Nya däck för trail

Nya däck för trail
Ja sant men finns ju rätt många däck i 900~gram klassen. Vill hitta något lagom greppigt runt 800. Men det ser nice ut som en lägre nya shorty
Det rullar säkert bättre än dissector, vilket rullar helt ok. Bättre siddobbar än nuvarande forekaster. Stabilare casing säkert. Tänker typ ett rekon som funkar bättre om det regnat lite. Skulle kunna se mig själv köra ett sånt bak med dissector eller dhr2 fram. Kanske är det tillräckligt bra bit för att köra fram också.

Nya däck för trail
Det rullar säkert bättre än dissector, vilket rullar helt ok. Bättre siddobbar än nuvarande forekaster. Stabilare casing säkert. Tänker typ ett rekon som funkar bättre om det regnat lite. Skulle kunna se mig själv köra ett sånt bak med dissector eller dhr2 fram. Kanske är det tillräckligt bra bit för att köra fram också.

Det ser ju ut som ett mini Dissector lite grann tycker jag. Det funkar ju väldigt bra i bak men det här nya Forekaster känns rimligare när man inte kör nerförs så mycket. Det har ju gått från XC-däck till DC/trail så kanske har de struntat i vikten och prioriterat hållbarhet.

Nya däck för trail
Bak kvittrar ser ju lite tycker jag. Men smaken är som baken ?

Vilka då? Traildäck med vettig vikt utan att offra greppet är ju typ det segment som har sämst utbud.

Kenda​

Michelin​

Continental​

Onza​

Frågan ? vad offrar man för grepp hårt vs mjukt vilket däck väljer man ? för dom flesta kör med samma däck oavsett vilket underlag . och tycker dom har ett super grepp men hur fort går det är det promenad tempo dom åker med okej då funkar det vilket gummi som helst även från Biltema.

Nya däck för trail

Kenda​

Michelin​

Continental​

Onza​

Frågan ? vad offrar man för grepp hårt vs mjukt vilket däck väljer man ? för dom flesta kör med samma däck oavsett vilket underlag . och tycker dom har ett super grepp men hur fort går det är det promenad tempo dom åker med okej då funkar det vilket gummi som helst även från Biltema.
Det där är tillverkare, inte däck. Så frågan kvarstår, vilka däck tänkte du på?

Nya däck för trail
Även i 27.5" är det ju tungt relativt det som efterfrågats, dvs vettiga traildäck som väger ~15-20% mindre än så. Det kan säkert vara ett bra däck hur som helst, men det är lite att missa poängen.

Originalfrågan var väl en bra däckkombo för trail som också håller för Bikepark, och där man helst inte vill byta däck tillhösten. Där tänker jag att Michelin force am2 vore en kandidat om de också funkar bra i vätan.

Du kanske tänker på din egen tråd: https://happyride.se/forum/threads/29-daeck-under-1000g-med-hyggligt-bett-2-4.3693160/

Nya däck för trail
Originalfrågan var väl en bra däckkombo för trail som också håller för Bikepark, och där man helst inte vill byta däck tillhösten. Där tänker jag att Michelin force am2 vore en kandidat om de också funkar bra i vätan.

Du kanske tänker på din egen tråd: https://happyride.se/forum/threads/29-daeck-under-1000g-med-hyggligt-bett-2-4.3693160/
Nja, jag syftade främst till diskussionen mellan Rattnalle och sdx, där Rattnalle efterfrågade "Traildäck med vettig vikt utan att offra greppet". Jag råkar veta att Ratten inte anser att >1000g [29"] kvalar in där.

Men för originalfrågan kanske det är relevant iofs.

Min egen tråd har jag glömt för länge sen. :-) Dags att gå in och uppdatera den snart, nu har jag iaf testat lite i bikepark light (Kesberget)..

Nya däck för trail
Allt kan väl funka i bikepark utan vassa stenar med rätt tryck om man kör lugnt. De som kör på brukar behöva iaf DD/SG casing bak och i många fall insert för att inte kvadda fälgar. I många fall även fram.

