bearthefear
Aktiv medlem
Nya hjul till gravel
Jag är på jakt efter nya hjul till min gravel-pendlare, främst för att ha under vinterhalvåret med dubbdäck. På sommaren kör jag fetare däck med 27,5” hjul.
Jag kör SMW 35 mm fram och ett conti Top contact 37 mm bak i nuläget. Jag upplever att många hjul är lite väl smala, 17-18 mm innerbredd, för att köra säg upp till 40 mm breda däck. Kör ibland även på conti 4-seasons 32 mm på det varmare halvåret.
Har spanat runt lite och fastnat för DT Swiss C 1800 Spline DB som går loss på ca 350€. 20 mm innerbredd känns mer passande...
Men eftersom dom främst kommer gå som vinterhjul känns det egentligen som att dom är lite väl pricy. Skulle gärna komma ner under 2000 kr, men då hittar jag inga hjul med rimlig fälgbredd.
Mina krav är följande:
- 28”/29”
- Ska funka för 32-40 mm däck
- 12x100 mm fram och 12x142 bak
- Helst inga bojsänken, gärna under 1800 g
- Klara systemvikt på ca 110 kg
- Helst under 2000 kr
Axelstandarden gör det lite svårt att hitta billigare MTB-hjul som annars varit lämpligt.
Vad säger panelen? Cry once, eller finns det bättre alternativ?
Jag kör SMW 35 mm fram och ett conti Top contact 37 mm bak i nuläget. Jag upplever att många hjul är lite väl smala, 17-18 mm innerbredd, för att köra säg upp till 40 mm breda däck. Kör ibland även på conti 4-seasons 32 mm på det varmare halvåret.
Har spanat runt lite och fastnat för DT Swiss C 1800 Spline DB som går loss på ca 350€. 20 mm innerbredd känns mer passande...
Men eftersom dom främst kommer gå som vinterhjul känns det egentligen som att dom är lite väl pricy. Skulle gärna komma ner under 2000 kr, men då hittar jag inga hjul med rimlig fälgbredd.
Mina krav är följande:
- 28”/29”
- Ska funka för 32-40 mm däck
- 12x100 mm fram och 12x142 bak
- Helst inga bojsänken, gärna under 1800 g
- Klara systemvikt på ca 110 kg
- Helst under 2000 kr
Axelstandarden gör det lite svårt att hitta billigare MTB-hjul som annars varit lämpligt.
Vad säger panelen? Cry once, eller finns det bättre alternativ?
Senast ändrad: