Styrstams adapter? 1”/?

Ryggproblem

Medlem
Styrstams adapter? 1”/?
Hej alla! Ny här och även hyffsat grön inom landsväg/cykling överlag. Söker lite ny kunskap och rådgivning från någon som är glad att dela med sig.

Jag har två frågor till bilden jag bifogar: Går det att sänka adaptern som styrstamen sitter på och isåfall hur?

Bilagor

• IMG_0798.webp
    IMG_0798.webp
    225.4 KB · Besök: 59
Styrstams adapter? 1”/?
Hej alla! Ny här och även hyffsat grön inom landsväg/cykling överlag. Söker lite ny kunskap och rådgivning från någon som är glad att dela med sig.

Jag har två frågor till bilden jag bifogar: Går det att sänka adaptern som styrstamen sitter på och isåfall hur?
Ser ut som en quill-stam.
Isf bör den kunna behandlas som en sån: https://www.parktool.com/en-int/blog/repair-help/stem-removal-installation-quill-stems
Det finns säkert en insex-skruv under topplocket. Evt behöver du smörja med någon tunnflytande olja.

Styrstams adapter? 1”/?
Styrstams adapter? 1”/?
Det är adaptern jag vill sänka, den rubbas varken höger/vänster/upp/ner trots att jag bankat lite lätt på både insex och adapterns huvud.

Bilagor

• image.webp
    image.webp
    333.3 KB · Besök: 26
Styrstams adapter? 1”/?
Det är adaptern jag vill sänka, den rubbas varken höger/vänster/upp/ner trots att jag bankat lite lätt på både insex och adapterns huvud.
Kilen på quill har en tråkig tendens att rosta fast i gaffelröret. Försök att få 5-56 ed att tränga ner och låt stå ett bra tag innan du klappar till enligt instruktionen ovan.

Styrstams adapter? 1”/?
Den ser fastrostad ut. Spruta i nån rostlösning, typ WD40/5-56 och låt verka några dagar.
Alright, ska testa!
Tror du att det går att sänka adaptern mer än den redan är? Inte testat sen den köptes, bytte nämnligen styre etc idag men fick låg panik på gapet mellan stam och översta (mutterhuvud)

Bilagor

• IMG_0798.webp
    IMG_0798.webp
    225.4 KB · Besök: 22
Styrstams adapter? 1”/?
Alright, ska testa!
Tror du att det går att sänka adaptern mer än den redan är? Inte testat sen den köptes, bytte nämnligen styre etc idag men fick låg panik på gapet mellan stam och översta (mutterhuvud)

Den går att sänka hur mycket du vill, om du får loss den.

Mitt kommentar ovan var för i fallet du inte får loss den. Du kan sänka stammen utan att lossna adaptern.

Styrstams adapter? 1”/?
Alright, ska testa!
Får du loss det fastrostade, så sänker du hela stolpen ner i gaffeln till valfri höjd.
Det ser ut som en quillstam.
Den lossas och dras åt med en insex under det vita locket.

Du kan även lossa och sänka styrstammen, men då petar stolpen upp över den.
Ser ju inget vidare snyggt ut.

Senast ändrad:
Styrstams adapter? 1”/?
Hej igen! Efter några dagar av 5/56, bankande och virkande så är det orört.. inte vågat ta i för kung & fosterland heller pga kolfibergaffeln. Som sagt, går inte rubba.. några tips?

Styrstams adapter? 1”/?
Värma är alltid bra att prova.

Jag trodde först att du kunde sänka stammen men jag såg senare att adaptern är tjockare där stammen sitter. Hur mycket vill du sänka stammen? Om adaptern sitter helt fast skulle du kunna kapa den precis under stammen och sätta stammen helt ned med en shim emellan.

Styrstams adapter? 1”/?
Värma är alltid bra att prova.

Jag trodde först att du kunde sänka stammen men jag såg senare att adaptern är tjockare där stammen sitter. Hur mycket vill du sänka stammen? Om adaptern sitter helt fast skulle du kunna kapa den precis under stammen och sätta stammen helt ned med en shim emellan.
Så tänkte jag också, men det blir ju inget vidare snyggt.

Styrstams adapter? 1”/?
Hej igen! Efter några dagar av 5/56, bankande och virkande så är det orört.. inte vågat ta i för kung & fosterland heller pga kolfibergaffeln. Som sagt, går inte rubba.. några tips?
Har du demonterad gaffeln? Med ett lämpligt stöd rakt under kronan - inte gaffelbenen - bör du kunna ta i för fosterlandet. Kungen lämnar vi därhän.
Kolfiber har väl inget hål till gaffelröret från undersidan? Om, kan du som föreslaget spraya därifrån också.
Och du har väl lossat skruven i toppen så at det är den du drämmer till på när du slår loss kilen?

Styrstams adapter? 1”/?
Studsa hjulet mot marken? Gärna med åtdragen frambroms.
Litet pyssel med skruvar och distanser och annat i rätt ordning, men med litet pyssel kanske du kan få chansen att banka så att säga underifrån. - Men det syns ju att det är både rostat och ärgat.

Styrstams adapter? 1”/?
Det är inte stammen jag vill flytta ner, den går inte flytta ner utan jävligt tjocka shims.. det är hela adaptern jag vill flytta ner så stammen ligger till övre ”muttern”. Stammen har inget att göra med mitt problem, självaste adaptern sitter för högt upp men går som sagt inte lossa på något sätt. Sitter redan en shim mellan adaptern och styrstamen. Vill sänka (adaptern) det mellanrummet som syns här.

Det är ett hål under gaffeln, kolfibergaffel från år 2000, vet inte om det spelar roll, alla nya plast-raketer är ju byggda för skapa mer problem, allt integrerat och noll karaktär. Här kommer man ändå åt sakerna 😋

Bilagor

• image.webp
    image.webp
    250.8 KB · Besök: 3
Styrstams adapter? 1”/?
Har du demonterad gaffeln? Med ett lämpligt stöd rakt under kronan - inte gaffelbenen - bör du kunna ta i för fosterlandet. Kungen lämnar vi därhän.
Kolfiber har väl inget hål till gaffelröret från undersidan? Om, kan du som föreslaget spraya därifrån också.
Och du har väl lossat skruven i toppen så at det är den du drämmer till på när du slår loss kilen?
Får inte av gaffeln då adaptern håller kvar allt.

Styrstams adapter? 1”/?
Får inte av gaffeln då adaptern håller kvar allt.
Men du får av hjulet? Det viktiga är att styrlagret inte tar smällen när Hercules svänger sin hammare. Av med hjul och en lagom lång läktbit, rundat där den möter gaffelkronan? (Ta hjälp av någon att hålla saker på plats)
Och nej, det får inte att kapa adaptern om du vill återanvända den. Och den är väl 1” i gaffelröret medan den är 1 1/8” där stammen är fäst.

Styrstams adapter? 1”/?
Om jag kapar den, då får jag väll inte loss inneröret på adaptern?

Vad menar du med innerörat? Jag antar att adaptern består av en cylinder som är delen som vi ser som är skev på undersidan. På undersidan dras en lägre cylinder med skev del emot övre delen. Det borde då finnas en gängad stång och en "top-cap" för att hålla emot stången. Om du kan skruva los stången så kan du kapa och skruva tillbaka den. Om den inte lossnar blir det mer problematiskt.

Styrstams adapter? 1”/?
Men du får av hjulet? Det viktiga är att styrlagret inte tar smällen när Hercules svänger sin hammare. Av med hjul och en lagom lång läktbit, rundat där den möter gaffelkronan? (Ta hjälp av någon att hålla saker på plats)
Och nej, det får inte att kapa adaptern om du vill återanvända den. Och den är väl 1” i gaffelröret medan den är 1 1/8” där stammen är fäst.
Jag får av hjulet, gaffeln och adaptern sitter typ ihop nu. Går inte rubba adaptern.. herkules är rädd att spräcka kolfibern 🫣 yes den är 1” i gaffeln till stammen är den nog lite mindre, har som sagt en shim där mellan.

Styrstams adapter? 1”/?
Vad menar du med innerörat? Jag antar att adaptern består av en cylinder som är delen som vi ser som är skev på undersidan. På undersidan dras en lägre cylinder med skev del emot övre delen. Det borde då finnas en gängad stång och en "top-cap" för att hålla emot stången. Om du kan skruva los stången så kan du kapa och skruva tillbaka den. Om den inte lossnar blir det mer problematiskt.
Hur menar du att TS ska kunna trycka ner adapterröret i gaffelröret om det kapas och den undre delen av adapterröret sitter kvar i gaffelröret? Adaptern är en quill-stam - fast utan styrstam.

Tillbaka
Topp