Nya däck för trail
Som vissa andra oxå är inne på så är "Trail"däck med bra grepp, god hållbarhet och låg vikt ingen matematik som går ihop riktigt. Jag säger att man får välja två av tre.
Så fort du vill ha lite grövre mönster och bredare däck så drar vikten direkt. Välj istället en däckkombo som passar din cykel och typ av cykling.
Själv kör jag HT och wolfpack nu men till hösten åker Pirelli Scorpion Trail R / M 2.4 vilket är deras egna fram och bak combo. Har inte kört dom tidigare så jag ska inte rekommendera dom än men.
Annars är ju Mary/dampf eller dampf/nic mina favoriter.

Nya däck för trail
Fast om man inte kör så hårt (eller är smutt vilket det nu är) så är det fullt legitimt att vilja ha grovt mönster och rimligt låg vikt.
Visst, är man känslig så kanske det är dålig dämpning men är väl bara en 4e faktor man får kompromissa med.

Nya däck för trail
Fast om man inte kör så hårt (eller är smutt vilket det nu är) så är det fullt legitimt att vilja ha grovt mönster och rimligt låg vikt.
Visst, är man känslig så kanske det är dålig dämpning men är väl bara en 4e faktor man får kompromissa med.

Underlag spelar också i. I Hellasgården finns det många vassa stenkanter, där går tunna stommen enkelt sönder även om man inte kör riktigt hård. Det gör valet enklare för mig :)

Nya däck för trail
Finns ju grader av grovt också. Men t ex Magic Mary fanns ju i en jämförelsevis lätt version förut.

Ett traildäck ska dock imho inte behöva väga över kilot, så kan man ju lika gärna köra DHF 2,5 EXO alltid.

Bak finns ju en del att välja på, fram har jag fastnat för dhr2 2,3 exo som rimligt lätt och tillräckligt grovt mönstrat. Lite för få turer för att ha ett färdigt omdöme än dock, får regna först

Nya däck för trail
Finns ju grader av grovt också. Men t ex Magic Mary fanns ju i en jämförelsevis lätt version förut.

Ett traildäck ska dock imho inte behöva väga över kilot, så kan man ju lika gärna köra DHF 2,5 EXO alltid.

Bak finns ju en del att välja på, fram har jag fastnat för dhr2 2,3 exo som rimligt lätt och tillräckligt grovt mönstrat. Lite för få turer för att ha ett färdigt omdöme än dock, får regna först
Jag ska erkänna att jag har aldrig sulat mina cyklar med Maxxis, det har blivit en principsak då ALLA (nästan) hyllar dom som nå j**la mirakeldäck. Jag testar alla andra först så får vi se om jag kommer till Maxxis vad det lider. Men de tre jag inte kommer överens med är Michelin, Conti och Hutchington. Pirelli har jag inte testat än som sagt men dom ska ju ha någon typ av förstärkning i sidorna och ligger runt 900g för 29x2.4. Såg ett test på deras 2.6or när dom körde e-mtb och dom höll ihop riktigt bra.

Nya däck för trail
Jag ska erkänna att jag har aldrig sulat mina cyklar med Maxxis, det har blivit en principsak då ALLA (nästan) hyllar dom som nå j**la mirakeldäck. Jag testar alla andra först så får vi se om jag kommer till Maxxis vad det lider. Men de tre jag inte kommer överens med är Michelin, Conti och Hutchington. Pirelli har jag inte testat än som sagt men dom ska ju ha någon typ av förstärkning i sidorna och ligger runt 900g för 29x2.4. Såg ett test på deras 2.6or när dom körde e-mtb och dom höll ihop riktigt bra.
Maxxis har däck för allt och alla, därför de är så vanliga. Nu när nästan alla gjort sina däck tyngre kvarstår också deras EXO-däck som rätt rimliga i vikt.

Kenda Pinner och Michelin WildAM (den förra lättare versionen) har jag också kört det senaste och varit nöjd med.

Nya däck för trail

Jag tycker att DHR II 2,3 Exo är nästan perfekta kompromisset till svensk stökig stig. Jag har kört den fram, där är enda nackdelen att den är lite smal. Bak på en FS är det mindre problematiskt.

Nya däck för trail
Det blir ju alltid en kompromiss mellan olika variabler. Just önskan om ett åretrunt däck som passar både för enklare stigar och tuffare känns som ett ganska vanligt önskemål och det är väl det som är svårt att få till. Att hitta en perfekt lätt torrväders kombo eller riktiga kralliga enduro däck för slask går ju lätt.

Optimalt skulle väl vara tre kompletta hjuluppsättningar med olika typer av däck men vem orkar/har råd med det. Jag har i varje fall skaffat ett till komplett framhjul. På det ena kör jag Dissector 2.4 Maxxterra för stigcykling när det är hyfsat torrt. På de andra DHF 2.5 Maxxgrip som jag kommer använda när jag kör lite mer enduro i tex Källviken eller på hösten när det börjar bli riktigt blött.

Bak har jag kört Dissector Maxxterra 2.4 (sitter nu som framdäck) och just nu kör jag Rekon Dual 2.4. Rekon funkar bra nu när det är hyfsat torrt men är väl inte superimponerad av greppet på blöta rötter, kommer nog lägga på något annat till hösten. Nu hoppas jag att nya Forekaster kan bli en bra kompromiss mellan Dissector och Rekon så slipper jag byta bakdäck. Kommer nog köra Maxxterra.

Nya däck för trail
Det blir ju alltid en kompromiss mellan olika variabler. Just önskan om ett åretrunt däck som passar både för enklare stigar och tuffare känns som ett ganska vanligt önskemål och det är väl det som är svårt att få till. Att hitta en perfekt lätt torrväders kombo eller riktiga kralliga enduro däck för slask går ju lätt.

Optimalt skulle väl vara tre kompletta hjuluppsättningar med olika typer av däck men vem orkar/har råd med det. Jag har i varje fall skaffat ett till komplett framhjul. På det ena kör jag Dissector 2.4 Maxxterra för stigcykling när det är hyfsat torrt. På de andra DHF 2.5 Maxxgrip som jag kommer använda när jag kör lite mer enduro i tex Källviken eller på hösten när det börjar bli riktigt blött.

Bak har jag kört Dissector Maxxterra 2.4 (sitter nu som framdäck) och just nu kör jag Rekon Dual 2.4. Rekon funkar bra nu när det är hyfsat torrt men är väl inte superimponerad av greppet på blöta rötter, kommer nog lägga på något annat till hösten. Nu hoppas jag att nya Forekaster kan bli en bra kompromiss mellan Dissector och Rekon så slipper jag byta bakdäck. Kommer nog köra Maxxterra.
Extra framhjul skulle täcka in det mesta. Möjligen utom park.

Nya däck för trail
Me like! Snabbaste leverans jag vart med om från Säters cykel o motor , 1dag!
IMG_20220715_151903_960.jpg

Nya däck för trail
Jag antar att det är 25mm inner? Vad mäter luftkammaren på däcken, har hört att Maxxis är smala.
Ja 25 inner. Det mäter 59mm stommen och bredaste dubb till dubb 60mm men då är det helt ny monterat och inte rullat 1 meter. Mitt 2.2 har gått några mil och sitter på 27mm inner bredd fälg och mäter 58 stomme och 59 dubb så båda är true to size ??

Nya däck för trail
Åker man utför i bikepark så vad spelar vikten för roll igentligen man rullar utför.
Absolut, men det var ju inte riktigt det som diskussionen handlade om.

Sen tycker jag iofs man känner skillnad även i bikepark, framändan blir ju svårare att lyfta med ett übertungt däck, medans ett alltför lätt (och/eller dåligt dämpat, de går ju ofta hand i hand) kan göra cykeln nervös.

Nya däck för trail
Absolut, men det var ju inte riktigt det som diskussionen handlade om.

Sen tycker jag iofs man känner skillnad även i bikepark, framändan blir ju svårare att lyfta med ett übertungt däck, medans ett alltför lätt (och/eller dåligt dämpat, de går ju ofta hand i hand) kan göra cykeln nervös.
Har du ett spett till gaffel det verkar så av din text.

Tillbaka
Topp