Ny soft shelljacka för allskönscykling

glitch

Aktiv medlem
Min Gore Tool jacka börjar sjunga på sista versen då blixtlåset börjat strula. Annars fortfarande fullt med i matchen vilket får räknas som helt okej efter runt 10 år i tjänst.

Nu söker jag dess ersättare.
Kravspec:
- blixtlås under armar eller dylikt för extra ventilation
- softshell windstopper fodrad insida så det inte blir den där klibbiga känslan
- ska funka för både lvg och mtb så de där vråltajta landsvägskondomerna respektive stora kraftigt mönstrade tuffa mtb jackorna går bort
- helst vara hyfsat diskret så man kan ha på sig den även utan att omedelbart ha en cykel i sin närhet

Det närmsta jag kommit hittills är Gores Powertrailjacka. Det jag inte gillar på den är att ryggfickorna inte är öppna. Just när man använder jackan på lvg är det skönt med öppna lättåtkomliga fickor.

http://www.wiggle.com/gore-bike-wear-power-trail-windstopper-softshell-jacket/

Andra tips?

Till min skaljacka räckte det att byta löparen för att blixtlåset skulle bli som nytt. Norröna, eller hur det nu stavas, skickade dessutom hem prylarna utan kostnad, lysande service.

Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:
Byt blixtlås på den du har så sparar du en tusenlapp! ;)

+1

Jag har bytt dragkedja i flera jackor. Bra för både plånbok och miljön.

Jag har en skaljacka med kass dragkedja, den är i paclite membran. Funkar det å byta även på sånna som har "förseglade" sömmar??
Vore skitbra isf!

happymtb.fr sa:
+1

mikipedia_ sa:
Jag har en skaljacka med kass dragkedja, den är i paclite membran. Funkar det å byta även på sånna som har "förseglade" sömmar??
Vore skitbra isf!
Jag har flera ggr, med framgång, reparerat olika jackor med Gore-membran hos det auktoriserade Gore Service Centret i Hammarby Sjöstad
HS-Service
Lugnets Allé 16
120 66 STOCKHOLM
http://www.hs-service.se/

Kolla även på: http://www.gore-tex.se/remote/Satel...SEO&cid=1148661103029&pagename=SessionWrapper

/Håkan

Jag är förstummad. Ett endaste tips på konsumtion, resten förespråkar att rädda den gamla krabaten. Jag kanske borde tillägga att dragkedjan på napoleonfickan också gett med sig.

Willfix tar 650:- plus frakt dit för att byta kedja fram och skulle jag fixa fickan också snackar vi över en tusing. Då känns nyköp ganska givet.

HåkanC sa:
happymtb.fr sa:
+1

mikipedia_ sa:
Vore skitbra isf!
Jag har flera ggr, med framgång, reparerat olika jackor med Gore-membran hos det auktoriserade Gore Service Centret i Hammarby Sjöstad
HS-Service
Lugnets Allé 16
120 66 STOCKHOLM
http://www.hs-service.se/

Kolla även på: http://www.gore-tex.se/remote/Satel...SEO&cid=1148661103029&pagename=SessionWrapper

/Håkan

Fel adress på Gores hemsida. HS har flyttat till
HS-service
Minos väg 9
13444 Gustavsberg/Stockholm

glitch sa:
Kravspec:
- softshell windstopper fodrad insida så det inte blir den där klibbiga känslan

Just det kravet går att uppfylla med en Windstopperjacka Active shell som är nätad på insidan. Har en sån som jag är mycket nöjd med då den både har fungerat som allroundcyklingsjacka och för långfärdskridskor och längdskidor. Dock samma status på den som på din jacka, dvs dragkedjan trasig och börjar bli lite allmänt sliten. Tyvärr så har jag inte hittat något som motsvarar den i dagens utbud. Ska tilläggas att jag har ett antal cykeljackor, varav flera i Active shell och Softshell, och tycker att Active shell är överlägset. De flesta av jackorna har en så cykelanpassad skärning att de inte funkar till andra aktiviteter. Hittar du något i ditt sökande så tipsa gärna!

Skaljacka med lager är mycket bättre. Du får luftspalter som är det som faktiskt värmer och bättre fukttransport. Dessutom större möjligheter att reglera temperaturen efter olika förhållanden.

