Nya delar till renoveringsobjekt.

tobot

Aktiv medlem
Hejsan! Köpte precis en giant reign x0 2007 och jag skulle behöva lite hjälp med tips på reservdelar.

Det som är mest akut är kassett, bakväxel, växelreglage och kedja.

Original är 9-delat men går det att klämma in 10 eller 11 tro? Funderade på slx fram och bak.

Bilagor

• IMG_6514.JPG
    IMG_6514.JPG
    521.3 KB · Besök: 15
Vill du ha fler växlar bak behöver du (minst) ett nytt växelreglage också.
En 10-delad kassett passar nog ditt nav, men jag vet inte hur kompatibla bakväxel och reglage är på MTB 10-delat. Tror Shimano IAF gjorde ngt elakt där.

dabac sa:
Vill du ha fler växlar bak behöver du (minst) ett nytt växelreglage också.
En 10-delad kassett passar nog ditt nav, men jag vet inte hur kompatibla bakväxel och reglage är på MTB 10-delat. Tror Shimano IAF gjorde ngt elakt där.

Jo. De ändrade vajerutväxlingen med 10-delat mtb. Dynasys kallade de hittepåt. Longe cage 10-delade bakväxlar borde gå hitta gratis i många stugor då under 2015 singelklingemodifiering bytte nog många sina bakväxlar till sånna med kortare cage.

Lär fungera bra. Zee bakväxeln är sexigare, men vet inte om man vågar rekomendera den till en FS hoj med wide kassett så jo. Det blir bra det där!

Gött! Måste förmodligen göra service på dämpare och gaffel också. Jag tror att det sitter en DHX Air 4.0 och en Rockshox Lyrik U-turn 2010 efter lite googlande.

Shimano använder samma frihjulsnav för 9/10/11 när minsta kugghjulet är 11taggars.

SRAM som går ner på 10 taggar på 11/12 behöver särskilt frihjulsnav.

Senast ändrad:
tobot sa:
Måste man inte byta frihjul om man ska konvertera till 11-delat?

Nej. MTB-kassetter för 11-delat med 11-4x har dreven förskjutna så att dom hänger över ekrarna. Tar samma plats som 8-9-10 delad kassett.

Har eventuellt XT M8000 reglage och växel att sälja. Hör av dig på PM om du är intresserad.

När jag plockade isär ramen upptäckte jag att lagrena sett sina bästa dar.

Har börjat måla. Märkte att jag missat lite tejprester så det blir till att måla igen.

Bilagor

• IMG_6526.JPG
    IMG_6526.JPG
    205.8 KB · Besök: 11
Tackar, ska se till att ta en bättre bild utan all skrot i bakgrunden. :)

Delarna har kommit, har inte hunnit montera allt än.

Köpte zee-reglage och bakväxel. Hans dampf fram och nobby nic bak. 10-delat 11-36 kassett/kedja, ny sadel, pedaler och handtag.

Nu är den klar. Känns riktigt bra med nya ramlager och zee-växlar :)

Bilagor

• IMG_6617.JPG
    IMG_6617.JPG
    595.4 KB · Besök: 15
Måste bara fråga. Giant texten på ramen, det är väl en dekal? Tänker att du fått den så rak svart och hade varit för pilligt att tejpa runt och måla antar jag. Om det är en dekal vart fick du tag i den?

kievY sa:
Måste bara fråga. Giant texten på ramen, det är väl en dekal? Tänker att du fått den så rak svart och hade varit för pilligt att tejpa runt och måla antar jag. Om det är en dekal vart fick du tag i den?

Ja, det är dekaler som jag köpte på eBay. Finns för alla möjliga cykelmärken.

tobot sa:
desmo sa:
Snyggt!

Visst var det den som låg ute för typ 2000kr på blocket?
Vad hamnade slutnotan på?
Ser kul ut!

Precis, det var den! Jag tror det slutade på ca 4500:- inkl dekaler och mudguard.

Grymt bra jobbat!
En sådan skulle jag vilja ha för de få gånger jag har möjligheten att åka utförs. Kan inte motivera att ha något dyrt för de få dagarna.

Tackar :)
Det var lite läskigt att banka i/ur ramlagrena, men det gick bättre än väntat. Jag är ganska nöjd.
Det som hade kunnat vara bättre är lacken. Hade valt 2-komponentslack om jag hade gjort det igen. Finns på sprayburk om man har färgkod på nån snajsig bilfärg.

Skulle egentligen ha gjort en service på framgaffeln men den verkade vara i hyfsat skick så det får bli en annan gång, alternativt köpa en som är lite känsligare.
Bakdämparen verkar vara ett helvete att serva själv så den får gå ett tag.

Allt som allt blev det en ganska trevlig cykel för lite pengar. Ser fram emot att testköra nerför nåt riktigt brötigt :D (om jag får för frun min, det är trots allt hennes)

Tillbaka
Topp