Ny soft shelljacka för allskönscykling

mikipedia_ sa:
Bele sa:
mikipedia_ sa:
Oggler sa:
Är det bara jag som tycker att softshell suger åt sig mycket vatten/svett. Med en hårdskalsjacka blir man torr i så fort man byter underställströja.

Nä du är inte ensam!

Med Active shell med nät tycker jag att fukten transporteras ut mycket bättre än med softshell.

Vad menar du med hårdskalsjacka?

Bara ett membrantyg utan nät/foder.

Sån här använder iaf jag åretrunt med olika underställ\flecetröjor på vintern.
Det är även min defenition av hårdskalsplagg.

http://www.outdoorkit.co.uk/product.php?product_id=1975

Jag hade en blå gorejacka för sissådär 15 år sedan. Det var ett enkelt hårt membran och nätfoder. Den hade inte tejpade sömmar och var inte vattentät. Men vindtät. Den var jättebra. Sedan blev den stulen. Och sedan dess har jag aldrig hittat en lika bra jacka igen.

Bele sa:
På de tre bilderna nedan visar jag
1. Gore Bikewear Windstopper active shell med nät, fungerar mkt bra
2. Haglöfs Windstopper active shell med nät, fungerar mkt bra men är inte lika cykelanpassad
3. Gore Bikewear Phantom med Windstopper soft shell utan nät eller fleecelager, fungerar inte alls lika bra och känns kallare trots att materialet i den är tjockare än i alt 1 och 2. En klar besvikelse.

Vad heter modellen som du beskriver under 1? Gärna en länk

Jacka är ett värdelöst plagg för cykling. Man blir ofrånkomligt kokt om man tar i lite.

Kör dubbla långärmade tröjor istället. (trippla vid -10 eller mer) Komplettera med en ultralätt regnjacka i väskan för dom få tillfällen det ösregnar.

Oggler sa:
Är det bara jag som tycker att softshell suger åt sig mycket vatten/svett. Med en hårdskalsjacka blir man torr i så fort man byter underställströja.

Softshell är väldigt brett och ospecifikt. Jag skulle vilja hävda att ja, vissa gör det, och vissa gör det inte. Precis som olika underställ är olika bra på att släppa av sig fukt till exempel.

Typiskt för de flesta hårdskal, iaf de med membran typ Gore-tex, är istället att stänga inne fukten i ditt underställ. För mig iaf ger det betydligt mindre spännvidd i vilken ansträngningsnivå man kan ligga på för att antingen bli blöt och svettig eller för kall.

lundatok sa:
Ivar sa:
Varför lyssnar du inte bara på Lundatok? Han hade ju tipset där! Bontrager.
För den jackan är inte så soft? ;)

Sist jag köpte nåt av Ivar så kom jag hem med de vidrigaste däcken jag nånsin haft. Rullmotståndet på de där larsen mimo cx fick dubbade marathon att framstå som semi slicks. Så jag är lätt skeptisk mot att han har mitt bästa i sitt intresse ;-)

marran sa:
Typiskt för de flesta hårdskal, iaf de med membran typ Gore-tex, är istället att stänga inne fukten i ditt underställ. För mig iaf ger det betydligt mindre spännvidd i vilken ansträngningsnivå man kan ligga på för att antingen bli blöt och svettig eller för kall.

Gore-tex är i princip värdelöst för cykling utom när det regnar kraftigt och är kallt (gränsen för kallt är ju så klart individuell, men det ändrar inte slutsatsen). Jag köpte för ett tag sen en Gore-tex active shell-jacka som marknadsfördes med buller å bång när den kom. Den skulle enl Cyklotekets katalog andas lika bra som Windstopper, vilket var fullständigt nonsens. Ska väl tilläggas att året efter hade de tagit bort den formuleringen. Den andas bättre än vanlig Gore-tex, men användningsområdet är fortfarande väldigt begränsat.

Gores reklamslogan "garantueed to keep your dry" stämmer inte. Skippar vi deras marknadsföringsbullshit och förlänger deras slogan lite så stämmer det mycket bättre med verkligheten "garantueed to keep your dry from the wet outside and wet from sweat inside".

GorillAPA sa:
Bele sa:
2. Haglöfs Windstopper active shell med nät, fungerar mkt bra men är inte lika cykelanpassad
3. Gore Bikewear Phantom med Windstopper soft shell utan nät eller fleecelager, fungerar inte alls lika bra och känns kallare trots att materialet i den är tjockare än i alt 1 och 2. En klar besvikelse.

