Nya gravel/pendlarhjul

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Nya gravel/pendlarhjul
Idag smällde jag andra ekern på mina gamla Novatec Jetflys strax efter start på Södertälje Sportgrus. De är mao färdiga för återvinning.
Då de nya hjulen ska sitta på på min stålgalge är QR ett krav. Annars gäller TL och rimlig vikt.
Pga uppdragsläge och degenererade vitvaror behöver jag röra mig i mellanprissegmentet.
Jag väger 85-90 kg och kör allt möjligt på den här cykeln. Hjulen ska inte behöva gå på vintern.
Några kandidater ni gärna får ha synpunkter på:

Tune (dyra, värt pengarna?)

FSA Vision (billiga men bra?)

Mason Hunt (bästa Hunt-alternativet?)

LB, (billigt kol med Novatec-nav), åker jag på tull?

Synpunkter? Bättre alternativ?

Nya gravel/pendlarhjul
Ta en för laget och testa?

Nya gravel/pendlarhjul
För gravel vill du nog ha bredare innermått än 19-21 mm, typ upp mot åtminstone 23 mm? Typ https://www.bike24.com/p2334116.html
Jag har XR391 fälgar (25mm innerbredd) till min grushoj och med 40mm's däck blir det en löjligt trevlig luftkammare så jag måste hålla med. De är säkert inte lättaste men kan kan ju inte få allt.. Tror dock att minimibredden på däck är 38mm, vilket kanske inte är någon issue?

Nya gravel/pendlarhjul
För gravel vill du nog ha bredare innermått än 19-21 mm, typ upp mot åtminstone 23 mm? Typ https://www.bike24.com/p2334116.html
Är det någonstans fälgbredd spelar minst roll så är det ju "gravel". Hellre lite lättare än de där bojsänkena på 1800g katalogvikt (vad väger dom irl!?).
Så tycker jag iaf, annars ser dom hjulen fina ut.

Prime barodeur (stavning?) Säljs Vitus nya crossar med, så dom ska väl hålla för grus?

Nya gravel/pendlarhjul
Nya gravel/pendlarhjul
Tack för svar!
1.I princip allt över 1600g går bort. Jag kör t ex gruspelotonen med denna hoj. 1 h sufferfest på backig grusslinga.Varje gram jag kan kapa...
2. De sitter i en Genesis Croix de Fer från -14 så clearence är inte oändlig. Jag har kört lätta 35 mm däck med lågt tryck utan problem. TL har misslyckats då fälgarna är för buckliga. Bredare däck än 37-38 kommer inte att gå in. Kan även komma att gå med 28 mm racerdäck
3. Då jag har 17 mm (innermått) UST-fälgar nu vill jag passa på att förnya. Med de nyrenoverade naven, endurolager runt om, skulle jag kunna renovera hjulen med nya ekrar och fälg. Naven är ju det som driver kostnaden mest.

Ett alternativ är de dyrare WR38-hjulen från LB med 25 mm innermått https://www.lightbicycle.com/700C-t...her-for-cyclocross-road-and-gravel-bikes.html

Nya gravel/pendlarhjul
Jag har cyklat några veckor på Hunt 4 season-hjul nu. Kommer från tyngre dynamohjul med mtb-fälg typ, och oj vad det går uppför backarna med såpass lätta hjul. Har kört alla underlag och har inga anmärkningar där, hjulen känns helt ok.

Däremot så är vi i samma viktklass, och jag har skevat mitt bakhjul på bara ca 50 mil. Är spurtstark och tror mer på att jag nött ut det än att jag smällt in i något. Kan såklart vara rena tillfälligheter osv, men från första stund så fick jag känslan att hjulen inte kommer överleva länge hos mig.

Nya gravel/pendlarhjul
Tråkigt att höra.
Mina Novatec-hjul har gått närmare 3000 mil raka och fina. Ett par tre lagerbyten men annars problemfritt. Tyvärr har jag hört/läst om rätt många som fått problem med Hunt-hjulen, såväl fälg som nav, därför lite tveksam där.

Tillbaka
Topp