Ny Spectral, nu med 29"

H.

Aktiv medlem
Ny Spectral, nu med 29"
Det ser ut som att de försökt göra kedjestag som ska hålla.

I övrigt inga direkta känslor. Rent objektivt är den ju snygg, men jag går inte igång på den.

TMA-1

Medlem
Ny Spectral, nu med 29"
Ja tack! Var lite rädd att dom inte skulle uppdatera geon, men ser fint ut. 4000kr extra för 29" känns lite väl, men hoppas det är mer för att den är helt ny. Annars känns det som att "direct to consumer"-fördelen försvinner.

clara

Aktiv medlem
Ny Spectral, nu med 29"
Ser väl toppen ut, äntligen lite modern geo, men de har helt struntat i kortare åkare för denna cykel. Minsta storlek har 435 mm reach och stam är redan 40 mm så går inte att göra den mindre.

utbrott

Aktiv medlem
Ny Spectral, nu med 29"
Säkert en kul hoj men det blir lite konstigt när deras enduro (strive) har lika mycket slag och mindre utförsinriktad geo. Kanske kommer det en uppdatering där också så småningom?

jonte987

Aktiv medlem
Ny Spectral, nu med 29"
Är det inte rätt stort hopp mellan. S & M? Generellt, och sen är seat tube ändå rätt högt på L. Fast om folk ger fan i att size up så är det kanske inget problem. Hamnar 174 verkligen på S?

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Ny Spectral, nu med 29"
Seattube är fortfarande relativt lång. Frågan är om det är så väldigt många som tar en stl större när reach på L är 485?

(seattube är 2 cm längre i L på 27,5” samtidigt som reach är 2,5 cm kortare)

jonte987

Aktiv medlem
Ny Spectral, nu med 29"
Seattube är fortfarande relativt lång. Frågan är om det är så väldigt många som tar en stl större när reach på l är 485?

(seattube är 2 cm längre i l på 27,5” samtidigt som reach är 2,5 cm kortare)
Å ena sidan gör man nog inte det och jämför man min L med en spectral M så är får jag lägre cykel.

Å andra sidan tyckte jag den såg visuellt hög ut. Fast jag har precis beställt en Marino som är så låg att jag är orolig att 400mm stolpe inte räcker....

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Ny Spectral, nu med 29"
Jag tycker att den ser väldigt bra ut även om jag inte riktigt ser att det är samma typ av cykel som 27,5” varianten. 29” verkar vara mindre hop, lek och tighta kurvor.

Det bästa med den är ändå det gängade vevlagret. Press fit är djävulens påfund!

trampapådå

Aktiv medlem
Ny Spectral, nu med 29"
Såg någon review av nya spectral, den verkar inte ha tapered headtube utan typ is52 både uppe och nere, sedan någon special tätning och spacers som är canyon only. När man vrider styret så blir de som en klack som går utanför, kolla vitalmtb review så ser ni.
Fattar inte riktigt poängen

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Ny Spectral, nu med 29"
Såg någon review av nya spectral, den verkar inte ha tapered headtube utan typ is52 både uppe och nere, sedan någon special tätning och spacers som är canyon only. När man vrider styret så blir de som en klack som går utanför, kolla vitalmtb review så ser ni.
Fattar inte riktigt poängen
Någon funderade på om det är en lösning för att kunna dra kablar ner den vägen för ett renare utseende. Några av canyons landsvägsmodeller tror jag har den lösningen. (Klacken borde nog varit möjlig att designa bort.)

trampapådå

Aktiv medlem
Ny Spectral, nu med 29"
Någon funderade på om det är en lösning för att kunna dra kablar ner den vägen för ett renare utseende. Några av canyons landsvägsmodeller tror jag har den lösningen. (Klacken borde nog varit möjlig att designa bort.)
Jo var med på den delen, men känns som att man kunnat gjort de på ett bättre vis kanske. Jag hade stört mig på det om de var min cykel men de är jag det :)

Erik O

Aktiv medlem
Ny Spectral, nu med 29"
Måste väl ändå vara Canyons attraktivaste modell hittills. Fin geo men sadelröret kunde kanske vara aningen kortare och det hade varit ännu lite bättre med anpassad kedjestagslängd.

Liknande geo med lite kortare slaglängd skulle nog sitta fint.

LÖVTRÄ

Medlem
Ny Spectral, nu med 29"
Jag kunde inte hålla mig så jag beställde en.
Största nackdelen jag kan hitta är priset.
Om någon har några andra tips på cyklar i samma kategori med ~150mm slaglängd som funkar att trampa runt i Skåne med men också duger till besök på Vallåsen och dessutom går att köpa innan 2022 så tar jag tacksamt emot dem.
Kan avbeställa den fram till i februari någon gång.

Crossmax

Aktiv medlem
Ny Spectral, nu med 29"
Om någon har några andra tips på cyklar i samma kategori med ~150mm slaglängd som funkar att trampa runt i Skåne med men också duger till besök på Vallåsen och dessutom går att köpa innan 2022 så tar jag tacksamt emot dem.
Nya Stumpyn?

Dricko

Aktiv medlem
Ny Spectral, nu med 29"
Radon Slide trail? Commencal meta tr?

LÖVTRÄ

Medlem
Ny Spectral, nu med 29"
Tack alla för jättebra tips ! Bara för att man lagt en order är man inte klar.
Har flera timmars skoj researchande kvar efter era tips 😁

Ännu dyrare om man tittar på spec i förhållande till pris.
Gillar verkligen EVO'n och möjligheterna att ändra geometrin ganska drastiskt efter behov annars.

Reactor om du får tag på en? Så kan jag få testa den
Har inte funderat så noga på denna eftersom jag inte hittat några i lager eller några leveransdatum.
Får titta noggrannare och se om det är värt att ta reda på när/om man kan få tag i en.
Skickar PM om det skulle bli en sådan, så du kan få prova sen !

Radon Slide Trail? Commencal meta tr?
Slide Trail såg extremt prisvärt ut, ska kika närmare !
Meta TR har jag sorterat bort tidigare för att den vägde bly i jämförelse med andra men ser nu att jag råkat titta på den med coil tidigare.. Den är ingen lättviktare ändå men inte lika illa. Värt att titta en runda till på !

Har försökt förstå de olika valen i specs på denna men inte lyckats.
Försöker framförallt lista ut hur jag får en Fox 36 på den.

jonte987

Aktiv medlem
Ny Spectral, nu med 29"
Fanns reactor enbart i xl när jag kollade igår. Kan bli svårt och Canyon kan nog vara en bra idé om man vill cykla till våren.
Vet inte om det finns annat i lager. Privateer 141 eller optic?

Akronym

Aktiv medlem
Ny Spectral, nu med 29"
Tack alla för jättebra tips ! Bara för att man lagt en order är man inte klar.
Har flera timmars skoj researchande kvar efter era tips 😁

Ännu dyrare om man tittar på spec i förhållande till pris.
Gillar verkligen EVO'n och möjligheterna att ändra geometrin ganska drastiskt efter behov annars.

Har inte funderat så noga på denna eftersom jag inte hittat några i lager eller några leveransdatum.
Får titta noggrannare och se om det är värt att ta reda på när/om man kan få tag i en.
Skickar PM om det skulle bli en sådan, så du kan få prova sen !

Slide Trail såg extremt prisvärt ut, ska kika närmare !
Meta TR har jag sorterat bort tidigare för att den vägde bly i jämförelse med andra men ser nu att jag råkat titta på den med coil tidigare.. Den är ingen lättviktare ändå men inte lika illa. Värt att titta en runda till på !

Har försökt förstå de olika valen i specs på denna men inte lyckats.
Försöker framförallt lista ut hur jag får en Fox 36 på den.
Om du kikar på orbeas sida och väljer H20 eller dyrare så finns Fox 36 med som uppgradering för 399€
Står med i komponetlistan under "consult other components"

jonte987

Aktiv medlem
Ny Spectral, nu med 29"
Priv 141 ligger på pre-order June wk4.
Optic däremot finns det 1st medium på bike24 för den som är snabb och stadd vid kassa

LÖVTRÄ

Medlem
Ny Spectral, nu med 29"
Om du kikar på orbeas sida och väljer H20 eller dyrare så finns Fox 36 med som uppgradering för 399€
Står med i komponetlistan under "consult other components"
Orbeas sida fryser för mig. Kommer in till occam men sen när jag ska välja spec så stannar det helt..
Kan man beställa hojen direkt från orbea ?

Priv 141 ligger på pre-order June wk4.
Optic däremot finns det 1st medium på bike24 för den som är snabb och stadd vid kassa

Behöver en L tyvärr.

jonte987

Aktiv medlem
Ny Spectral, nu med 29"
L är väk alltid svårast även om några av oss kanske borde gå ner till m på moderna cyklar.
Reactor finns som sagt som i xl.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer