Nya kadens

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Nya kadens
Fick nya numret idag. Innehåller bl.a. reportage från Tellus Sömnlös i Rudan 24 timmars loppet, som några av oss på forumet också deltog i. Tyckte att reportaget var lite tråkigt, man blev inte sugen på tävlingen när man läste det rakt av. Tävlingen var mycket roligare än vad det låter som i tidningen, en riktig cykelfest för alla - inte bara eliten. Inte mycket av "cykelfest" stämningen förmedlades genom artikeln, förutom när Mattias L intervjuades och fick ordet. Vi som var där vet hur kul det var, innerst inne, trots att man var helt slut timmarna innan målgång... :-P

Ser fram emot Sömnlös i Rudan DVD:n så jag kan återuppleva stämningen igen! :-)

/Leo

Nya kadens
Statliga Posten är jju ett j-a sorgilt kapitel! Fick igår en utbetalningslapp på ett par tusen... vad har Posten lyckats göra? Rivit den mitti itu! Ringde deras sk kundtjänst, å de tar inge som helst ansvar för det inträffade. Utan _jag_ ska ringa runt till avsändaren å Postgirot å fixa pengarna. Å på Statliga Postgirot (ägs av Nordbanken som ägs av staten) var de minst lika spydiga och otrevliga.

Äh, gör som i många andra branscher, sälj ut skiten till franska eller tyska företag, så det blir löite ordning och reda så de blr kundorienterade!

Nya kadens
PeZeta Skrev:
-------------------------------------------------------
> > Nordbanken/Nordea är väl börsnoterat...?

Men med tanke på alla de miljarder staten pumpade in för att rädda dina å mina pengar, ser jag det som statligt. Moraliskt sett. Men nåja, det lär väl komma en tvådelad Kadens i min brevlåda. Eller så har den stackars cyklande breväraren blivti prejad av en såndär jävla bilist i en vattenpöl, så jag får köra Kadens i torktummlaren.

Nya kadens
feffemannen Skrev:
> Tråkigt nummer tycker jag. Har iofs inte läst
> hela, men det var inget jag direkt fastnade för.
> Crosshojarna var ju iofs snygga...
>
> f

Mer erfarenhet av tidiagre Kadens, får man känslan av att grabbarna påredaktionen även gör Slitz eller Café. Snygga tidningar med snygga bilder för häftiga killar med mycekt stålar, och artiklar som bara smeker medhårs. Som ledande cykeltidning i Sverige önskar man lite mer uppkäftighet, ta det här med kommande cykelförbud i många skogar. De agerar ingenting! De bara rapporterar vad som händer.

Nya kadens
Om du menar Hellasförbudet så la dom ju in den nyheten den 20:e på sin hemsida. Kanske liiite tajt att hinna få med det i den tryckta versionen då.. :)

Nya kadens
freddan Skrev:
> Om du menar Hellasförbudet så la dom ju in den
> nyheten den 20:e på sin hemsida. Kanske liiite
> tajt att hinna få med det i den tryckta versionen
> då.. :)

Ja, som en rapport. Allmänt är hoten inte nya, de förekommer hela tiden i landet och så skett ett tag. De varken leder eller följer debaten. Bara rapproterar den så att säga från sidan om. En ledande fristående tidning borde våga ta ställning, leda och delta i debatten. Fegt tycker jag.

Nya kadens
Äh. Tycker Kadens utklassar gamla Velo med hästlängder. Apperance is everything...gillar att de jobbar med kvalitet i tryck och bildlösningar. Men visst finns det övrigt att önska, uppkäftighet är väl en sådan. Liiite mera rock n roll skulle ju inte skada.

Nya kadens
Jag håller med PeZeta, Kadens är mycket mycket bättre än gamla Velo (och Funsport innan dess). Men visst, det är en bit kvar till de bästa utländska tidningarna...men jag tycker de börjat hitta formen även om kvalitetsnivån är lite ojämn

Nya kadens
Jag tyckte Kadens var bra (och inte bara för att jag var med då *skratt*).

Testet på CX hojjar var intressant. Minsta prisnivå 17000 och sedan gick det bara uppåt. Det märks vilka cyklar leverantörerna vill sälja :)

Men Sömnlös reportaget var väl ganska bra? Rapporten från Kalle B tycker jag var lite nyskapande, när dom hade klippt in Anna´s kommentarer i texten och så...

Fast känsla av festival och cykelfest kan vara svår att förmedla i text. Säkert inte helt lätt att "få till det".

Nya kadens
Jag tycker det är trist att Kadens nästan alltid har tränings-tävlings-vinna-lida-infallsvinkeln på hela cykelgrejen. Det genomsyrar de flesta artiklar och gör att majoriteten av innehållet är ungefär lika intressant för mig som om det skulle handlat om friidrott.

Jag bläddrade snabbt igenom hela tidningen och den enda artikeln jag stannade till för ordentligt var väl den om cykling i fjällen. Jag gillade förstås också Andreas Ströms text i artikeln om Mattias Fredrikssons fotografi; om att bli inspirerad till att resa sig ur soffan och dra ut och cykla. Den typen av inspiration saknar jag för det mesta i Kadens.

