Styrstams adapter? 1”/?

Ryggproblem

Medlem
Styrstams adapter? 1”/?
Hej alla! Ny här och även hyffsat grön inom landsväg/cykling överlag. Söker lite ny kunskap och rådgivning från någon som är glad att dela med sig.

Jag har två frågor till bilden jag bifogar: Går det att sänka adaptern som styrstamen sitter på och isåfall hur?

Bilagor

• IMG_0798.webp
    IMG_0798.webp
    225.4 KB · Besök: 19
Styrstams adapter? 1”/?
Hej alla! Ny här och även hyffsat grön inom landsväg/cykling överlag. Söker lite ny kunskap och rådgivning från någon som är glad att dela med sig.

Jag har två frågor till bilden jag bifogar: Går det att sänka adaptern som styrstamen sitter på och isåfall hur?
Ser ut som en quill-stam.
Isf bör den kunna behandlas som en sån: https://www.parktool.com/en-int/blog/repair-help/stem-removal-installation-quill-stems
Det finns säkert en insex-skruv under topplocket. Evt behöver du smörja med någon tunnflytande olja.

Styrstams adapter? 1”/?
Styrstams adapter? 1”/?
Det är adaptern jag vill sänka, den rubbas varken höger/vänster/upp/ner trots att jag bankat lite lätt på både insex och adapterns huvud.

Bilagor

• image.webp
    image.webp
    333.3 KB · Besök: 2
Styrstams adapter? 1”/?
Det är adaptern jag vill sänka, den rubbas varken höger/vänster/upp/ner trots att jag bankat lite lätt på både insex och adapterns huvud.
Kilen på quill har en tråkig tendens att rosta fast i gaffelröret. Försök att få 5-56 ed att tränga ner och låt stå ett bra tag innan du klappar till enligt instruktionen ovan.

Styrstams adapter? 1”/?
Den ser fastrostad ut. Spruta i nån rostlösning, typ WD40/5-56 och låt verka några dagar.
Alright, ska testa!
Tror du att det går att sänka adaptern mer än den redan är? Inte testat sen den köptes, bytte nämnligen styre etc idag men fick låg panik på gapet mellan stam och översta (mutterhuvud)

Bilagor

• IMG_0798.webp
    IMG_0798.webp
    225.4 KB · Besök: 3
Styrstams adapter? 1”/?
Alright, ska testa!
Tror du att det går att sänka adaptern mer än den redan är? Inte testat sen den köptes, bytte nämnligen styre etc idag men fick låg panik på gapet mellan stam och översta (mutterhuvud)

Den går att sänka hur mycket du vill, om du får loss den.

Mitt kommentar ovan var för i fallet du inte får loss den. Du kan sänka stammen utan att lossna adaptern.

Styrstams adapter? 1”/?
Alright, ska testa!
Får du loss det fastrostade, så sänker du hela stolpen ner i gaffeln till valfri höjd.
Det ser ut som en quillstam.
Den lossas och dras åt med en insex under det vita locket.

Du kan även lossa och sänka styrstammen, men då petar stolpen upp över den.
Ser ju inget vidare snyggt ut.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp