Nya allebike Alpha

Nya allebike Alpha
Slå till! Att designen är 4 år gammal gör ju inte cykeln sämre. Den verkar ju väldigt omtyckt och man ser den ju jämt, inte minst på podiumplatserna. Möjligtvis mindre lämpad än Facelift för alla banor i cupen som blivit stökigare och stökigare. Men spelar det något roll för dig?

Personligen är jag sjukt sugen på den nya med Öhlinare. Kanske nästa år.
Vilka podium? :) brukar mest se majestic.

Nya allebike Alpha
Personligen tycker jag ju att den svart-lila är mycket snyggare än "kinakolsvart", men det är ju jag det ;)

Dealen verkar finnas kvar och jag har precis sålt min MTB. Ska man slå till? 4 år gammal design, men den ska inte ersättas tydligen. Kostar mindre än ett ramset till en majestic fs (som ju hade varit trevligare) men är helt komplett.
Jag är mycket frestad.
Färg är subjektivt men dealen är objektivt sett jäkligt bra.

Nya allebike Alpha
Hämtade min igår från Uffes cykelverkstad. Riktigt trevlig och hjälpsam kille.
Har inte hunnit cykla än men cykeln är sjukt fin och blir nog stor skillnad från min merida one twenty 400.

Är det något man ska tänka på innan man använder den?
Och underhåll med tiden, tänker mest på carbon ramen om det är något man inte ska använda.

Nya allebike Alpha
Hämtade min igår från Uffes cykelverkstad. Riktigt trevlig och hjälpsam kille.
Har inte hunnit cykla än men cykeln är sjukt fin och blir nog stor skillnad från min merida one twenty 400.

Är det något man ska tänka på innan man använder den?
Och underhåll med tiden, tänker mest på carbon ramen om det är något man inte ska använda.
bara pumpa i rätt tryck i däck och dämpare och ut o trampa!
Ja uffes har bra service!

Nya allebike Alpha
Vad ska man börja testa på i däcktryck
Vilka däck kom den med? Jag väger typ 78-80 med kläder, skor, camelbak, hjälm etc. Har Barzo och brukar variera däcktrycket en smula beroende på typ av åkning men för att få full effekt av de 120 tpi:na så brukar jag ha typ 1.31 bar bak och 1.28 fram vid snällare xc och om det blir mer stora rötter osv så höjer jag väl 0.02-0.03. Men någonstans där ligger sweet spot för mig. Jag har cyklat på mycket lägre och det blir en sjukt skön känsla men sidoeffekterna blir påtagliga.

Nya allebike Alpha
Vad ska man börja testa på i däcktryck

En generell guide att börja ifrån:

Nya allebike Alpha
Har en fundering ?
Har inte hunnit prov cykla än då det blev bakslag på vädret. Men har justerat in dämpare och sadel. Sadelstolpen är precis på maxlängden, precis så att strecket är nedskjutet i ramen. Ska man byta driver eller är det ingen fara?

Nya allebike Alpha
Har en fundering ?
Har inte hunnit prov cykla än då det blev bakslag på vädret. Men har justerat in dämpare och sadel. Sadelstolpen är precis på maxlängden, precis så att strecket är nedskjutet i ramen. Ska man byta driver eller är det ingen fara?
Värt att tänka på är att ramen kan ha ett annat minimiinstick än vad sadelstolpen har. Bäst att kolla upp det så du inte knäcker ramen. Annars ett perfekt läge att uppgradera till en dropper med mera slaglängd ?
Allebike verkar vara medgörliga så du kanske får byta utan kostnad?

Nya allebike Alpha
image.jpg
Tack för svar
Fick svar från allebike att jag fick välja att behålla original och köpa ny till rabatterat pris eller skicka tillbaka och få en ny.

Va in på Strängnäs bilforum och pratade med Peter då dom har börjat sälja allebike och fick låna en 150 och en 170.
Har inte mycket att hänföra med är längre bättre? För nackdelar med 150-170?
Bilden är på 170 och kan sänka den ca 3cm till om någon med kortare ben vill cykla.

Nya allebike Alpha
Visa bilaga 687829Tack för svar
Fick svar från allebike att jag fick välja att behålla original och köpa ny till rabatterat pris eller skicka tillbaka och få en ny.

Va in på Strängnäs bilforum och pratade med Peter då dom har börjat sälja allebike och fick låna en 150 och en 170.
Har inte mycket att hänföra med är längre bättre? För nackdelar med 150-170?
Bilden är på 170 och kan sänka den ca 3cm till om någon med kortare ben vill cykla.
Det finns ingen anledning att inte ta så lång dropper som möjligt. Att välja dropper för att någon annan skulle vilja cykla på ens cykel känns lite underligt. Hur ofta händer det i andra fall än en kort testkörning? I de fallen får de väl bara sänka droppern lite.

Nya allebike Alpha
Samtidigt vem behöver ens en så lång dropper? Jag är helt ärlig och har använt dropper i ett gäng år nu. Många använder inte ens sin annat än till att "sitta lågt på".
Däremot är det vanligt att man sitter för högt så lite marginal neråt skadar inte.

