ny trail-hoj tips

pocke

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Kör idag Izzo som jag igentligen är nöjd med men.. När jag kör park (kisa isaberg) är den lite klen... så har blivit lite sugen på något med mer slag. Så funderar på att sälja och köpa nytt (eller begagnat). Tittar lite på canyon spectral al 6. Någon som kör den? Fattar att den inte kommer vara som izzon när jag kör på min hemma stig (upp ner inga längre uförslöp) men är den för slö för att köra stökig xc med?
även kollat på yt jeffsy och propain hugene men de sticker det iväg lite i pris, hade varit fint med något kring 30 000.
tacksam för tips o tankar

ambientzz

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Någon av dessa från Vitus kan vara nåt om du inte vill gå full enduro och hålla dig under 30k.

pocke

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
ah just de Escrape ser ju riktigt nice ut! Marzocchi Bomber har jag dock ingen koll på, kollade en resension verkade ju ändå helt ok... De svåra är att veta var man ska lägga sig så att man får en ok tramp vänlig cykel men ändå få något som är förlåtande i park... den omöjliga mattematiken :)

qma

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
ah just de Escrape ser ju riktigt nice ut! Marzocchi Bomber har jag dock ingen koll på, kollade en resension verkade ju ändå helt ok... De svåra är att veta var man ska lägga sig så att man får en ok tramp vänlig cykel men ändå få något som är förlåtande i park... den omöjliga mattematiken :)
Marzocchi är ju bara en badge/styling på utvalda Fox-produkter numera, med bra prestanda men inga blingmodeller typ.

Pastor Hannes

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Jag har en Spectral av senaste modellen (den förra sprack och det fanns tyvärr inga baktrianglar av den modellen kvar). För Kisa funkar den väldigt bra, för plattstig är den i mina ögon ganska tung och trög. Den förra modellen av Spectral var mycket bättre där.

Jag skulle dock aldrig köpa Canyon igen. Sedan de flyttade kundtjänsten till Finnland kan de i princip inget alls om cyklar, jag är helt övertygad om att det är en generisk kundtjänst som lade ett bra anbud.

pocke

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Jag har en Spectral av senaste modellen (den förra sprack och det fanns tyvärr inga baktrianglar av den modellen kvar). För Kisa funkar den väldigt bra, för plattstig är den i mina ögon ganska tung och trög. Den förra modellen av Spectral var mycket bättre där.

Jag skulle dock aldrig köpa Canyon igen. Sedan de flyttade kundtjänsten till Finnland kan de i princip inget alls om cyklar, jag är helt övertygad om att det är en generisk kundtjänst som lade ett bra anbud.
Ah.. hm ja trixigt man kan ju inte få allt misstänkte att den var rätt slö på plattstig den är ju ganska flack med 160 i slag 🙂 låter drygt med kundtjänsten med…

pocke

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Någon av dessa från Vitus kan vara nåt om du inte vill gå full enduro och hålla dig under 30k.

Erfarenhet att beställ från chainreaction efter brexit?

Höjdskräck

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Jag gillar Spectral 125 skarpt! Geon är vass nog för branter men det går ju inte att stå på lika hårt naturligtvis som en vanlig spectral. Funkar bra att trampa med oxå men den har fortfarande ganska flack gaffelvinkel o är stor överlag så det går ju inte att bygga bort.

Stumpjumper annars?

ambientzz

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Har alla rätt. Aluram, extern kabeldragning, gängat vevlager och vettig spec/geo. Trunnion kanske är ett litet minus.

jonte987

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Tur jag inte ska köpa hoj 2023 (heller). TT är samma på en large mythique 2023 som på en medium sentier. Verkar bara vara jag som vill kunna sitta på sadeln.
Vi får se 2024.

Pastor Hannes

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Det där med brant sadelrörsvinkel tycker jag inte heller är särskilt bra på plattstig, man kommer långt fram och får mer tyngd på framhjulet vilket gör att cykeln känns ännu längre och tyngre än vad den är. Samtidigt gör det att all den där reachrn så att säga försvinner när men sitter och trampar.

Ska man bara cykla uppför för att sedan droppa sadeln och åka utför så är det ju kanon. Fast där jag bor går jag antingen uppför eller åker lift vid sådan cykling. På platten tycker jag som sagt att man ska tänka ett par gånger om brant sadel onkel verkligen är det man vill ha.

jonte987

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Det där med brant sadelrörsvinkel tycker jag inte heller är särskilt bra på plattstig, man kommer långt fram och får mer tyngd på framhjulet vilket gör att cykeln känns ännu längre och tyngre än vad den är. Samtidigt gör det att all den där reachrn så att säga försvinner när men sitter och trampar.

Ska man bara cykla uppför för att sedan droppa sadeln och åka utför så är det ju kanon. Fast där jag bor går jag antingen uppför eller åker lift vid sådan cykling. På platten tycker jag som sagt att man ska tänka ett par gånger om brant sadel onkel verkligen är det man vill ha.
Min hang up är att reach inte fortsatt att öka sen sta började gå mot 78. TT krymper därför stadigt.

pocke

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Propain tyee
yes den verkar ju nice! o bra pris nu, men tänker den blir för mycket slag på plattstig..

gamla Fuel EX ja kanske men känns alltid lite tråkigt att köpa en gammal geo.. men kanske något man skulle hålla koll på beggad. Men frågan är hur mycket mer kapabel den är en min izzo...

mythique
kan nog va nice!

Spectral 125
älskar iden men är rädd för att de blir för lite slag den har mindre slag än var jag har nu...

just nu känner jag nog mest för:
escrape
jeffsy
och kanske fortfarande spectral al ändå... Någon som provat alla 3? :) tänker att 150 slag är någon slags sweet spot men så gör geo stor skillnad med..

angående TT så är de en poäng där, men jag har en seniter i M och en Izzo i M och har inte stört mig så mycket på det och då har izzo änu kortare TT än mythique om jag förstått det hela rätt..

Lupson

Medlem
ny trail-hoj tips
Jag har en Vitus Mythique VRX 29", 2021 års modell, köpt september 2020. Är väl fortfarande novis på detta med MTB, men tycker nog att hojen är skapligt allround - absoluta majoriteten körs på lagom stökiga hemmastigar, men jag har även genomfört Bockstensturen 75 två gånger på den, samt kört liftburet i Isaberg.

Bockstensturen dock på mer XC-orienterade däck.

Inget som strulat nämnvärt - bytt vajer till droppern och bromsbelägg. Inte justerat växlarna överhuvudtaget t.ex.

Personligen sneglar jag väl på att ersätta/komplettera med en kapabel XC-hoj, t.ex. nya Orbea Oiz , men det är inte pga att Mythiquen är dålig. Enda är väl att droppern inte går riktigt hela vägen ner i sadelröret, men det ska vara fixat på 2023-modellerna.

För 20' som jag betalade (pre brexit) så tror jag Mythique VRX är rätt svårslagen gällande prisvärdhet i segmentet instegs-FS. Men den gick väl upp rejält efter Brexit, så mycket möjligt att det finns annat/bättre i samma prisklass nu.

Mina 2 cent.

jonte987

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Jag kollade fel. TT är ju 624 inte 620. Liten skillnad men verkar vara längre än izzo. Kanske har det ändå vänt. Tveksamt om reach kan bli så mycket längre så det är nog ändå sta man måste kompromissa med.

ambientzz

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
I detta test verkar Escarpe/Reactor vara ett mer lämpligt val för stök nedför.

Sen vad som är störst faktor är ju svårt att uttala sig om. Forekaster begränsar ju nedför sen är väl ramens kinematik av stor betydelse.

Höjdskräck

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Går det inte att pimpa Izzon? Nya hjul/däck/gaffel?

Annars är det väl bara att trilla in i enduroträsket med allt vad det innebär. Typ Stumpjumper Evo, Spectral, Tyee, Slash. Finns ju dom som kallar dessa cyklar för trailcyklar så helt fel är det väl inte.

jonte987

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
I detta test verkar Escarpe/Reactor vara ett mer lämpligt val för stök nedför.

Sen vad som är störst faktor är ju svårt att uttala sig om. Forekaster begränsar ju nedför sen är väl ramens kinematik av stor betydelse.
Tycker att de borde testa och inte minst väga med samma däck.

Dämpning verkar vara ett problem och det kan ju vara både linkage, dämpare och inställningar.

manneblask

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Lite över din budget men en komponentpimpad Radon Slide finns på Bike-discounts rea (där det finns lite annat också)

Hälsingland

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Jag har gjort den där resan med min Fuel Ex 2020, jag har kört med olika hjul och däck beroende på var jag ska cykla. Begränsningen jag upplever är väl främst på svarta stökiga leder där man får sjuk armpump och fuckup-marginalen blir liten, typ Kristin och Itzy-Bitzy i JBP. Jag kör med Fox 36 och Fox float X 140/130, körde en säsong med 150mm fram men gick tillbaka då det inte gav några fördelar på hemmastig där jag cyklar mest.

Jag har iofs varit begränsad av vikingsjuka i en hand också så i sommar kunde jag knappt cykla park då jag knappt nådde bromsen på höger sida, men nu är jag opererad och gjorde slag i saken och köpte en parkhoj som blev en Propain Spindrift.

Är det helt uteslutet med n+1 så välj cykel efter det du cyklar mest, gäller det 90% hemmastig och 10% park så välj cykel därefter eller behåll Izzon och köp en beg enduro som duger i parken. Men ska du köra park på en trailhoj så sök en med Fox 36/Lyrik och gärna en kralligare bakstöt. Jag tycker mig se på Blocket att det finns utrymme för prut hos diverse cykelhandlare som har cyklar i lager, så det är inte nödvändigtvis en fultysk du behöver gå på :cool:

pocke

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Går det inte att pimpa Izzon? Nya hjul/däck/gaffel?

Annars är det väl bara att trilla in i enduroträsket med allt vad det innebär. Typ Stumpjumper Evo, Spectral, Tyee, Slash. Finns ju dom som kallar dessa cyklar för trailcyklar så helt fel är det väl inte.

Jo de är också en tanke jag har haft.. Jag har bytt däck o de hjälper! Så nästa steg vore att byta gaffel eller höja.
Där jag känner mig begränsad är när de blir stök ok går fort då känns de som att jag lätt går ur linje..kan ju va att jag bara ska bli bättre med 😅 men hade önskat att kunna plöja lite mer. Sen tänker jag att de hade varit gött med lite mer reserv när man landar lite fel i hopp.
Yt har ju sin jeffsy så tänker att izzon lutar ju mer mot dc…
Så min tanke var att jag skulle ha något sneppet innan enduro med typ 150 i slag.. spannet på trail cyklar är verkligen förvirrande idag 😅 reactor är en mini enduro med 130 i slag izzo är en dc med 130 i slag 🙂 svårt att veta vad som gör det..

Hälsingland

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Jo de är också en tanke jag har haft.. Jag har bytt däck o de hjälper! Så nästa steg vore att byta gaffel eller höja.
Där jag känner mig begränsad är när de blir stök ok går fort då känns de som att jag lätt går ur linje..kan ju va att jag bara ska bli bättre med 😅 men hade önskat att kunna plöja lite mer. Sen tänker jag att de hade varit gött med lite mer reserv när man landar lite fel i hopp.
Så min tanke var att jag skulle ha något sneppet innan enduro med typ 150 i slag.. spannet på trail cyklar är verkligen förvirrande idag 😅 reactor är en mini enduro med 130 i slag izzo är en dc med 130 i slag 🙂 svårt att veta vad som gör det..

Här kan du jämföra https://geometrygeeks.bike/compare/...or-290-2021-xl,canyon-spectral-125-2022-xl-1/

pocke

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Jag har gjort den där resan med min Fuel Ex 2020, jag har kört med olika hjul och däck beroende på var jag ska cykla. Begränsningen jag upplever är väl främst på svarta stökiga leder där man får sjuk armpump och fuckup-marginalen blir liten, typ Kristin och Itzy-Bitzy i JBP. Jag kör med Fox 36 och Fox float X 140/130, körde en säsong med 150mm fram men gick tillbaka då det inte gav några fördelar på hemmastig där jag cyklar mest.

Jag har iofs varit begränsad av vikingsjuka i en hand också så i sommar kunde jag knappt cykla park då jag knappt nådde bromsen på höger sida, men nu är jag opererad och gjorde slag i saken och köpte en parkhoj som blev en Propain Spindrift.

Är det helt uteslutet med n+1 så välj cykel efter det du cyklar mest, gäller det 90% hemmastig och 10% park så välj cykel därefter eller behåll Izzon och köp en beg enduro som duger i parken. Men ska du köra park på en trailhoj så sök en med Fox 36/Lyrik och gärna en kralligare bakstöt. Jag tycker mig se på Blocket att det finns utrymme för prut hos diverse cykelhandlare som har cyklar i lager, så det är inte nödvändigtvis en fultysk du behöver gå på :cool:

Tack för bra input!
Har kollat lite beg finns endel intressant men mycket har 27.5 skulle helst vilja ha 29 men att skaffa en billigare enduro skulle kanske kunna va något.. Man kanske får va lite mindre kräsen..

Jag har en ht med som jag också tänker alternera hemma Stig med om jag går på någon kralligare Stigcykel..

Hur funkar spindriften upplever du stor skillnad i parken, händer det att du cyklar hemma Stig något med den eller kör du enbart trekken då?

Hälsingland

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Tack för bra input!
Har kollat lite beg finns endel intressant men mycket har 27.5 skulle helst vilja ha 29 men att skaffa en billigare enduro skulle kanske kunna va något.. Man kanske får va lite mindre kräsen..

Jag har en ht med som jag också tänker alternera hemma Stig med om jag går på någon kralligare Stigcykel..

Hur funkar spindriften upplever du stor skillnad i parken, händer det att du cyklar hemma Stig något med den eller kör du enbart trekken då?

Har bara cyklat lite på gatan med Spindriften då det var vinter när den kom och båda cyklarna hänger på väggen i garaget tills snön är borta. Men får jag gissa tror jag inte den kommer bli använd mer än nödvändigt på hemmaplan 190/180mm känns nog inte så rappt.

Treken är kapabel så det räcker och blir över hemmavid, men lite nyhetensbehag kommer säkert göra att jag tar Spindriften när snön är borta och innan Järvsö öppnar. Man vill ju ha den hyfsat inställd iaf när det är dags.

Pastor Hannes

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Jag tror inte du ska fokusera för mycket på om det är 160, 150 eller 140 mm i slag. Geometrin gör mer tycker jag.

Höjdskräck

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Ja, det är just bakändan på Spectral 125 som inte hänger med när det går fort i stök så jag är helt med på vad du menar. Geon på Spectral 125 är den största fördelen, det är en ganska krallig hoj som i varje fall jag känner mig bekväm med när det börjar bli otäckt.

Höjdskräck

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Har kört Spindrift både i park o på trail. Den är ganska overkill för stig men gungar faktiskt inte så mkt som man kan tro när man sitter ner, så det går att köra stig även om en DC är betydligt roligare. Den väger drygt 16 kg oxå så det gör ju sitt till (alu o coil).

Spindrift funkar alltså klart bäst till park även om det går att cykla på platten oxå lite då o då om man måste.

Gatesaver

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Har kört Spindrift både i park o på trail. Den är ganska overkill för stig men gungar faktiskt inte så mkt som man kan tro när man sitter ner, så det går att köra stig även om en DC är betydligt roligare. Den väger drygt 16 kg oxå så det gör ju sitt till (alu o coil).

Spindrift funkar alltså klart bäst till park även om det går att cykla på platten oxå lite då o då om man måste.
Spindrift har en ovanligt bra trampeffektivitet, 90% av hur en cykel känns ligger i själva kinematiken och spindriften har 95% anti-squat och med en bra leverage ratio för coil ger det cykeln en ovanligt bra trampeffektivitet vid den slaglängden. Det exemplet visar exakt hur slaglängd inte har lika stor verkan som vi inbillar oss att den har.

Höjdskräck

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Spindrift har en ovanligt bra trampeffektivitet, 90% av hur en cykel känns ligger i själva kinematiken och spindriften har 95% anti-squat och med en bra leverage ratio för coil ger det cykeln en ovanligt bra trampeffektivitet vid den slaglängden. Det exemplet visar exakt hur slaglängd inte har lika stor verkan som vi inbillar oss att den har.
Ja, jag läste ngt om detta oxå så jag tycker man hänger på bra på platten trots allt. Kraften åker ner i backen istället för att pumpa bakdämpare vilket är skönt eftersom den inte hade ngn lockout vad jag minns (kan ha vart bara gaffeln, ZEB R, som saknade lockout). Det är fortfarande en stor o tung hoj att baxa runt dock.

pocke

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Ja, jag läste ngt om detta oxå så jag tycker man hänger på bra på platten trots allt. Kraften åker ner i backen istället för att pumpa bakdämpare vilket är skönt eftersom den inte hade ngn lockout vad jag minns (kan ha vart bara gaffeln, ZEB R, som saknade lockout). Det är fortfarande en stor o tung hoj att baxa runt dock.
Ja den kommer bli för mycket tror jag.. Känns som de är något åt jeffsy Spectral hållet jag ska ha om man ska ha en cykel till stig och park.. nya fule ex hade varit nice eller stump jumper evo men de är för dyra…

Topp