Verktyg för Shimano vevar, vevlager (BSA) och centerlock?

johan12345

Aktiv medlem
Har börjat få lite irriterande knak från vevlagret och tänkte plocka isär, rengöra och fetta upp. Men har tidigare bara haft SRAM och på nya hojen sitter Shimano Deore drivlina, dessutom BSA-vevlager (68/73) samt som grädde på moset har jag även centerlock på bromsskivorna (som visserligen inte har med knaket att göra).

Behöver ändå få iväg en beställning till bike-discont.de (när behöver man inte det?) och tänkte slänga med verktyg för ovanstående. Säg till om det är något annat jag missat. Fett för BSA-vevlager förresten, funkar vanligt lithiumfett eller motorex bike grease?

Det här verkar behövas för att få loss vevarmar? Stämmer antar jag?

Men vad i hela friden ska jag ha för att få loss vevlagret? Har googlat, läst och kollat YT-videos men det verkar vara en jäkla djungel. Blir inte klok på det.

Samma med verktyg för centerlock på bromsskivor? Blir inte klok på detta heller.

Är till den här hojen (Canyon Spectral AL 5 2025)

Finns lite versioner här med..

Men Generellt på MTBs är det utvändiga bromsskivor, som är samma verktyg som till vevlagret: https://www.bike-discount.de/en/shi...gfvrfNRnL1HzGmP7fZwgMVi2Jr-vBu3RoC-yMQAvD_BwE

Dock har Shimano krånglat till det med en ny utvändig fattning på de dyrare vevlagren, men sitter det Deore på hojen bör detta vara rätt. Det kan också vara invändig fattning på bromsskivan bak, då är det ett vanligt kassettverktyg.

Ah. Det var bl.a. det som gjorde mig lite förvirrad att det verkade vara samma verktyg till både vevlager och bromsskivor. Men då stämmer alltså det vad det verkar.

Men är verktyget ovan verkligen optimalt för själva monteringen? Tänker att det kanske borde vara mer praktiskt med en hylsa man kan sätta på momentnyckeln? Vilken gäller då? (Sorry att jag frågar förmodligen helt självklara saker men det här är ovanligt rörigt, t.o.m. för att vara cyklar…)

EDIT:
skulle tex den här hylsan funka?

Senast ändrad:
Ah. Det var bl.a. det som gjorde mig lite förvirrad att det verkade vara samma verktyg till både vevlager och bromsskivor. Men då stämmer alltså det vad det verkar.

Men är verktyget ovan verkligen optimalt för själva monteringen? Tänker att det kanske borde vara mer praktiskt med en hylsa man kan sätta på momentnyckeln? Vilken gäller då? (Sorry att jag frågar förmodligen helt självklara saker men det här är ovanligt rörigt, t.o.m. för att vara cyklar…)

EDIT:
skulle tex den här hylsan funka?
Hylsa är så klart mer praktiskt, men också dyrare.

För bromsskivorna är det viktigt att hylsan är helt plan, att insidans kanter inte är fasade då blir greppet dåligt.

Jag tycker att en nyckel funkar bra, då har man kraften precis i samma planen som angreppsytan. Om hylan inte glider av är den bättre.

Men kontrollera om ditt vevlager har "HT II" diameter eller mindre och därför behöver en adapter.

Jag tycker att en nyckel funkar bra, då har man kraften precis i samma planen som angreppsytan. Om hylan inte glider av är den bättre.

Men kontrollera om ditt vevlager har "HT II" diameter eller mindre och därför behöver en adapter.
Hur kollar jag om mitt vevlager har HT II diameter? Och hur stort är det?

Hur kollar jag om mitt vevlager har HT II diameter? Och hur stort är det?

