Ny stålgravel från Skeppshult

Med den geometrin, så får man ha en modern kort styrstam.

Har ingen varit in på sin Lokala Skeppshult Store med vågen i högsta hugg än?

vet inte varför jag ska försvara denna dyra och fula cykel
Ja, den är ju allt annat än prisvärd om man jämför med andra cyklar, som ju till 99% görs i Kina. Men det är väl kanon om det finns några få per år som vill betala svenska löner för att få en svensktillverkad ram? Förstår inte denna bitterhet över priset. 😄
Dom har ju uppenbarligen komprommissat väldigt hårt för att göra det möjligt öht. Samma ram som hybriden, bara två storlekar, oreducerade rör tex. Hade dom inte gjort det skulle den kanske behöva kosta 40000. Vad vet jag. Tycker det är kul att den finns i alla fall.

Varför bygger de den inte i reducerade rör och gör en cykel som faktiskt kan utmana ”riktiga” stålgrävlingar och kanske bli poppis bland cyklister som inte redan är frälsta på grund av det svenska ursprunget?

SSAB kan säkert leverera stål också till Reynolds/Tange/Columbus om ingen klarar av att reducera rör i Sverige.

För övrigt anser jag att sänkta sadelstag är en styggelse på allt som inte är äääärospecifika landsvägslok, men det är ju rent subjektivt förstås.

Ja, den är ju allt annat än prisvärd om man jämför med andra cyklar, som ju till 99% görs i Kina. Men det är väl kanon om det finns några få per år som vill betala svenska löner för att få en svensktillverkad ram? Förstår inte denna bitterhet över priset. 😄
Dom har ju uppenbarligen komprommissat väldigt hårt för att göra det möjligt öht. Samma ram som hybriden, bara två storlekar, oreducerade rör tex. Hade dom inte gjort det skulle den kanske behöva kosta 40000. Vad vet jag. Tycker det är kul att den finns i alla fall.
det värsta är ändå att den är så ful. varken modern eller klassisk, varken anonym eller knasig ett kul sätt, bara ful.

priset hade gått att pressa mycket om de inte specat dyra ritchey och dt-delar. hade gått att bygga en exakt lika bra cykel med noname-kinagaffel, cues eller ltwoo eller nåt.

Senast ändrad:
det värsta är ändå att den är så ful. varken modern eller klassisk, varken anonym eller knasig ett kul sätt, bara ful.

priset hade gått att pressa mycket om de inte specat dyra ritchey och dt-delar. hade gått att bygga en exakt lika bra cykel med noname-kinagaffel, cues eller lwtooo eller nåt.
Ja, det hade nog blivit en bättre cykel som kunnat säljas till ett lägre med rätt noname komponenter.
Men jag gissar att tanken är att Ritchey och DT skall ge lite premium-glans och locka vissa målgrupper. Typ semi-cykelintresserade storstadsbor med hyfsad cykelbudget.
Ingen aning om vad som skulle blivit mest framgångsrikt. Uppenbart att de val man gjort, inte syftat till att leverera maximal pris-prestanda i alla fall.
Eller så är hojen kanske bara en marknadsgrej att visa upp och locka folk till dom billigare modellerna. 😄

Utbilda mig. Det står "tunnväggiga rör", antyder inte det på någon form av reducerade rör?

Hade egentligen väldigt gärna haft en ram tillverkad i Småland ❤️ kunde tänka mig betala extra för det, om den funnits i min storlek och varit snygg 🤪

priset hade gått att pressa mycket om de inte specat dyra ritchey och dt-delar. hade gått att bygga en exakt lika bra cykel med noname-kinagaffel, cues eller ltwoo eller nåt.
Håller inte med. Finns mååånga fula grävlingar, denna är väl helt okej.

Läste bakåt. Ramen finns alltså i två (!) storlekar? Plötsligt blev produkten helt obegriplig.

Eller bara oseriös.

@ol__ På sidan ett i tråden har man gjort research: Tycks vara vanliga oreducerade hi-ten-rör.

Senast ändrad:
Håller inte med. Finns mååånga fula grävlingar, denna är väl helt okej.

Läste bakåt. Ramen finns alltså i två (!) storlekar? Plötsligt blev produkten helt obegriplig.

