annat och dessutom snygg.
Lagom stoppad och en diskret fördjupning längs med mittlinjen.
Har ännu inte långtestat den men den verkar väldigt lovande.
Köpte den via eBay och fick den för ett rimligt pris.
/Pär

Senast redigerad av en moderator:
Ny sadel!
Kör med samma som bjasse och det funkar jättebra.
Fiziks sadlar funkar direkt utan att man måste köra in dom eller baken. Man måste inte härda sig eller så.

Ny sadel!
Sadlar är en kompromiss för min (bak)del. Breda avlastar ju mer, men har en tendens att skava istället.

Sitter på en Arione nu , mycket bra, men den mänskliga lekamen vill nog egentligen inte avlasta allt tryck på några kvadratcentimeter. En slät , lagom bred sadel med inte alltför mycket stoppning , mer kan man nog inte begära, ju mer dom hittar på med gel och utskärningar desto skummare blir det för mitt arsel. Tror inte på att lösa problemen med mer stoppning, om man satt still i sadeln (som i en fåtölj) skulle det funka , men rörelsen gör att problemen blir ännu värre, typ som att k-a i en vattensäng.

Arionen känns på nåt sätt som den lädersadel jag hade i slutet på 70-talet, trots alla ''nyheter'' och ''innovationer''. Tror inte ett dugg på att material har någon betydelse.

Det är dock rätt bra med en lång sadel typ Arione, går att kasa lite fram och tillbaka och byta ställning.

Har hört att det finns två typer av cykelarslen: dom som sitter långt bak på arslet (jag bl.a) och dom som hänger mer i skrevet. Vet inte om det verkligen är så, men det verkar lite så när man läser här. Har försökt hänga i skrevet (eftersom det verkar vara det seriösa sättet att sitta) men det gör så jävla ont efter ett par timmar att jag övergett detta. Nu åker jag lyckligt och smärtfritt fram med något framåtlutad sadel (också oseriöst tror jag)sittandes långt bak på rumpan. Det som funkar, det funkar.

(Tycker till skillnad från dom flesta att Arionen ändå kräver ca 10 timmars inkörning innan man slutar tänka på den helt, men visst , den är inte obehaglig på något sätt ens från början.)

Ny sadel!
jag måste säga att stopning inte är allt. har haft en Gobi, mycket väl stoppad o visserligen skön, men nu har jag en tune speedneedle som är MYCKET mindre stopning i, ändå är det mycket skönare på längre oass än gobin. varför? för att den passar mitt arsle bättre sett till formen. stopning är helt enkelt inte allt.

men sadel är extremt individuellt

Ny sadel!
Jensen: Är det inte bara det du intalar dig eftersom du verkar vara en riktig gram-jagare? :)

Nog för att stoppning inte är allt. men Speedneedle ser ju iaf ruggigt jobbig att sitta på.

Ny sadel!
Är själv inte så dämpad, om vare sig rumpa eller sadel, och hör nog till dem som hänger på skrevet för att bli helt steril framöver.. Hade tidigare en Vetta Trishock, inte så mycket stoppning utan med flex i stommen. Tyckte den var skön länge.
Nu har jag en billigare Velo Sofatti (eller såna där spyflugeblå sadlar från Biltema!), med hål för de ädla delarna. Funkar kalasfint! Möjligen bättre utan blöjbyxor än med...

Smaken är som baken, men det måste inte svida eller kosta skitmycket för det! Bara att prova för egen uppfattning.
Däremot är det lite intressant, hur pass hållbara olika modeller är? Brodyr i all ära, men den slits/ suger vatten och blir fort skabbig. Skarvar i sin tur, kan nöta tillbaks mot cykelbyxorna. Vissa klagar på att stoppningen ger vika och lämnar kvar känslan av rakblad (Överdrift?).

Ny sadel!
Eric skrev:
-------------------------------------------------------
> Jensen: Är det inte bara det du intalar dig
> eftersom du verkar vara en riktig gram-jagare? :)
>
> Nog för att stoppning inte är allt. men
> Speedneedle ser ju iaf ruggigt jobbig att sitta
> på.

man skulle kunna tro det, men nej, så är absolut inte fallet. visst är det en trevlig bieffekt. kollar du runt lite på nätet upptäcker du rätt snart att den är omtykt, MEN som sagt, det betyder inte att den garanterat passar dig.
kan hålla med om att den ser knepig ut att sitta på, det trodde jag med. men den kostar inte mycket mer än en SLR, så ville testa och jag tänker nog inte köra med nån annan. man kanske tror att den där biten utan stopning är för att lätta, men det är istället för att ha ett hål i sadeln sm vissa andra märken har, alltså lätta på trycket för blodflödet.

och du, hade jag varit gramjägare, hade min hojj vägt 11 kg då? :D:D nää, precis.

har testat en hel del sadlar, Flite, SLR, SLR XP, SLK, arione, Gobi, aliante, specialized Toupe, nån sanmarco och nu tune. bara san marcon kunde matcha tune sadeln, men den har ja inte sett på nån annan hojj eller löst, än den corratec som den såldes med, var sådan där railsen va en del av sadeln, alltså sidorna böjdes ner o blev rails.

men åter igen, säger inte att den passar dig, för det äre inte alls säkert att den gör. ville bara poängtera att stopning inte är att mycket stopning = garanterat bekväm, eller lite stopning = garanterat obekväm inte stämmer. och att det är så olika mellan olika personer. Toupen skulle vara så skön enligt många, sämsta sadeln jag prövat, hade ont efter 15 minuter. kör in den sa många, gav den några veckor, hjälpte inte ett skit.
sadel är den del som är svårast att rekomendera på en hel hojj

Ny sadel!
Gillar Aliante precis som Mollo. Har två såna, en med kolfiberupphängning och en lite billigare Aliante "Gamma". Den med kolfiber är aningens skönare då den flexa precis lagom mycket för att ta bort de värsta stötarna. Arione, SLR, Nissene, WTB, Filante, Bontrager är några sadlar som avverkats och hittills är Alianten klart skönast.

Visst är det så att man brukar prata om två typer, de som sitter rakt på sittbenen och de som är mer framåtlutade. Jag tillhör den senare gruppen vilket för det svårt att hitta en sadel där jag får bra support för sittknölarna utan att de främre regionerna blir totalmos :)

Ny sadel!
Jag gillar min Selle San Marco Aspide Fx, inte extrem på något sätt 140 gram och hyffsat stoppad dock grymt skön. Den är avsevärt smalare än min förra sadel endå tycker jag att den avlastar bättre.

Ny sadel!
Har alltid kört på Flites olika varianter, till o med Evolution, den med kolfiberskal och ingen stoppning.

Som sagt det är individuellt.

En bra sadel väger inte över 200 gram.

Ny sadel!
Kid1000 skrev:
>
> En bra sadel väger inte över 200 gram.

Över 600 gram:
teamproti.jpg

:-)

Ny sadel!
Jag har själv en Selle Italia som jag tycker är en aning hård, den är så gott som ny och jag byter gärna med dig. Jag kan skicka foto...

Vill du testa?

maila: andreascarlsson73@yahoo.se

Ny sadel!
Sätt dig på en tjockare bit kartong, mät sen bredden på dina sittben, dvs centrum centrum på de två fördjupningar som blir.
Då har du åtminstone ett mått som du sen kan ha som referens. En Fizik Arione har en sittbredd på 90mm vilket, av naturliga skäl inte passar min bakdel då mina sittben har 125mm mellan sig. Själv har jag köpt en Specialized Toupe 143mm till räser och kommer att köpa en Alias 143mm till min MTB. Specializeds sadlar á 143mm passar alltså en rumpa med en sittbredd på ca 120mm. Sen är det ingenting som säger att den sadeln passar dig ändå, tyvärr!!

Ny sadel!
Jag provade det där. Inte blev det några märken. Jag provade med alla möjliga typer av kartong men inte fan blev det några uttydbara märken.
Därefter köpte jag helt enkelt en sadel som var rejält smalare än biltemas velo d2, eftersom jag tyckte den var för bred.

Ny sadel!
Jag kör på följande sadlar, som jag tycker passar mig bra (jag upplever att samtliga rankar in under kategorin lite bredare sadlar med bra stoppning):

Racer: Fizik Arione
CX: Planet X Arionekopia (är skönare än originalet)
MTB och Fixien: Selle Italia Turbomatic 4

Hoppas du hittar någon som passar, Planet X reade/rear(?) ut sina Arionekopior för 15 GBP

Ny sadel!
Jag köpte Biltemas räsersadel nu i veckan och är positivt överraskad. Förra sadel gav märken i rumpan efter kortare turer, Biltemas passar min rumpa och skrev "like a glove".

Ny sadel!
Johan A skrev:
> Har du inga sittben?

Det hoppas jag. :D
Ingen aning varför det inte funkade. Får prova med någon ytterligaer typ av kartong någon gång. Har ju dock inget behov av någon sadel för tillfället.

Ny sadel!
Jag har äntligen hittat helt rätt till racern. En Arione, som så många andra. Nu vill jag hitta rätt till mtb:n också. Arione känns för lång, så jag funderar på en annan fizik, antagligen Gobi. Ni som använder båda, är formen snarlik? Dvs kommer Gobi att funka för min bak, då Arione gör det?

Jon.

Ny sadel!
Har en Arione o en Gobi. Gobin tycker jag är klockren till MTB, men jag får ont i den där punkten som heter nåt på P när jag sitter på Arionen.

Lånar tråden lite o frågar vad jag kan/bör byta Arionen mot. Ska jag ha en sadel med mer stoppning framtill, vad finns det för såna sadlar i så fall?

Tillbaka
Topp