Ny styrstam för 35mm styre

pbeijer

Aktiv medlem
Kör idag en 33mm lång Renthal Apex stam för 35mm styre. Har dock problem med att stammen inte sitter fast på styrröret. Man får dra åt skruvarna mer än vad som känns bra.

Vad skall man köpa istället som sitter fast. Skall gärna var runt 30-35mm i längd och inte väga bly.

pbeijer sa:
Kör idag en 33mm lång Renthal Apex stam för 35mm styre. Har dock problem med att stammen inte sitter fast på styrröret. Man får dra åt skruvarna mer än vad som känns bra.

Vad skall man köpa istället som sitter fast. Skall gärna var runt 30-35mm i längd och inte väga bly.
Testa kör friktionspasta mellan stam och styrrör innan du byter stam, även om det stammen verkar ganska dumt konstruerad just med avseende på att många verkar ha problem med just detta.

Crossmax sa:
pbeijer sa:

Testa kör friktionspasta mellan stam och styrrör innan du byter stam, även om det stammen verkar ganska dumt konstruerad just med avseende på att många verkar ha problem med just detta.
Visst kan man hålla på att testa sånt men tycker inte det skall behövas. Har dragit åt skruvarna hårdare nu så nu sitter den bättre men litar inte riktigt på den så därav funderar jag på en ny.

Men vrider den sig medans du kör? Jag har upplevt att den gör de om man går omkull bara. Behöver iallafall inte för mig va några hårda crasher för att de ska vrida sig.

Är det helt avfettat mellan stam och styrrör? Bromsrengöring på både stam och styrrör. Har själv bara lyckats vrida stammen vid en krasch hittills.

Enda möjligheten att den inte sitter ordentligt är väl om du har fett mellan stammen och styrröret. Annars är den där ju som vilken annan stam som helst.

Valhalla_ sa:
Enda möjligheten att den inte sitter ordentligt är väl om du har fett mellan stammen och styrröret. Annars är den där ju som vilken annan stam som helst.

Jämfört med min race face aeffect stam har apex tappen betydligt mindre anläggningsyta så de borde göra en viss skillnad?

Har ingen egen erfarenhet av Renthal Apex stammar men jag har hört om ett flertal fall tidigare då användare har haft mkt stora besvär med att få dom att sitta som de ska.

En Hope istället kanske?

Crossmax sa:
pbeijer sa:

Kan du rekommendera någon friktionspasta? I mitt fall är det dock sadelstolpe som vrider sig.

D i U sa:
Valhalla_ sa:

Jämfört med min race face aeffect stam har apex tappen betydligt mindre anläggningsyta så de borde göra en viss skillnad?
Japp betydligt mindre anläggningsyta än andra stammar jag kört med tidigare.

BjornR sa:
Är det helt avfettat mellan stam och styrrör? Bromsrengöring på både stam och styrrör. Har själv bara lyckats vrida stammen vid en krasch hittills.
Körde precis lite IPA på både stam och styrrör så nu skall det vara rent. Lade lite fett på gängorna på skruvarna så det är enklare att dra hårdare.

Vernersson sa:
Har ingen egen erfarenhet av Renthal Apex stammar men jag har hört om ett flertal fall tidigare då användare har haft mkt stora besvär med att få dom att sitta som de ska.

En Hope istället kanske?
Japp en hope kan vara ett alternativ, tycker dock deras grafik på stammarna är gräslig. Hade dom varit helsvarta utan massa vita streck hade det varit snyggt.

pbeijer sa:
marr sa:
Satt precis och tittade på thomson stammen, den ser bra ut. Kommer ihåg att gamla thomson-stammar gled men det var ju 10 år sedan så de kanske är bättre nu.

Mina har inte gjort det. Nackdelen är att man typ måste byta skruvarna... 3mm insex är inte ok. Men lätt att hitta ti kit.

Chromag tycker jag ser riktigt solida och fina ut. De har två modeller för 35mm styre.
Har dock ingen egen erfarenhet av de. Men kommer nog bli en chromagstam på nästa cykel jag bygger.

Jag vill också ha ny stam. Men, vill man verkligen ha 35mm styre?
Jag har bara haft mitt i ett par månader (också på en bird) så har inte riktigt vant mig, men vad vinner man?
Tycker mest att det blir skakigare att åka på, och mina tidigare styren har inte känns för veka.

Å andra sidan åker jag verkligen inte med cykelns fulla potential än.

Fattar inte heller grejen med 35 mm styre. Det enda 35-styret som verkar vettigt är OneUps, men verkar enklare att bara köpa 31.8 som funkar alldeles ypperligt.

Jag ser det som en ny standard gjord för att sälja mer, men som tack och lov inte riktigt slog igenom.
Jag ser ingen anledning att välja 35 över 31,8. Om man nu inte redan har det på cykeln.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp