Nya bromsar, översikt *update

Astraboy

Aktiv medlem
Har bestämt att nästa uppgradering blir mina bromsar. Går från Guide RS.

Min kravlista på ett par bromsar är:
Bra bett - Modulation är något man vänjer sig vid tänker jag, men vill att bettet ska finnas där.
Bra pris - Vill helst hamna på runt 2000 för ett set, gärna under såklart
Lätta att sköta och lufta - Tillförlitliga bromsar som är lätta att jobba med vid behov
Mineralolja - Helst, men inget absolut krav
Låg vikt - Vill helst undvika blysänken
2-kolvs - Helst. Jag tror detta hänger ihop med låg vikt och tillförlitlighet.

Kandidater:
* Shimano SLX M7100 - 4-kolvs versionen av SLX borde ju ha bättre bett. Priset är okej också. Nya favoriten. Något tyngre än Cura, men kanske tar igen det på Shimanos lätta luftning?
Formula Cura - Uppfyller de flesta av kraven enligt vad jag läst, förutom att de kan vara svåra att lufta och få helt rätt vilket är ett stort minus om det stämmer.
Magura MT5 - Bra bett, låg vikt och väldigt bra pris, men låter också som att de är svåra att lufta för att få dom riktigt bra. Samt att de känns lite billiga, plastiga.
Shimano ZEE - tunga och 4-kolvs men annars tickar de många boxar
Shimano XT M8000 - Har de tillräckligt bett jämfört med övriga?
Shimano SLX M7000 - Samma frågeställning som XT-bromsarna. Är de ett steg upp från mina Guide RS?
Något annat fabrikat???

Senast ändrad:
Köpa XT fyrkolvs. Mineralolja och jag gillar att serva Shimanobromsarna.
Kör utförs med XT tvåkolvs och tycker att bettet räcker långt där. Är ganska så tung och feg, så bromsarna får ofta jobba.

weldion sa:
Köpa XT fyrkolvs. Mineralolja och jag gillar att serva Shimanobromsarna.
Kör utförs med XT tvåkolvs och tycker att bettet räcker långt där. Är ganska så tung och feg, så bromsarna får ofta jobba.

XT-fyrkolvs verkar ju gra, men de drar iväg lite i pris tyvärr. De har ju även en variant med fyrkolvs fram och tvåkolvs bak, men de är också lite dyrare än jag tänkt mig.

SLX-fyrkolvs (BR-M7120) är samma som XT förutom reach justerings skruven (som aldrig har fungerat) och att själva spaken inte har "dimples". Köpte sånna själv och installerade nu i veckan, "dimples" gör verkligen jack shit eftersom mina förra var XT tvåkolvs av förra versionen och dom har det (BR-M8000)

Om du verkligen hatar fyrkolvs så gäller samma SLX tvåkolvs (BR-M7100), samma handtag ändå.

Marcus TSD sa:
SLX-fyrkolvs (BR-M7120) är samma som XT förutom reach justerings skruven (som aldrig har fungerat) och att själva spaken inte har "dimples". Köpte sånna själv och installerade nu i veckan, "dimples" gör verkligen jack shit eftersom mina förra var XT tvåkolvs av förra versionen och dom har det (BR-M8000)

Om du verkligen hatar fyrkolvs så gäller samma SLX tvåkolvs (BR-M7100), samma handtag ändå.

Detta är ju en kandidat, bra pris också, tack

Astraboy sa:
Rattnalle sa:
Det är väl Cura som är enda rimliga om man vill ha tvåkolvs med bett?

Ja dom verkar vara exakt det jag vill ha......Förutom att det pratas ganska mycket om massa tips o trix som behövs för att lufta dom.
De verkar klart knepigare än Shimano som nästan luftar sig själva men omöjligt kan det ju inte gärna vara.

Kör Shimano XT på den ena cykeln och SRAM Level ULT på den andra. Gillar servicevänligheten på XT och moduleringen. XT modulerar i större steg än Level ULT, men moduleringen på ULT är nästan löjlig. XT = 10-20-30-40-50-60-70-80-90-100&. ULT = 3-5,5-7-11-13% osv osv.

Det är väl freestroke som folk hävdar inte funkar, reach adjustment är nog de mesta med på?
Om man googlar hur freestroke adjust ska funka så funkar den just så. Däremot har jag inte hittat någon använding för det. Det är lite lite svårt att se resultatet om man man inte mäter som i videon.