Eller bara oseriös.

@ol__ På sidan ett i tråden har man gjort research: Tycks vara vanliga oreducerade hi-ten-rör.
Aha, läste slarvigt.

Ja, några fler storlekar hade ju varit bra. Verkar generellt vara så att deras cyklar bara finns i en eller två storlekar. Klart det underlättar produktion, och för många som har en cykel för att cykla några km till och från jobb osv går det väl ok. Många av deras modeller har ju quill-stam vilket gör det enklare att justera för liten ram.

Jag tog ändå och jämförde geometri med nuvarande gravel. 15 mm kortare reach är ju endel, men ändå inte så illa som jag trodde. 76 mm lägre stack är väl värre.

I min mening är det inget riktigt test, utan de presenterar 6 st olika cyklar i olika prisklasser. Och gör en säljpitch på dem, typ
Det är väl bara nån som skickat in specarna i em AI-prompt och redigerat dit lite bilder. Test är ju något helt annat.
Validering av fakta lär vara på ett absolut minimum.

Aha, läste slarvigt.

Ja, några fler storlekar hade ju varit bra. Verkar generellt vara så att deras cyklar bara finns i en eller två storlekar. Klart det underlättar produktion, och för många som har en cykel för att cykla några km till och från jobb osv går det väl ok. Många av deras modeller har ju quill-stam vilket gör det enklare att justera för liten ram.

Jag tog ändå och jämförde geometri med nuvarande gravel. 15 mm kortare reach är ju endel, men ändå inte så illa som jag trodde. 76 mm lägre stack är väl värre.
Exakt, de har väl bara tagit en ram från vanliga linan och slängt på lite grävlingsprodukter. Ingen cykel för seriösa cyklister då, tänker jag, om man inte råkar vara i exakt rätt storlek för ramen, struntar i vikten etc. etc.

Aha, läste slarvigt.

Vad har du för gravel idag med 630 eller 663 mm stack? Det låter ovanligt högt får jag säga.

Du är snäppet längre än snittgubbar som mig gissar jag. 😃
Mjo 192 cm med majoritet ben.
1000043877.webp

Exakt, de har väl bara tagit en ram från vanliga linan och slängt på lite grävlingsprodukter. Ingen cykel för seriösa cyklister då, tänker jag, om man inte råkar vara i exakt rätt storlek för ramen, struntar i vikten etc. etc.
Enl hemsidan skall listpriset vara hela 33.500 för "Suverän Land"

Canyon Griz CF 7 kostar 30.199 SEK kolfiberram, GRX 1x12, VCLS 2.0 stolpe, DT-hjul o Schwalbe, 45mm däck och inte minst: den finns i sju(7) strl och två olika färger

Rose Backroad kostar från 33.404 SEK

Enl hemsidan skall listpriset vara hela 33.500 för "Suverän Land"

Canyon Griz CF 7 kostar 30.199 SEK kolfiberram, GRX 1x12, VCLS 2.0 stolpe, DT-hjul o Schwalbe, 45mm däck och inte minst: den finns i sju(7) strl och två olika färger

Rose Backroad kostar från 33.404 SEK

Dock ingen höghållfast stål från SSAB ...

Skeppshult nisch är väl produktion i Sverige, med inhemskt stål dessutom. Det är en fin tanke och den verkar funka helt ok på cykeltyper som generellt sett inte kostar skjortan. Då kan svensson lägga till lite extra för att köpa den kvalitet som förknippas med märket.

När det kommer gravel så börjar det att skorra. Tanken är fortfarande lika fin men dess klientel blir mindre. Istället blir det en önskan om vad marknaden borde vilja ha, men få (de facto) är villiga att betala för. Jämför man med andra gravelcyklar i samma prisklass så inser man att Sverigeproduktionen kommer med ett högt pris. Man kan ju hoppas att det finns människor som ändå skulle kunna tänka sig att köpa Skeppshult, men jag tror inte företaget själva ens har den tilliten, därav denna halvmesyr med nya komponenter på en redan färdigutvecklad ram.

