Nya cykeln "Tung och Seg"

pluto2

Ny medlem
Hej på er!

Jag börjar med att meddela att jag är en glad amatör och hellre ägnar mig åt cykling för att ta mig till platser och få motion än att meka bakdelen av mig och lägga ned en halv förmögenhet på cykeln. Me ddet sagt kommer vi till mitt ärende.

Köpte nyss en ny cykel för att byta av min gamla trotjänare: en gammal crescent MTB 28tum standard mtb stuk typ.
Jag köpte nu en 26 tums heldämpad MTB istället som är jävligt snygg, MEN, som också kändes ganska "seg och tung" under första provturen.
Min fråga här är väl lite dum men ändå: varför? Det som skiljer min gamla och nya cykel åt är heldämpningen då min gamla inte var dämpad alls, i övrigt har den nya cykeln en grövre ram rakt igenom men har å andra sidan också en alliminiumram så vikten på cyklarna är ändå ganska identisk.

Säljaren pratade om däcken. Däcken på min nya cykel är typ offroad däck av något slag medan däcken på min gamla är någon slags bland-däck där det finns en strimma gummi i mitten av däcken för lättare cykling på väg uppenbarligen, detta är itne fallet på min nya, kan detta göra skillnaden?

Dum fråga detta kanske men det känns inte så kul att få det TYNGRE med en NY cykel. Jag HAR kollat så inget ligger emot eller liknande, ställt in skivbromsarna så det inte gnisslar alls knappt och hjulet rullar runt barnsligt lätt när jag kollar. What's the problem here? Gjorde jag ett dumt val med dämpning, ramgrovlek, bör jag byta däcken, eller vad?

mvh Kristian

Om du har däck med mycket grovt mönster och lågt tryck så kan det nog kännas lite "tyngre"

Berätta gärna vilken modell av cykel du köpt och vilka däck du har, så blir det nog lättare.

Innan man kan säga någonting alls om detta, vad har du köpt för cykel? Gärna en bild eller minst en hemsidesanvisning. Omöjligt att uttala sig det minsta specifikt annars. Men är den gjord för att gå utför kommer den inte gå så bra uppför...

Det låter som att det är däcken som är boven i dramat, tycker jag.

Men vad är det du ska ha cykeln till? Skogs- eller asfaltscykling? För är det asfalt så tycker jag nog att du ska byta cykeln mot en odämpad, typ en hybrid eller nåt. Eller en odämpad mtb med mindre mönstrade däck.

EDIT: Sent blev det...

Senast redigerad av en moderator:
För det första. En heldämpad cykel kommer på ett eller annat sätt alltid "stjäla" energi när du trampar fram på grus eller asfalt. Att jämföra den med en HT i det sammanhanget är fel.

För det andra finns det många olika typer av dämparlänkage, där vissa är trampeffektiva och andra är dämpareffektiva. Vissa dämpare har dessutom inställningsbara plattformseffekter.

För det tredje har däcken (gummiblandningen) stor betydelse.

För det fjärde upplevs som regel en 28-tummare rulla bättre än en 26-tummare

Det är inte så att du har lite fel förväntningar? Vad är det för cykel, dämpare och däck?

Den dämpade hojar känns i regel segare en odämpade. Det går inte att komma ifrån. Det är en vanesak också. Men när du gör entré i skogen kommer förhoppningsvis det omvända att ske. Dvs att hojen känns följsammare och snabbare i stökig terräng. Kommer själv ihåg första turen med FS på asfalt. Kändes som en tvättsvamp som pressades ihop för varje tramptag.

Över gång från ett system är ibland väldigt jobbig. Har själv varit med om flera jobbiga omställningar. Med tiden förändrar man åsikt och inställning. Vill man vara lite varligare med övergången från HT till FS kan man med fördel skaffa en FS med snarlika egenskaper som HT, till exempel en Specialized Epic som är stel tills ojämnheter uppstår.
Min nuvarande FS jag har i skogen känns som en hardtail efter som jag använder min supermjuka DH rätt ofta. Styrvinklar är en annan faktor som kan påverka kännslan. För stor styrvinkelbyte kan vara rätt jobbig, jag vet.
Till sist är givetvis däcken som sagts tidigare en stor grej. Provade DH lerdäck på asfalten. Det var ingen höjdare alls.

Fässberg hade älskat den cykeln. Antagligen hade han inte tyckt att den var tillräckligt tung och seg. Om du fyller ramen med bly så kan du nog sälja den till honom.

Senast redigerad av en moderator:
Tack för alla svar!

Jag ska vara lite mer specifik, här är en länk till min nya cykel:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=757&iItemId=104612

(Okej, inga kommentarer nu om att det är en skitcykel och att allt under 10.000 kr är skit, min gamla cykel och min nya cykel ligger i ungefär samma prisklass och det är detta jag jämför, inte vad jag kan få för dubbla eller tredubbla priset ;) så intresserad är jag helt enkelt inte av cykling.

Anyway... Där finns speccar på min nya cykel, däcken heter "Maxxis 26 x 2,1", och syns inte bra på bild men det jag kan säga som är skillnaden mot mina gamla cykel är att det inte finns någon "rand" i mitten på dem utan det är "bara dubbar" så att säga medan min gamla cykel har en rand i mitten som är praktiskt taget slät.

Jag är inte så insatt i dämpning och cyklar i huvud taget och blir lite irriterad när jag läser här att det mer eller mindre inte är lämpligt att åka heldämpat på asfalt, så lät det inte på försäljaren som enl egen utsago hade skapligt stor erfarenhet. Men som ni säger får man ju väga för och emot, jag reagerade på en gång med att dämpningen var mycket behaglig på knagliga vägar, gupp osv, heldämpningen gjorde nog sitt också då det inte blev i närheten så skumpigt bak när man kör i gropar o dyl, en halvdämpad cykel hade troligen inte reagerat så. Det jag kan säga som någon ovan även sa, att så fort jag kom ut på stigar och lite terräng, så var "problemet" borta och det kändes mycket bra. Nu är ju dock saken den att jag kanske åker 95% asfalt och 5% terräng, så troligen har jag inte riktigt valt det optimala. Det fanns även en hybrid cykel att välja på, men den har smala däck, ja inte racer smala men normal smala, och jag är inte helt förtjust i det även om det säkert gör sitt för att underlätta asfaltskörningen. Den var dessutom bara halvdämpad, vilket kanske är fördel ändå då på asfalt verkar det som.

Vad är era råd, bör jag försöka byta cykeln till något annat när jag främst kör asfalt och bara då och då är ute på stigar och dyl? eller borde ett däckbyte göra tillräckligt för att det inte ska kännas irriterande tungt att dra fram cykeln på asfalt.

ps: bakdämparna på cykeln är ganska hårda känns det som, medan framdämparna är betydligt "mjukare", därför tycker jag inte det "borde" stjälas så mkt kraft på platt asfalt, men det är ju mitt privata oerfarna antagande.

Kristian

Jo tack i skogen är det inga problem, problemet är att jag kör 95% stadskörning med den och kanske inte fått helt rätt råd av försäljaren.

Har säljaren sålt på dig den cykeln när du ska ha den till 95% asfaltscykling borde han inte jobba med att sälja cyklar. Jag tror däremot du kan ha riktigt roligt på den i skogen. Du får helt enkelt hitta en rolig skogsstig till jobbet/skolan :) Alternativt samla ihop till en hybrid för vardagscyklingen och så plockar du fram fullgungaren för söndagsturerna i skogen.

Kolla även om det finns en spärr på bakdämparen så du kan låsa den, och ev framgaffeln. Det tar bort segheten ganska mycket. Spänn även upp ekrarna (elle låt en cykelmek göra det) när du har rullat en tid. Spänstiga hjul förhöjer verkligen cykelupplevelsen.

well om jag säger så här, ordagramt:

jag> är den här cykeln (pekar på den jag valde) någon nackdel jämfört med den där (pekar på en halvdämpad hybrid med smala däck) för stadskörning?

försäljare> nej inte alls så länge du inte ska åka 10-15 mil på landsväg har det ingen betydelse.

tolkas som det vill, men jag tycker det var ett jävligt dåligt svar om det ni säger stämmer.

Någon på ett annat forum påpekade dock att den typ av bakdämpare jag har inte gör någon större seghetskillnad på asfalt jämfört med enb framdämpat.

Redskap efter underlag. Har du kvar din gamla cykel? Avänd den när du kör asfalt/pendlar, och tag den nya när du gör mulliga skogsutflykter. Inte helt fel att bredda ditt cykelintresse.

