Nya bromsar, Shimano BR-M6000 set?

• Trådstartare Trådstartare m4x
  • Start datum Start datum

m4x

Medlem
Hej!

Mina bromsar är ett par år gamla. Ena läcker dessutom så jag tänkte byta ut alltihop mot nytt och fräscht! Jag vet inte riktigt vad som sitter där just nu men det är en av de billigaste varianterna från Shimano.

Jag har kikat på detta set, både fram och bak:

Shimano Deore BR-M6000 Disc Brakes - Front & Rear Set

Är det någon som kan uttala sig om dessa? Bra/dåliga? Prisvärda? Värt att lägga ytter liggare några hundralappar för att gå upp en till nivå?
Jag tävlar ingenting men pendlar en hel del till jobbet.

Mvh

Det är de säkert men slx (m7000) är poppis. Vet inte skillnaden. Har ett par m8000 som jag är nöjd med och tidigare hade jag m675 (slx)

"Out of stock" står det. De finns dock på Bike24 där jag beställde precis såna igår. Ungefär samma pris. ?

Enda skillnaden mot SLX torde vara att Deore kräver verkyg för att skruva på reach-skruven. Möjligen levereras SLX med sintrade belägg också, men det behöver inte vara en fördel.

"Out of stock" står det. De finns dock på Bike24 där jag beställde precis såna igår. Ungefär samma pris. ?

Enda skillnaden mot SLX torde vara att Deore kräver verkyg för att skruva på reach-skruven. Möjligen levereras SLX med sintrade belägg också, men det behöver inte vara en fördel.
Har på en hoj bytt direkt från M6000 till M7000, flyttat över samma beläggpar och konstaterat att bromskraften ökade märkbart. Så SLX är inte bara en reachskruv och en logga.

Mm reach adjust utan verktyg är i alla fall en nödvändighet. Sen på xt får man en bättre skruv för Free stroke. Xtr är annat material och snyggare?

Har på en hoj bytt direkt från M6000 till M7000, flyttat över samma beläggpar och konstaterat att bromskraften ökade märkbart. Så SLX är inte bara en reachskruv och en logga.
Jo. Och placebo. Om de gamla inte var gamla och slitna på något sätt. Keramiska kolvar också men det märks inte på bromskraften i sig.

Jag har provat lite olika kombinationer av Deore/SLX/XT, även blandat, och det märktes noll skillnad.

Jag önskar mina slx o XT bromsar var med verktygs-reach-adjust så jag slapp ocd-skruva på dem hela tiden.
Enda egentliga riktiga nackdelen med Deore jämfört med slx o XT är att oken har gängat hål för slangen, inte banjoskruv-anslutning, vilket iof bara gör något om man behöver vinkla slangen vid anslutningen, att de har stift, inte skruv, för att hålla beläggen, minimal skillnad, samt pga detta att det inte passar med belägg med kylflänsar.
If I remember correctly...

Jo. Och placebo. Om de gamla inte var gamla och slitna på något sätt. Keramiska kolvar också men det märks inte på bromskraften i sig.

Jag har provat lite olika kombinationer av Deore/SLX/XT, även blandat, och det märktes noll skillnad.
Inte ett dugg placebo. Nya M6000 till nya M7000. Perfekt skick på båda. Perfekt linjerade osv. Exakt samma beläggpar överflyttat, monterat i samma "riktning". Pang. Bättre bromsverkan. En sak jag reagerade på är att slaglängden på reglagen är lite mindre med M6000. Sannolikt är det lägre utväxling och därmed måste man ta i mer. Kanske hänger det på ett ok med mindre kolvar?

Vad jag kan se är skillnaden på bl reach adjust. Båda har server Wave.

På br är skillnaden straight straight vs. Straight banjo

Kör själv Deore-M6000 och jag upplever de som väldigt kapabla, tåliga och prisvärda. Jag har nog inte luftat de en enda gång och jag har vurpat flertal gånger och de har alltid hållit varje gång. Men SLX eller XT är säkert inget fel på.

De har inte samma ok. M6000 har plastkolvar och M7000 har keramiska. Om jag googlar rätt är de 21 resp 22 mm i diameter vilket ger nästan 10% större yta. Det rimmar väl med mina erfarenheter.

Tillbaka
Topp