Ny Vitus Sent VR 2017-18 el. Beg HT 29” L

King Loui

Medlem
Är en nybörjare och har länge kollat på Vitus Sentier VR 2017 då den passade plånboken (ca.10K) och är hardtail med framgaffel i min smak och ok på resterande som instegs variant... nu verkar det dock bli 2018-års mod.
Dock blir jag lite osäker på storlekarna som finns på cyklarna: http://www.wiggle.se/?s=Vitus+sentier+v

21” står det bara... vad menas?
För HT MTB så ska jag ju ha strl L (1.84 samt 83)
men storlekguiden på wiggle är lite knasig? Eller är jag bara trög =D ?

Sen beh jag tips på om jag bör välja 27,5 el. 29 på hjulen! Cykeln ska inhandlas för tränings skull (mest fokus här!) i skog, på grus och asfalt egentligen men jag vill samtidigt kunna köra på hårt utför samt ”hoppa” lite.

Blir jag helt enkelt tvungen att välja om jag ska cykla för tränings skull (strl L 29”) eller för skojs skull (strl L 27,5”) eller hur ser ni på mitt dilemma?!
Jag har iaf uppfattat det som att man bör tänka kring storlek gentemot typ av cykling?!

Har även fått ett riktigt bra erbjudande på en Canondale med allt vad jag beh ...dock är det en XL ram!
Hur ser ni på det? Kan man ha en XL och trixa lite med styrstång/stag för att korta längden? Jag är lika lång samt har lika långa armar som den som erbjuder sälja den!

Jag är som sagt öppen för att köpa begagnat! Så om du som läser detta sitter inne på något enligt nedan annons som fnns på köp/sälj så lägg gärna ett PM där.
- Hardtail 29” Ram strl L - Rock shox ett måste)

Tack på förhand..

Vad gäller storlekar brukar det vara så att 19" motsvarar L och 21" är XL.

Vad gäller storlek på hjul verkar vissa tycka att det finns hårda sanningar medan andra anser att det är mycket tycke och smak. Jag kör på 27,5" och tycker det funkar bra trots att jag är 186 cm lång. Någon annan kommer troligtvis komma in och säga att jag har fel och att jag borde tycka att det är förjävligt att cykla med så små hjul, men då får det vara så.Jag vet bara vad jag gillar, men jag vet inte om det är rätt eller fel.

Huruvida du kan få en större ram att funka med hjälp av att labba med stam etc låter jag någon annan svara på då det hänger på stack och reach på den avsedda modellen och det finns det andra som är bättre på än jag.

Tack för ett bra svar Bonzo!
Som du säger är det alltid ens personliga känsla som styr upplevelsen.. oavsett vad man gör egentligen! Och alla har sina egna erfarenh och åsikter...

Hur ser möjligheterna ut att sätta dit 29” på en hoj som är inköpt med 27,5”?
Går det?!

Det jag är ”rädd” för är om jag snabbt blir besviken och att det inte alls lever upp till förväntningarna man har och där med tappar intresse för att man valde fel cykel!

För att redigera min egen tråd något så vill jag att cykeln ska kunna användas i alla syften: skog, stig, grus, asfalt, nerför, hoppa samt en tur med familjen!

Hjulstorlek spelar mindre roll. Vad som är "rätt" svänger lite fram och tillbaka, just nu verkar det vara 29 som gäller för både xc, stigcyklar och DH. Personligen tycker jag man har mest nytta av monstertruckeffekten med stora hjul i riktigt stökig terräng. På en xc hoj tar jag hellre den lägre vikten med 27,5.

Ska du ha L som storlek på ramen (vilket låter rimligt) så är det samma som 19´ (tum).
Vitus finns hos Chainreactioncycles också.
www.chainreactioncycles.com

King Loui sa:
Hur ser möjligheterna ut att sätta dit 29” på en hoj som är inköpt med 27,5”? Går det?!
Det jag är ”rädd” för är om jag snabbt blir besviken och att det inte alls lever upp till förväntningarna man har och där med tappar intresse för att man valde fel cykel!
För att redigera min egen tråd något så vill jag att cykeln ska kunna användas i alla syften: skog, stig, grus, asfalt, nerför, hoppa samt en tur med familjen!
Angående Sentier.
Välj 2018 års modell som har en ny och betydligt modernare ram/geometri än 2017 års modell.
Välj Sentier i stl Large / 19" / 48 CM oavsett om du väljer en Sentier 27,5" eller Sentier 29".
27,5" modellen rymmer max 2,8" breda däck, eller 29" hjul med max 2,1" bredd.
29" modellen rymmer max 2,8" breda däck i båda storlekarna.
Jag tror att 29" ramen är bästa val.
Då Sentier 29 VR är slutsåld så det får bli http://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-mountainbike-2018-deore-1-x-10/ men skynda på med din beställning, det finns inte många kvar.

Jag tror också sentiern är ett bättre val än Cannondalen, även om TS inte har sagt vad det är för modell, men den enda som är någorlunda alltiallo är Trigger, och den är väldigt ovanlig...
(är det en Trigger så välj den!)

Tillbaka
Topp