Nya hjul rullar trögt? Easton

Foss

Aktiv medlem
Har ett par splitter nya Easton EA 90 SL Disc. Man kan byta mellan olika axelstandarder genom å byta encaps som följer med. Jag har QR och det sitter därför sånna monterade. När jag monterat hjulet å spänner QR så rullar det jättetrögt, släpper jag på QR så går dom fint. Har sökt med ljus å lykta men inte lyckats hitta någon instruktion för att justera lagerspänning. Är det någon som vet hur man gör? Det är maskinlager.

Har aldrig ägt Easton men om naven är lika "alla" andra så låter det som att dom är dåligt monterade. Låter som att antingen är inte lagren ordentligt bottnade i sätena eller så är distanshylsan för kort.

M

Har kollat på denna film, i princip det enda man kan göra fel verkar vara att sätta end capsen på fel sida, d.v.s. korta på disc sidan och långa på kassett sidan

Pratar ni verkligen om hjul med maskinkullager då ni pratar om justera lager?
Man kan inte justera lagret som sådant, inre och yttre lagerbanan på ett maskinkullager är inte justerbara, så det måste i så fall vara något annat som justeras, eller så är det vanliga konlager på de hjulen.

Edit, hittade Newmen end cap adjustment filmen
Det är inte justerbara end caps på Easton Vault hub

Senast ändrad:
Gamla R4 navet justerar man förspänningen på lagret enligt:

Så visst kan man justera lagrets spänning med maskinlager.
Men ingen aning om Vaultnavet.

Är rätt säker på att endcaps sitter på rtt sida och bromsen ligger inte på. Får väl gå tillbaka med dom om det inte släpper när man kört en runda. Känns tråkigt på så fina hjul.

Satt å klia mig i skallen ikväll å kollade manualer å videos på tuben sen rev jag ner bakhjulet. Visade sig att dom som monterat endcapsen i butik missat att ta bort en tätning. I o med detta hade jag två tätningar på skivsidan. Tog bort en och nu rullar hjulen som en dröm! :) case closed!

Tillbaka
Topp