Jag kan tyvärr varken hjälpa dig med namn eller länk. Citerar mig själv från ett tidigare inlägg "Tyvärr så har jag inte hittat något som motsvarar den i dagens utbud." Kommer en bild från framsidan i nästa inlägg. Ibland känns det faktiskt som om utvecklingen går bakåt. Jag har en gammal Gore Windstopper-väst som är mycket sliten, men som jag fortfarande ibland hellre väljer en efterföljarmodellen som jag tycker är markant sämre.

Oggler sa:
Jag hade en blå gorejacka för sissådär 15 år sedan. Det var ett enkelt hårt membran och nätfoder. Den hade inte tejpade sömmar och var inte vattentät. Men vindtät. Den var jättebra. Sedan blev den stulen. Och sedan dess har jag aldrig hittat en lika bra jacka igen.

Kan det här vara en likadan? Jag har inte heller hittat någon lika bra (undantaget när skärningen ska vara race-tajt).

Bild 1:
Gore Windstopperjacka. Bättre skärning mm än Haglöfs Windstopperjackan på bild 2. Intressant att notera att trots att det borde vara identiskt lika material så andas Goren bättre, men Haglöfs står emot väta bättre.

P1090001.JPG

Bild 2:
Haglöfs Windstopperjacka
P1090003.JPG

glitch sa:
lundatok sa:
Ivar sa:

Sist jag köpte nåt av Ivar så kom jag hem med de vidrigaste däcken jag nånsin haft. Rullmotståndet på de där larsen mimo cx fick dubbade marathon att framstå som semi slicks. Så jag är lätt skeptisk mot att han har mitt bästa i sitt intresse ;-)
Lyssna inte på Ivar, lyssna på mig! ;)

glitch sa:
lundatok sa:
Ivar sa:

Ooooops.

Bele sa:
GorillAPA sa:
Bele sa:

Jag kan tyvärr varken hjälpa dig med namn eller länk. Citerar mig själv från ett tidigare inlägg "Tyvärr så har jag inte hittat något som motsvarar den i dagens utbud." Kommer en bild från framsidan i nästa inlägg. Ibland känns det faktiskt som om utvecklingen går bakåt. Jag har en gammal Gore Windstopper-väst som är mycket sliten, men som jag fortfarande ibland hellre väljer en efterföljarmodellen som jag tycker är markant sämre.

Windstopper är ju ett membran likt alla andra från Gore men fick förr i tiden inte tejpas för att konkurera med med de dyrare membranen, Fanns säkert något fintstilt om hur mycket av plagget fick vara belagt med membran också. Därför är det svårt att jämföra membranplagg med varandra även om de heter lika då de är sydda med olika förutsättningar. Vissa tillverkare syr kläder för att få använda membranloggan snarare än att få funktionen medan andra gör tvärt om.
Har en gammal Arcteryx värmejacka med syntetfoder som är belagd med Widstoppertyg på axlar,huva och underarmar för att skydda mot regn/fukt. De kunde inte använda riktig goretex då det på den tiden i såfall behövde sy hela plagget i membran vilket vore dumt för den önskade funktionen.
Hur det förhåller sig nuförtiden vet jag inte.
För mig är jackor helt i membran = regnjackor vilket kan vara både bra och dåligt men kommer jag jobba fysiskt i blåst undviker jag membran i möjligaste mån.

feeblesmith sa:
För mig är jackor helt i membran = regnjackor vilket kan vara både bra och dåligt men kommer jag jobba fysiskt i blåst undviker jag membran i möjligaste mån.

Känns som en lite udda slutsats att dra. Den blå Gorejackan ovan stod inte emot regn någon längre stund. Däremot så funkade den utmärkt till att hålla kall blåst ute och transportera ut fukt vid hårt fysiskt arbete.

Nyare Windstopperjackor ska enligt reklamen stå emot regn i 45 minuter och det kan stämma, åtminstone när de är nya. Priset för det är säkert sämre fukttransport. Jag letar efter en jacka med egenskaper motsvarande den blå Gorejackan.

mikipedia_ sa:
Endura mt500 rainjacket ska enligt nå test ha bäst andningsförmåga av något engelskt? test av moderna membranjackor.

Av det här och av dina tidigare inlägg framgår att du drar paralleller mellan membran och regnjackor. Om du läser tråden igen kommer du förhoppningsvis inse att det finns två typer av membranjackor, vindjackor och regnjackor. Vindjackorna har membran av typen Windstopper, Windtex och A-tex. Regnjackor har membran av typen Gore-tex. De har helt skilda egenskaper och användningsområden.

Min uppfattning är att regnjackorna bara funkar någorlunda bra i hyfsat kraftigt regn och när det inte är för varmt (för mig innebär det ett par plusgrader). Gore-tex active shell funkar något bättre än vanlig Gore-tex.

Vindjackorna däremot är ofta mycket bra, även om jag tycker att de har blivit sämre. Det tror jag beror på att man har velat öka vattentåligheten, vilket har skett till priset att de andas sämre.

