Nya hjul

BikeM

Medlem
Nya hjul
Blev lite sugen på att beställa hjul från Kina men orolig över kvaliteten på dem. Törs man chansa på att de inte går sönder? Flertalet verkar ha Novatech 791 hub, är dessa ok?

Nya hjul
Skulle aldrig köpa av en helt okänd leverantör – eller ännu värre, piratkopia av ett känt märke! – men flertalet har ju nu varit aktiva så pass länge att de börjat bygga upp egna varumärken med gott rykte som de antagligen inte vill förstöra genom att börja pumpa ut skit. Köper du av någon av dessa, till exempel FarSports eller Light Bicycle men kommer säkert fler förslag, är oddsen goda att du kommer bli nöjd. Åtminstone dessa erbjuder ju också custom bygge där du själv får välja nav och ekrar efter behag och budget.

Nya hjul
Om du håller dig borta från tex aliexpress, och kör på bra leverantörer som tex Nextie, LightBicycle som har 2-3år garanti, och väljer ett schysst nav så kommer du mest troligen bli nöjd. Gillar personligen Nextie och LightBicycle.

Nya hjul
Vad är det för fel på Aliexpress? Många stora märken har officiella "stores" där (Xiaomi, CSC, etc). Det är bara en plattform för försäljning, du kan hitta bra kvalité där också enligt mig.

Nya hjul
Vad är det för fel på Aliexpress? Många stora märken har officiella "stores" där (Xiaomi, CSC, etc). Det är bara en plattform för försäljning, du kan hitta bra kvalité där också enligt mig.
Tänker att det är högre lotto om det är bra grejer, och mer ofta sämre kvalite. Men självklart finns det prylar med kvalite oxå, men kräver kanske mer efterforskning först. Tex CSC har ett års garanti, när många andra lämnar 3-5års garanti.

Nya hjul
Tänker att det är högre lotto om det är bra grejer, och mer ofta sämre kvalite. Men självklart finns det prylar med kvalite oxå, men kräver kanske mer efterforskning först. Tex CSC har ett års garanti, när många andra lämnar 3-5års garanti.

Där har du rätt, och jag instämmer i att det är individens ansvar att kolla upp vad man köper. CSC står ju även för fraktkostnad samt direkt utbyte om något skulle hända inom 3 månader från inköpet utöver deras ettåriga garanti, jag tycker det låter som schyssta villkor oavsett om någon annan tillverkare klämmer till med 3-5 år. Hjul är ju en slitagedel ?‍♂️

Nya hjul
Där har du rätt, och jag instämmer i att det är individens ansvar att kolla upp vad man köper. CSC står ju även för fraktkostnad samt direkt utbyte om något skulle hända inom 3 månader från inköpet utöver deras ettåriga garanti, jag tycker det låter som schyssta villkor oavsett om någon annan tillverkare klämmer till med 3-5 år. Hjul är ju en slitagedel ?‍♂️
Möjligt =) Jag är oxå lite partisk i frågan, handlar själv med cykelprylar och främst hjul. Men om man är rädd för att köpa kinaprylar så ska man kanske börja med mer kända, eller chansa och ha med det i beräkningen =)

Nya hjul
Om du håller dig borta från tex aliexpress, och kör på bra leverantörer som tex Nextie, LightBicycle som har 2-3år garanti, och väljer ett schysst nav så kommer du mest troligen bli nöjd. Gillar personligen Nextie och LightBicycle.
Du säljer ju ocå Nextie så.... :-) men absolut ett märke att rekommendera. Om man kollar tex speedsafe och efterforskar lite så verkar de tex tillverkas i samma fabrik som nextie. Eller rättare sagt, vad jag läst så tillverkar light-bicycle själva. Nextie köper av fabrik men ser till att de exemplar de säljer är de som kommer ut bäst. Köpte ett par speedsafe, som enligt många trådar i olika forum sägs komma från samma fabrik, ser ut som en Nextie vid inspektion, hävertar håla hög finish, mina fälgar kom in på 1 gram mindre än uppgivet på hemsidan respektive 1 gram mer på andra. Båda vikterna stod på påsarna de kom i.

så skulle inte generalisera o säga att allt på aliexpress är skit. Du kan ju rent av köp Nextie där. Men klart så finns det skit med det. Precis som på ebay eller om man bara googlar sig in på kinesisk Sida som säljer kolfiber saker.

summa sumarum så går det inte säga att allt är bra eller allt är dåligt. En del är bra. En del dåligt. Ofta kan man göra bra efterforskningar och köpa det som fått bra omdömen på många sidor.

sen är det klart. Nextie och lightbicycle är två säkra kort.

Senast ändrad:
Nya hjul
Jag har kört ett par hjul från Lightbicycle i ett par år. 35 mm kanttråd med Novatec-nav. Funkar klockrent. Har beställt ett par nya från samma butik till min nya hoj.

Tillbaka
Topp