Astraboy
Aktiv medlem
Nya bromsar, översikt *update
Har bestämt att nästa uppgradering blir mina bromsar. Går från Guide RS.
Min kravlista på ett par bromsar är:
Bra bett - Modulation är något man vänjer sig vid tänker jag, men vill att bettet ska finnas där.
Bra pris - Vill helst hamna på runt 2000 för ett set, gärna under såklart
Lätta att sköta och lufta - Tillförlitliga bromsar som är lätta att jobba med vid behov
Mineralolja - Helst, men inget absolut krav
Låg vikt - Vill helst undvika blysänken
2-kolvs - Helst. Jag tror detta hänger ihop med låg vikt och tillförlitlighet.
Kandidater:
* Shimano SLX M7100 - 4-kolvs versionen av SLX borde ju ha bättre bett. Priset är okej också. Nya favoriten. Något tyngre än Cura, men kanske tar igen det på Shimanos lätta luftning?
Formula Cura - Uppfyller de flesta av kraven enligt vad jag läst, förutom att de kan vara svåra att lufta och få helt rätt vilket är ett stort minus om det stämmer.
Magura MT5 - Bra bett, låg vikt och väldigt bra pris, men låter också som att de är svåra att lufta för att få dom riktigt bra. Samt att de känns lite billiga, plastiga.
Shimano ZEE - tunga och 4-kolvs men annars tickar de många boxar
Shimano XT M8000 - Har de tillräckligt bett jämfört med övriga?
Shimano SLX M7000 - Samma frågeställning som XT-bromsarna. Är de ett steg upp från mina Guide RS?
Något annat fabrikat???
Min kravlista på ett par bromsar är:
Bra bett - Modulation är något man vänjer sig vid tänker jag, men vill att bettet ska finnas där.
Bra pris - Vill helst hamna på runt 2000 för ett set, gärna under såklart
Lätta att sköta och lufta - Tillförlitliga bromsar som är lätta att jobba med vid behov
Mineralolja - Helst, men inget absolut krav
Låg vikt - Vill helst undvika blysänken
2-kolvs - Helst. Jag tror detta hänger ihop med låg vikt och tillförlitlighet.
Kandidater:
* Shimano SLX M7100 - 4-kolvs versionen av SLX borde ju ha bättre bett. Priset är okej också. Nya favoriten. Något tyngre än Cura, men kanske tar igen det på Shimanos lätta luftning?
Formula Cura - Uppfyller de flesta av kraven enligt vad jag läst, förutom att de kan vara svåra att lufta och få helt rätt vilket är ett stort minus om det stämmer.
Magura MT5 - Bra bett, låg vikt och väldigt bra pris, men låter också som att de är svåra att lufta för att få dom riktigt bra. Samt att de känns lite billiga, plastiga.
Shimano ZEE - tunga och 4-kolvs men annars tickar de många boxar
Shimano XT M8000 - Har de tillräckligt bett jämfört med övriga?
Shimano SLX M7000 - Samma frågeställning som XT-bromsarna. Är de ett steg upp från mina Guide RS?
Något annat fabrikat???
Senast ändrad: