Ny stålgravel från Skeppshult

Wiciman

Aktiv medlem
Vad tycker ni om Skeppshults nya gravel i stål?

Verkar ju rätt ändamålsenlig med sina många fästpunkter på kolfibergaffeln och stålram.

Inte helt vän med knycken på TT ännu, kanske vänjer man sig.

Den nya modellen kallas "Suverän Land", har ram i höghållfast stål från SSAB, DT Swiss-hjul, Shimano GRX 1x12 drivlina, en vikt på 10.9kg samt riktpriset 32.500:-

https://www.skeppshult.se/sv/cyklarna/herr/suveran-land-12-vxl/

Leverans mars 2025

Saxat från hemsidan:
"Du ser nästan direkt vad det handlar om; adventure, gravel. En helt ny ram i höghållfast och tunnväggigt stål (vridstyv och med låg vikt). Varje enskild komponent är vald med stor omsorg. Drivlina, Shimano GRX820, 1x12, hjul DT Swiss G1800 Spline, däck Schwalbe G-One Bite, 45-622, framgaffel Ritchey WCS Carbon Adventure, sadel Brooks Cambium C13 Carved... vi stoppar där. Testad på riktigt i alla tänkbara förhållanden. En suverän cykel.
"
Skeppshult.jpg

Senast ändrad:
Ju mer jag tänker på det desto mer känner jag att den kostar typ 10k för mycket? Nu är det några tusen dyrare än en Canyon i kolfiber med elektriska växlar. Såklart är det ju lite att jämföra äpplen och päron, men kommer inte ifrån att en stål-gravel med komponenter ur mellansegmentet inte borde kosta mer än 20k.

EDIT: Har blivit uppmärksammad på att cyklarna svetsas i Sverige och har nu gått från "för dyr" listan till "vill ha" listan i min bok.

Senast ändrad:
Ju mer jag tänker på det desto mer känner jag att den kostar typ 10k för mycket? Nu är det några tusen dyrare än en Canyon i kolfiber med elektriska växlar. Såklart är det ju lite att jämföra äpplen och päron, men kommer inte ifrån att en stål-gravel med komponenter ur mellansegmentet inte borde kosta mer än 20k.
Låt ramen kapas, svetsas och lackeras i Kina så kommer man säkert ned till 20k eller nära i alla fall. Det går en tråd om svensktillverkade stålcyklar samtidigt i forat.

Låt ramen kapas, svetsas och lackeras i Kina så kommer man säkert ned till 20k eller nära i alla fall. Det går en tråd om svensktillverkade stålcyklar samtidigt i forat.
Jag hade missat att den är tillverkad i Sverige! Jag bara antog att den var från fjärran med en svensk sticker. I så fall ber jag om ursäkt.

Synd att den bara finns i två (för min del små) storlekar. Dom borde lära av Fairlight och erbjuda fler storlekar nu när det ändå är lite av en lyxprodukt med småskalig tillverkning.

Synd att den bara finns i två (för min del små) storlekar. Dom borde lära av Fairlight och erbjuda fler storlekar nu när det ändå är lite av en lyxprodukt med småskalig tillverkning.

Ramen ser ut att vara identisk med standard cykeln. Då skulle jag gissa att en 56 cm är stor. Men jag har inte hittat en geometritabell.

Jag har nu mättit. Den på bilden, som jag antar är 56 cm, har 42 cm reach och 60 cm stack. Så stor (som man redan kan ser på bilden).

Ah ja. Då kanske vi kan hålla oss till en ramvikt kring 3,2 - 3,4 kilo ( Motsvarande på ett ugf en cykel byggd i Vitus 172 eller Columbus Aelle. Inkl gaffel)
Det går inte ihop med den angivna totalvikten på under 11kg? Jag har själv en stålcykel med väldigt liknande komponenter och dessutom lite lättare hjul som väger strax över 11kg med en ram på ca 2kg. Skulle därför tro att den här väger något liknande.

Det går inte ihop med den angivna totalvikten på under 11kg? Jag har själv en stålcykel med väldigt liknande komponenter och dessutom lite lättare hjul som väger strax över 11kg med en ram på ca 2kg. Skulle därför tro att den här väger något liknande.
Oreducerade rör och stålgaffel. Då brukar ramsetet ligga strax under 4 kg. Nu är det ju kolgaffel på den här, och ingen lär väl plocka ner sin cykel bara för att väga ramen men räkna med att den är jättetung och jättestel

En del saker rätt. En del saker fel. Som jag skrev i andra tråden där denna dök upp först så undrar jag lite vem målgruppen är. Gravelentusiasten? Nja. Tror inte det faktiskt.

Tycker det är kul med en svenskbyggd cykel men är folk villiga att betala en viss premium på priset på bekostnad av möjligtvis skum geo, få storlekar och en design som kanske inte faller alla i smaken.

Senast ändrad:

Jag skulle tro att cyklen väger minst 1,5 kg mer än angiven.

Tycker det är kul med en svenskbyggd cykel men är folk villiga att betala en viss premium på priset på bekostnad av möjligtvis skum geo, få storlekar och en design som sticker ut något.

Jag tycker att geometrin faktiskt är ok: modern lång reach.

Jag skulle tro att cyklen väger minst 1,5 kg mer än angiven.

Jag tycker att geometrin faktiskt är ok: modern lång reach.
Baserat på att mäta en bild? Jag tror att gravelentusiasten i alla fall vill se en geotabell innan man pyntar ut 30k plus växel.

Jag tycker baserat på bilden i länkad pdf det ser otroligt märkligt ut med typ 10 cm sadelutstick och ändå nästan ingen drop.

Baserat på att mäta en bild? Jag tror att gravelentusiasten i alla fall vill se en geotabell innan man pyntar ut 30k plus växel.

Jag tycker baserat på bilden i länkad pdf det ser otroligt märkligt ut med typ 10 cm sadelutstick och ändå nästan ingen drop.

Såklart vill man har en geo tabell. Jag ville bara säga att geometrin inte är helt orimlig.

Över röret är nästan horisontellt och styrhuvudet sticker upp, så då får man ingen drop med 10 cm utstick.

Skulle funka som pendlarhoj, men har den skärmfästen vid dropoutsen? Plus för externt dragen växelvajer och kul med svensktillverkat, lätt värt några tusen extra.. Men kunde dom inte kostat på sig åtminstone tre ramstorlekar?
I alla fall första Skeppshultcykeln jag skulle kunna tänka mig att köpa. Om vikten stämmer. :)

Om man nu ska tillverka en cykel i Sverige, varför inte då göra det ordentligt?

Varför inte ta kontakt med Hulsroy eller någon annan cykeldesigner för att ta fram en geometri som funkar? Modern geo som folk faktiskt vill köpa?

Varför inte göra sadelröret kort så att fler kroppar kan sitta på ett begränsat utbud storlekar?

Varför göra cykeln så lång?

Varför göra en kink i överröret? Tillför inget förutom ytterligare ett arbetsmoment med svenska löner.

Varför inte speca geo och rördimensioner/tjocklekar så att skeptiker som jag kan förstå hur mycket ramen kan tänkas väga men framförallt upplevas vid cykling?

Coolt med ritcheygaffeln. Rakt 1-1/8" kanske kan göra cykeln lite mindre styv.

Varför inte ta kontakt med Hulsroy eller någon annan cykeldesigner för att ta fram en geometri som funkar? Modern geo som folk faktiskt vill köpa?

Varför inte göra sadelröret kort så att fler kroppar kan sitta på ett begränsat utbud storlekar?

Varför göra en kink i överröret? Tillför inget förutom ytterligare ett arbetsmoment med svenska löner.

Varför inte speca geo och rördimensioner/tjocklekar så att skeptiker som jag kan förstå hur mycket ramen kan tänkas väga men framförallt upplevas vid cykling?

Har man i alla år lyckats sälja dyra bojsänken till svenssons med enda säljargumentet att den är svensktillverkad, så tänker man kanske att det räcker för gravelsegmentet också?

Som vanligt varierar skeppshult mellan neutrala till usla men alltid alldeles för dyra. Notera att det inte finns nån engelsk hemsida, det är bara i Sverige man kan lura folk att betala överpriser för usla cyklar, de säljs inte utomlands alls så vitt jag vet.

Jag hoppas att du vet svaret: de tillverkar redan denna ram, då kan man sätta på gruskomponenter och tar i lite pengar. Att göra en riktigt gruscykel är en helt annat projekt.

Som vanligt varierar skeppshult mellan neutrala till usla men alltid alldeles för dyra. Notera att det inte finns nån engelsk hemsida, det är bara i Sverige man kan lura folk att betala överpriser för usla cyklar, de säljs inte utomlands alls så vitt jag vet.

Jag skulle inte tänka att det är bara i Sverige. Poängen är "tillverkad i egen land". Kanske har danskarna sin egen Skeppshult (jag har ingen koll).

Har man i alla år lyckats sälja dyra bojsänken till svenssons med enda säljargumentet att den är svensktillverkad, så tänker man kanske att det räcker för gravelsegmentet också?

Ja business as usual brukar vara ett vinnande koncept. Tror du har rätt.

Lokalproducerat är bra. Men hur hållbart är det att sälja dåliga produkter?

Ska man nu ta sig an den här uppgiften bör man så till att man får en produkt som åtminstone hamnar nära det som Fairlight och andra erbjuder.

Reducerade rör och kvalitetskomponenter, samt byggd i Sverige, skulle nog få det att vattnas i munnen på riktiga cyklister. Knäcken i överröret skulle också ses som en cool detalj då. Nu blir det varken hackat eller malet: För dyr för Svensson, för tung och tråkig för gravelentusiasten.

Märklig hoj.

Senast redigerad av en moderator:
Den kanske inte är menad att säljas i så många exemplar, utan bara att ge lite extra uppmärksamhet åt Skeppshult. Och det har de ju lyckats med.

Tillbaka
Topp