Nya hjul - Mixa boost och inte boost?

• Trådstartare Trådstartare THS
  • Start datum Start datum

THS

Medlem
Har köpt en Jeffsy som väldigt många andra...
Tänkte skaffa breda hjul till den och kanske custombyggda. Men ska man köra på 100/148 eller kanske 100/142 och boost-adapter bak?! Tänkte att jag kommer sälja den med std-hjulen (M1700) om/när jag vill byta cykel. Hur vanligt är det med bara boost bak om man skulle kränga hjulen eller vilja ha dem på en annan cykel...
Sååå trött på alla olika standarder...

Tänkte slippa det men tanken har slagit mig. YT måste fått en bra deal på 100mm gafflar. Betyder det att de är på väg ut kanske...

Jag beställde en Boost gaffel till min nya ram som kommer med Boost. Enklare med det både bak och fram. Framtiden.

cerro sa:
Jag beställde en Boost gaffel till min nya ram som kommer med Boost. Enklare med det både bak och fram. Framtiden.

Framtid idag, stenålder imorgon.

Jag tippar att om två år kommer "standarden" Redux™, en fantastisk innovation där man minskat navets bredd och på så vis kan ha smalare mellan kedjestagen. Inget mer jobbigt hälskav och vevpartier med 156 i q-faktor blir heta igen. Att hjulet tappar lite styvhet anses bara vara positivt då man vinner följsamhet ( sen motiverar man det med en anekdot om hur Nico brukade köra med så låg ekerspäning som möjligt när han tävlade i DH av just samma skäl).

What is old becomes new, what is new becomes old; Rpt

Borde inte däck och fälg förskjutas åt drivsidan om man kör 142 med adapter istället för 148? Risk för skrap vid kedjestag, eller iaf mindre plats för däck som följd?

theBrand sa:
cerro sa:

Framtid idag, stenålder imorgon.

Jag tippar att om två år kommer "standarden" Redux™, en fantastisk innovation där man minskat navets bredd och på så vis kan ha smalare mellan kedjestagen. Inget mer jobbigt hälskav och vevpartier med 156 i q-faktor blir heta igen. Att hjulet tappar lite styvhet anses bara vara positivt då man vinner följsamhet ( sen motiverar man det med en anekdot om hur Nico brukade köra med så låg ekerspäning som möjligt när han tävlade i DH av just samma skäl).

What is old becomes new, what is new becomes old; Rpt

+1

:)

Shrue sa:
Borde inte däck och fälg förskjutas åt drivsidan om man kör 142 med adapter istället för 148? Risk för skrap vid kedjestag, eller iaf mindre plats för däck som följd?

Man dishar om hjulet med 6mm om man kör boostadapter.

Ja, det är klart det blir styvare.

Men hur mycket gör det i praktiken när flyttar ju ut endast 3mm från centrum?
Var 150mm för brett som baknav? Fick man för hög Qfaktor?

150 mm fanns ju redan så då blev det ingen ny standard! Om jag jämför mina hopenav som är 135/142 mm (både använder samma navkropp så att man inte fick någon riktig fördel av den nya standarden) och hopenav i 150 mm så är det väldigt stor skillnad i hur jämn ekerspänning blir mellan hjulets två sidor.

jofahjalm sa:
150 mm fanns ju redan så då blev det ingen ny standard! Om jag jämför mina hopenav som är 135/142 mm (både använder samma navkropp så att man inte fick någon riktig fördel av den nya standarden) och hopenav i 150 mm så är det väldigt stor skillnad i hur jämn ekerspänning blir mellan hjulets två sidor.

+1 för att inte snacka om hur bra det blir med 157mm's :)
http://nsmb.com/super-boost-plus-better/

Tillbaka
Topp