Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det var en seriös beräkning.vet inte varför jag ska försvara denna dyra och fula cykel med helt onödiga krökar och meningslösa dropped seatstays. men räknar en ihop komponentvikterna och det är tpu-slangar i så skulle ramen väga typ 3 kg. det är kanske inte helt orimligt. om jag inte missat nåt.
Visa bilaga 808197
min gruscykelram väger 3,3 kg :)
Ja, den är ju allt annat än prisvärd om man jämför med andra cyklar, som ju till 99% görs i Kina. Men det är väl kanon om det finns några få per år som vill betala svenska löner för att få en svensktillverkad ram? Förstår inte denna bitterhet över priset.vet inte varför jag ska försvara denna dyra och fula cykel
det värsta är ändå att den är så ful. varken modern eller klassisk, varken anonym eller knasig ett kul sätt, bara ful.Ja, den är ju allt annat än prisvärd om man jämför med andra cyklar, som ju till 99% görs i Kina. Men det är väl kanon om det finns några få per år som vill betala svenska löner för att få en svensktillverkad ram? Förstår inte denna bitterhet över priset.
Dom har ju uppenbarligen komprommissat väldigt hårt för att göra det möjligt öht. Samma ram som hybriden, bara två storlekar, oreducerade rör tex. Hade dom inte gjort det skulle den kanske behöva kosta 40000. Vad vet jag. Tycker det är kul att den finns i alla fall.
Ja, det hade nog blivit en bättre cykel som kunnat säljas till ett lägre med rätt noname komponenter.det värsta är ändå att den är så ful. varken modern eller klassisk, varken anonym eller knasig ett kul sätt, bara ful.
priset hade gått att pressa mycket om de inte specat dyra ritchey och dt-delar. hade gått att bygga en exakt lika bra cykel med noname-kinagaffel, cues eller lwtooo eller nåt.
Håller inte med. Finns mååånga fula grävlingar, denna är väl helt okej.det värsta är ändå att den är så ful. varken modern eller klassisk, varken anonym eller knasig ett kul sätt, bara ful.
priset hade gått att pressa mycket om de inte specat dyra ritchey och dt-delar. hade gått att bygga en exakt lika bra cykel med noname-kinagaffel, cues eller ltwoo eller nåt.
I min mening är det inget riktigt test, utan de presenterar 6 st olika cyklar i olika prisklasser. Och gör en säljpitch på dem, typ
Aha, läste slarvigt.Håller inte med. Finns mååånga fula grävlingar, denna är väl helt okej.
Läste bakåt. Ramen finns alltså i två (!) storlekar? Plötsligt blev produkten helt obegriplig.
Eller bara oseriös.
@ol__ På sidan ett i tråden har man gjort research: Tycks vara vanliga oreducerade hi-ten-rör.
Det är väl bara nån som skickat in specarna i em AI-prompt och redigerat dit lite bilder. Test är ju något helt annat.I min mening är det inget riktigt test, utan de presenterar 6 st olika cyklar i olika prisklasser. Och gör en säljpitch på dem, typ
Exakt, de har väl bara tagit en ram från vanliga linan och slängt på lite grävlingsprodukter. Ingen cykel för seriösa cyklister då, tänker jag, om man inte råkar vara i exakt rätt storlek för ramen, struntar i vikten etc. etc.Aha, läste slarvigt.
Ja, några fler storlekar hade ju varit bra. Verkar generellt vara så att deras cyklar bara finns i en eller två storlekar. Klart det underlättar produktion, och för många som har en cykel för att cykla några km till och från jobb osv går det väl ok. Många av deras modeller har ju quill-stam vilket gör det enklare att justera för liten ram.
Jag tog ändå och jämförde geometri med nuvarande gravel. 15 mm kortare reach är ju endel, men ändå inte så illa som jag trodde. 76 mm lägre stack är väl värre.
Vad har du för gravel idag med 630 eller 663 mm stack? Det låter ovanligt högt får jag säga.Aha, läste slarvigt.
Ja, några fler storlekar hade ju varit bra. Verkar generellt vara så att deras cyklar bara finns i en eller två storlekar. Klart det underlättar produktion, och för många som har en cykel för att cykla några km till och från jobb osv går det väl ok. Många av deras modeller har ju quill-stam vilket gör det enklare att justera för liten ram.
Jag tog ändå och jämförde geometri med nuvarande gravel. 15 mm kortare reach är ju endel, men ändå inte så illa som jag trodde. 76 mm lägre stack är väl värre.
Merida Silex i XL. Ja, den är ganska hög, men jag har fortfarande ca 15 cm drop mellan sadel och styreVad har du för gravel idag med 630 eller 663 mm stack? Det låter ovanligt högt får jag säga.
Du är snäppet längre än snittgubbar som mig gissar jag.Merida Silex i XL. Ja, den är ganska hög, men jag har fortfarande ca 15 cm drop mellan sadel och styre![]()
Mjo 192 cm med majoritet ben.Du är snäppet längre än snittgubbar som mig gissar jag.![]()
Enl hemsidan skall listpriset vara hela 33.500 för "Suverän Land"Exakt, de har väl bara tagit en ram från vanliga linan och slängt på lite grävlingsprodukter. Ingen cykel för seriösa cyklister då, tänker jag, om man inte råkar vara i exakt rätt storlek för ramen, struntar i vikten etc. etc.
Enl hemsidan skall listpriset vara hela 33.500 för "Suverän Land"
Canyon Griz CF 7 kostar 30.199 SEK kolfiberram, GRX 1x12, VCLS 2.0 stolpe, DT-hjul o Schwalbe, 45mm däck och inte minst: den finns i sju(7) strl och två olika färger
![]()
Grizl CF 7
Stark och extremt anpassningsbar kolfiberram redo för alla typer av äventyr Den senaste Shimano 1x GRX-drivlinan Bombsäkra grushjul från DT Swiss 54 mm uppmätt däckutrymme Styre och styrstam med integrerade kablarwww.canyon.com
Rose Backroad kostar från 33.404 SEK
![]()
Shop Rose Backroad GRX 820 now | Rose Bikes
Rose Backroad GRX 820 at Rose Bikes. • 30 days free returns in EU • Fast delivery • Many items directly availablewww.rosebikes.se
Men det gäller ju enbart ramen.Skeppshult nisch är väl produktionen i Sverige med inhemskt stål dessutom.
Man brukar ofta lura sig om man sätter likhetstecken mellan det pris vi konsumenter betalar och den kostnad tillverkaren har för tillverkning.Jämför man med andra gravelcyklar i samma prisklass så inser man att den inhemska produktionen kommer med ett högt pris.
Nej, men kan du nämna någon annat svenskt fabrikör som gör desamma?Men det gäller ju enbart ramen.
Inte ngn av alla de andra delarna som behövs för att det skall bli en komplett cykel är väl svensktillverkade?
Hmm, kanske en blandning. Men som @axelekwall nämner, bara kolfibergaffeln och GRX820 drar sitt strå till stacken. Det är helt klart mer påkostade komponenter.Man brukar ofta lura sig om man sätter likhetstecken mellan det pris vi konsumenter betalar och den kostnad tillverkaren har för tillverkning.
Troligare är att de ansvariga på Skeppshult har satt priset på en så hög nivå för att cykeln skall framstå som ovanligt exklusiv.
Jmf man med priset på andra Skeppshult-cyklar så finns det tex en Cues-utrustad modell med ram i SSAB-stål för mindre än hälften av priset för "Suverän Land", men med skärmar, pakethållare och lampor: "Suverän Stad" för 15.500 SEK
Varför skulle ramen hos "Suverän Land" medför ett såpass högt merpris när den inte verkar göra det hos andra skeppshultscyklar?