Hur pass mycket bättre vore denna cykel då, som ja valde bort på säljarens inrådan?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=758&iItemId=104598

irriterad jag blir. Jag sa specifikt att jag MYCKET SÄLLAN kommer åka terräng med cykeln men att det vist är kuj latt ha en skaplig upplevelsen ärjag gör det men ATT DET INTE FÅR FÖRSÄMRA ASFALTSDELEN MARKANT. ARGHJ! Jag borde fan få byta cykel baserat på detta dåliga råd.

Okej jag säger det alla tänker. Du har köpt en skräpcykel, och då dessutom en skräpcykel som inte alls är anpassad efter din åkstil. Köper man cyklar på biltema får man tyvärr räkna med dåliga råd och dåliga affärer. :/

/C

Den där hybriden vore nog ganska OK för asfaltskörning, även om jag personligen föredrar helstela framgafflar för sådan körning. Ett plus är att den har skivbromsar, då behöver du inte byta bromsgummin fem gånger i veckan om du tänkt köra med den i svenskt slaskvinterväglag. Att den skulle funka lika bra i terräng som på väg är däremot ren bullshit. Grusvägar och finare stigar är den nog OK på.

Ett tips - Försök att ge din gamla trotjänare nytt liv genom att byta däck. Om den har 28" borde du kunna slänga på ett par continental sport contact (tror nämligen att de finns i den storleken), och vips har du en bussnabb cykel med däck som inte punkar i första laget. När det handlar om asfaltscykling så spelar däcken väldigt stor roll. Samtidigt är det någonting som många "normala" människor snålar på. De kanske köper en hyfsad racer eller hybrid, sedan köper de nya däck för 50 spänn på Biltema eller Coop.

Med välriktade hjul, välsmorda nav och bra däck med rätt tryck i är nästan vilken cykel som helst snabb och lättrampad.

Skräpcykel är väl att ta i? En helt ok instegs-mtb för att avverka sin första säsong i skogen tycker jag att Biltemas fullgungare är. Det är skittråkiga dämpare på visserligen men kul skall man nog kunna ha på den ändå, inga problem =)
Pluto2, jag tycker du skall släpa upp Biltemahojen i skogen och känna efter om det är skoj!
Jag blir förbannad på att säljaren snackar en massa skit och säger att det kvittar vilken hoj man väljer! Och att cykeln Prestige 28" skulle funka lika bra i terrängen som i stan är ju ren lögn!
Prestige verkar vara en grym pendlarhoj annars.

Nu tänker jag vara så där dryg: en heldämpad cykel i den prisklassen kan inte vara bra. Jag kan inte tycka att det där är en okej instegscykel. Jag tycker synd om alla som blir lurade att köpa såna där gunghästar. Den säljare du snackat med har ingen erfarenhet eller så snackar han skit.

Har en granne som gjort samma sak, fast med ett mer känt märke.

Är den i rätt storlek? Det är ganska väsentligt när det gäller ett märke som bara har en storlek på varje modell.

Ok tack för alla åsikter. Jag VET redan att 90% av er tycker det är en skitcykel hur man änvrider och vänder på det men ni får förså att jag inte är cykelintresserad, jag behöver ett fordon som tar mig från a till b och som klarar en stig i skogen då o då på utflykter, då kan man inte lägga 15.000 på en cykel, det är inte en chans. Det jag är ute efter är bästa tänkbara val för min sitiation i MIN prisklass helt enkelt. Och med detta i åtanke låter det som att jag mer el mindre blivit lurad totalt av försäljaren då hybridcykeln msåte ha varit ett BETYDLIGT bättre val för mig som kommer köra mest stad. Faktum är att jag tänker gå tillbaka och kräva ett byte, jag skiter i deras "endast oanvänd produkt" regler, detta är helt snett, vilket det är budget cyklar el inte kan man inte stå o prata ren dynga!!!

Ps: min gamla MTB kan inte "fixas till som stadscykel", växeln är åt helvete och cykeln är gammal i huvud taget, långt över 10 år, den har s.a.s gjort sitt och jag vill inte sitta på en sprilrans ny terrängcykel jag använder en gång i veckan medan jag kör på en gammal häck 15 timmar i veckan.

Alltså, den där 28" hybriden låter som den hade passat din åkstil, budget och kravspec som handen i handsken? Den MTB du köpte passar... Budgeten?

Åk tillbaka och reklamera hojen?

