Nya däck och fälgar för lite extra fart på platten

enmik

Medlem
Nu när sommaren kommer och det börjar bli torrt ute så lockar det att sätta på lättare och mer snabbrullade däck på cykeln för att kunna jaga lite strava segment även där det är platt. Idag har jag ganska grova däck (DHR2 fram och Aggressor bak) och kör en blandning av det som Änggården erbjuder (dvs enklare enduro, race på platten och uppför).

Tanken är dock att köra lite XC tävlingar på motionärsnivå och då föddes tanken att köpa ett nytt hjulpar anpassade för detta. Då slipper jag även byta däck på våren / hösten och kan även byta hjulpar mitt i sommaren beroende på om det är lycra och flås eller mer enduro liknande cykling.

Tänker att jag behåller mina original fälgar till dom grövre däcken då dom redan är lite snea och vinda och troligen inte är jättelätta.

Cykeln är en Kona Hei Hei DL (https://konaworld.com/archive/2017/hei_hei_dl.cfm) så det finns bra möjligheter att göra om den till en raket :).

Jag väger mellan 70 och 75 kg och har en ganska mjuk körstil där jag undviker de största stenarna och dämpar bra med hela kroppen (men lyckas ändå köra hyfsat snabbt).

SÅ nu till första frågan, vilka hjul skall jag köpa. Budget är runt 5-6 tusen men kan nog dra det en tusing till om det gör stor skillnad.

Enkla alternativet är att köpa några färdiga hjul, exempelvis Vincents XC Alu från Allebike: https://www.allebike-sports.com/sv/...Mountainbike/Vincents_AL_29__Boost?id=H557100

Smidigt att köpa från Sverige och Allebike ligger ju nära Göteborg, så kan ju även åka dit vid behov.

Alternativ två tänker jag är att köpa från exempelvis fitwheels.eu. Där kan man plocka ihop något med DT Swiss 350 nav, XM481 fälg och lämpliga ekrar för ungefär samma pris eller till och med lite billigare.

Även om det är tänkt att bli mina XC hjul så vill jag inte att dom skall vara för ömtåliga, många gången man hittar drops och annat även när man kör XC... Men samtidigt skall dom ju inte vara för tunga.

OCH nu fråga två, däck.
Här finns det helt klart mycket att välja på och jag är just nu inne på Schwalbes Racing Ray framme och Racing Ralph bak. Båda i 2.35 för att kunna köra med hyfsat lågt tryck. Men även gått i tankarna med Maxxis Rekon framme (eller eventuellt Forcaster) och Ikon (eller eventuellt Rekon race eller Aspen) bak. Eller borde jag titta på några andra däck så som Bontrager XR3 eller något från Specialized?

VITTORIA BARZO 2,35" verkar populärt, även ok pris på Allebike sennast va där.

Standardsvar: Newmen XA 25. Lite oklar leveranstid, men tåliga för sin vikt (tål dock ej klantig enduro, det har jag testat).

XM481 är väl en rätt köttig/tung fälg, låter inte som något du behöver till (stök)XC? Jag har köpt en sån för att bygga nytt hjul, men då med fokus att tåla stenkistor, motlutshuck och allmänt dåliga linjeval.

Däck så kan alternativ att kolla på vara t. ex. Wolfpack Trail (eller nån annan variant, Speed/Race, men det har jag ingen erfarenhet av).

Jag använder Vincents al-hjul med Ray/Ralph 29*2,35. Hjulen tycker jag är bra och helt okej till xc. Däcken är supersnabba men de släpper på mjuk underlag i kurvor. Ralph släpper så fort det blir brant uppför. Andra däck står på inköpslistan när dessa är slut.

Standardsvar: Newmen XA 25. Lite oklar leveranstid, men tåliga för sin vikt (tål dock ej klantig enduro, det har jag testat).

XM481 är väl en rätt köttig/tung fälg, låter inte som något du behöver till (stök)XC? Jag har köpt en sån för att bygga nytt hjul, men då med fokus att tåla stenkistor, motlutshuck och allmänt dåliga linjeval.

Däck så kan alternativ att kolla på vara t. ex. Wolfpack Trail (eller nån annan variant, Speed/Race, men det har jag ingen erfarenhet av).

Har du tips på någon som bygger hjul med dessa fälgar?

Låter som Ray/Ralph kanske är för mycket klassisk XC och för lite modern XC med jobbiga klättringar och relativt utmanande utförsåkning. Kanske skall satsa på något aningen kraftigare. Men vill ju inte hamna på samma däck som idag :).

Är ju lite roligt att inte köra exakt samma som alla andra, så Wolfpack känns ju värda att läsa mer om. Samma med Vittoria Barzo.

Får kolla om Allebike har VIncent hjulen hemma. Kan ju vara värt det om det är lång väntan på alternativen... Dock så är det ingen superbrådska, blir ju bara lite extra träning med nuvarande däck.

Plus X-king däck.

Har du tips på någon som bygger hjul med dessa fälgar?

Låter som Ray/Ralph kanske är för mycket klassisk XC och för lite modern XC med jobbiga klättringar och relativt utmanande utförsåkning. Kanske skall satsa på något aningen kraftigare. Men vill ju inte hamna på samma däck som idag :).

Är ju lite roligt att inte köra exakt samma som alla andra, så Wolfpack känns ju värda att läsa mer om. Samma med Vittoria Barzo.

Får kolla om Allebike har VIncent hjulen hemma. Kan ju vara värt det om det är lång väntan på alternativen... Dock så är det ingen superbrådska, blir ju bara lite extra träning med nuvarande däck.
Slowbuild bygger och har bra priser. Det är blandat med leveranstid nu dock då han har mycket att göra (det finns en lång tråd här på happy), men jag har köpt två hjulpar av honom och de har varit välbyggda och levererats snabbt.

Han har även byggt på kombo som ej fanns att välja i listan (när jag köpte iaf), Shimano HG / 11-spd / 6-bult / DT350.

Räcker det med 25mm innermått? Har jag blivit för påverkad av diverse trådar med fetare hjul? Tycker jag läst att många kör XC med 30mm innermått. Men om man håller sig på 2,35 däck så kanske 25mm räcker gott... sparar ju en del vikt.

Testade att konfigurera ett par hjul på https://slowbuild.de/produkt/mtb-alu-express-konfigurator/

Något jag borde byta?

Nav: Ny DT350 SP 6-håls (IS färste för skivan verkar mest populärt här på happy).
Axel standard nav fram: 15x110 (kan man anta att det är TA och boost?)
Axel standard bakhjul: 12x148 (kan man anta att det är TA och boost?)
Framhjulsfälg: Newmen Evolution SL XA25 SL 29 tum ( 15,00 € )
Bakhjulfälg: Newmen Evolution SL XA25 29 tum ( 15,00 € )
Ekrar: DT Comp Race (2.0-1.6-2.0 rund eker) (gick inte att välja något annat, är dessa lämpliga?)
Frihjul: Shimano MTB 10/11 (HG) (har 11 delad Shimano, Shimano XT M8000)

Man kan välja en 3mm offset för ekrarna, något som är rekommenderat?

Totalt 459$. Känns spontant prisvärt.

Har du stämt av läget i Slowbuild-tråden, jag tyckte jag läste om nån som gick och väntade? Allebike verkar ha Vincenthjul med Shimano 11S i lager och det hade gjort valet enkelt för mig, det är ju nu det är sommar och torrt.

Klämt det mesta i den tråden och det var ingen munter läsning om man är sugen på att få använda hjulen nu över sommaren. Troligen är det ändå ingen jätteskillnad i upplevelse när man är ute i skogen. Får nog bli ett sådant par...

Fast om Newman anses väldigt mycket bättre så kan jag ju montera sommardäcken på mina gamla hjul och köra på dem under sommaren. Dessa val :).

Jag brukar inte vara så petig, så tror Vincenthjulen skulle funka bra. Men det lockar ju alltid att köpa det bästa man kan för sina pengar.

Dessa finns i lager, men antar att de är fabriksbyggda (osäker hur man skall värdera det). https://www.bike-components.de/en/N...25-Fade-Boost-Disc-6-bolt-29-Wheelset-p77907/

Blir dock ganska mycket mer pengar. Börjar ju närma sig kostnaden för ett par billiga kolfiberhjul...

Dessa finns i lager, men antar att de är fabriksbyggda (osäker hur man skall värdera det). https://www.bike-components.de/en/N...25-Fade-Boost-Disc-6-bolt-29-Wheelset-p77907/

Blir dock ganska mycket mer pengar. Börjar ju närma sig kostnaden för ett par billiga kolfiberhjul...
714,29 € är ganska mycket över vad man kan få ett par billiga kolfiberhjul för
Jag byggde under senaste hösten/vintern 29" boosthjul, med asymmetriska 365+373g kinakolfälgar, för <6kSEK, som jag har skrivit om här några ggr tidigare.

För att försvåra det hela lite slänger jag in denna fackla ang. kolfiber vs aluminum (tidigare postade av @Berk i annan tråd). Kolfiber är inte alltid ett bättre/hållbarare val:

1623050842006.png

(Detta gällde dock fälgar för lite kralligare körning och fälgvikt listas ej i tabellen.)

Fast om Newman anses väldigt mycket bättre så kan jag ju montera sommardäcken på mina gamla hjul och köra på dem under sommaren. Dessa val :).

Jag brukar inte vara så petig, så tror Vincenthjulen skulle funka bra. Men det lockar ju alltid att köpa det bästa man kan för sina pengar.

Vikten är dock mindre än många billiga kolfiberhjul. Som tabellen ovan visar är Newmen aluhjul riktigt tåliga, så enda anledning att köpa kolhjul är om man väljer kolfälgar som är mycket lättare. Jag är riktigt nöjd med mina Newmen Evolution SL A.35 hjul. Sen finns också folk, som @Makten som känner att kolfälgar är för styva, jag skulle säga oföljsamt. Själva har jag inte märkt det, men det är kanske för att jag kör breda däck med riktigt låg tryck.

Sen finns också folk, som @Makten som känner att kolfälgar är för styva, jag skulle säga oföljsamt.
Jag vet dock inte om det har nån nämnvärd betydelse för ren XC, eller om man kan se det som att det är värt det. Å andra sidan kan man antagligen komma undan med väldigt lätta alu-fälgar som är betydligt billigare då också.

----

I övrigt är det lite meningslöst att kolla på vikten på kompletta hjul eftersom fälgarna lär vara avgörande för hur det känns när man cyklar. 400 gram borde räcka för XC även om man kör alu.

Jag vet dock inte om det har nån nämnvärd betydelse för ren XC, eller om man kan se det som att det är värt det. Å andra sidan kan man antagligen komma undan med väldigt lätta alu-fälgar som är betydligt billigare då också.

Jag skulle tänka att man märker det ännu mer vid ren XC där man antagligen kör med smalare däck med högre tryck och håller så hög fart som mögligt i stök. Men åt andra sidan är vikten mycket viktigare vid XC.

----

I övrigt är det lite meningslöst att kolla på vikten på kompletta hjul eftersom fälgarna lär vara avgörande för hur det känns när man cyklar. 400 gram borde räcka för XC även om man kör alu.

Såklart. Men 1485 gram för en mtb hjulpar är lätt, då måste fälgarna vara lätt. Och vid XC är tävlingar är vikten av hela cykeln också viktigt, inte bara hur det känns.

Känns som jag kommit ner till följande alternativ:

* Gå på Newman fälgar och därmed köra nya däck på gamla fälgar över sommaren.
* Vincent från Allebike
* Gå på en lösning med DT Swiss fälgar. Osäker om det blir XR 391 eller XM 481 eller något däremellan. Skillnad på 1,5 hekto för två hjul (391 vs 481). I övrigt 350 nav, IS disc fäste, 2,0/1,8 ekrar (DT Swiss comp?)?, nipplar (vad skall man välja här??)?

Vikt med DT Swiss XR 391 blir 1 851 gram enligt actiosports.de (dvs aningen tyngre än Allebike, men 30mm fälg hos Allebike). Kostnaden för DT Swiss blir €544 (dvs aningen dyrare än Allebike). Känns som dubbel vinst för Allebike.

Dock så kan man få tag på hjul med ungefär samma spec som ovan fast från fitweels.eu för €418 och med en totalvikt på 1680g (DT swiss 350 nav, xr391 fälg, tunnare ekrar, IS disc fäste, https://fitwheels.eu/wheelset-dt-swiss-350-straightpull-xr391-29-1680g-p-261.html). Antar att skillnaden i vikt är pga ekrar och lite annat nav (straightpull ekrar) samt att actionsports lagt på vikt för tubeless..

Känns ju spontant som att Allebike har ett på pappret bra erbjudande. Kollad av med Allebike och deras fälgar väger mellan 460gram och 480 gram. Förstått att roterande vikt är viktigare än totalvikt, så dessa hamnar ju då mellan XR 391 och XM 481.

Men man är ju lite sugen på att välja det som anses bäst och gå på Newman fälgen. Troligen är det ändå nya däck som kommer göra störst skillnad och det kan då vara OK att behöva vänta på fälgarna (om jag tolkar slowbuild.de rätt så borde dessa hamna på runt 1500 gram).

Någon som vet något om leveranstid från actionsports? Hjulen under wheelset-deals, är de redan byggda och klara att skickas? (ja, jag har mailat actionsports med). Man vill ju inte hamna i någon slowbuild-limbo..

Någon som vet något om leveranstid från actionsports? Hjulen under wheelset-deals, är de redan byggda och klara att skickas? (ja, jag har mailat actionsports med). Man vill ju inte hamna i någon slowbuild-limbo..
Jag svarar mig själv; actionsports meddelar ca 10dagar till leveransen är framme i Sverige.. Sen hur det stämmer kanske vi får se.

Jag gick på den enkla lösningen. Blev nya däck på gamla fälgar (2,35 Racing Ray och Ralph). Överväger om jag skall sälja av hela cykeln och köpa ny istället för att börja byta ut alla delar...

Tillbaka
Topp