ny trail-hoj tips

Hälsingland

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Ja den kommer bli för mycket tror jag.. Känns som de är något åt jeffsy Spectral hållet jag ska ha om man ska ha en cykel till stig och park.. nya fule ex hade varit nice eller stump jumper evo men de är för dyra…
Ja inte ska du ha en spindrift att cykla med, det är absolut en fin hoj men en jäkla pråm samtidigt. Kan tänka mig att Tyee funkar som alltiallo beroende på vilka cyklar kompisarna har. Jag hankar mig fram med min fex, men då jag mest cyklar med svettiga xc-tjommar är den ändå i sävligaste laget ibland.

Cyklar alla på stora trailhojar blir det mer jämt skägg.

The End

Medlem
ny trail-hoj tips
Hej,

denna kanske kan vara något? https://www.jonito.com/en/bikes/giant-trance-x-2-2023

Kör själv en vanligt Trance -21 (annan/äldre geo) och är mycket nöjd med mångsidigheten, dvs. bra i stök men ändå pigg på snällare stigare. Kör inte utförs eller park själv men där kan kanske X-varianten vara lämplig.

Jag har en Trance X 2 -21 och geon är identisk med 2022 (2022 är samma som den du länkade)
Fördelen med 2021 på Trance X iaf är att det är mycket bättre spec än den som kom sen, exakt samma som 2022 X 1 minus 36 float performance (min har 36 float).

Oavsett vad så tycker jag att den är väldigt kapabel utför och mångsidig generellt! Var ute efter något liknande som TS och tycker den har ett sweetspot med 135/150 slag och lagom slack hta

pocke

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Jag har en Trance X 2 -21 och geon är identisk med 2022 (2022 är samma som den du länkade)
Fördelen med 2021 på Trance X iaf är att det är mycket bättre spec än den som kom sen, exakt samma som 2022 X 1 minus 36 float performance (min har 36 float).

Oavsett vad så tycker jag att den är väldigt kapabel utför och mångsidig generellt! Var ute efter något liknande som TS och tycker den har ett sweetspot med 135/150 slag och lagom slack hta

Ja såg ju nice ut, men Rock Shox 35 Gold är lite billigare gaffel eller?

Jonito någon som beställt där ifrån?

Utter

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Ja inte ska du ha en spindrift att cykla med, det är absolut en fin hoj men en jäkla pråm samtidigt. Kan tänka mig att Tyee funkar som alltiallo beroende på vilka cyklar kompisarna har. Jag hankar mig fram med min fex, men då jag mest cyklar med svettiga xc-tjommar är den ändå i sävligaste laget ibland.

Cyklar alla på stora trailhojar blir det mer jämt skägg.
Tyee funkar fint på stig tycker jag. Mycket bättre än min gamla 2018 Spez Enduro som hade mindre slag. Så geo gör mycket.

Men jag har också en rätt pimpad CF, så den går nog bättre än en basutrustad AL.

erolwi

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Risken med att köpa en mer utförsinriktad hoj är ju att problemet kvarstår.

Nu har du en hoj som passar för din ”valiga” cykling men när du då och då är i parken funkar den ej optimalt. Byter du till en hoj som är bättre för parken kommer den ju bli garanterat sämre för din vanliga cykling och totalt sett blir det sämre.

Är det inte bättre att behålla Izzon, köpa en billig parkhoj, konvertera till singlespeed, ta bort dropper mm för att minimera driftkostnad och ha en park-thrasher. Slipp vara orolig för att sabba en finhioj. Kör på n+1 och ha två lämpliga hojar.

Rattnalle

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Risken med att köpa en mer utförsinriktad hoj är ju att problemet kvarstår.

Nu har du en hoj som passar för din ”valiga” cykling men när du då och då är i parken funkar den ej optimalt. Byter du till en hoj som är bättre för parken kommer den ju bli garanterat sämre för din vanliga cykling och totalt sett blir det sämre.

Är det inte bättre att behålla Izzon, köpa en billig parkhoj, konvertera till singlespeed, ta bort dropper mm för att minimera driftkostnad och ha en park-thrasher. Slipp vara orolig för att sabba en finhioj. Kör på n+1 och ha två lämpliga hojar.
+1

Som bonus spar man en massa slitage på sin stigcykel på det sättet. Min stigcykel mår mycket bättre sen jag skaffade en DH att nöta ner istället.