Alltså när jag skriver fodrad jacka så menar jag att insidan är klädd med fleeceaktigt tyg, inte att den har en tjock fodring. Tooljackan har funkat kanon för mig i ett brett spann, ner till minus 5 med ett tunt underställ under och upp till 10-12 grader med t.ex. kortärmad cykeltröja under bara. Varmare än så blir det oftast väst.
Jag har helst så få lager som möjligt, fler lager = bylsigare och mer obekvämt om man inte har en stor fladdrig jacka med massa plats vilket man ju inte heller vill ha när man cyklar aktivt.

Jag kommer helt från sidlinjen då och föreslår att du prövar något utan membran. De andas och reglerar temperatur så sjuuukt mycket bättre, till priset av att de släpper igenom lite vind, så när man står där på fjälltoppen i 20m/s drar man gärna en skaljacka över.

I de relativt låga hastigheter som gäller vid cykling tycker jag det funkar finfint, jag har det även när jag åker bräda så länge det inte är helt galet blåsigt, så kanske 80% av all tid på fjället.

En favorit är OR Ferrosi, en klätterjacka med tight och bra passform, väldigt lätt och kompakt och bra förhållande mellan vindtäthet och tempreglering. Dessutom är den stretchig på riktigt, på ett sätt en membranjacka aldrig kan bli. Och billig. Och slitstark. Men inga ryggfickor såklart, och huvan kan nog fladdra lite om du kör lvg.

happymtb.fr sa:
Vad har ni för åsikter om att köra fodrad jacka vs skaljacka och anpassa med olika lager under?
När det är riktigt kallt är en helt ofodrad skaljacka mycket sämre, då stannar fukten i det yttersta lagret under skalet, förutom att det då hela tiden känns mycket fuktigare så kyler fartvinden så pass mycket i långa nedförsbackar att fukten i det yttersta lagret under skalet fryser till is.
Med ett tunt foder i jackan slipper man detta, men då menar jag ett likadant foder som glitch
glitch sa:
Alltså när jag skriver fodrad jacka så menar jag att insidan är klädd med fleeceaktigt tyg, inte att den har en tjock fodring.

marran sa:
Jag kommer helt från sidlinjen då och föreslår att du prövar något utan membran. De andas och reglerar temperatur så sjuuukt mycket bättre, till priset av att de släpper igenom lite vind
+1
Men den stora fördelen med jackor utan membran är att de ventilerar ut fukten, inte enbart "andas"

Allra bäst tycker jag att det blir med jackor som enbart är (nästan helt) vindtäta på framsidan mot fartvinden
och helt genomsläppliga (tex med den tunna fleecen enl ovan) i övrigt.
Då brukar det inte bli is, eller fukt, på insidan utan endast rimfrost på utsidan (typ bak på ryggen)

/Håkan

glitch sa:
Alltså när jag skriver fodrad jacka så menar jag att insidan är klädd med fleeceaktigt tyg, inte att den har en tjock fodring. Tooljackan har funkat kanon för mig i ett brett spann, ner till minus 5 med ett tunt underställ under och upp till 10-12 grader med t.ex. kortärmad cykeltröja under bara. Varmare än så blir det oftast väst.
Jag har helst så få lager som möjligt, fler lager = bylsigare och mer obekvämt om man inte har en stor fladdrig jacka med massa plats vilket man ju inte heller vill ha när man cyklar aktivt.

Det är inte så att man behöver ha en massa olika lager. Jag kan använda jackan som jag refererade till från ca +10 till -15 och då varierar jag mellan en underställströja (ner till någon/några minusgrader), dubbla underställströjor (minns inte på rak arm, men kanske -10) och när det är riktigt kallt en underställströja och en microfleece. Temperaturreglering i övrigt sköts med olika tjocka cykelbyxor och underställ för benen, olika skor, sockor, handskar, pannband, hjälmhätta, balaclava mm. Det blir mao aldrig bylsigt eller fladdrigt (men så klart lite fladdrigare än en tajt skuren cykeljacka).

Jag har inte använt tunt fleeceaktigt foder, men det verkar som att egenskaperna är ganska lika det nätade och i så fall har vi likartade erfarenheter.

Edit: temperaturspannet ovan avser främst pendlig, drygt 2 mil enkel väg.

Senast ändrad:
marran sa:
Jag kommer helt från sidlinjen då och föreslår att du prövar något utan membran. De andas och reglerar temperatur så sjuuukt mycket bättre, till priset av att de släpper igenom lite vind, så när man står där på fjälltoppen i 20m/s drar man gärna en skaljacka över.

