Nya hjul

Nya hjul
Wattfölusterna i lagren överväger nyttan med höga kolbiferfälgar i denna priskategori tyvärr men man ska inte underskatta placeboeffekten, men det positiva är att man kan köpa komplett uppsättning lager på Biltema för under 200kr i bättre kvalité. Har du möjlighet att testa t.ex Fulcrums värsting tubar så gör det så tycker du att du står still med ett par PlanetX.

Står det inte mer än så här i speccen på lagren så är det skräp o kvadrat:

6 sealed cartridge bearings (2 x F, 4 x R) mounted on a 17mm axle

Nya hjul
Jag köpte ram, gaffel och en massa andra saker av Planet X för ett par veckor sedan. Snabba svar på mail och snabb leverans och riktigt fina erbjudanden på olika grejer. Mina delar såg riktigt bra ut. Jag undrar om det inte kan sitta keramiska lager i de hjul du har tittat på.

Nya hjul
Barnis skrev:
-------------------------------------------------------
> Wattfölusterna i lagren överväger nyttan med
> höga kolbiferfälgar i denna priskategori tyvärr

Hur menar du nu? Att Wattförlusten i ett lager skulle vara högre än skillnaden i luftmotstånd mellan en låg- och högprofilfälg???
Det tror jag inte en sekund på i sådana fall.

Nya hjul
Man kan väl inte sluta sig till att lagrena är skit bara för att de inte är specade i mer detalj. Fulcrums lager är väl specade som cup and cone, inte mycket till spec (det betyder givetvis inte att de är dåliga).
Planet-X och On one har många köpt grejer ifrån, det borde inte vara ett problem. Har känslan av att Planet-X ofta säljer utgångna modeller Metron 90 tror jag är en äldre modell än nuvarande Metron 81. Vision är ett av FSAs varumärken om jag inte missminner mig.
Kullager är ju en typisk massproducerad produkt som köps in från större tillverkare. De flesta kullager man kan få för en billig penning duger utmärkt. Lägger man däremot på för hög pre-load och dylikt kan de ta stryk, men att rotera kring sin egen axel är inget problem.

Senast ändrad:
Nya hjul
Supertramp skrev:
> Barnis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Wattfölusterna i lagren överväger nyttan med
> > höga kolbiferfälgar i denna priskategori
> tyvärr
>
> Hur menar du nu? Att Wattförlusten i ett lager
> skulle vara högre än skillnaden i luftmotstånd
> mellan en låg- och högprofilfälg???
> Det tror jag inte en sekund på i sådana fall.

Nä, jag skulle bli förvånad om lagerförlusterna totalt i ett helt hjulpar överstiger 2 W.

Nya hjul
Är det bara lagrena det hänger på så köp säger jag. Pajar lagren är det troligen lätt att byta och du kan välja på bt-lager till värsting keramiska efter tycke o smak.

Nya hjul
Supertramp skrev:
> Barnis skrev:
> -----
> > Wattfölusterna i lagren överväger nyttan med
> > höga kolbiferfälgar i denna priskategori
> tyvärr
>
> Hur menar du nu? Att Wattförlusten i ett lager
> skulle vara högre än skillnaden i luftmotstånd
> mellan en låg- och högprofilfälg???
> Det tror jag inte en sekund på i sådana fall.

Ja jag menar det

Mycket efterfrågat test på friktion i nav kommer i mars från denna snubbe, jag kan avslöja att man kan spara drygt 1w på rätt bakväxeltrissor, det är vansinnigt mycket i sammanhanget aeroprylar

http://www.friction-facts.com/equipment/hub-efficiency

Nya hjul
Vilka belägg har du för att förlusterna är så stora? Hur vet du hur stora förlusterna är i ett hjul bara på frånvaron av en beskrivning av kullagren?
Jag säger inte att du har fel men jag undrar vad du grundar dina slutsatser på.

Nya hjul
Barnis skrev:

> Mycket efterfrågat test på friktion i nav kommer
> i mars från denna snubbe, jag kan avslöja att
> man kan spara drygt 1w på rätt bakväxeltrissor,

Jag har mycket svår att tro att förlusterna i trissorna, som inte överför någon effekt, skulle vara så stora. Testa själv att snurra pedalerna baklänges med bakhjulet i luften, knappt något motstånd alls ju...