Senast ändrad:
Skeppshult nisch är väl produktionen i Sverige med inhemskt stål dessutom.
Men det gäller ju enbart ramen.
Inte ngn av alla de andra delarna som behövs för att det skall bli en komplett cykel är väl svensktillverkade?
Jämför man med andra gravelcyklar i samma prisklass så inser man att den inhemska produktionen kommer med ett högt pris.
Man brukar ofta lura sig om man sätter likhetstecken mellan det pris vi konsumenter betalar och den kostnad tillverkaren har för tillverkning.
Troligare är att de ansvariga på Skeppshult har satt priset på en så hög nivå för att cykeln skall framstå som ovanligt exklusiv.
Jmf man med priset på andra Skeppshult-cyklar så finns det tex en Cues-utrustad modell med ram i SSAB-stål för mindre än hälften av priset för "Suverän Land", men med skärmar, pakethållare och lampor: "Suverän Stad" för 15.500 SEK
Varför skulle ramen hos "Suverän Land" medför ett såpass högt merpris när den inte verkar göra det hos andra skeppshultscyklar?

Tycker att det är jätteskoj att det tillverkas en ram i ett stål som är framtaget i Sverige.
Sedan hade det kanske varit mer attraktivt om de inte hittat på en ramform som skall utmärka sig med t.ex. den där knäcken på övre ramröret.
Bygger gärna en hoj på ett ramset i R8.

Men det gäller ju enbart ramen.
Inte ngn av alla de andra delarna som behövs för att det skall bli en komplett cykel är väl svensktillverkade?
Nej, men kan du nämna någon annat svenskt fabrikör som gör desamma?
Kollar man deras hemsida är det utan tvekan den aspekten de trycker mest på gällande deras cyklar.
Man brukar ofta lura sig om man sätter likhetstecken mellan det pris vi konsumenter betalar och den kostnad tillverkaren har för tillverkning.
Troligare är att de ansvariga på Skeppshult har satt priset på en så hög nivå för att cykeln skall framstå som ovanligt exklusiv.
Jmf man med priset på andra Skeppshult-cyklar så finns det tex en Cues-utrustad modell med ram i SSAB-stål för mindre än hälften av priset för "Suverän Land", men med skärmar, pakethållare och lampor: "Suverän Stad" för 15.500 SEK
Varför skulle ramen hos "Suverän Land" medför ett såpass högt merpris när den inte verkar göra det hos andra skeppshultscyklar?
Hmm, kanske en blandning. Men som @axelekwall nämner, bara kolfibergaffeln och GRX820 drar sitt strå till stacken. Det är helt klart mer påkostade komponenter.

Vad är det som drar upp priset? Jag har svårt att se högre ramtillverkningskostnad än en damcykel.
Damtrallan som kostar 15k? GRX -gruppen ,gaffeln, hjulen och brooks-sadeln kostar i alla fall mer än 20k i konsumentled. +lite annat minus damtrallans delar. Och så säljer dom antagligen inte till självkostnadspris. Så ramen behöver inte kosta mer än damtrallans ram.

Canyon jobbar ju alltid med "slutpris", medans Skeppshult jobbar mer mer "rekommenderat konsumentpris" så tror det finns lite att gnaga på där.
På en canyon kan man ju inte pruta, men man kan köpa en begagnad cykel i deras "outlet".

Canyon jobbar ju alltid med "slutpris", medans Skeppshult jobbar mer mer "rekommenderat konsumentpris" så tror det finns lite att gnaga på där.
På en canyon kan man ju inte pruta, men man kan köpa en begagnad cykel i deras "outlet".
Ja, sen har dom ju helt olika USP. Canyons är prisvärdhet genom att sälja direkt till konsument och Skeppshult skall väl leverera nån slags upplevd kvalitet genom tradition och att vara "svensktillverkad".
Tilltalar nog lite olika målgrupper. 😄

Ja, sen har dom ju helt olika USP. Canyons är prisvärdhet genom att sälja direkt till konsument och Skeppshult skall väl leverera nån slags upplevd kvalitet genom tradition och att vara "svensktillverkad".
Tilltalar nog lite olika målgrupper. 😄

Nja, det verkar som många här i tråden skulle blir glad av en svenktillverkad Canyon.

Nu jag skriver det kommer jag på att det redan finns: Allebike.

Nja, det verkar som många här i tråden skulle blir glad av en svenktillverkad Canyon.

Nu jag skriver det kommer jag på att det redan finns: Allebike.
Finns ju fler än Canyon och Allebike som monterar ihop kinacyklar för att det är lägre tull på komponenter än kompletta cyklar till EU. Tex. BCF om vi skall ta ett till exempel i Sverige.

Finns ju fler än Canyon och Allebike som monterar ihop kinacyklar för att det är lägre tull på komponenter än kompletta cyklar till EU. Tex. BCF om vi skall ta ett till exempel i Sverige.

Ja, men det är bara Allebike som har riktigt bra priser som Canyon (brukade) har. Och dessutom har cyklarba ofta också bra design.

Skeppshult fortsätter väl på den nordiska traditionen att tillverka cyklar som fungerar bra vid användning? Samma som Crescent, Monark, Rex, DBS mfl Att de nu har bättre stål än det SS1412 som användes tidigare gör dem ännu bättre om det inte varit för att de designar sina ramar istället för att konstruera dem och de är ganska udda, i mina ögon är det en stor brist. Men själva konceptet med stryktålig ram med mycket lång livslängd, inte minst pga bra lack, rostfritt stål i skärmar och alla skruvar osv. är inte fel.Jag gillar de här gamla Crescent-cyklarna med "vattenledningsrör" som bruks och nyttocykel, riktigt bra cyklar att använda trots alla nedsättande omdömen som bojsänke osv.

Skeppshult fortsätter väl på den nordiska traditionen att tillverka cyklar som fungerar bra vid användning? Samma som Crescent, Monark, Rex, DBS mfl Att de nu har bättre stål än det SS1412 som användes tidigare gör dem ännu bättre om det inte varit för att de designar sina ramar istället för att konstruera dem och de är ganska udda, i mina ögon är det en stor brist. Men själva konceptet med stryktålig ram med mycket lång livslängd, inte minst pga bra lack, rostfritt stål i skärmar och alla skruvar osv. är inte fel.Jag gillar de här gamla Crescent-cyklarna med "vattenledningsrör" som bruks och nyttocykel, riktigt bra cyklar att använda trots alla nedsättande omdömen som bojsänke osv.
Får mig att tänka på deras Z-modell. Kul att kolla på, men mindre imponerade körupplevelse.

Men att som gruscykeln hänga på massor av dyra komponenter på en enkel ram är ju inte inte vidare vettigt, och ramen ser ganska underlig ut den med.

Damtrallan som kostar 15k? GRX -gruppen ,gaffeln, hjulen och brooks-sadeln kostar i alla fall mer än 20k i konsumentled. +lite annat minus damtrallans delar. Och så säljer dom antagligen inte till självkostnadspris. Så ramen behöver inte kosta mer än damtrallans ram.
Jag tänkte på vilken som helst. Dom har väl nån damcykel som kostar under 10?
Jag har lite svårt att se hur navväxlar kan vara mycket billigare än kassett också. Men men.

Pilens gravel ser ju bättre ut och är billigare.

Jag tänkte på vilken som helst. Dom har väl nån damcykel som kostar under 10?
Jag har lite svårt att se hur navväxlar kan vara mycket billigare än kassett också. Men men.

Pilens gravel ser ju bättre ut och är billigare.
Pilen svetsar dock sina cyklar i taiwan. Sen gör de en crescent och lackar osv här i sverige och pratar stolt om cykeln de tillverkat i gamleby

Känns som att det som ofta blir lite ett drev mot saker som inte är prispressade grejer från Kina. Finns ju Cube och Canyon för dom som vill ha det, inget fel med det. Tycker inte det är ett problem att det samtidigt finns mindre tillverkare som gör nishprodukter tillverkade i Europa som är mindre prisvärda och såklart då inte heller säljer i några stora volymer. Finns såklart massor av saker som inte är perfekta med Skeppshult-cykeln, som geon och avsaknaden på storlekar etc. Men jag tycker att det är kul att den finns och känner inte samma frustration som andra här kring att det existerar en dyr stålgravel med ram tillverkad i Sverige. Det är väl inte värre än att det finns dyra stålcyklar från Italien eller England?

Funderar man på en Pilen kan det vara värt att kolla på den i verkligheten innan man köper, har bara sett ett par stycken men de hade båda riktigt fula svetsar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp