Ny stålgravel från Skeppshult
Jo jo du har såklart en poäng där.Men min liknelse handlade inte om det.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo jo du har såklart en poäng där.Men min liknelse handlade inte om det.
Det ska finnas specat att det är 1mm oreducerat.Upptäckte att det står på Skeppshults sida att deras stålgravel har "höghållfast och tunnväggigt stål". Innebär inte det att rören är reducerade? Skulle kunna vara en förklaring till den relativt låga vikten. Tycker verkligen inte att 10,7 kg är mycket för en stålhoj, min kinagravel i aluminium väger lika mycket.
+1Det verkar vara en befintlig herrcykelram i två storlekar utan geotabell som de satt gravelkomponenter på.
Är du säker på det där med 1mm oreducerat? Geotabell fanns ju, så känns som du bara tar saker ur luften.Det ska finnas specat att det är 1mm oreducerat.
Det verkar vara en befintlig herrcykelram i två storlekar utan geotabell som de satt gravelkomponenter på.
Har du någon annan information eller vad far du efter?
Haha, jag har till skillnad till dig läst tråden. Kasta inte pil i gummibåt.Har du något som styrker dina påståenden? Geotabell fanns ju, så känns som du bara tar saker ur luften.
Tråden hittar ju uppenbart bara på en massa saker. Ni var ju så otroligt säkra på att cykeln inte väger 10,7 kg fast det tydligt står på hemsidan. Hur ska man lita på något ni säger?Haha, jag har till skillnad till dig läst tråden. Kasta inte pil i gummibåt.
Ja, tydligen har geo tabell tillkommit. Tycker du jag ska kolla deras hemsida varje dag?
Det är inte ovanligt att angiven och uppmätt vikt på cyklar skiljer sig. Till och med rätt mycket.Tråden hittar ju uppenbart bara på en massa saker. Ni var ju så otroligt säkra på att cykeln inte väger 10,7 kg fast det tydligt står på hemsidan. Hur ska man lita på något ni säger?
Hälsa din arbetsgivare att vi uppskattar det svenska stålet, men att de borde satsa på bättre krom och A4-skruv.Tråden hittar ju uppenbart bara på en massa saker. Ni var ju så otroligt säkra på att cykeln inte väger 10,7 kg fast det tydligt står på hemsidan. Hur ska man lita på något ni säger?
Rätt uppenbart att flera av er bara hyser något gammalt agg mot märket och inte är ett dugg intresserade att diskutera själva cykeln.
"Fast det står på hemsidan" ger inte precis tyngd åt att du vet nåt om cyklar. Jag har köpt ett antal cyklar som inte väger det som står på hemsida. Sluta tramsa.Tråden hittar ju uppenbart bara på en massa saker. Ni var ju så otroligt säkra på att cykeln inte väger 10,7 kg fast det tydligt står på hemsidan. Hur ska man lita på något ni säger?
Spelar ingen roll om den väger ett halvt kilo hit eller dit, ändrar inte faktum att folk i tråden hittar på saker som inte stämmer."Fast det står på hemsidan" ger inte precis tyngd åt att du vet nåt om cyklar. Jag har köpt ett antal cyklar som inte väger det som står på hemsida. Sluta tramsa.
Jag vet inte vad den väger men det verkar klargjort är att det är en herrcykel i två storlekar som man säljer som gravel.
Fast det spelar roll, i synnerhet om det halva kilot sitter på ramen.Spelar ingen roll om den väger ett halvt kilo hit eller dit, ändrar inte faktum att folk i tråden hittar på saker som inte stämmer.
"ni"? jag gjorde ju en detaljerad uträkning för några sidor sedan där jag visade att det var fullt möjligt att cykeln väger 10,7.Tråden hittar ju uppenbart bara på en massa saker. Ni var ju så otroligt säkra på att cykeln inte väger 10,7 kg fast det tydligt står på hemsidan. Hur ska man lita på något ni säger?
Rätt uppenbart att flera av er bara hyser något gammalt agg mot märket och inte är ett dugg intresserade att diskutera själva cykeln.
Slutsatsen blir att stålramar duger bäst som ögongodis. Skall dom användas till något är väl bojsänken en lämplig applikation. ;)För alla ni med nyvaknat intresse för stålrör kommer här en förteckning över de för sin tid (~1980) vanligaste ”finrör” samt även några exempel på ramvikt inkl framgaffel.
Ur danska ”Politikens Store Cykelbog”
Visa bilaga 815204 Visa bilaga 815205
En del rörtillverkare har gått hädan medan andra känns igen även idag.
Slutsatsen är väl att stålramar är både lätta, hållfasta och klassiska? Samt kan repareras och rätas ut på ett sätt som andra rammaterial inte kan? Sportplast är ju bra då det är lätt, styvt och kan formas till exakt de former man vill, aluminium är ganska lätt och betydligt billigare än sportplast, titan både lätt, hållbart och oxiderar inte samt kan 3D-printas för att uppnå aerodynamiska former etc. etc. Alla material har sina positiva egenskaper!Slutsatsen blir att stålramar duger bäst som ögongodis. Skall dom användas till något är väl bojsänken en lämplig applikation. ;)
Svar i tråden 'Ny stålgravel från Skeppshult' https://happyride.se/forum/threads/ny-stalgravel-fran-skeppshult.3702885/post-4732088... Vem köper den första hojen på happy nu då? RRP opch vad man betalar skiljer ju sig så stirra er inte blind på det.
Har aldrig betalat RRP för en cykel.
Oh, nostalgi att se första racern, Nishiki Olympic, så högt upp!För alla ni med nyvaknat intresse för stålrör kommer här en förteckning över de för sin tid (~1980) vanligaste ”finrör” samt även några exempel på ramvikt inkl framgaffel.
Man kan utläsa att det skiljer ca 5 hg mellan en ram med oreducerade och dubbelreducerade rör. Det skiljer ytterligare 5 hg mellan CrMo och HiTen. Visserligen inklusive en stålgaffel.För alla ni med nyvaknat intresse för stålrör kommer här en förteckning över de för sin tid (~1980) vanligaste ”finrör” samt även några exempel på ramvikt inkl framgaffel.
Det är ju en Skeppshult! Världens bästa stål, vet du väl?!Jag kan tycka att det känns konstigt att smacka på relativt fina delar på en tung ram som inte är geometriskt anpassad för uppgiften.
Tyngre stål kan ju faktiskt vara bättre än lätt.
Men det är nog mer gångbart om vi pratar om stekpannor än om fina cykelramar.
Trodde brittiskt stål var bättre.Det är ju en Skeppshult! Världens bästa stål, vet du väl?!![]()
+1Sen är ju ramen inte anpassad till bockstyre utan är några cm för lång. Jag kan tycka att det känns konstigt att smacka på relativt fina delar på en tung ram som inte är geometriskt anpassad för uppgiften.
+1Tyngre stål kan ju faktiskt vara bättre än lätt.
+1En fördel är att man inte får en buckla när man ramlar med knät mot överröret (som hände mig på min fina Koga Miyata Full Pro).
knappade in lite siffror. om en får tro geotabellerna får en ha 1 cm kortare stam på skeppshult i storlek 56 och ett par spacers till under stammen för att få styret på samma plats i förhållande till vevpartiet som på specialized diverge i storlek 56. sen får en putta fram sadeln några millimeter på skeppshult för att få samma position. största skillnaden tycker jag verkar vara att specialized har lägre vevparti och lite kortare kedjestag.Sen är ju ramen inte anpassad till bockstyre utan är några cm för lång
knappade in lite siffror. om en får tro geotabellerna får en ha 1 cm kortare stam på skeppshult i storlek 56 och ett par spacers till under stammen för att få styret på samma plats i förhållande till vevpartiet som på specialized diverge i storlek 56. sen får en putta fram sadeln några millimeter på skeppshult för att få samma position. största skillnaden tycker jag verkar vara att specialized har lägre vevparti och lite kortare kedjestag.
Joda, jag har diskuterat själva cykeln. Kan ju sammanfatta min mening, om det nu tillför något. Min bild av Skeppshult är att de gör cyklar för "vanligt folk" och inte för folk som har cykling som hobby. En gravelcykel är viss ändring av detta, det tycker jag är kul. Jag är också i grunden smålänning och tycker det är kul med produkter som är från Småland. Därför hade jag nog kunna överväga denna stålgravel trots att jag ser att det finns mer prisvärda alternativ. Men jag tycker böjen på överröret är fult, och cykeln finns inte i min storlek.Tråden hittar ju uppenbart bara på en massa saker. Ni var ju så otroligt säkra på att cykeln inte väger 10,7 kg fast det tydligt står på hemsidan. Hur ska man lita på något ni säger?
Låter som en Peregrine.tråden behöver att @AlfaAlfa vaknar så vi kan få en mockup på hur en riktig skeppshult-grusvägscykel borde se ut.
rando-stil, horisontellt överrör, entums styrrör, stålgaffel med böjda ändar, låånga skärmar, 60 mm schwalbe g-one speed pro märkta "trelleborg" i stora lysande bokstäver, en rejäl lykta på framskärmen, ramväska i bävernylon.
Beskrivningen är inte helt korrekt heller.
Fairlight och andra märken som bara slänger lite B-komponenter på någon ram från Ali Express.
Det som håller tillbaka lite är vikten, som visserligen är lägre en konkurrenternas, men stål är tungt. Och jag måste fundera lite kring stam för att få till geometrin.
Plussaren slängar gärna diverse populismer kring sig. Det får man ha överseende med.Begär fakta och källor och det blir tyst på honom.Att beskriva en Fairlight som en Ali Express-ram med B-komponenter känns kanske inte hundra procent rättvisande.
Vägde den till ca 11,7 inkl pedaler och flaskhållare, så kanske 11,2 utan.
En sak jag just upptäckt med den är att ramen är 135mm bred för bakhjulet, men de har klämt in ett 142mm brett hjul. Inte fått svar från dem ang. detta ännu men det känns oseriöst. Det kan väl inte vara normalt att man gör på det sättet?