Medhåll om crosshojarna också. De var fina att se på.

Edit: jag gillade introuppslaget till Sömnlösartikeln också faktiskt. Både snygg layout och talande bild.

Senast redigerad av en moderator:
Nya kadens
ni(c) Skrev:
> Jag håller med PeZeta, Kadens är mycket mycket
> bättre än gamla Velo (och Funsport innan dess).

Håller inte riktigt med där. Gamla Funsport MTB var en riktigt bra tidning. En hel tidning om bara mountain bike. Massor av tester, reportage, nyheter m.m.
Därmot när dom gick i hop med Velo så tycker jag dom försämrades oerhört mycket.

Jag tycker nya Kadens är för tråkig nu. För mycket landsväg, för lite mtb (mer rock ' n roll som någon sa.). Ja , jag vet att många här cyklar landsväg och det är inte så att jag inte tycker om lvg (funderar sj på att börja) utan att det just nu inte finns någon riktig mtb tidning i sverige. Jag tycker inte man ska blanda mtb och lvg. Det blir lixom inte bra. En tidning för mtb och en för lvg! Eller eftersom dom nu har 100 sidor så kan dom dela på mitten och ta ena halvan mtb och andra lvg.

Om nyaste # av Kadens kan jag inte uttala mig om dock, för det har jag inte fått än.

Nya kadens
Det jag saknar mest är turtips liknande i de ledande brittiska MTB tidningarna; med beskrivning, fina bilder, höjdprofil, svårighetsgrad och sedan en karta med rutten inritad.

Annars tycker jag att det börjar ta sig, de börjar få lite mer stil på blaskan, men lite mer attityd skulle inte skada. Eflerlyser annars mer om nöjescykling och mindre om tävlingscykling.

Nya kadens
Fick nya Bike idag. Ron är inte helt kass, men det blir mer och mer så att jag läser MF och titta på bilderna - resten är inte alls lika imponerande.

Nya kadens
Mycket svårt att få alla cyklister nöjda!

Tycker dock att tidningen är riktigt bra. Själv cyklar jag ungefär lika mycket XC och Racer men blir grymt taggad när jag läser om freeride och kommer förmodligen att åka upp till Åre nästa sommar. Man får helt enkelt plocka ut det ur tidningen som man är mest intresserad av först. Nästa steg blir att läsa artiklar som andra tycker är mest intressant för att kanske förstå och hitta tjusningen i deras cykelinriktning. Se det som om tidningen breddar cykelsporten istället!

Hittade en gammal funsport från tiden kring Åre VM. Grymt tjock och innehållsrik tidning. På den tiden var Funsport riktigt bra men tyvärr höll den ju ingen vidare kvalité på slutet och därför var det bra att Kadens tog över.

Nu vill även jag få senaste nummret!

Nya kadens
Jag håller med Leo och Tobias, men redaktionen på Kadens har väl ett annat fokus när det gäller cykling.
Det finns väl en "soul" i tävlingscykling också, även om Leo menar nånting annat.
Dom gör en tidning dom själva vill läsa, och jag tycker det är en bra utgångspunkt. Det funkar inte att begära att Kadens ska vara på något annat sätt. Jag har bara läst två nummer, och jag tycker
Stefan Larsén skriver bra. Men det är inte skrivet för mig.

Nya kadens
Får säga att jag tycker Kadens lyckats bäst av Fs-MTB/Velo/Kadens. Perfekt mix för mig. Men då gillar jag att läsa om allt ifrån Kaffekultur, tränings- o näringslära, lvg, xc och freeride. Uppskattade förra numret med Tour-specialen, den gav en helt annan dimension till att se Touren i Tv. Freeridebitarna känns också mer "realistiska" än i utlänska blaskor, 30m drop i nån öken känns lite avlägset för mig.

/jns

Nya kadens
Jaha, då finns Kadens redan i PRessbyrån på Centralen. Å postverket har inte lyckas dela ut den till mig. men den komemr väl i två delar om nåra veckor, som allt anant från posten...

Nya kadens
I huvudtaget,det verkar inte finnas så många svenska/engelska/amerikanska cykeltidningar i butikerna ?
Har aldrig hittat speciellt många..

/Max

Nya kadens
Hoss Skrev:
> > I huvudtaget,det verkar inte finnas så många
> svenska/engelska/amerikanska cykeltidningar i
> butikerna ?
> Har aldrig hittat speciellt många..
>

Inte i vanliga iaf. Pressbyrån på Centralen har fler utländska. Mest har ju Press-stop, bla utanför Gallerian.

Nya kadens
Jag såg att nya Kadens innehåller:
"Porträtt på Niclas Axelsson, som är fri att tävla igen."
(Har inte läst den ännu.)

Varför lyfter man fram en fuskare? Visst, han har avtjänat sitt straff (fast egentligen bara halva) men finns det inte andra cyklister som är mer värda uppmärksamhet? Fast kanske får jag svar om jag läser artikeln??

Tillbaka
Topp