Från cyberrymden:

There are 3 different hollowtech BB splines:

˚"Original" HTII spline. 16-notch, 44mm OD. Still used on the 105/SLX-spec (and lower) BBs. This is almost certainly what your old 105 crankset had. (tangentially: also used on the external-spline centerlock rotor lockrings needed with 15mm front thru axles)

16-notch, 41mm OD. Used on the Ultegra-level SM-BBR60 and Deore XT-level BB-MT800.

16-notch, 39mm OD. Used on the Dura Ace-level SM-BB9000 and BB-R9100, and XTR-level SM-BB93. (This is cute because it's the same OD as the bottom bracket shell on a steel bike.)

Från cyberrymden:

There are 3 different hollowtech BB splines:

˚"Original" HTII spline. 16-notch, 44mm OD. Still used on the 105/SLX-spec (and lower) BBs. This is almost certainly what your old 105 crankset had. (tangentially: also used on the external-spline centerlock rotor lockrings needed with 15mm front thru axles)

16-notch, 41mm OD. Used on the Ultegra-level SM-BBR60 and Deore XT-level BB-MT800.

16-notch, 39mm OD. Used on the Dura Ace-level SM-BB9000 and BB-R9100, and XTR-level SM-BB93. (This is cute because it's the same OD as the bottom bracket shell on a steel bike.)
Haha. Kommer osökt att tänka på den här gamla artikeln....

>>This journey to the purchase of Park tools merchandise with extremely specific purposes is, in many ways, maddening. For all those who have fished a cable through the interior of a frame without a magnet tool, it represents a very real journey into the river of darkness. Some of the more common expressions from those on this journey into home mechanic include:

“So, this won’t work on my bottom bracket?”

“Its 3mm! You have to be kidding me! It won’t work on this freehub?”

“Wait. Why did they make it 3mm shorter than all the others?”

“Is there a way to fix this really expensive crank arm that you can’t find anywhere right now because they changed the spider configuration so my narrow wide chain ring won’t work on the new ones I cross threaded a pedal onto?”

“This one won’t work on my bottom bracket either?”

“So it’s SRAM, but it doesn’t use XD driver? How much is a new freehub? How much is a new cassette? Whoa. Damn.”

“So that spindle is 29mm, that is 30, and that one is what? So, this bottom bracket won’t work?”

“Please, for the love of god, just tell me which headset I need.”

“Where the hell do all these bubbles keep coming from? I think there’s more air than oil in there.”

“Can I put that chain link back in? I have the old pin.”

“How do I clean off the contamination?”

“But this derailleur is 12-speed, and that’s only 2-more teeth.”

“What kind of f-ing bottom bracket is this?”<<

Nya verktyg är kul och de behövs när man mekar själv, men knaket blir du säkerligen av med genom att ta loss pedalarmarna, rengöra splines på axel och armar, sen drar du skruvarna i rätt moment framför allt i samma moment vid återmontering.

Haha. Kommer osökt att tänka på den här gamla artikeln....

>>This journey to the purchase of Park tools merchandise with extremely specific purposes is, in many ways, maddening. For all those who have fished a cable through the interior of a frame without a magnet tool, it represents a very real journey into the river of darkness. Some of the more common expressions from those on this journey into home mechanic include:

“So, this won’t work on my bottom bracket?”

“Its 3mm! You have to be kidding me! It won’t work on this freehub?”

“Wait. Why did they make it 3mm shorter than all the others?”

“Is there a way to fix this really expensive crank arm that you can’t find anywhere right now because they changed the spider configuration so my narrow wide chain ring won’t work on the new ones I cross threaded a pedal onto?”

“This one won’t work on my bottom bracket either?”

“So it’s SRAM, but it doesn’t use XD driver? How much is a new freehub? How much is a new cassette? Whoa. Damn.”

“So that spindle is 29mm, that is 30, and that one is what? So, this bottom bracket won’t work?”

“Please, for the love of god, just tell me which headset I need.”

“Where the hell do all these bubbles keep coming from? I think there’s more air than oil in there.”

