Ny shimano xtr?

marr

Aktiv medlem
Ny shimano xtr?
Är detta på riktigt? Vore fint med en lättare 11-46kasett.

Screenshot_20180524-152024.png

Ny shimano xtr?
" I’m sure Pinkbike is playing dumb on purpose, but there’s already been teasers in the wild for days (like on Nico’s Insta) and even leaked spec sheets sayings there’ll be a 51-tooth and a 45-tooth cassette. Release date is tomorrow."

Ny shimano xtr?
Shimano var liksom tvungna att göra något när de tappat >90% av XC-marknaden till Sram Eagle på två år, XTR har nästan försvunnit från alla nya cyklar. Nu när XC även innefattar dropper så blir det lite trångt med fem reglage på vänster sida: framvxl, gaffel, bakdämp, dropper, ringklocka. Om man inte vill köra 2x med Di2 förstås.

HG+ blir nog bra, synd bara att de inte kan komma överens med Sram om att låna deras xD body.

Ny shimano xtr?
Crossmax sa:
Bra, då kan man köra XTR-växlar och Sram-kassett även framgent för bäst prestanda och lägst vikt.

Vad har du för belägg för det? Vad säger att avståndet mellan dreven är lika som hos Sram?
Vet du nåt som vi andra inte vet?

Ny shimano xtr?
Skönt att man snart kommer att kunna köra landsvägscykel med lika stor största klinga fram som bak. Ser fram emot att se Froome veva på i 120 rpm med fladdrande armbågar uppför nästa Alpe d'Huez-tempo med 53-singel fram och en monsterkassett i stil med denna!

Ny shimano xtr?
erik_valdemar sa:
Skönt att man snart kommer att kunna köra landsvägscykel med lika stor största klinga fram som bak. Ser fram emot att se Froome veva på i 120 rpm med fladdrande armbågar uppför nästa Alpe d'Huez-tempo med 53-singel fram och en monsterkassett i stil med denna!
Vänta bara. XD har kommit i en XDr -version för väg (1,85mm bredare) så det är bara en tidsfråga...
Men oddsen att Shimano inte hittar på en egen standard sätter inte jag speciellt höga.

Ny shimano xtr?
Skulle bli lite stolt om dom "tagit" min idé och gjort en locknut med 10 kugg på och behållit bodyn..
Svarvade till några för 3-4 år sen och gjorde 10s kassetter till 11 s med 10kugg som minsta då.

FB_IMG_1527187092537.jpg

FB_IMG_1527187084400.jpg

Senast ändrad:
Ny shimano xtr?
hm sa:
Skulle bli lite stolt om dom "tagit" min idé och gjort en locknut med 10 kugg på och behållit bodyn..
Svarade till några för 3-4 år sen och gjorde 10s kassetter till 11 s med 10kugg som minsta då.

Snyggt!
Men njae... Inte så troligt.

Ny shimano xtr?
Ny shimano xtr?
larsaw sa:
Maakus sa:
11? 12?

Tyckter dom fegar lite, dom har ju ett patent på ett 14-växlars-system!

https://www.bikeradar.com/news/article/shimano-14-speed-patent-50973/

Nu ska vi inte gå händelserna i förväg... Efter 12 kommer 13, SEN är det dax för 14 vxl...
Själv håller jag på Pinions blygsamma men ändå konsekventa och envisa frammarsh!
Om sisådär 5 år så kanske vikten och funktionen är så pass intrimmad att den kan konkurera på riktigt :)

Pinion och någonsorts Di2 liknande historia vore fint :)

Ny shimano xtr?

Är det I-spec 3 vi ser efter i-spec 2 fiaskot?

Vad jag kan se så är vi uppe i 3 helt nya standarder på en lansering. Måste vara rekord. Får SRAM att se konservativa ut.

Senast ändrad:
Ny shimano xtr?
marr sa:
Plush sa:
Såg helt ok ut.
Dock en ny I-spec standard.

Frågan är om den har någon kompabillitet med den förra.

Från bikerumor ”Both front and rear shifters will come with a standard round bar clamp or the new I-SpecEV. Sorry, it’s not backward compatible with regular I-Spec, because the position on the bar is different to accommodate the new brake lever design (keep reading). ”

Ny shimano xtr?
Ny shimano xtr?
Men tyvärr verkar det inte finnas några 10/46 med XD-body.

e13 har sina 9/xx men både häftiga i pris och redan 10 är lite väl för dåligt redan så 9 måste gå bra segt :)

Tillbaka
Topp