Nya cykeln "Tung och Seg"

Örebro verkar ha fler cykelbutiker än självaste Stockholm http://kopochsalj.eniro.se/query?wh...aljister&district_codes=361&geo_area=%D6rebro

Jag föreslår att du avsätter 1-2 timmar och går runt bland några av dessa butiker och pratar direkt med en försäljare om vilken cykel som skulle kunna passa ditt behov.
Dessa cykelhandlare har nog ett större utbud av cykelmodeller än vad biltema har, både nya och begagnade, och du får säkert även provcykla innan köp så att du inte köper grisen i säcken (en gång till).

Skriv gärna här efteråt vad cykelhandlarna sagt och vilka modeller de rekommenderar, för det finns säkert flera här som letar efter liknande cykel som du gör.

/Anders

Det kan nog vara en bra idé också, jag hade det lite på tanke. Jag får se, gå tillbaka med cykeln i första hand iaf o få pengarna tillbaka. Det enda jag suger på nu är om Lembert Domen är något att ha, någon provcykling där är det ju dock inte att tala om.

Säger som AJ: gå runt i cykelbutikerna, och ge upp Biltema. Är man helt grön när det gäller cyklar är det inte konstigt att man behöver hjälp av någon som vet för att det inte ska bli galet. Finns säkert någon örebroare här som kan svara på vilka cykelhandlare som är vettiga.

Jag gjorde som ni sa och gick runt i butikerna. Det var ett blandat bemötande men de flesta var trevliga och intresserade av att visa och förklara. Jag hittade en "special" Crescent. De hade tagit ramen från en dyrare modell och satt hyggliga komponenter på den och däribland däck som har ett namn jag glömt men det är de här väldigt lätt mönstrade som nästan ser helt platta ut. Cykeln skall enl uppgift rulla riktigt bra i stadsmiljö och iaf klara en stigkörning eller två (är ju inte smala däck som på hybrider). Den finns i RÄTT storlek (55cm) och han ska plocka ihop den till på måndag så ska jag sitta upp får vi se men jag är klart positivt inställd, jag får precis det jag vill ha, både en lämplåig stadscykel och möjlighet till lite terrängköring på lugnare nivå. Priset var på 5 papp, ja just den är halvdämpad då och inte FS, hittar inte pappret just nu med alla komponentnamn så klart, ska se om jag hittar det, snygg var den med. Tror det blir bra. Trevlig säljare också, han skrattade åt biltema, det var ju oväntat. Det var tydligen fler som kommit den vägen, först biltema, sedan dit ;)

Man tackar! Det var betydligt trevligare och korrektare. Kollade storlek på ramen det första han gjorde, tipsade om cykeln direkt när jag berättade jag ville ha ut av cykeln. Det roliga var att detta var en specialare som inte är med i standardsortumentet från crescent och cykeln är ihopplockad just efter det jag letar efter. Så det var roligt.

Stort tack för alla råd här, aldrig mer en dålig cykelaffär för min del!

Tjenare Pluto2!

Som LTS skrev enligt nedan så blev jag helt nöjd med ett köp från biltema! Dock passade denna ramen mig perfekt i storlek. Dock kör jag 95% i skog med den... Kanske snäppet bättre komponenter men hade inte köpt den för fullpris. (Min var "ny" eller ja reklamerad pga trasig broms) Tror du gör helt rätt i ett byte där som du skriver.

LTS skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var en här på forumet som köpte en begagnad
> heldämpad biltema-cykel.
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/574710/574871#msg-574871
> Om du hoppar över alla tramsinlägg och går
> direkt ner till provtursrapporten längre ner där
> bilderna finns, så verkar han ganska nöjd. Det
> är kanske inte samma modell som du köpte, men
> så värdelös i skogen som flera säger tror jag
> inte att den är. Jag har i och för sig aldrig
> provcyklat den, men det har nog inte så många