Ny, vart vänder man sig?

jejo

Ny medlem
Ny, vart vänder man sig?
Jag vill lära mig köra mtb på riktigt. Har försökt leta lite själv men vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Några tips? Det kanske finns någon som är på samma nivå som jag och vill hänga på. vi kanske kan lära oss tillsammans.

Jag finns i närheten utav göteborg.

Ha det fint!

Jessica

Ny, vart vänder man sig?
Jag är också fullständigt ny och har inte ens fått tag på en vettig cykel än, men det körs ju s.k. "Happy Ride" väldigt frekvent i Göteborgsområdet. Det jag gjorde var att hänga med på en sådan (med min gamla skrutt-hoj) och jag hade nog tänkt att det skall bli fler turer när jag hinner och kan. Det var väldigt roligt och lärorikt på så vis att jag lärde mig genom att helt enkelt bara hänga efter och titta på, samt att sällskapet gör att det känns lite lättare att komma igång. Så, håll koll här så brukar det annonseras turer 2-4 gånger i veckan.

De verkar vara uppdelade i en variant som bara kallas [Happy Ride] och en som kallas [Happy Easy], med (vad jag har förstått) den främsta skillnaden att det ofta är lite lägre tempo på easy-turerna. Det går en långtur nu på söndag som jag tänkte försöka se om jag kan hänga med på, och även om jag inte lär orka hela så tänker jag att det säkert finns någon annan där som inte heller pallar hela turen som man kan haka på.

Ny, vart vänder man sig?
+1

kör lite så du blir bekväm på cykeln (hittar växlar och lite basic-teknik) och häng med på easy-rides!

Vi har väl inte direkt regelrätt nybörjar/teknik-träning men alla brukar vara väldigt hjälpsamma och svara på frågor och komma med tips om det behövs!

Terrängen är ju "tyvärr" den som är i trakterna kring göteborg, men vi väntar på ALLA och efter några gånger så går det ju som en dans!!

et finns någa sätt att lära sig, men att våga prova är ofta ett riktigt bra första-steg!

Alla lär ju isg något nytt varje gång!

Hoppas vi synes i skogen!

/Per

Ny, vart vänder man sig?
Jag började själv i höstas efter att ha provat lite på lånad cykel under sommaren. Köpte cykeln i september, cyklade lite själv och med syskon som började förra året och har hängt med på två Happyrides på helgerna. Känner mig inte riktigt tillräckligt säker för att våga ge mig ut i mörker än och det blir därför inte så många turer som jag skulle vilja önska, samt att jag väntar på lampa från DX.

Det går ju också utöver de turer som nämnts helt enkelt att skriva en tråd om att man hade tänkt ge sig ut och cykla, var och när och se om någon har lust att följa med. Man får snabbt en egen liten katalog med stigar man kan köra själv på och kan fylla på med fler allt eftersom. Nytt sällskap ger nya stigar man inte hittat tidigare.

Egentligen är det inte svårare än att få lite distans och höjdmeter under hjulen så att man känner sig någorlunda säker på cykeln så kan man höja ribban ganska snabbt sen.

Själv bor jag ett stenkast ifrån Franssons där många turer början och cyklar gärna alla dagar i veckan om bara vädret inte är allt för uselt och det finns någon sällskap att få.

Ny, vart vänder man sig?
jejo: Jag har cyklat ett tag, men vill du ha sällskap så säg bara till.
Hinner nästan bara cykla i Änggården nuförtiden, men det är ett bra ställe som innehåller allt från enklare stigar till tuffa nedfarter med drop och sten.
Kan lära dig det jag kan :)

PS. CK Master brukar köra tjejträningar, men jag antar att de inte kommit igång än. Håll utkik till våren. Kolla med Martina, mer info i länken nedan.
http://www.ckmaster.com/Pages.mvc/Traning/Tjejer?mainMenu=25

//Elisabeth

Senast ändrad:
Ny, vart vänder man sig?
Hej! Jag köpte en cykel nu i november och har cyklat en hel del sen dess.. Jag är inte superduktig men inte rätt för att gå ut och köra oavsett terrängen. Har provat allt från vildmarksleden till äggården. Är du sugen på att cykla så är det bara att säga till! Jag cyklar för att det är roligt och cyklar gärna när som när tiden finns och oavsett väder:)

// Elin

Tillbaka
Topp