Nya hjul
JMT skrev:
> Vilka belägg har du för att förlusterna är så
> stora? Hur vet du hur stora förlusterna är i ett
> hjul bara på frånvaron av en beskrivning av
> kullagren?
> Jag säger inte att du har fel men jag undrar vad
> du grundar dina slutsatser på.

Så stora ? Du får det att låta som att 90 sek som man i runda drag sparar 40km på ett par höga fälgar är enormt, Jag erfarenhet av att t.ex Ritchey inte alls stoppar i tyska SKF lager i sina hjul utan sämsta möjliga kinaskräp, efter de första två vändorna bytte jag till gummitätade Abec3 lager från kullagergrossiten för totalt 55kr för fram o bakhjul och det blev ett helt ok, ljusår från inkörd Campalir men ok med tanke på att jag blivit blåst av Ritchey. I Fulcrums billiga R5 sitter det också maskinkullager, bra precision men tyvärr inte rostfria och Fulcrum är dumma nog att sprätta bort inre gummipacking så de tar slut omgående, nu har de tagit fram en CX variant och behåller bl.a inre gummipackninen men lagren är inte rostfria, vet inte hur de tänker.

Detta test är det enda jag känner till där de bl.a har jämfört förluster i lager mellan olika toppmärken, på den tiden satt det i regel bättre grejer i än idag.

http://sheldonbrown.com/rinard/wheel/grignon.htm

Men jag menar att kassa kinalager kostar betydligt mer i tid på 40km än 90sek, betydligt mer.

Nya hjul
Xeno hur är bromseffekten jämfört med andra kolfiberfälgar (om du haft möjlighet att testa än).

Snubben på frictionfacts säljer kedjor med vax på för över 100 dollar styck...

Nya hjul
JMT skrev:
> Xeno hur är bromseffekten jämfört med andra
> kolfiberfälgar (om du haft möjlighet att testa
> än).
>
> Snubben på frictionfacts säljer kedjor med vax
> på för över 100 dollar styck...

Ingen aning faktiskt, har inte plockat ut dem än... satte på dem för skojs skull på min Radon (som nu är såld) och snygga är de i alla fall...och de känns som fina hjul måste jag säga. Jag har ju även ett par DT Swiss RRC 66 att jämföra med och kvalitetsmässigt känns Vision-hjulen väl "up-to-par", men vi får väl se... :-)
IMAG0741.jpg

Nya hjul
Nejnej, kullagrena från biltema kan du stoppa upp i röven, för att garanterat få ett SKF lager gäller att man köper lagrena från en godkänd återförsäljare som tex Momentum, annars är risken stor att man köper ett förfalskat lager, från Bangkok/indonesien/kina/Tawian etc etc,
om man vill ha samma snurr/känsla som ett NOS Campagnolo- C record nav kan man med fördel köpa SKF green efficent lager, (ca 500kr för 4st)
http://www.skf.com/group/products/b...cient-e2-deep-groove-ball-bearings/index.html

Bilagor

• 6692_p9_tcm_12-5235.jpg
    6692_p9_tcm_12-5235.jpg
    13.6 KB · Besök: 31
Nya hjul
Indurain skrev:
> Nejnej, kullagrena från biltema kan du stoppa upp
> i röven, för att garanterat få ett SKF lager
> gäller att man köper lagrena från en godkänd
> återförsäljare som tex Momentum, annars är
> risken stor att man köper ett förfalskat lager,
> från Bangkok/indonesien/kina/Tawian etc etc,
> om man vill ha samma snurr/känsla som ett NOS
> Campagnolo- C record nav kan man med fördel köpa
> SKF green efficent lager, (ca 500kr för 4st)
> http://www.skf.com/group/products/bearings-units-h
> ousings/ball-bearings/deep-groove-ball-bearings/sk
> f-energy-efficient-e2-deep-groove-ball-bearings/in
> dex.html

Min poäng var att biltemas lager är bättre än den kinaskiten som sitter i de flesta producenters hjul.

Nya hjul
xenomorf skrev:
> Mange. (fd Kaves) skrev:
> > Keramiska lager måste man ha lite koll på,
> > speciellt om man kört i väta. Men det är ju
> > bara att knacka isär, få torrt och fylla på
> > med fett lämpligt för uppgiften.
> >
> http://www.fullspeedahead.com/products/67/Ceramic-Bearing-Grease
>
> Hoppsan, det där var mer än jag visste, tack
> för infon...
>
> :-)

Fast det gäller väl alla lager mer eller mindre, sen är förmodligen denna lite billigare än FSA's 6.8g-förpackning, http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=30011

/CJ

Nya hjul
kave skrev:
> Annars säljer planet-x 50mm höga shimanohjul
> billigt så behöver man inte bekymra sig om
> kvalitet eller bromsverkan.