Grejen är den att cykeln du köpt är en skitcykel även om man har i åtanke att du betalade 3.5 loppor för den.

Dessutom är den helt fel för dina ändamål, även om den hade funkat så som det är tänkt att den skall funka vilket den absolut inte gör.

Den andra cykeln du länkade till passar dina ändamål långt mycket bättre.
Tvingades jag köpa en ny cykel under 5 loppor (vilket jag inte skulle göra) skulle det mycket väl kunna bli t.ex. en sådan här:
http://www.cykelnetto.com/shop/?artnr=2514L

Tackar. Jag förstår mer och mer att den andra cykeln jag valde mellan hade varit bättre, det är det som gör mig så förbannad, att jag stog och pekade på ett bättre val och frågaade specifikt om inte den passade mina 95% i stan bättre, det är uruselt! Troligen så går jag bara tillbaka med den och ber att få byta till den andra jag länkade till, hybriden, det verkar vara det bästa.

Eller har ni något ännu bättre förslag på cykel för runt 3-3.5 tusen? troligen inte i den prisklassen precis va ;)

pluto2 skrev:
-------------------------------------------------------
> ...jag vill inte sitta på
> en sprilrans ny terrängcykel jag använder en
> gång i veckan medan jag kör på en gammal häck
> 15 timmar i veckan.

Fråga - hur många veckor á 15 timmar tror du en cykel för 2990:- pallar med?
Om du cyklar så pass mycket skulle du kika på begagnatmarknaden istället - för 3000:- får du en hyfsad hybrid/landsvägscykel med några år på nacken...

Det beror ju på om du får lusten att ge utlopp för de 5% terrängkörning någon gång :) . Du får ta och klämma och känna lite på de båda, och själv avgöra vilken som känns bäst för dig.

oxr skrev:
> Nu tänker jag vara så där dryg: en heldämpad
> cykel i den prisklassen kan inte vara bra. Jag kan
> inte tycka att det där är en okej instegscykel.
> Jag tycker synd om alla som blir lurade att köpa
> såna där gunghästar. Den säljare du snackat
> med har ingen erfarenhet eller så snackar han
> skit.
>
> Har en granne som gjort samma sak, fast med ett
> mer känt märke.

Håller mer OXr till fullo. Skit är skit oavsett om det är instegsnivå eller inte. Det är ju inte roligt att cykla på en dynghoj i skogen oavsett om den var apbillig. Som alla idoter som åker in på mellandagsrean och köper för stora märkesskjortor bara för att det är 'billigt'.

Killen ska ha en hybrid med lite bredare däck så han kan köra en och anna grusväg och något slättrampat motionsspår. Inte ett bojsänke utrustat med extra dynga.

/C

pigmachine: det går inte att klämma på biltema, knappast någon cykel står uppstäld och man får titta på grejorna upplyfta ur en karton i en lagerlokal.

*duh*

visst vore det kul att ge utlopp för det, men det är inte MYCKET tid som kommer gå dit ochjag behöver en bra asfalts cykel bättre som jag inte får spader på att trampa på. ;)

pluto2 skrev:
> pigmachine: det går inte att klämma på biltema,
> knappast någon cykel står uppstäld och man får
> titta på grejorna upplyfta ur en karton i en
> lagerlokal.

Det beror på vilket biltema man går till. Sist jag var på biltema i uppsala, vilket iofs är ganska länge sen fanns alla cyklar monterade och färdiga att klämmas på.

well well inte här så inget jag kan göra åt det frågan är bara vad jag gör nu men det lutar mot att jag försöker byta mot hybriden istället o hoppas det går bra. Jävla tårkigt det här blev då, mycket lättare med cykelköp när man var ungdom o barn, föräldrarna köpote en cykel åt en o sen cyklade man :P

Det var en här på forumet som köpte en begagnad heldämpad biltema-cykel.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/574710/574871#msg-574871
Om du hoppar över alla tramsinlägg och går direkt ner till provtursrapporten längre ner där bilderna finns, så verkar han ganska nöjd. Det är kanske inte samma modell som du köpte, men så värdelös i skogen som flera säger tror jag inte att den är. Jag har i och för sig aldrig provcyklat den, men det har nog inte så många andra som yttrar sig heller.

Däremot så är det fel att rekommendera en heldämpad mtb till någon som säger att han ska cykla 95% på asfalt.

Tillbaka
Topp