Shimanos justeringar fungerar enligt min erfarenhet, men benämns konstigt.
Det som shimano kallar reach: tänk på det som bite point.
Det som shimano kallar free stroke: tänk på det som reach.

happymtb.fr sa:
Man kan ifrågasätta pålitlighet hos Shimano bromsar...
Ja. Jag har fått byta två handtag och ett ok på sju år. Skandal. Jag tror det totalt kostat mig säkert en hel tusenlapp och flera minuters mektid. De är ju så fruktansvärt svåra att lufta dessutom.

Astraboy sa:
Valhalla_ sa:
alex.asu sa:
Det som shimano kallar reach: tänk på det som bite point.
Det som shimano kallar free stroke: tänk på det som reach.

Du kanske har missuppfattat vilket vred som är vilket?

Jag är rätt säker på att reach är reach även på Shimano-bromsar...

Har inte provat själva, men är problemet inte att allt hänger ihop på bromshandåg? Om man ändrar free stroke kommer handtag närmare eller längre från styren. Om man ställer om vinkeln av handtagen flyttar också vinkeln där bromsarna tar i. Så free stroke är klart, men både inställningar ändrar vad jag skulle kalla för reach.

Senast ändrad:
Nja. Reached funkar, det är ju dum mekanik. Däremot kan man ju behöva annan reach om man justerar bite point/free stroke och vice versa. Det är free stroke justeringen många inte får att funka bra. Själv är jag uppenbarligen okänslig för jag har aldrig känt ett behov av att röra den, jag bara kör som det är med en reach som funkar för det.

Rattnalle sa:
Nja. Reached funkar, det är ju dum mekanik. Däremot kan man ju behöva annan reach om man justerar bite point/free stroke och vice versa. Det är free stroke justeringen många inte får att funka bra. Själv är jag uppenbarligen okänslig för jag har aldrig känt ett behov av att röra den, jag bara kör som det är med en reach som funkar för det.

Ja, men när du skruvar på free stroke så flyttar sig sig handtaget så vill man behålla samma utgångsläge så får man justera reach för att kompensera,

Jag har numera skaffat mig lite preferenser så jag borde nog testa igen om jag kan få till en förbättring.

Rattnalle sa:

Tror att flesta bromsarna kommer med rimliga inställningarna för vuxna. Sram Guide är lite mer problematiskt, för att den har stor free stroke (på handtagen). Men till en 5-årig behöver man ställa om reach.

Jag har aldrig känt någon skillnad alls med free stroke på mina XT. Reach är ju dock en personlig preferens såklart och där känner/ser man en skillnad. In hindsight hade jag nog kört på SLX istället då jag inte tycker skillnaden är så stor (har provat båda).

Berk sa:
Rattnalle sa:

Tror att flesta bromsarna kommer med rimliga inställningarna för vuxna. Sram Guide är lite mer problematiskt, för att den har stor free stroke (på handtagen). Men till en 5-årig behöver man ställa om reach.
Det huvudsakliga problemet jag har med guide är att de bromsar så dåligt ;-)

mm, ser nu att problemet är att free stroke kommer inställt med minimum free stroke default. Det sista jag vill ha är mer. Halva det jag har nu hade varit nice. Längre skruv?

Installerade och luftade mina nya SLX igår kväll, glad att jag valde shimano en gång till! Velade mellan Code RSC och dessa.

Såg en video där någon av mekanikerna i Syndicate, Marshy eller Doug, visade hur dom luftar deras saints och har gjort samma sen dess... Sätter på tratten, fyller den, och skruvar bara av luftningsskruven på oken, håller den i en trasa och låter det mesta bara rinna igenom fritt samtidigt som man knackar och vrider på oket, och sen på med skruven igen. Sen slänger in några fler moment men typ så enkelt är det.

tror jag det var (kan inte kolla just nu... workworkwork)

Cura rekommenderas varmt, även fast jag haft lite strul när jag luftat. En stor plus är också att reservdelar går att köpa från diverse internetbutiker.

Marcus TSD sa:
Installerade och luftade mina nya SLX igår kväll, glad att jag valde shimano en gång till! Velade mellan Code RSC och dessa.

Såg en video där någon av mekanikerna i Syndicate, Marshy eller Doug, visade hur dom luftar deras saints och har gjort samma sen dess... Sätter på tratten, fyller den, och skruvar bara av luftningsskruven på oken, håller den i en trasa och låter det mesta bara rinna igenom fritt samtidigt som man knackar och vrider på oket, och sen på med skruven igen. Sen slänger in några fler moment men typ så enkelt är det.

tror jag det var (kan inte kolla just nu... workworkwork)
Sådär har jag också gjort några gånger. Även när det varit mycket luft som typ ett nytt ok eller handtage har det funkat utmärkt.

aribr sa:
Cura rekommenderas varmt, även fast jag haft lite strul när jag luftat. En stor plus är också att reservdelar går att köpa från diverse internetbutiker.

Du får gärna utveckla "lite strul". Jag är rätt tänd på Cura-bromsarna, men vill helst ha väldigt väldigt lite strul

Shimanobromsar är ju väldigt trevliga på många sätt. Om man inte har några med vandrande bromspunkt eller vad det kallas, det är inte kul nånstans. Inte upplevt det på mina Zee dock.

Erik O sa:
Shimanobromsar är ju väldigt trevliga på många sätt. Om man inte har några med vandrande bromspunkt eller vad det kallas, det är inte kul nånstans. Inte upplevt det på mina Zee dock.

Det var väl XT m8000 som hade problem med det innan de korrigerade, eller?

happymtb.fr sa:
Rattnalle sa:
happymtb.fr sa:
Man kan ifrågasätta pålitlighet hos Shimano bromsar...
Ja. Jag har fått byta två handtag och ett ok på sju år. Skandal. Jag tror det totalt kostat mig säkert en hel tusenlapp och flera minuters mektid. De är ju så fruktansvärt svåra att lufta dessutom.
Du ser, du säger det själv!
Kolla här, det breddar dina vyer: https://www.instagram.com/p/B4SxBizHm_s/?igshid=1i5clesggezsb
;-)
Med tanke på övriga bilder Preacher lägger upp så känns några bromsok som slitage på marginalen :-)

Rattnalle sa:
Berk sa:

Har ingen problem med detta. På flesta stigarna kring Stockholm behöver man nästan aldrig bromsa.

Berk sa:
Rattnalle sa:
Berk sa:

Har ingen problem med detta. På flesta stigarna kring Stockholm behöver man nästan aldrig bromsa.
Enda stället jag har guide är på DHn. Lite skillnad kanske.

Astraboy sa:
aribr sa:

Du får gärna utveckla "lite strul". Jag är rätt tänd på Cura-bromsarna, men vill helst ha väldigt väldigt lite strul

Här är lite info:

https://happyride.se/forum/read.php/1/3653145/3654731#msg-3654731

Hadde som sagt problem med att få till luftningen helt enkelt, levern svampig osv. Det verkade som jag tappade för mycket olja någonstans i förloppet (plus att jag förmodligen inte blev av med all luft). Med Formulas instruktioner plus mina egna ändringar gick det bra att lufta... Men det tar kanske 20-30 min per broms för mig. Säkert att många är betydligt snabbare.

Astraboy sa:
Erik O sa:

Ja så var det säkert, har lite dålig koll. Eller var det inte några fler modeller?

Erik O sa:
Astraboy sa:
Erik O sa:

Ja så var det säkert, har lite dålig koll. Eller var det inte några fler modeller?

Hade det på ett par äldre slx m7000. Men det ska vara fixat nu vad jag förstått.

Nämnde inte Pinkbike att de upplevt fenomenet även på senaste fyrkolvs-XT? Kan minnas fel.

Hur som helst, +1 på Cura. Jag kör tvåkolvs och det har väl egentligen bara känns tveksamt nån gång i Finale på nåt av de längre och köttigare åken.

zinkpasta sa:
Nämnde inte Pinkbike att de upplevt fenomenet även på senaste fyrkolvs-XT? Kan minnas fel.

Hur som helst, +1 på Cura. Jag kör tvåkolvs och det har väl egentligen bara känns tveksamt nån gång i Finale på nåt av de längre och köttigare åken.
Jag tror eventuellt jag haft det både på Deore M615 och Zee men det stör mig inte så jag vet inte riktigt.

Finale är ju inte extremt avseende att göra kaoz med bromsar i och för sig. Men cyklar man aldrig aslånga alpåk så kvittar det ju faktiskt lite om de inte klara sånt.

Tillbaka
Topp