Fundadores

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Jag har också ett gammalt härke till DH-cykel för park. Fördelen med en DH-rigg att de är kompetenta även om de har ett par år på nacken och då kostar de inte så mycket. Min är 2016 och trots kort reach och 27,5 så går den bra i park. För gubbduro funkar min Fuel EX fint.

Tänk att svaret på frågan alltid är N+1, så enkelt.

Rattnalle

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Det där med brant sadelrörsvinkel tycker jag inte heller är särskilt bra på plattstig, man kommer långt fram och får mer tyngd på framhjulet vilket gör att cykeln känns ännu längre och tyngre än vad den är. Samtidigt gör det att all den där reachrn så att säga försvinner när men sitter och trampar.

Ska man bara cykla uppför för att sedan droppa sadeln och åka utför så är det ju kanon. Fast där jag bor går jag antingen uppför eller åker lift vid sådan cykling. På platten tycker jag som sagt att man ska tänka ett par gånger om brant sadel onkel verkligen är det man vill ha.
Det är lite dubbelt det där. Jag älskar det när jag cyklar aktivt eftersom den sittande positionen blir nära den stående och övergången däremellan vid aktiv cykling blir lättare. Men däremot om man ska sitta och veva länge där det är platt blir det lite onödigt tungt för armarna.

Rattnalle

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Jag har också ett gammalt härke till DH-cykel för park. Fördelen med en DH-rigg att de är kompetenta även om de har ett par år på nacken och då kostar de inte så mycket. Min är 2016 och trots kort reach och 27,5 så går den bra i park. För gubbduro funkar min Fuel EX fint.

Tänk att svaret på frågan alltid är N+1, så enkelt.
2016-2017 nånstans börjar det ändå dyka upp modeller med rätt dräglig reach om man inte är 190+ så man måste inte ha styret i magen för att komma billigt undan längre. Min är också ungefär därifrån och den är mer kompetent vad jag är med god marginal.

pocke

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Ja de är kanske en slit o släng park hoj jag ska ha ändå.. De finns endel 27,5 ute helst skulle jag väl vilja ha 29 för att svälja stök men 27,5 med mer slag kanske funkar!

Höjdskräck

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Ja de är kanske en slit o släng park hoj jag ska ha ändå.. De finns endel 27,5 ute helst skulle jag väl vilja ha 29 för att svälja stök men 27,5 med mer slag kanske funkar!
Den lättaste cykeln jag någonsin har åkt utförs i otäcka backar med var en Husqvarna HC8 med 27,5-tumshjul o 66 graders HA vilket jag definitivt inte förväntade mig. Så har du möjlighet att testa så gör det och var beredd på att bli överraskad.

Edit: Alltså menar inte att testa just en HC8:a utan en 27.5-tums DH-hoj i allmänhet.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Det finns många parametrar i att svälja stök. Att ha 200 mm slaglängd och en geometri helt anpassad för att köra nerför trumfar hjulstorlek. Se om du kan prova en riktig dh vid tillfälle och se vad du tycker. Alla gillar det inte.

jonte987

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Motsatta lösning är att börja köra park med enduro HT och istället köra långsammare. Utesluter nog hoppleder för de flesta men för stök går det fint.

Gatesaver

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips

KOLOSS

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips

pocke

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
yes sett den varit sugen men... den är lite över budjet dessvärre.. har hittat en annan begagnad en giant regin 29 SX 2020 Large.. men den har 488 i reach på min izzo har jag 450 medium... är 176cm lång.. funderar på om de kanske är bra med mer reach på en utförs hoj.. men 488 är de för mycket?

Höjdskräck

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
yes sett den varit sugen men... den är lite över budjet dessvärre.. har hittat en annan begagnad en giant regin 29 SX 2020 Large.. men den har 488 i reach på min izzo har jag 450 medium... är 176cm lång.. funderar på om de kanske är bra med mer reach på en utförs hoj.. men 488 är de för mycket?

Den blir nog lite för lång för dig.

pocke

Aktiv medlem
ny trail-hoj tips
Tack för alla kloka ord i tråden 😃 dags för uppdatering. Jag landade i att strippa min ht och köpa begagnade delar och ram. Så här blev resultatet väldigt nöjd!

Bilagor

• 727609C1-73E5-4730-8E5B-7C7D74208E10.jpeg
    727609C1-73E5-4730-8E5B-7C7D74208E10.jpeg
    1.3 MB · Besök: 81
Topp