+1
Kör med såna själv. Känns som ett säkrare köp, även om PlanetX-hjulen kanske också är bra. RS80 fick bra kritik i Tour (vann testet tror jag), styva och hyfsad aerodynamik.

Nya hjul
cjmax skrev:
> xenomorf skrev:
> -----
> > Mange. (fd Kaves) skrev:
> >
>
> > > Keramiska lager måste man ha lite koll på,
> > > speciellt om man kört i väta. Men det är
> ju
> > > bara att knacka isär, få torrt och fylla
> på
> > > med fett lämpligt för uppgiften.
> > >
> >
> http://www.fullspeedahead.com/products/67/Ceramic-
> Bearing-Grease
> >
> > Hoppsan, det där var mer än jag visste, tack
> > för infon...
> >
> > :-)
>
> Fast det gäller väl alla lager mer eller mindre,
> sen är förmodligen denna lite billigare än
> FSA's 6.8g-förpackning,
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=30011
>
>
> /CJ

Mjo, keramiska lager är dock känsliga för väta, riktigt känsliga.
Sen finns det nog ännu billigare fetter, jag bara länkade till någon..

Nya hjul
Supertramp skrev:

>
> +1
> Kör med såna själv. Känns som ett säkrare
> köp, även om PlanetX-hjulen kanske också är
> bra. RS80 fick bra kritik i Tour (vann testet tror
> jag), styva och hyfsad aerodynamik.

Vilket nummer var det i?

Nya hjul
3 Watt per hjul alltså. Att jämföra med 200 gram som gör ca 0,1 Watt på platten och ca 0,5-0,7 Watt vid klättring (om man håller ca 300 Watt)

Senast ändrad:
Nya hjul
Hmm, kanske skulle skaffa ett par för vättern och ha mina Mavic Elite för bergscycling.
Synd att de är slut på Planet-x. Oslagbart pris 499£, fulkineshjul känns ju irrelevant när man får riktiga grejer för det priset.

Nya hjul
kave skrev:
> Hmm, kanske skulle skaffa ett par för vättern
> och ha mina Mavic Elite för bergscycling.
> Synd att de är slut på Planet-x. Oslagbart pris
> 499£, fulkineshjul känns ju irrelevant när man
> får riktiga grejer för det priset.

Fast detta är ju inte allt för långt ifrån 499£, å då finns de på lager... :-)

http://www.bike-discount.de/shop/k632/a47512/wh-rs80-c50-cl-laufradsatz.html?mfid=43
http://www.bike-discount.de/shop/k632/a73212/wh-rs80a-c50-cl-laufradsatz.html?mfid=43

/CJ

Nya hjul
Barnis
Sheldons gamla test stödjer väl inte riktigt din tes. I hans test så är ju luftmotståndet bara från rotationen av hjulet (alltså från luftmotståndet från de roterande ekrarna m.m. men utan att hjulet rör sig framåt) betydligt högre än friktionsmotståndet från lagren. Lägger du till luftmotståndet från den translationella rörelsen av hjulet som är ännu högre så betyder självklart luftmotståndet mer.
"It must also be remembered that we are considering only rotational drag, completely neglecting translational drag arising from the forward velocity of the object through the air. Tests published on the latter indicate that aero wheels tend to be very close to each other in translational drag, requiring about 11 Watts at 40 kph to overcome it. Conventional spoked wheels fare much worse, requiring in the neighbourhood of 24 Watts to travel at the same forward velocity. "

För att uppnå så stora motstånd måste vi dra åt preload väldigt hårt eller ha lager som rostat inuti.

Vet du ens vilka lager som sitter i Visionhjulen?
Att någonting är producerat i Kina betyder inte heller att det är dåligt, lika lite som Svenskt betyder bra, jämför en kinaplastcykel med en svensk plastcykel som Itera exempelvis ;)

Producerar SKF lager som passar i nav just i Tyskland och är de av extra hög kvalitet eftersom du nämner dem? Är lagren som SKF producerar i Kina skit (visserligen kanske de inte passar i just nav men generellt)?

Nya hjul
JMT skrev:
> Barnis
> Sheldons gamla test stödjer väl inte riktigt din
> tes. I hans test så är ju luftmotståndet bara
> från rotationen av hjulet (alltså från
> luftmotståndet från de roterande ekrarna m.m.
> men utan att hjulet rör sig framåt) betydligt
> högre än friktionsmotståndet från lagren.
> Lägger du till luftmotståndet från den
> translationella rörelsen av hjulet som är ännu
> högre så betyder självklart luftmotståndet
> mer.
> "It must also be remembered that we are
> considering only rotational drag, completely
> neglecting translational drag arising from the
> forward velocity of the object through the air.
> Tests published on the latter indicate that aero
> wheels tend to be very close to each other in
> translational drag, requiring about 11 Watts at 40
> kph to overcome it. Conventional spoked wheels
> fare much worse, requiring in the neighbourhood of
> 24 Watts to travel at the same forward velocity.
> "
>
> För att uppnå så stora motstånd måste vi dra
> åt preload väldigt hårt eller ha lager som
> rostat inuti.
>
> Vet du ens vilka lager som sitter i Visionhjulen?
> Att någonting är producerat i Kina betyder inte
> heller att det är dåligt, lika lite som Svenskt
> betyder bra, jämför en kinaplastcykel med en
> svensk plastcykel som Itera exempelvis ;)
>
> Producerar SKF lager som passar i nav just i
> Tyskland och är de av extra hög kvalitet
> eftersom du nämner dem? Är lagren som SKF
> producerar i Kina skit (visserligen kanske de inte
> passar i just nav men generellt)?

Testet visar ju på skillnader mellan kvalitétslager det var det jag ville få fram. I nästan samtliga "kinahjul" Vision, PlanetX och mina Ritchey WCS så sitter det dimension 6901/02 2RS Abec 3 lager i. Ritchey anger att det är SKF men lagren är i defakto långt sämre kopior. Så här specar Vision sina lager precis som PlanetX: 6 Sealed cartridge bearings

Detta betyder att man har inte susning vad som sitter i, vilket fabrikat ? Vilken toleransgrad, Abec3,5,7 eller nio ? Är det stål, rostfritt, ceramic, ceramic/stål ?

Riktigt bra lager utgör normalt den dyraste komponenten i ett hjul men i dessa hjul kostar en uppsättning lager hjulproducenten inte mer än 10 spänn. Vinsten med fälgen äts upp ett par gånger om enligt mig pga lagren.

Nya hjul
Jag tycker diskussionen är intressant ändå. Så i "princip" kan man köpa budgethjul och uppgradera genom att sätta i kvalitetslager och då få hyfsade hjul till rimlig peng

Nya hjul
Barnis du har inte en susning om vilka lager som sitter i hjulen, det har du själv sagt ovan. Så rimligen har du ingen data om hur stora effektförlusterna är i lagren. De generella tester du själv hänvisar till visar att även om ett lagers friktion reduceras till 0 så är det lagrets betydelse för effektförlusterna jämfört med det sämsta navet i testen mycket mindre än skillnaden i effektförlust mellan olika typer av fälg.

Vad stödjer du då din argumentation, om att lagren är viktigare för att minimera effektförluster än vad fälgen är, på?

En intressant observation är att troligen är lagren på Shamalhjulen av samma typ som i dina Fulcrumnav. Naven var troligen "sämst" för att de just hade fyllts med fett vilket ökar motståndet p.g.a. fettets höga viskositet. Därmed inte sagt att det är en dålig idé att fylla lagren med fett, då effektförlusten är försumbar och infettningen troligen är positiv för lagrens livslängd.

Nya hjul
JMT skrev:
> Barnis du har inte en susning om vilka lager som
> sitter i hjulen, det har du själv sagt ovan. Så
> rimligen har du ingen data om hur stora
> effektförlusterna är i lagren. De generella
> tester du själv hänvisar till visar att även om
> ett lagers friktion reduceras till 0 så är det
> lagrets betydelse för effektförlusterna
> jämfört med det sämsta navet i testen mycket
> mindre än skillnaden i effektförlust mellan
> olika typer av fälg.
>
> Vad stödjer du då din argumentation, om att
> lagren är viktigare för att minimera
> effektförluster än vad fälgen är, på?
>
> En intressant observation är att troligen är
> lagren på Shamalhjulen av samma typ som i dina
> Fulcrumnav. Naven var troligen "sämst" för att
> de just hade fyllts med fett vilket ökar
> motståndet p.g.a. fettets höga viskositet.
> Därmed inte sagt att det är en dålig idé att
> fylla lagren med fett, då effektförlusten är
> försumbar och infettningen troligen är positiv
> för lagrens livslängd.

Där har du ju fel, i testet som innefattar kvalitétsnav så har det "sämsta" lagret 4 gånger högre friktion än det nav med lägst. Den bästa aerofälgen spec Trispoke är endast dubbelt så effektiv som det 36 ekrade lågprofilhjulet från Mavic, (i sammanhanget pratar vi om 2 watt extra). Så även fast dessa lager i testet inte påverkar hjulets totala prestanda nämnvärt så är den extra friktionen i Shamallagret lika stort som aerovinsten mellan Trispoke 54mm hjulet och Cane Creek 32mm hjulet dvs 0,016 Nm och då pratar vi om välfettade och lite för vältätade lager. Så det är ju en solklar fingervisning om att dessa kassa 2 kronors kinalager som jag vet sitter i våra billiga hjul är så värdelösa att nyttan med byte till hög fälg uteblir och än värre. Visst kan man byta lager, jag har gjort det men sanningen är att de flesta hjulköpare blir blåsta på sina extra watt för att det inte begriper bättre.

Nya hjul
Inte fan försvinner 10-12 W i ett vanligt nav. Som jämförelse så snor ett påslaget generatornav (SON) som mest ungefär så mycket. Om man räknar på siffrorna i det där testet, och dubblar navmotståndet för det sämsta hjulet (till 0.040 N•m), så blir det vid 40 km/h bara ca 1.3 W per hjul (om jag har räknat rätt!).

Effekt (W) = vridmoment (N•m) * vinkelhastighet (rad/s)

Vinsten med bra aerohjul är 5-10 W jämfört med ett mångekrat lågprofilhjul, så trots 1-2 W mer på påstått kassa nav ger de fortfarande en klar fördel.

Nya hjul
Uack, precis när man vant sig vid en viss prisnivå, dvs ca 700€ förmett par RS80-C50 så flummar man iväg och läser om Shimanos nya Dura Ace hjul med den sk D2 profilen som numera ska göra dem riktigt Aerodynamiska. Men 1439€ för ett par hjul? Jag ska ju iofs cykla vättern i fyra år i rad såmdet blir ju billigt utslaget.
Eller så väntar jag tills RS80 hjulen får samma profil.

Nya hjul
Men Barnis i tabellen står inte de aerodynamiska effekterna som fälgen bidrar med.
Man har endast mätt det aerodynamiska motståndet mot rotation som rimligen kommer i huvudsak från att ekrarna trycker undan luften.
I texten från testen som jag citerade i ett inlägg högre upp så ser du att man anger den totala effekten av en högre fälg till ca 10 ggr mer än motståndet i navet.

Hur kan du från ett test som visar att välfettade lager har högre motstånd vid mycket låga varvtal (ingen överraskning), sluta dig till att motståndet i de "kassa kinalager som du vet sitter i våra billiga hjul" (hur nu nästan 700 pund på Planet X och runt 13000 kr på Wiggle blir billigt) är så mycket högre?
Cykling ger ju en väldigt låg rotationshastighet i lagret eftersom cykeln färdas långsamt och har stora hjul. Störst inflytande på prestandan som du kommer se handlar inte om toleransen på kulorna utan om motståndet från fettet som vid dessa låga hastigheter uppvisar en hög viskositet. Fettet som används är normalt icke Newtonska vätskor. Lagren är gjorda för att prestera vid mycket högre rotationshastigheter.
Kvalitetsskillnaden i lager kommer du framförallt se vid höga rotationshastigheter (som du inte har vid cykling). Här kommer ett billigt skitlager att bli för varmt och haverera eller ge stora effektförluster medan kvalitetslagret producerar mindre värme och klarar sig.
Ingen här påstår att det inte finns en skillnad mellan olika lager, men den skillnaden är mycket mindre än skilnaden mellan en högprofilfälg och en lågprofilfälg.

Vill du bara sänka effektförlusten i lagret vid låga rotationshastigheter är det enkelt, byt ut fettet mot en lättare olja. Använd lager med mindre eller i princip ingen tätning. Dock är det fullt möjligt att det har mindre bra effekter på lagrets livslängd.

Tillbaka
Topp