Ny trainertråd - hjälp mig att välja den bästa

Bästa är ju om man kunde testa trainers någonstans. Har hittills prövat två motorbromsade varianter. Tacx och Bkool, men gillade inte alls känslan i någon av dessa.

Sportspec som hade Bkool hade även Elite på lager, men gick ej att testa.

Fick nyligen hem en Elite Real Turbo Muin. Definitivt tyst, jämfört med min Kurt Kinetic Road Machine. Men ja, mjukvaran lämnar ju en del att önska om du frågar mig i alla fall. Den fungerar ju, men känns ju lite som att den tillverkades för 10 år sedan eller nåt.

De ska ju börja stödja ANT+ för kommunikation med annan programvara. Jag tror att det är Elite Misur+ sensorn som skall fixa det, och då borde den ju fungera bra med exempelvis Trainerroad eller liknande som ju är min favorit annars. För tillfället har jag inte hittat nåt sätt att köra den med Trainerroad dock, men jag misstänker att det kommer vad det lider.

Kan dock inte jämföra med någon annan likvärdig trainer då detta är den enda av denna typ jag provat.

decaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Fick nyligen hem en Elite Real Turbo Muin.
> Definitivt tyst, jämfört med min Kurt Kinetic
> Road Machine. Men ja, mjukvaran lämnar ju en del
> att önska om du frågar mig i alla fall. Den
> fungerar ju, men känns ju lite som att den
> tillverkades för 10 år sedan eller nåt.
>
> De ska ju börja stödja ANT+ för kommunikation
> med annan programvara. Jag tror att det är Elite
> Misur+ sensorn som skall fixa det, och då borde
> den ju fungera bra med exempelvis Trainerroad
> eller liknande som ju är min favorit annars. För
> tillfället har jag inte hittat nåt sätt att
> köra den med Trainerroad dock, men jag
> misstänker att det kommer vad det lider.
>
> Kan dock inte jämföra med någon annan
> likvärdig trainer då detta är den enda av denna
> typ jag provat.

Intressant.
Nu fick jag ju aldrig några konkreta svar så jag beställde en Real Turbo Muin bara för att prova. Jag har fått preliminärt leveransdatum av min LBS satt till nästa vecka, då den inte fanns i lager hos leverantören i Sverige. Köpte du den sista?

I fall programvaran känns daterad tio år så kanske den matchar mina datorkunskaper... ;-)

DeLiQ skrev:
> Intressant.
> Nu fick jag ju aldrig några konkreta svar så jag
> beställde en Real Turbo Muin bara för att prova.
> Jag har fått preliminärt leveransdatum av min
> LBS satt till nästa vecka, då den inte fanns i
> lager hos leverantören i Sverige. Köpte du den
> sista?

Hehe, nej, jag köpte min från Wiggle och misstänker att det inte är din LBS. ;)

> I fall programvaran känns daterad tio år så
> kanske den matchar mina datorkunskaper... ;-)

Hehe, ja, så kanske det är. Som sagt, själva hårdvaran, trainern tycker jag känns super-bra. Men föredrar definitivt Trainerroad framför Elite's mjukvara, och den typen av träning. Möjligen kan det vara kul att "spela in" en runda man kör i verkligheten så man kan köra den på trainern, men faktum är att jag hellre kör träningspass som är mer anpassade för specifika ändamål än en vanlig runda, så kanske var fel av mig att köpa en trainer som tycks vara mest anpassad för att köra virtuella rundor på.

Man kan ju designa sina träningsprogram också, typ på samma sätt som i Trainerroad, men går ju inte att koppla dem till en video, typ Sufferfest eller liknande. Så nja, som sagt, är personligen lite missnöjd med mjukvaran. Men som sagt, den goda nyheten är ju att det förmodligen kommer att dyka upp nån liten manick som gör att även andra program kan användas för den här trainern, så jag har goda förhoppningar om att det blir bra tillslut.

Hoppas du blir nöjd hur som helst. :)

Dennis,

Kom över till mig och testa en Tacx som är uppkopplad, antingen via GPS (då kan man fortfarande köra samla gamla vägar här i Tierp= alternativt en film som typ Tour of Flandern. Plus mot andra multiplayer.

Jag lyfter dock ett varningens finger för tacx produkter, den första brann upp (kortis) och den andra hade problem med kalibrering + lite annat. När jag för första ggn försökte installera software och hårdvara behövde man skrubba alla små grå för att få igång det, efter ett antal verbala kräkningar på Tacx forum + hjälp från deras online support så lyckades jag till slut.
Det tog bara en vecka innan jag kunde köra den för första gången.

Kollar på tacx forum, så är jag inte ensam om att möta ex antal problem med tacx produkter. Dock skall sägas att när det väl fungerar så är det suveränt motiverande. Från att tidigare haft problem med att sitta på en trainer i mer än 20-30 minuter köra jag utan problem 1-1,5 timmar nu för tiden. =)

Imorgon skall jag få hem den nya styreenheten och en ny broms hoppas det kommer att fungera utan problem.

Med vänlig hälsning
Fritz

decaf skrev:
> Hehe, ja, så kanske det är. Som sagt, själva
> hårdvaran, trainern tycker jag känns super-bra.
> Men föredrar definitivt Trainerroad framför
> Elite's mjukvara, och den typen av träning.
> Möjligen kan det vara kul att "spela in" en runda
> man kör i verkligheten så man kan köra den på
> trainern, men faktum är att jag hellre kör
> träningspass som är mer anpassade för specifika
> ändamål än en vanlig runda, så kanske var fel
> av mig att köpa en trainer som tycks vara mest
> anpassad för att köra virtuella rundor på.

>
> Man kan ju designa sina träningsprogram också,
> typ på samma sätt som i Trainerroad, men går ju
> inte att koppla dem till en video, typ Sufferfest
> eller liknande. Så nja, som sagt, är personligen
> lite missnöjd med mjukvaran. Men som sagt, den
> goda nyheten är ju att det förmodligen kommer
> att dyka upp nån liten manick som gör att även
> andra program kan användas för den här
> trainern, så jag har goda förhoppningar om att
> det blir bra tillslut.
>
> Hoppas du blir nöjd hur som helst. :)

Är det så att den mest är anpassad för virtuella rundor låter det ju som om jag valt rätt.
Det är ju precis det jag är ute efter.

@Fritz

Din inbjudan är noterad och kommer att accepteras när jag provat min lite grann först, så jag kan göra en jämförelse.
Jag hoppas att min otroligt segdragna förkylning (4 veckor nu :( ) hinner släppa till att jag får min Turbo Muin.

Jag köpte en Elite Turbo Muin på cyclecomponents förra veckan(fanns i lager) och har sedan dess använt den flitigt. Tyst och bra känsla men eftersom Misuro+ enheten inte finns på marknaden ännu får jag nöja mig med pulsbaserade pass just nu. För mig som inte kommer använda den till distanspass utan huvudsakligen att kunna klämma in effektiva intervallpass med kort varsel/ställtid så spelar mjukvarudelen iofs inte så stor roll.

Kör jag distanspass skulle jag ändå kolla på valfritt(nästan) tv-program istället för en inspelad runda där ändå ingenting händer.

Tillbaka
Topp