Rätt friskt generaliserat. Jag har "träningsjackor" utan membran som är helt täta och i de blir man snabbt kokt. Andra släpper in vind, men andas inte bra och släpper inte ut fukten. Vi verkar ha rätt olika erfarenheter.

Bele sa:
marran sa:

Rätt friskt generaliserat. Jag har "träningsjackor" utan membran som är helt täta och i de blir man snabbt kokt. Andra släpper in vind, men andas inte bra och släpper inte ut fukten. Vi verkar ha rätt olika erfarenheter.

Ja, det var därför jag sen kom med ett specifikt exempel på vad jag menade. En sopsäck eller galon har heller inget membran i den meningen, men det betyder inte att det var det jag syftade på.

Klättermusen har trevliga softshell jackor utan membran. Håller för de mesta man utsätter dem för.

marr sa:
Klättermusen har trevliga softshell jackor utan membran. Håller för de mesta man utsätter dem för.

Jag har en Klättermusen Bilskirner, men det är inget jag skulle cykla i om ingen tvingade mig. Det är en kraftig stridsvagn till jacka som jag har när jag går på tur, åker långfärdsskridskor eller toppturar. Sydd i tätvävd bomull med förstärkningar där det behövs. Men de har lättare historier till plagg också.

Jag körde med min Tool-jacka idag, mellan 5-7 minus med ett underställ under. Hade jag kört med sällskap hade det varit för varmt, men när jag lallade runt själv på hardtailen var det lagom.

Som alternativ till marrans förslag (eftersom ORs grejer är rätt svåra att få tag i) kan jag nämna Houdinis Motion Light Houdi, just nu verkar addnature ha den på rea så den kostar under tusenlappen.

Btw, om det är en Tooljacka du har så skulle jag skita i att lämna in en till en Gore-texskräddare, lämnade den till vilken skräddare som helst. Det är skitsamma om det blir en vattentät söm eller var det nu är. Huvudsaken är att jackan håller ihop. Det kostar säkert hälften av vad en sån där vattentät skräddare ska ha.

Agnanaurion sa:
Kika på VOID's vinterjacka, om den kanske uppfyller kravspec?

Såg väldigt slimmad ut?
Jag är hyfsat bred över axlar och rygg och vill kunna få plats med underställ samt ett merinolager till vid riktigt kalla dagar därav initiala kommentaren om "inte kondompassform".
Voidjackan såg inte helt dum men den anorektiskt smala modellen är långt ifrån mig i kroppsbyggnad.

Hur är Endurajackan i passformen?

Luthman Photography sa:
marr sa:

Jag har en Klättermusen Bilskirner, men det är inget jag skulle cykla i om ingen tvingade mig. Det är en kraftig stridsvagn till jacka som jag har när jag går på tur, åker långfärdsskridskor eller toppturar. Sydd i tätvävd bomull med förstärkningar där det behövs. Men de har lättare historier till plagg också.

Jag körde med min Tool-jacka idag, mellan 5-7 minus med ett underställ under. Hade jag kört med sällskap hade det varit för varmt, men när jag lallade runt själv på hardtailen var det lagom.

Som alternativ till marrans förslag (eftersom ORs grejer är rätt svåra att få tag i) kan jag nämna Houdinis Motion Light Houdi, just nu verkar addnature ha den på rea så den kostar under tusenlappen.

Btw, om det är en Tooljacka du har så skulle jag skita i att lämna in en till en Gore-texskräddare, lämnade den till vilken skräddare som helst. Det är skitsamma om det blir en vattentät söm eller var det nu är. Huvudsaken är att jackan håller ihop. Det kostar säkert hälften av vad en sån där vattentät skräddare ska ha.

Tänkte snarare på den membranlösa softshell jackan frode eller så. Inte riktigt lika mycket stridsvagn.
Eller typ mithril jackorna.

AnOldCrow sa:
glitch sa:
Är det windchill ii ni länkar till?
Funkar inte ordentligt på telefonen att följa länken.
Ja, Windchill Ii.

Läste att de är rätt stora i storlekarna, någon som kan bekräfta att så är fallet?

Jag upplever det inte som att dom är speciellt stora i storleken. Jag är 187cm och väger 80kg,large passar perfekt för mig. Passformen är däremot inte slimmad utan jag kan ha en tunnfleece under om det är svinkallt.

Läderlappen sa:
AnOldCrow sa:
glitch sa:
Ja, Windchill Ii.

Läste att de är rätt stora i storlekarna, någon som kan bekräfta att så är fallet?

Jag upplever det inte som att dom är speciellt stora i storleken. Jag är 187cm och väger 80kg,large passar perfekt för mig. Passformen är däremot inte slimmad utan jag kan ha en tunnfleece under om det är svinkallt.

Låter ju lovande. Funderade på beställa en large, men blir osäker nu, jag är 181 och väger 82 kg. Tror du large blir helt för stor?

glitch sa:
Läderlappen sa:
AnOldCrow sa:
glitch sa:
Ja, Windchill Ii.

Låter ju lovande. Funderade på beställa en large, men blir osäker nu, jag är 181 och väger 82 kg. Tror du large blir helt för stor?
Jag skulle nog valt large i ditt läge. Det finns en guide här:https://www.endurasport.com/support_sizing.asp

marran sa:
Bele sa:
marran sa:

Ja, det var därför jag sen kom med ett specifikt exempel på vad jag menade. En sopsäck eller galon har heller inget membran i den meningen, men det betyder inte att det var det jag syftade på.

Att då veta vilka jackor man kan köpa utom just det specifika exemplet är svårt. Motsvarande problem finns för memban och det är därför jag specifikt hänvisar till Windstopper Active shell, eftersom jag faktiskt tycker att det fungerar. Det finns andra varianter också, t ex Windtex (fungerar ev, har bara i ett pannband som jag stortrivs med) och A-tex (fungerar/fungerade inte alls). Någon som har erfarenhet av andra membran som fungerar lika bra som Windstopper Active shell?

Idag cyklade jag i ett par minusgrader drygt 1 1/2 timme mellan lugnt och mellanhårt.
Hade en craft tröja, en tjockare merinoullströja med hög krage och sen en tunn Marmot vindjacka med en del ventilationshål på bra ställen.

Jag frös aldrig men kände mig alltid lite "ytkall" på ett annat sätt än med Gore jackan. Till saken hör att i Gorejackan hade jag inte haft merinoullströjan mellan utan den brukar bara åka fram riktigt kalla turer.

Vindjackan verkar andas rätt bra för den var typ torr även på insidan men merinotröjan var rätt fuktig och blev som en blöt filt runt.
Med Gorejackan blir det ju en barriär till med den flossade insidan.

Så upplägget med ofodrat skal och lager vetefan om jag köper. Hade jag kört landsväg hade frusit ihjäl =p

På de tre bilderna nedan visar jag
1. Gore Bikewear Windstopper active shell med nät, fungerar mkt bra
2. Haglöfs Windstopper active shell med nät, fungerar mkt bra men är inte lika cykelanpassad
3. Gore Bikewear Phantom med Windstopper soft shell utan nät eller fleecelager, fungerar inte alls lika bra och känns kallare trots att materialet i den är tjockare än i alt 1 och 2. En klar besvikelse.

Så Windstopper active shell med nät eller möjligen tunt fleecelager (har ju inte testat det själv, men av TS erfarenheter att döma) verkar vara det som funkar bäst av membranjackorna. Tipsa gärna var det går att köpa jackor av den typen idag och vad modellen i så fall heter.

1. Gore Bikewear Windstopper active shell med nät

P1080492.JPG

2. Haglöfs Windstopper active shell med nät

P1080493.JPG

3. Gore Bikewear Phantom med Windstopper soft shell utan nät eller fleecelager

P1080494.JPG

glitch sa:
Läderlappen sa:
AnOldCrow sa:
glitch sa:
Ja, Windchill Ii.

Är 171 väger 74 kg har en medium. Underställ och tunn ylletröja så sitter den inte slimmad.

Är det bara jag som tycker att softshell suger åt sig mycket vatten/svett. Med en hårdskalsjacka blir man torr i så fort man byter underställströja.

Ari sa:
glitch sa:
Läderlappen sa:
AnOldCrow sa:
glitch sa:
Ja, Windchill Ii.

Är 171 väger 74 kg har en medium. Underställ och tunn ylletröja så sitter den inte slimmad.

Super Ari! Då känns large helrätt.
Har dock inte kommit till skott än, började med att fråga skräddaren i huset om han kunde kolla på blixtlåsen, hemska tanke att gammeljackan får vara kvar ett tag till hahhaha.

Tillbaka
Topp