Damtrallan som kostar 15k? GRX -gruppen ,gaffeln, hjulen och brooks-sadeln kostar i alla fall mer än 20k i konsumentled. +lite annat minus damtrallans delar. Och så säljer dom antagligen inte till självkostnadspris. Så ramen behöver inte kosta mer än damtrallans ram.Vad är det som drar upp priset? Jag har svårt att se högre ramtillverkningskostnad än en damcykel.
Ja, sen har dom ju helt olika USP. Canyons är prisvärdhet genom att sälja direkt till konsument och Skeppshult skall väl leverera nån slags upplevd kvalitet genom tradition och att vara "svensktillverkad".Canyon jobbar ju alltid med "slutpris", medans Skeppshult jobbar mer mer "rekommenderat konsumentpris" så tror det finns lite att gnaga på där.
På en canyon kan man ju inte pruta, men man kan köpa en begagnad cykel i deras "outlet".
Ja, sen har dom ju helt olika USP. Canyons är prisvärdhet genom att sälja direkt till konsument och Skeppshult skall väl leverera nån slags upplevd kvalitet genom tradition och att vara "svensktillverkad".
Tilltalar nog lite olika målgrupper.![]()
Finns ju fler än Canyon och Allebike som monterar ihop kinacyklar för att det är lägre tull på komponenter än kompletta cyklar till EU. Tex. BCF om vi skall ta ett till exempel i Sverige.Nja, det verkar som många här i tråden skulle blir glad av en svenktillverkad Canyon.
Nu jag skriver det kommer jag på att det redan finns: Allebike.
Finns ju fler än Canyon och Allebike som monterar ihop kinacyklar för att det är lägre tull på komponenter än kompletta cyklar till EU. Tex. BCF om vi skall ta ett till exempel i Sverige.
Får mig att tänka på deras Z-modell. Kul att kolla på, men mindre imponerade körupplevelse.Skeppshult fortsätter väl på den nordiska traditionen att tillverka cyklar som fungerar bra vid användning? Samma som Crescent, Monark, Rex, DBS mfl Att de nu har bättre stål än det SS1412 som användes tidigare gör dem ännu bättre om det inte varit för att de designar sina ramar istället för att konstruera dem och de är ganska udda, i mina ögon är det en stor brist. Men själva konceptet med stryktålig ram med mycket lång livslängd, inte minst pga bra lack, rostfritt stål i skärmar och alla skruvar osv. är inte fel.Jag gillar de här gamla Crescent-cyklarna med "vattenledningsrör" som bruks och nyttocykel, riktigt bra cyklar att använda trots alla nedsättande omdömen som bojsänke osv.
Har du testat en sådan? Man kan nog säga att den symboliserar deras sätt att se på ramkonstruktion.Får mig att tänka på deras Z-modell. Kul att kolla på, men mindre imponerade körupplevelse.
Sitter man bra märker man ju knappt nån skillnad ändå ;)Men att som gruscykeln hänga på massor av dyra komponenter på en enkel ram är ju inte inte vidare vettigt, och ramen ser ganska underlig ut den med.
Ja, men med betoning på testat. Jag ska inte uttala mig för mycket, man bör cykla längre än runt kvarteret för att bilda sig en uppfattning.Har du testat en sådan? Man kan nog säga att den symboliserar deras sätt att se på ramkonstruktion.
Jag tänkte på vilken som helst. Dom har väl nån damcykel som kostar under 10?Damtrallan som kostar 15k? GRX -gruppen ,gaffeln, hjulen och brooks-sadeln kostar i alla fall mer än 20k i konsumentled. +lite annat minus damtrallans delar. Och så säljer dom antagligen inte till självkostnadspris. Så ramen behöver inte kosta mer än damtrallans ram.
Pilen svetsar dock sina cyklar i taiwan. Sen gör de en crescent och lackar osv här i sverige och pratar stolt om cykeln de tillverkat i gamlebyJag tänkte på vilken som helst. Dom har väl nån damcykel som kostar under 10?
Jag har lite svårt att se hur navväxlar kan vara mycket billigare än kassett också. Men men.
Pilens gravel ser ju bättre ut och är billigare.