Nya allebike Alpha
Samtidigt vem behöver ens en så lång dropper? Jag är helt ärlig och har använt dropper i ett gäng år nu. Många använder inte ens sin annat än till att "sitta lågt på".
Däremot är det vanligt att man sitter för högt så lite marginal neråt skadar inte.
Dropper är ju guld när man ska stanna och snacka skit en stund med polarna och vill sitta kvar på sadeln ?

Nya allebike Alpha
Från 12,39kg "som den kom" till 11,87kg med Stages xt-vevparti, xt-pedaler, kolfiberhjul som väger 1509 gram.
Saknas lite flaskhållare och gucka dock. Måste också lufta bromsarna verkar det som, sen så!
Däcken väger 740 gram. Hefty... Barzo 29x2,35.

Nya allebike Alpha
Finns det inte just xc dropper på 80mm som väger mindre?
BikeYokes väger väl kring 400g? Men käns som de blivit dyrare sedan jag beställde?

Nya allebike Alpha
Just. Det var Devine jag tänkte på. Hade glömt att det var Bikeyoke. Tycker själv inte det är nån rolig grej att lägga pengar på men vikt är väl vikt antar jag. (Roligare med xtr bromsar och liknande)

Nya allebike Alpha
Apropå stolpe. Min Maniac har börjat kärva. Funkar bara sänka när man trycker fram på sadeln. Störande. Är de besvärliga att serva? Aldrig servat en stolpe förr

Nya allebike Alpha
Just. Det var Devine jag tänkte på. Hade glömt att det var Bikeyoke. Tycker själv inte det är nån rolig grej att lägga pengar på men vikt är väl vikt antar jag. (Roligare med xtr bromsar och liknande)

Håller med, men en BikeYoke Revive är riktigt premium: mindre än hälften av kraften behövs vid remoten och också lätt att trycka ned, lite tyngre dock.

Finns det inte just xc dropper på 80mm som väger mindre?

Nya OneUp V3 (icke-XC) är riktigt lätt: 325 gram vid 90 mm och 370 gram vid 120 mm.

Nya allebike Alpha
Är det någon som har ett serienummer för en sidluxe-burk att dela med sig av? Ska kolla lite på trailhead... 165 x 40mm. Jag kan inte se något nummer på min burk.

Däremot har jag äntligen provcyklat och det blir nog bra. Byter eventuellt ut barzodäcken mot något "snabbare", men vi får se. XT är ju så trevligt och bra.

Velar fortfarande om man ska kasta bort droppern och sätta dit en AXS (som jag redan har) istället. Spar väl knappt någon vikt så egentligen kvittar det, tror jag.

Nya allebike Alpha
Hej! Lusläst tråden inför köp av en beggad Alpha!
IMG_6070.jpeg

Har någon som testat köra lätt mönstrade 2.6” däck på sin Alpha? Tar det livet av karaktären?
Original 4 år gamla 2.35” barzo var imponerande kvicka men ingav 0 förtroende.

Ska även serva gaffeln, 2020 alpha XT med sid select 120mm? Vet någon vilken årsmodell på gaffel jag kollar för oljevolym?
IMG_6061.jpeg

Nya allebike Alpha
Visa bilaga 690179
Har någon som testat köra lätt mönstrade 2.6” däck på sin Alpha? Tar det livet av karaktären?

Ska även serva gaffeln, 2020 alpha XT med sid select 120mm? Vet någon vilken årsmodell på gaffel jag kollar för oljevolym?
Visa bilaga 690180
Tror du 2.6 går på bak?

Nya allebike Alpha
Bra fråga, sett någon som maxade med 2.8” bak men då var det 0 marginal, antagligen tight med 2.6” bak.

Tror du 2.6 går på bak?
Jag har ställt samma fråga tidigare i denna tråd och fick bra svar med bild på hur 2.6 ser ut mellan kadjestagen. Jag tyckte det såg väl tight ut och körde 2 4 bak och 2.6 fram (Rekon). 2.6 fram ger faktiskt lite knapp marginal för lera när det är blött ute.

Nya allebike Alpha
Visa bilaga 690179

Visa bilaga 690180
2.6" känns på tok för breda/tunga enligt mig men smaken är som baken. Barzo är bra på det mesta men lite sämre grepp än andra liknande däck på blöta rötter. Och nej de är inte "confidence inspiring" när det är stökigt utför men fördelarna överväger nackdelarna iaf från och med nu till höst. Kolla in schwalbe "wicked will super ground". De är 2.4" och inte för tunga. Känns kontraproduktivt att slänga på 1200g maxxis så att säga på en alpha

Nya allebike Alpha
2.6" känns på tok för breda/tunga enligt mig men smaken är som baken. Barzo är bra på det mesta men lite sämre grepp än andra liknande däck på blöta rötter. Och nej de är inte "confidence inspiring" när det är stökigt utför men fördelarna överväger nackdelarna iaf från och med nu till höst. Kolla in schwalbe "wicked will super ground". De är 2.4" och inte för tunga. Känns kontraproduktivt att slänga på 1200g maxxis så att säga på en alpha
Tack för input, jag hör inga hurra-rop för 2.6" på denna sorts cykel :)
Ska testa runt med diverse begagnade däck som finns liggande i 2.4".

Tillbaka
Topp