“Can I put that chain link back in? I have the old pin.”

“How do I clean off the contamination?”

“But this derailleur is 12-speed, and that’s only 2-more teeth.”

“What kind of f-ing bottom bracket is this?”<<

Det här är vad man behöver!

Har du kollat om inte verktyget du använde till Sramvevlagret passa på Shimano?
Det gör mitt. Mina. Om det är BSA.
Har du det mindre Shimanovevlagret finns det en reducering i äkta varmsvettat plast som gör jobbet.

Har du det mindre Shimanovevlagret finns det en reducering i äkta varmsvettat plast som gör jobbet.

Antar att det passar om man har ISIS GXP. Om man har DUB, som TS antagligen har, passar det inte.

Har dessvärre bara haft pressfit vevlager innan så inte haft användning för BSA-verktyg.

Mätte precis på hojen och det är 44 mm så då antar jag att det är standard HT II verktyg som gäller? Alltså något av dom som är länkade ovan.

Har dessvärre bara haft pressfit vevlager innan så inte haft användning för BSA-verktyg.

Mätte precis på hojen och det är 44 mm så då antar jag att det är standard HT II verktyg som gäller? Alltså något av dom som är länkade ovan.
Hylsan du länkar till skall fungera. Och jag håller inte med om att en nyckel är bättre, har du två händer kan den andra användas att hålla hylsa o skaft på plats.
Nycklarna tenderar att ha dålig passning dessutom och lämna fula märken på lagerkoppen.
Ett tips f.ö. är att lägga ett varv eltejp runt koppen vid montage.

(Alla mina cyklar har BSA men olika sorters vevlager. Pressfit är guds straff till cyklisten IMHE)

Nycklarna tenderar att ha dålig passning dessutom och lämna fula märken på lagerkoppen.
Ja och nej. Vid montering av vevlager skulle jag nog rekommendera en hylsa, om inte annat så för att kunna använda momentnyckel. För montering av extern centerlock låsring däremot är nyckel typ BBT-9 överlägsen, då jag aldrig lyckats använda en hylsa utan att den slinter och gör fula märken i låsringen.

Nu har dock precis investerat i en BBT-RS och nya hylsor kompatibla med denna, vilket förhoppningsvis slutgiltigt löser problemet med verktyg som slinter. Dock blir det ju avsevärt omständigare att använda…

Ja och nej. Vid montering av vevlager skulle jag nog rekommendera en hylsa, om inte annat så för att kunna använda momentnyckel. För montering av extern centerlock låsring däremot är nyckel typ BBT-9 överlägsen, då jag aldrig lyckats använda en hylsa utan att den slinter och gör fula märken i låsringen.

Nu har dock precis investerat i en BBT-RS och nya hylsor kompatibla med denna, vilket förhoppningsvis slutgiltigt löser problemet med verktyg som slinter. Dock blir det ju avsevärt omständigare att använda…
Ja, jo. Men externa låsringar finns väl förhoppningsvis bara på hjul m 15 mm axel. Undantaget Fulcrum/Campagnolo.
Lite lustigt med ditt nya verktyg, metodmässigt en återgång till sättet att använda avdragare till frihjulskransar typ Atom, Regina mfl.

Ja, jo. Men externa låsringar finns väl förhoppningsvis bara på hjul m 15 mm axel. Undantaget Fulcrum/Campagnolo.
Lite lustigt med ditt nya verktyg, metodmässigt en återgång till sättet att använda avdragare till frihjulskransar typ Atom, Regina mfl.
Eftersom TS fråga rör en cykel med minst en 15 mm axel så är det ganska rationellt att hålla sig till en sorts låsring.

Mitt bästa tips kring all cykel mek. Sök på det du skall göra med cykeln och lägg till tools på youtube så får du träff. Börja titta på Park Tools youtube kanal samt gmbn tech. Du kommer lära dig mycket.

Tillbaka
Topp