Hoppas jag inte är alltför burdus, sitter här med 39,7 grader och stigande trend. Har bara vara uppe i några minuter, men måste strax gå lägga mig igen...

Bele sa:
mikipedia_ sa:
Endura mt500 rainjacket ska enligt nå test ha bäst andningsförmåga av något engelskt? test av moderna membranjackor.

Av det här och av dina tidigare inlägg framgår att du drar paralleller mellan membran och regnjackor. Om du läser tråden igen kommer du förhoppningsvis inse att det finns två typer av membranjackor, vindjackor och regnjackor. Vindjackorna har membran av typen Windstopper, Windtex och A-tex. Regnjackor har membran av typen Gore-tex. De har helt skilda egenskaper och användningsområden.

Min uppfattning är att regnjackorna bara funkar någorlunda bra i hyfsat kraftigt regn och när det inte är för varmt (för mig innebär det ett par plusgrader). Gore-tex active shell funkar något bättre än vanlig Gore-tex.

Vindjackorna däremot är ofta mycket bra, även om jag tycker att de har blivit sämre. Det tror jag beror på att man har velat öka vattentåligheten, vilket har skett till priset att de andas sämre.

Hoppas jag inte är alltför burdus, sitter här med 39,7 grader och stigande trend. Har bara vara uppe i några minuter, men måste strax gå lägga mig igen...

Det är lugnt?
Ja lite dubbelfeature är bra i min mening. One jacket to rule them all vore det bästa å då kom jag in på goremembran istf windstopper, då dom närmar sig i andning men har "bättre" vattentålighet. Men det är ju min vinkel på det hela.

Jag har som sagts tidigare härjat runt i en goremembranjacka, skulle inte spela nån roll hur bra den ventilerar för jag kan vrida ur tröjan när jag kommer hem sommar som vinter?

Bele sa:
mikipedia_ sa:

Är nog också inne på ditt spår, bättre regnskydd på många vindjackor, men i gengäld sämre andning och vips har man en jacka som är lite bra på varje eller inte bra på nåt beroende på hur man ser det.
Efter min gamla trotjänare till jacka är mitt näst bästa cykelplagg min Gore Windstopper väst som också är från samma tidsera. öppet nät på sidorna bak så man kan komma åt tröjans ryggfickor, hög krage, tunn och lite stretching. En gång i tiden var det något slags beläggning på insidan som sedan länge lösts upp i molekyler men den är fortfarande kanon att cykla med.

Köpte du den nu i närtid? Vad heter modellen? Finns den fortfarande tillgänglig. Jag tror jag sett den där jackan på senare år fast då endast med avtagbara ärmar. Det vill jag inte ha.

Min har avtagbara ärmar, men de är väl "inbäddade" så det har inte stört. Jag har bara tagit av dem vid något enstaka tillfälle. Vet inte hur länge jag har haft den, men länge. Om du har sett den på senare år så vill jag gärna vet var.

mikipedia_ sa:
Bele sa:
mikipedia_ sa:

Det är lugnt?
Ja lite dubbelfeature är bra i min mening. One jacket to rule them all vore det bästa å då kom jag in på goremembran istf windstopper, då dom närmar sig i andning men har "bättre" vattentålighet. Men det är ju min vinkel på det hela.

Jag har som sagts tidigare härjat runt i en goremembranjacka, skulle inte spela nån roll hur bra den ventilerar för jag kan vrida ur tröjan när jag kommer hem sommar som vinter?

Jag förstår hur du tänker, men tror att det är optimistiskt att tro att man ska klara sig med en jacka vid alla tillfällen, i synnerhet om man cyklar året runt. Jag har åtminstone sju. Det gör att jag kan anpassa efter temperatur, nederbörd och användning. För att ta ett extremt exempel så har jag en mycket kompakt regnjacka som jag bara använder vid alpcykling. Den andas för dåligt för användning hemma, men är bra för utförscykling när den bara ska hålla tätt. Uppför brukar det räcka med väst och armvärmare, man brukar bli tillräckligt varm ändå och i värsta fall får man acceptera att bli kokt, men skönt är det inte. Så det är lite n+1 som gäller även för jackor :-)

Finns det nån av av alla dessa jackor som skulle passa en på 196cm 104kg klump? Svårt att hitta nån tillräckligt stor i min size..

Nån som vet?

Min Newline softshell 5 år gammal som jag älskar börjar ge upp

Hur är det med Pearlizumi Izumi Barrier. Är det en bra jacka som andas? Jag har en själv. Men den är lite för liten, så jag har nästan inte använt den. När den sitter tajt känns det också som att funktionen blir lidande.

Tillbaka
Topp